"Saksan suolattomat"

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Raine
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 28.12.2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Raine »

felmit kirjoitti:
Raine kirjoitti: Yllättävän usein suolaamisen vaikutuksena on jäisen tien muuttuminen kuivaksi tieksi!
Taas olen ollut nämä vuodet väärässä :!:
Olen seurannut, että täysin kuiva tie on saatu muutaman tunnin sisällä täysin märäksi suola-auton käytyä. Niin ymmärrys lisääntyy :idea:
Itsellä kun on tunnukset Forecalle urakoitsijoille tarkoitettuun tiesääpalveluun ja Ilmatieteenlaitoksen tutkakuviin, ja muutenkin työn puolesta tulee seurailtua vähän tarkemmin, tietää ilman lämpötilan lisäksi myös tienpinnan lämpötilat, sademääräennusteet sun muut.

Sitten forecan palvelussa näkyy vielä kastepistelämpötila, jota tavallinen tallaaja ei oikein voi havainnoida. Kastepistelämpötila kertoo, missä lämpötilassa ilman suhteellinen kosteus olisi 100 %. Jos tien pinta on tätä lämpötilaa kylmempi ja pakkasen puolella, alkaa tien pintaan muodostua kuuraa. Usein suolaa käydään levittämässä jo kuivalle tielle, kun ennusteen mukaan tien pinnan lämpötila alittaa kastepistelämpötilan. Näin saadaan jäätymispiste alemmaksi ja kuuran sijasta kosteus tiivistyykin vedeksi. Eli jäätyminen estetään jo ennen kuin se ehtii alkaa. Tästä yleensä johtuu sinänsä hölmöltä näyttävä täysin kuivan tien suolaaminen. Kastepistelämpötilan ollessa alhainen suhteessa tien pintaan tarkoittaa se sitä, että kosteutta haihtuu ilmaan, oli suolattu tai ei, ja tien pinta kuivuu. Sopiva suolamäärä nopeuttaa kuivumista. Eli suolaaminen ei automaattisesti tarkoita loskaa.

Esimerkiksi viime talven pitkällä pakkasjaksolla, kun ainakin Tampereen alueella oli tiet järjettömän liukkaita, johtui se juuri kuuran muodostumisesta. Tämänkin talven pakkasilla oli jossain kohtaa samaa ongelmaa. Tänä talvena ei ole vain niin tarkkaan tullut seurattua, kun olen vanhempainvapaalla töistä. Yleensä ilma ei ole kovilla pakkasilla niin kosteaa kuin tuolloin oli. Pakkaset olivat kuitenkin sen verran kovia, ettei suola olisi tehonnut. Hiekkaa leviteltiin rampeille joka aamu, mutta eipä se niissä kauaa pysy.

Suolaa levitetään myös ennen lumisadetta, jottei lumi tarttuisi tien pintaan polanteeksi. Sitä lunta kun ehtii aika moni auto tampata ennen kuin aura ehtii paikalle.

Täysi vesikeli johtuu yleensä siitä, että liikenteen lisääntyessä tien pinta lämpiää plussan puolelle. Jos siinä kohtaa tien pinnassa on jääkerros, joka siis muutama tunti takaperin saattoi olla vielä aivan pitävä ja kuiva, kaikki tietää minkälainen siinä on ajaa. Siksi se kuiva jää käydään ennakkoon suolalla sulattamassa pois jo ennen sitä vesikeliä. Eli tuleva vesikeli ei ole aina niinkään suolauksen seuraus vaan syy.

Lähitunneille keliä pystytään ennustamaan paikallisestikin yllättävän hyvin. Suomessa on ehkäpä maailman paras sääennusteosaaminen ja tietoa myös osataan tulkita hyvin. Siksipä meillä suolan käyttökin on jopa puolittunut huippuvuosista.
W123 280TE -79
Avatar
pekkavee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ke 28.04.2004 09:14

Viesti Kirjoittaja pekkavee »

Suolan vaikutuksesta Saksassa ja Suomessa voisi vielä kait lisätä sen, että onko suola pahaksi ihan ehjällä maalipinnalla? Suomessa kun on vielä noita sorateitä, jotka rikkoo hivenen maalipintaa. Sitten suola pääsee tekemään tuhojaan. Ja tuntuu tuota tavaraa lentävän ihan kaikilla teillä, auto menee huomattavasti pahempaan kuntoon kuin Saksassa vastaavalla ajomäärällä.

