300 TDT 4-matic voimansiirto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
racing
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: La 24.02.2007 18:05
Paikkakunta: Jyväskylä

300 TDT 4-matic voimansiirto

Viesti Kirjoittaja racing »

Onko kokemuksia voimansiirrosta? Kestääkö, jos laittaa 300hp? Mikä on sulake? Vai Kannattaako pysytellä takapotkusessa? :?:
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Ei ole itsellä kokemuksia 300 hevosesta, mutta kun tuossa on lukko takana ja keskellä, niin vähintään kolme pyörää vetää aina ja rasitus voimansiirrolle olisi näin 50% suurempi kuin takavetoisella lukkoperällä.

Vaihdelaatikko on kai Mersun vahvimpia, joten siinä on ainakin hyvä pohja.

Jos vetoakseleissa on ruostetta, niin ne saattavat vanhemmiten naksahtaa jo takavetoisessakin poikki ihan vakiotehoilla. Luulisin sen olevan heikoin kohta. Etupään akseli joutuu käännöksissä koville.

Osat ovat ainakin kalliita uusia, joten kannattaa varata sopivia käytettyjä varaosia. Välitykset ovat sitten erilaisia lähes joka mallissa ja edessä ja takana tulee olla sama välitys.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Eikös tuo jakolaatikko ole kaikkein ongelmaisin osa ja siinä ne hydrauli öljyvuodot jakolaatikon öljyn sekaan. Vaikuttais, että sitä on suuressa osassa ko. autoja.
Hankalin tilanne voimansiirrolle on se kun takapyörät on liukkaalla ja etupyörät pitävällä alustalla. Silloin menee kaikki tehot etupyörille, ja jos silloin on etupyärät käännettynä, niin taitaa rutista 300hv:n tehoilla etupäässä. Vai onko siinä jokin tunnistin ohjauspyörässä joka estää tällaiset töppäykset.
Avatar
harriba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ti 06.02.2007 23:08

Viesti Kirjoittaja harriba »

juhaoh kirjoitti:Eikös tuo jakolaatikko ole kaikkein ongelmaisin osa ja siinä ne hydrauli öljyvuodot jakolaatikon öljyn sekaan. Vaikuttais, että sitä on suuressa osassa ko. autoja.
Hankalin tilanne voimansiirrolle on se kun takapyörät on liukkaalla ja etupyörät pitävällä alustalla. Silloin menee kaikki tehot etupyörille, ja jos silloin on etupyärät käännettynä, niin taitaa rutista 300hv:n tehoilla etupäässä. Vai onko siinä jokin tunnistin ohjauspyörässä joka estää tällaiset töppäykset.
joo, töppäystunnistin on asennettu puolikiinteästi noin 50cm ratista taaksepäin.
harri
ex: W115 200, W123 230, E34 525ixTA, E83 3.0d, S211 E500T4M, E61 525xiTA, W220 S500
Jaguar XJ X308, R1100RT, Hyundai Ioniq hybrid
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

harriba kirjoitti:
juhaoh kirjoitti:Eikös tuo jakolaatikko ole kaikkein ongelmaisin osa ja siinä ne hydrauli öljyvuodot jakolaatikon öljyn sekaan. Vaikuttais, että sitä on suuressa osassa ko. autoja.
Hankalin tilanne voimansiirrolle on se kun takapyörät on liukkaalla ja etupyörät pitävällä alustalla. Silloin menee kaikki tehot etupyörille, ja jos silloin on etupyärät käännettynä, niin taitaa rutista 300hv:n tehoilla etupäässä. Vai onko siinä jokin tunnistin ohjauspyörässä joka estää tällaiset töppäykset.
joo, töppäystunnistin on asennettu puolikiinteästi noin 50cm ratista taaksepäin.
On sielä ihan kääntökulma-anturikin :)

