290 TD + 2-tahti öljy?
290 TD + 2-tahti öljy?
Kannattaako 290 koneeseen lisätä naftaan 2-tahti öljyä, jotta se voitelisi pumppua jne?
E290TDT
Eräs entinen dieselkorjaaja suositteli lisäämään kaksitahtiöljyä
voitelun vuoksi, kun nykyinen dieselöljy on niin kuivaa.
Eräs nykyinen mersukorjaamopäällikkö ei suositellut 2T-öljyä
vaan Fortea.
Yhtä mieltä molemmat olivat tuosta ylimääräisen
voitelun tarpeesta polttoainejärjestelmässä ainakin
esikammiodieselin tapauksessa. Muista ei sitten puhuttukaan.
Tämä tapahtui tammikuussa 2007 eli hiljattain.
voitelun vuoksi, kun nykyinen dieselöljy on niin kuivaa.
Eräs nykyinen mersukorjaamopäällikkö ei suositellut 2T-öljyä
vaan Fortea.
Yhtä mieltä molemmat olivat tuosta ylimääräisen
voitelun tarpeesta polttoainejärjestelmässä ainakin
esikammiodieselin tapauksessa. Muista ei sitten puhuttukaan.
Tämä tapahtui tammikuussa 2007 eli hiljattain.
Edelleen, vaikka eletään 2000-lukua, mekaanisissa laitteissa on kitkasta johtuvaa kulumista. Jos kitkaa pienennetään, kuluminen vähenee.vnolla kirjoitti: Tuntuu käsittämättömältä. Niin kun edellä mainittiin eletään jo 2000-lukua.
Tuotahan voi havainnollistaa jokainen laittamalla vaikka saippuaa käsiin ja hieromalla niitä yhteen. Tosin syöttöpumpussa esiintyy noin 600 bar paineita, joten käsiä pitää painaa lujasti yhteen.
Voihan toki olla, että tuo kitka lakkaa olemasta samalla kun uusi hallitus kokoontuu.

290:ssä on jakajapumppu, jonka voitelu tapahtuu ainoastaan polttoaineella, eli sielä lisävoitelu vois olla hyväksi, mutta ei missään nimessä välttämätöntä.
Itse olen käyttänyt sillon tällön x1r-dsl lisäainetta, se voitelee ja parantaa palamista, muttei "tuhkaa". (E290:n savutusarvot 0,1 ---0,25)
X1R-Lisäaine
mulle kertoi eräs saksalainen et suomessa nykyajan isot dieselit ei tule kestämään koska täällä nopeudet on pieniä ja autoissa on matalat kierrokset esim.100kmh n.2000kiekkaa. juu no sitä voi kukin tyylillään säädellä.
Joku kirjoitti joissain vaiheessa et 2000 luvun autoihin ei tarvi lisätä mitään "lisäaineita" mut sitä en usko. talvilaadun diisseli ja kovat paineet ei oikeen sovi yhteen koska talvilaadusta puuttuu sitä voiteluainetta. mutta mikäs se siellä saksanmaalla kun aina on kesälaadut tankissa. kyllä 2T voitelee nykyään yhtä hyvin kuin ennesvanhaan. fortet sun muut henkiin herättäjät on varmasti ihan hyviä aineita mut hintavia.
mietein tuota omaa tapausta kun ei lähteny käyntiin kuin todella pitkän startin jälkeen (varmasti 1-2min starttausta) kunnes sai painetta nostettua tarpeeks rail putkeen, koska 2 suutinta päästi paluupuolelle liikaa vuotamaan ja nyt oon ajanu 4 päivää 2tahtia tankissa ja joka ikinen kerta on pärähtäny tulille alle kolmen sekunnin.
Jos pelottaa et katti ja egr ei tykkää voitelusta niin voikait ne heittää lähimpään puskaan ja katsastus inssi ei varmasti haista pientä muutosta
Joku kirjoitti joissain vaiheessa et 2000 luvun autoihin ei tarvi lisätä mitään "lisäaineita" mut sitä en usko. talvilaadun diisseli ja kovat paineet ei oikeen sovi yhteen koska talvilaadusta puuttuu sitä voiteluainetta. mutta mikäs se siellä saksanmaalla kun aina on kesälaadut tankissa. kyllä 2T voitelee nykyään yhtä hyvin kuin ennesvanhaan. fortet sun muut henkiin herättäjät on varmasti ihan hyviä aineita mut hintavia.
mietein tuota omaa tapausta kun ei lähteny käyntiin kuin todella pitkän startin jälkeen (varmasti 1-2min starttausta) kunnes sai painetta nostettua tarpeeks rail putkeen, koska 2 suutinta päästi paluupuolelle liikaa vuotamaan ja nyt oon ajanu 4 päivää 2tahtia tankissa ja joka ikinen kerta on pärähtäny tulille alle kolmen sekunnin.
Jos pelottaa et katti ja egr ei tykkää voitelusta niin voikait ne heittää lähimpään puskaan ja katsastus inssi ei varmasti haista pientä muutosta