Sitten vielä Saksassa on kaikkien kunnia pestä autoaan joka lauantai, silloin lähtee suolatkin pois. Suomessa taidetaan pestä autoja aika paljon harvemmin, ainakin täällä näkee paljon likaisempia autoja kuin Saksassa.
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Kyllä eron näkee kaikesta, kolme suomen vuotta on runnellut autoa paljon kovemmin kuin 7 saksan vastaavaa. Auto oli kuin pakasta vedetty 7 vuoden ikäisenä, nyt sen alkaa näyttää yhä enemmän suomiautolta.
Avatar
Avantgarde
Mersumies
Mersumies
Viestit: 816
Liittynyt: Ma 25.08.2003 14:55
Paikkakunta: lappeen Ranta

Viesti Kirjoittaja Avantgarde »

nyt sen alkaa näyttää yhä enemmän suomiautolta
Ota asiat positiivisesti!

Nythän sen tuontiautosi arvo vaan on noussut, kun se on alkanut näyttää yhä enemmän suomiautolta.

:wink:
Exät mersut: R550, C207, C220T, CL 500, S211 Kompressor, E270cdi TA, E240TA, E220TA, G300E, C180
Avatar
Artois
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Pe 16.07.2004 18:42

Viesti Kirjoittaja Artois »

Muistaakaahan että lähes kaikki autoliikkeet tuovat/myyvät euroopasta tulleita autoja Arvoisa Vehokin on jopa Hesarissa niitä mainostanut ja niillä taitaa olla oma liikekkin alalla Vaihto+ toimii ainakin pääkaupunkiseudulla ja ainakin itse siellä käyneenä mainostivat vielä sen olevan samaa konsernia, näytti olevan komea valikoima tuontiautoja

Eu rekisterikilpi on oivallinen tuontiauton "lisävaruste" kun puhutaan vanhemmista autoista
Itsellä menossa kolmas "tuontipeli" eikä se ole autoja huonontanut hyvin olen itse ainakin päässyt niistä eroon, kunto ratkaise ei se kuka sen on maahan tuonut ,hankit halvemmalla -myyt halvemmalla, täytyy ajatella eritavalla jos joku on maksanut paljon ei tietenkään halua luopua siitä halvalla.
Veho-konsernin liikevaihto on kasvanut kun tuotiautoja on alettu tuoda ja varaosa kauppiaat ovat hyötyneet, korjaamot yms lista on loputon ehkä joku on saanut työpaikakin ja ennen kaikkea valtio on saanut paljon rahaa maksettuina autoveroina

joten ei kannata hävetä ajaessaan ns Tuontiautolla 8)

"Että me ei sitten pelata niitten kanssa ollenkaan"
w 108 -68 280s
w 123 -76 230
w 210 -96 220d
w 126 -83 280 se
c 219 -06 350
sjvirt
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ti 06.02.2007 18:03
Paikkakunta: Tampere-Tammerfors

Viesti Kirjoittaja sjvirt »

Oletteko huomanneet, että nyt on jo viides vuosi menossa, jolloin Mersuja tuodaan Suomeen enemmän käytettyinä kuin uusina? :idea:

http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?suba ... 727&page=2


Tätä menoa Suomi-Mersut ovat siis pian vähemmistönä. Imo se on hyvä se.


Hieman offtopic, mutta Discoveryltä tulevissa uusissa Mythbustersin jaksoissa yrittävät parhaillaan räjäyttää W126:sta subbarilla. Etupenkit heivattiin pihalle ja tilalle värkättiin about 1,5 metrinen ämyri.
Vastaa Viestiin