-RIsto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Malm kirjoitti:[]
On sielä ihan kääntökulma-anturikin :)
-RIsto
Mihin tuo kääntökulma-anturi vaikuttaa?
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

juhaoh kirjoitti:
Malm kirjoitti:[]
On sielä ihan kääntökulma-anturikin :)
-RIsto
Mihin tuo kääntökulma-anturi vaikuttaa?
Neliveto ei mene päälle ratti linkussa :)
Sitä en tiedä, että kuinka paljon se kääntökulman pitää olla jotta kytkee nelivedon poissa. Anturi sijaitsee ratti-akselilla. :)

-Risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Hmm, jaa ettei mene neliveto päälle pyörät linkussa?

Minulla oli se kuva, että nimenomaan menee. Kääntökulma-anturilla
on kai kaksi tarkoitusta:
1. Se ottaa huomioon ulomman pyörän isomman kaartosäteen laskettaessa luiston määrää pyörien pyörimisnopeuksista.
2. Se kertoo, milloin ratilla tehdään nopeita korjausliikkeitä. Tämä voi aiheuttaa nelivedon kytkemisen.

http://www.frejvall.com/4matic
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Voimansiirron kestävyyttä arvioitaessa tulisi käyttää vääntöä
eikä hevosvoimia. Voimansiirto kestää tietyn väännön, hevosvoimat
riippuvat sitten kierrosten ja väännön tulosta.

Vakiokuntoinen 4matic kestää ainakin 280 Nm vääntöä ja luultavasti
paljon enemmänkin, jos pyörät ovat suorassa.

Tässä on yksi 4matic, jossa on 360 Nm vääntöä:
http://www.auto-zimmerli.ch/_04auto/0000003b.htm

Voimansiirron saa kestämään eniten hevosvoimia, jos
pystyy aikaansaamaan ison väännön ja isot kierrokset
yhtä aikaa ylittämättä kuitenkaan voimansiirron kestävyysrajaa
väännölle.
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

JarkkoN kirjoitti:Hmm, jaa ettei mene neliveto päälle pyörät linkussa?

Minulla oli se kuva, että nimenomaan menee. Kääntökulma-anturilla
on kai kaksi tarkoitusta:
1. Se ottaa huomioon ulomman pyörän isomman kaartosäteen laskettaessa luiston määrää pyörien pyörimisnopeuksista.
2. Se kertoo, milloin ratilla tehdään nopeita korjausliikkeitä. Tämä voi aiheuttaa nelivedon kytkemisen.

http://www.frejvall.com/4matic
Mjoo, näinhän tuolla linkin lähteessä lukeekin. Semmoinen käsitys minulla vain oli että kun renkaat ovat aivan linkussa niin neliveto ei ole päällä. Olisikos siis anturilla kolmaskin tehtävä yllämainittujen lisäksi ? :)

-Risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Kysäisin Per'in mielipidettä ja hänen mukaansa neliveto ei
kytkeydy pois ison kääntökulman vuoksi missään nopeudessa.

Per'n mukaan lukot ovat päällä vain, jos pyörät luistavat,
joten etuakselit eivät kuormittuisi niin pahasti kuin ilman lukkoja.

Toisaalta järjestelmä oppii. Liikkellelähdössä neliveto on
aina päällä ilman lukkoja. Jos lähdössä on luistoa ja lukko
kytkeytyy mutta luisto jatkuu, niin seuraava lähtö tapahtuu lukko
päällä.

Täytyy laittaa nelivedolle ja luikoille merkkivalot niin kuin Per,
niin pääsee paremmin seuraamaan asiaa.
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Voimansiirrosta ekana kannattaa vahvistaa jakolaatikko joka saattaa käytettynä muutenkin olla huollon tarpeessa. Samoin automaatti tulee tiensä päähän nopeasti jos ei ole äskettäin huollettu.

Jarkko S tietää noista enempi ja siellä on omatkin laatikot vahvistettu.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Vastaa Viestiin