Käynnistyy, ei käynnisty, käynnistyy (W124)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
IP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Ke 18.02.2004 19:08
Paikkakunta: Vaasa

Käynnistyy, ei käynnisty, käynnistyy (W124)

Viesti Kirjoittaja IP »

Niin, ongelma on juurikin otsikossa kuvatun kaltainen, eli käyntilämmin M102:nen ei käynnisty kahden minuutin kuluttua sammuttamisesta. Tämä ominaisuus on ollut autossa niin kauan kuin se on talossa ollut eli vajaat kymmenen kuukautta. Huvittavaa asiassa on se, että jos auton käynnistää minuutin tai kolmen minuutin kuluttua, ei käyntiinlähdössä ole mitään vikaa. Käynnistysvieteri on lyhyt, käynnistyy kaasua painamalla tai ilman kaasua, auto käy nätisti ja tehot ovat tallella, jos niitä malliston pienimmässä ruiskukoneessa nyt niin huimasti koskaan on ollutkaan.

Tilanteen ollessa niin sanotusti ”päällä” autoa on startattu kaasu pohjassa ja ilman, osakaasulla ja pumppailemalla, lopputuloksessa ei eroa. Minuutin kuluttua auto jälleen käynnistyy niin kuin ei mitään olisi koskaan ollutkaan vialla ja matka jatkuu. Auto käynnistyy heti, jos oireiden ilmaantuessa avaa polttoainesäiliön korkin ja starttaa tämän jälkeen uudestaan. Bensapumppu myös surisee esipaineet joka virrankäännöllä, mutta on kyllä jo melko äänekäs.

Vaihdettuja osia joilla tämän asian kanssa voi olla merkitystä ovat mm. ilmansuodatin (Mann), sytytystulpat (merkkiliike) ja polttoainesuodatin (merkkiliike). Bremin tulpanjohdot ovat vielä pöydällä asennusta odottamassa. Virranjakajan kansi näytti pikavilkaisulla hyvältä kuten myös pyörijä. Kaikkia sytytysosia ei kuitenkaan ainakaan tässä vaiheessa vielä viitsisi uusia, sillä kuten sanottua kone käy ja käynnistyy mielestäni 16 vuotta vanhaksi autoksi upeasti paitsi kahden minuutin kuluttua sammutuksesta. (Onneksi on kuitenkin aina varalla tuo 200D, jota eivät tämmöiset ongelmat vaivaa koskaan :D )
W124 200E -89
W124 200D T6 -87
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Oliskos niin, että tankin ilmastusputki menee välillä littiin. Kone ei saa imettyä bensaa, jos ilmaputki on tukossa -- mistään ei valu ilmaa poistuvan bensan tilalle, ja kovin miehekkäitä alipaineita tankkiin bensapumppu ei jaksa kehittää.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

joo terve bensa pumppu imee tankkia lyttyyn helposti (kokeiltu ja nähty) :lol: .
joten eiköhän se korvausilma putki juu oo tukossa kuten Aku kertoili ja pumpppu loppu suoralla eloansa,jos se tärisee kuten emännän yöpöydän lootasta löytyvä raketin mallinen esine niin alkaa olla vaihdon paikka :wink:

jaa niin farkussa toi korvausilma putki on ainaki metallia,alumiinia?,lieneekö koko matkaa en oo ihan varma,mutta paha sillon littiin mennnä välillä.
aina vaan fixataan :) 230te -86
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Aja ilman korkkia ja kokeile. :lol:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
IP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Ke 18.02.2004 19:08
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja IP »

Kävin tekemässä jonkinmoisen testilenkin korkki auki ja jotain vaikutusta tuntui tosiaan olevan. Tähän asti economy-mittari on tässä autossa ollut lähinnä on-off -tyyppinen, eli mittari on punaisella jo normaalissa puolen kaasun kiihdytyksessä. Korkki auki ajettaessa taas mittariin tuli huomattavasti enemmän väliasentoja ja nyt kaasun sai polkea melkein lattiaan asti ennen kuin mittari meni pohjaan. Myös tyhjäkäynnillä olleet aavistuksenomaiset vapinat pehmenivät hieman, samoin kuin bensapumpun ääni. Sitä käynnistymisvikaa ei tällä kertaa tullut testattua, mutta uskoisin, että em. ilmiöiden seurauksena auto olisi käynnistynyt ongelmitta sen kahden minuutin kuluttuakin. Eli voitaneen ehkä päätellä, että korvausilman saanti tankkiin ei toimi kuten pitäisi.

