290 TD + 2-tahti öljy?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
AMDG
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Pe 22.09.2006 11:35

290 TD + 2-tahti öljy?

Viesti Kirjoittaja AMDG »

Kannattaako 290 koneeseen lisätä naftaan 2-tahti öljyä, jotta se voitelisi pumppua jne?
E290TDT
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Ei :idea: Eletään 2000 lukua :wink: Tämän päivän dieseli on lisäaineistettu tämän päivån autoille.
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
timlin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Ma 21.03.2005 18:13
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja timlin »

mulla rupes 2002 vuoden cdi ssä toimiin suuttimet.ei se 2Töljy pahitteeksi oo ainakaan talvella. saa auto vähän runsaampaa voitelua.
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Juu egr ja katti tykkää :lol:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
timlin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Ma 21.03.2005 18:13
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja timlin »

pitää muistaa pitää paikat kuumana kaasupolkimella :lol: kyl ne sieltä katoo
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Mikko K kirjoitti:Juu egr ja katti tykkää :lol:
Nehän on tottakai poistettu käytöstä... :shock:
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Eräs entinen dieselkorjaaja suositteli lisäämään kaksitahtiöljyä
voitelun vuoksi, kun nykyinen dieselöljy on niin kuivaa.

Eräs nykyinen mersukorjaamopäällikkö ei suositellut 2T-öljyä
vaan Fortea.

Yhtä mieltä molemmat olivat tuosta ylimääräisen
voitelun tarpeesta polttoainejärjestelmässä ainakin
esikammiodieselin tapauksessa. Muista ei sitten puhuttukaan.
Tämä tapahtui tammikuussa 2007 eli hiljattain.
tienhaara
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Pe 06.10.2006 21:23
Paikkakunta: ghetto

Viesti Kirjoittaja tienhaara »

Onko kenelläkään de facto-tietoa aiheesta voitelun lisäämisestä polttonesteeseen?
Tuntuu käsittämättömältä. Niin kun edellä mainittiin eletään jo 2000-lukua.
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Viesti Kirjoittaja Timo J »

vnolla kirjoitti: Tuntuu käsittämättömältä. Niin kun edellä mainittiin eletään jo 2000-lukua.
Edelleen, vaikka eletään 2000-lukua, mekaanisissa laitteissa on kitkasta johtuvaa kulumista. Jos kitkaa pienennetään, kuluminen vähenee.

Tuotahan voi havainnollistaa jokainen laittamalla vaikka saippuaa käsiin ja hieromalla niitä yhteen. Tosin syöttöpumpussa esiintyy noin 600 bar paineita, joten käsiä pitää painaa lujasti yhteen.

Voihan toki olla, että tuo kitka lakkaa olemasta samalla kun uusi hallitus kokoontuu. :wink:

290:ssä on jakajapumppu, jonka voitelu tapahtuu ainoastaan polttoaineella, eli sielä lisävoitelu vois olla hyväksi, mutta ei missään nimessä välttämätöntä.

Itse olen käyttänyt sillon tällön x1r-dsl lisäainetta, se voitelee ja parantaa palamista, muttei "tuhkaa". (E290:n savutusarvot 0,1 ---0,25)

X1R-Lisäaine
timlin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Ma 21.03.2005 18:13
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja timlin »

mulle kertoi eräs saksalainen et suomessa nykyajan isot dieselit ei tule kestämään koska täällä nopeudet on pieniä ja autoissa on matalat kierrokset esim.100kmh n.2000kiekkaa. juu no sitä voi kukin tyylillään säädellä.

Joku kirjoitti joissain vaiheessa et 2000 luvun autoihin ei tarvi lisätä mitään "lisäaineita" mut sitä en usko. talvilaadun diisseli ja kovat paineet ei oikeen sovi yhteen koska talvilaadusta puuttuu sitä voiteluainetta. mutta mikäs se siellä saksanmaalla kun aina on kesälaadut tankissa. kyllä 2T voitelee nykyään yhtä hyvin kuin ennesvanhaan. fortet sun muut henkiin herättäjät on varmasti ihan hyviä aineita mut hintavia.

mietein tuota omaa tapausta kun ei lähteny käyntiin kuin todella pitkän startin jälkeen (varmasti 1-2min starttausta) kunnes sai painetta nostettua tarpeeks rail putkeen, koska 2 suutinta päästi paluupuolelle liikaa vuotamaan ja nyt oon ajanu 4 päivää 2tahtia tankissa ja joka ikinen kerta on pärähtäny tulille alle kolmen sekunnin.

Jos pelottaa et katti ja egr ei tykkää voitelusta niin voikait ne heittää lähimpään puskaan ja katsastus inssi ei varmasti haista pientä muutosta :)
AMDG
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Pe 22.09.2006 11:35

Viesti Kirjoittaja AMDG »

ok, eli siis ilmeisesti ainakin erillistä lisäainetta talvidieseliin voi lisätä. Kiitos vastauksista! :D
E290TDT
Vastaa Viestiin