Joskus kesällä tuli kaverin kanssa tutkailtua noita tankista lähteviä putkia ja muistaakseni ne ovat kyllä sedan-mallissakin metallisia. Tankin pohjastä lähtee kolme putkea , joista yksi menee bensapumpulle, yksi palaa moottorista ja yksi menee jonnekin vasemman etulokasuojan uumeniin. Autossa on ilmeisesti se mikälie polttoainehöyryjen keruujärjestelmä, sillä kaverin bensamersussa se kolmas putki on vain parikymmentä cm pitkä ja päättyy jonkinsortin venttiiliin auton alla.

Eli onko joku perehtynyt tällaisen polttoainehöyryjen keruujärjestelmällä varustetun Mersun sielunelämään? Vinkkejä otetaan edelleen kiitollisena vastaan.
W124 200E -89
W124 200D T6 -87
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Koita uusia korkki ja katso miten vaikuttaa. Siellä aktiivihiilisäiliön(juuri se mihin höyryt menee) sisällä on suodatin, joka voi hajota mikäli siihen pääsee bensaa, johtuen mahdollisesta polttoainetankin ylitäytöstä(En tiedä onko tämä ylitäyttö juuri mersussa mahdollista). Suodatin ei ole vaihdettava. Ja järjestelmähän ei toimi kunnolla mikäli putket on tukossa tai säiliössä bensaa tms.

Ja mikäli tankki ei saa korvausilmaa, johtuen sitten korkista tai muusta, niin on bensapumppukin vähän saakelin kovilla.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

jospas se etulokasuojan takana oleva pönttö on täysin lahonnu kuten mulla oli,ei ollu jäljellä kun kansi ja hiilimoska, ja on vetässy sitä moskaa putkeen ja menny tukkoon.
eikös sen nää ku ottaa pois sisäloksun siltä kohtaa.eli pyöränkotelon takareunasta.
aina vaan fixataan :) 230te -86
Avatar
IP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Ke 18.02.2004 19:08
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja IP »

No niin, nyt on sitten lokasuojan muovitkin käytetty auki. Tämä malli ottaa korvausilmaa ilmeisestikin konehuoneen kautta ja vasemmassa lokasuojassa näkyy sisäpuolella semmoinen muovijutska. Aktiivihiilisäiliö oli ihan ehjän näköinen eikä ainakaan haissut bensalle ja täysin ruosteeton. Tämä auto ei vissiin ole kovin paljon rapakelejä nähnyt, kun lokasuojan sisuksista löytyi lähinnä hämähäkinseittiä ja muutama pikkukivi eli tuontiautolle täytyy tässä kohden antaa kymmenen pistettä ja papukaijamerkki. Paineilmaa lokasuojan ilmanottoaukosta puhaltamalla tankin täyttöaukosta tuli kyllä ilmaa eli kyllä se tankin ilmansaanti ilmeisesti on sittenkin kunnossa. Tosin tuo korvausilma kulkee sen hiilisäiliön läpi, eli jos tuo Pasi H:n ehdottama ylitäyttö olisi aiheuttanut vaurioita, niin kukaties nämä ongelmat voivat silti johtua tuon järjestelmän viasta.

Tämän jälkeen testasin taas tätä ”kahden minuutin vikaa” ja uutena havaintona on, että jos autoa ”hehkuttaa” 3-4 kertaa ennen starttia, niin auto käynnistyy, eli taitaa kuitenkin olla niin, että tuo metelöivä pumppu ei vaan tuota painetta riittävästi, vai? Saisi nyt hajota lopullisesti, että joutuisi ostamaan uuden, näillä vioilla ei vielä raaskisi vaihtaa. Tosin eihän tämä nyt oikein sovi Mersun imagolle, että auto ei starttaa joka kerta kuin palmun alta.

Tässä vaiheessa taitaa kaikki kotikonstein nähtävät kohdat olla nyt tarkistettu, että seuraavaksi pitäisi vissiin mittauttaa ne bensanpaineet ja kysyä hovikorjaajankin mielipidettä omiin diagnooseihin, viimeksi nähdessämme hän oli vielä kovastikin sähkövian kannalla, mikä nyt kyllä tuntuu kovin kaukaa haetulta.

Ai niin, tulpanjohdotkin on nyt sitten uusittu, ei vaikutusta tähän onkelmaan.
W124 200E -89
W124 200D T6 -87
Avatar
IP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Ke 18.02.2004 19:08
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja IP »

Muutaman kuukauden ajelun jälkeen vähän päivitystä tähänkin juttuun:

Joskus syyskuun lopulla tuli kaadettua viittä vaille tyhjään tankkiin pullo Forten polttoainepuolen puhdistusainetta. Nyt muutaman kuukauden käytön jälkeen voidaan todeta, että ongelman syytä ei tiedä varmuudella kukaan, mutta eipä sitä ole enää ilmaantunutkaan. Forten laittoa seuraavana päivänä auto oireili ensimmäisen viestin mukaisesti yhden kerran, mutta sen jälkeen ongelmaa ei ole enää kertaakaan ilmaantunut. Pari kertaa starttivieteri on ollut aika pitkä, mutta muuten auto on lämpöisenä käynnistynyt aina kuin palmun alta. Lisävaikutuksena matalilla kierroksilla vedätettäessä auto protestoi puolet vähemmän kuin ennen Forten käyttöä.

Mystisiä pelejä nämä bensavehkeet :?
W124 200E -89
W124 200D T6 -87
Avatar
jumetsap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 986
Liittynyt: Pe 18.03.2005 13:29
Paikkakunta: Vimpeli

Viesti Kirjoittaja jumetsap »

Olisikohan mullakin samoja vaivoja tulossa mersuun?

-Economy-viisaria ei käytännössä saa pysymään vasemmassa reunassa ollenkaan, vaan normiajossa on puolessa välissä ja vähänkään kiihdyttää niin punaiselle menee reilusti. Verrokkina 200 kaasari, jossa neulan saa punaiselle vain kun tosissaan antaa sikaa.

-Tankinkorkin kun avaa niin mossahtaa aika kivasti

-Kylmänä lähtee kuin palmun alta, vähän kun avainta näyttää niin lähtee käyntiin. Lämpöisellä koneella tai nollakelillä saa sahata paljon kauemmin.

-Tyhjäkäynti aavistuksen aaltoilee
Poliitikot ja vaipat pitää vaihtaa tietyin väliajoin, ja samasta syystä.
Avatar
Taskari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 141
Liittynyt: Ke 07.02.2007 15:37

Viesti Kirjoittaja Taskari »

jumetsap kirjoitti:Olisikohan mullakin samoja vaivoja tulossa mersuun?

-Economy-viisaria ei käytännössä saa pysymään vasemmassa reunassa ollenkaan, vaan normiajossa on puolessa välissä ja vähänkään kiihdyttää niin punaiselle menee reilusti. Verrokkina 200 kaasari, jossa neulan saa punaiselle vain kun tosissaan antaa sikaa.

-Tankinkorkin kun avaa niin mossahtaa aika kivasti

-Kylmänä lähtee kuin palmun alta, vähän kun avainta näyttää niin lähtee käyntiin. Lämpöisellä koneella tai nollakelillä saa sahata paljon kauemmin.

-Tyhjäkäynti aavistuksen aaltoilee
Oisko bensansuodatin hieman tukossa..(?). Itsellä oli samoja vaivoja ja suodattimen vaihdolla oikes...
Mulla tosin ei pysynyt käynnissä ollenkaan...
Ex. C230K -00
Ex. 230E -91
Avatar
jumetsap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 986
Liittynyt: Pe 18.03.2005 13:29
Paikkakunta: Vimpeli

Viesti Kirjoittaja jumetsap »

PA-suodatin tossa itselläkin kävi äsken mielessä. Eikä mitään tietoa koska uusittu, liekö koskaan... Missä tuo suodatin muuten sijaitsee, en äkkivilkaisulla sitä löytänyt?

Laitetaan uusintalistalle.
Poliitikot ja vaipat pitää vaihtaa tietyin väliajoin, ja samasta syystä.
Avatar
Taskari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 141
Liittynyt: Ke 07.02.2007 15:37

Viesti Kirjoittaja Taskari »

Pienen selailun jälkeen silmään sattu tämmöstä:

"Oikean takapyörän etupuolella. Periaatteessa takapenkin alla mutta auton alapuolella, muovisen kopan suojassa. Kun auto on käynnissä sieltä kuuluu pumpun surinaa. "

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... ht=#346960
Ex. C230K -00
Ex. 230E -91
Avatar
jumetsap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 986
Liittynyt: Pe 18.03.2005 13:29
Paikkakunta: Vimpeli

Viesti Kirjoittaja jumetsap »

Pa-suodatin vaihdettu, ja economy-viisari ei ole enää läheskään niin pahoin kallellaan kuin ennen vaihtoa. Tiedä sitten onko totta, mutta niinkuin autokin tuntuisi vähän pirteämmältä.

Senverran rytöisen oloinen suodatin siellä oli, että oli takuulla vielä tehtaalla laitettu.
Poliitikot ja vaipat pitää vaihtaa tietyin väliajoin, ja samasta syystä.
Vastaa Viestiin