w201 ilmastointi vuotaa, mistä?
w201 ilmastointi vuotaa, mistä?
noin vuosi sitten tein ilmastointilaitteen huollon koska se ei pelannut, painetta ei ollut tarpeeksi että pumppu olisi lähtenyt päälle. Huollon yhteydessä pyysin huoltomiestä tarkastamaan mihin aineet häviää.
Autoa korjaamolta hakiessani huoltomies sanoi järjestelmän olevan tiivis koneen mukaan ja ilmastointi pelasikin hienosti n. 3kk jonka jälkeen ainetta oli taas niin vähän ettei ilmastointi pelannut.
Nyt ollaan taas siinä tilanteessa että että auto pitää vieda em. huoltoon joten kysynkin mistä ja miten tuota vuotokohtaa kannattaa etsiä? mitkä kohdat järjestelmässä ovat herkkiä vuotamaan?
Autoa korjaamolta hakiessani huoltomies sanoi järjestelmän olevan tiivis koneen mukaan ja ilmastointi pelasikin hienosti n. 3kk jonka jälkeen ainetta oli taas niin vähän ettei ilmastointi pelannut.
Nyt ollaan taas siinä tilanteessa että että auto pitää vieda em. huoltoon joten kysynkin mistä ja miten tuota vuotokohtaa kannattaa etsiä? mitkä kohdat järjestelmässä ovat herkkiä vuotamaan?
ex: w201 -91
Re: w201 ilmastointi vuotaa, mistä?
Oletettavasti auto on sigun -91. Alkuperäisenä kylmäaineena on tällöin ollut melko varmasti R12. Taasen viimevuonna lisätty aine on ollut melko varmasti R134:jää. R134 ei pysy R12 systeemissä. Vuoto tapahtuu tiivisteiden ja letkujen läpi, ne ei pidä molekyylirakenteeltaan erilaista R134:jää sisällä.VLy kirjoitti:noin vuosi sitten tein ilmastointilaitteen huollon koska se ei pelannut, painetta ei ollut tarpeeksi että pumppu olisi lähtenyt päälle. Huollon yhteydessä pyysin huoltomiestä tarkastamaan mihin aineet häviää.
Autoa korjaamolta hakiessani huoltomies sanoi järjestelmän olevan tiivis koneen mukaan ja ilmastointi pelasikin hienosti n. 3kk jonka jälkeen ainetta oli taas niin vähän ettei ilmastointi pelannut.
Nyt ollaan taas siinä tilanteessa että että auto pitää vieda em. huoltoon joten kysynkin mistä ja miten tuota vuotokohtaa kannattaa etsiä? mitkä kohdat järjestelmässä ovat herkkiä vuotamaan?
Ratkaisuna on hommata letkuihin tiivistysmömmöt ja paremmin sopiva kylmäaine. Saa englannista tilaamalla ja on lisäksi valmis tee se itse pakkaus, sisältäen kilon kylmäainetta ja oikeat öljyt. Maksaa muistaakseni n. 50-100e.
Käytä hakua, viimekesänä selvittelin kylmäaineasiaa tällä foorumilla parissa topikissa. Aineiden tilaus jäi kun kesä loppui ennenkuin kerkesin tilata.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Katsele etukehikkoa kuskin puolelta ja konehuoneesta kanssa siitä kuskin puolelta umpion seudulta. Pitäis olla tarra jossa täyttömääriä, paineita ja kylmäaineen tyyppi.VLy kirjoitti:mistä toi selviää mitä sinne on uutena ruutattu?
Käsittääkseni R12 vaihtui R134:si noin -92 tai -93.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Itselläni oli aikanaan samanlaisia ongelmia. Kun ostin auton ei ilmastoinnin kompura lähtenyt ollenkaan pyöriin. Kävin Veholla täyttämässä järjestelmän ja samalla kaveri tarkisti järjestelmän tiiveyden. Kaikki näytti ihan hyvältä ja vuotoja ei mukamas ollu. Ilmastointi pelasi n. 2 viikkoa ja sen jälkeen se toppasi. Siinä vaiheessa vaihdoin suosiolla firmaa ja käännyin asiantuntevamman liikkeen puoleen.
Auto oli pajalla kaksi päivää vuotoselvityksessä. Lopulta vuoto paikallistettiin kennosta ja se meni kokonaan uusiksi. Järjestelmä täytettiin uudelleen (R134) ja nyt se on toiminut hienosti kahden kesän yli. Toinen potentiaalinen vuoto kohta asentajan mukaan näissä vanhemmissa malleissa on kompura. Järjestelmä ei muutenkaan tiiveydeltään ole samaa standardia kuin nykyaikaiset järjestelmät jotka on suunniteltu R134:lle. Auto on samanlainen 190E -91.
Auto oli pajalla kaksi päivää vuotoselvityksessä. Lopulta vuoto paikallistettiin kennosta ja se meni kokonaan uusiksi. Järjestelmä täytettiin uudelleen (R134) ja nyt se on toiminut hienosti kahden kesän yli. Toinen potentiaalinen vuoto kohta asentajan mukaan näissä vanhemmissa malleissa on kompura. Järjestelmä ei muutenkaan tiiveydeltään ole samaa standardia kuin nykyaikaiset järjestelmät jotka on suunniteltu R134:lle. Auto on samanlainen 190E -91.
MB - ajamisen iloa.
sieltä konepellin alta löytyi tarrasta seuraavanlaista tietoa:
AUTOMOTIVE AIR CONDITIONER R12max.
CONFORMS TO SAE J 639 107/201
KLIMAANLAGE FUR AUTOMOBILE 1.0kg 22lbs
AUSFUHRUNG NACH SAE J 639 123/126
MERCEDES-BENZ AG 1.3kg 2.9lbs
STUTTGART-UNTERTURKHEIM 124
124 B35 01 B8 1.1kg 2.4lbs
mitäs nuista nyt selviää?
AUTOMOTIVE AIR CONDITIONER R12max.
CONFORMS TO SAE J 639 107/201
KLIMAANLAGE FUR AUTOMOBILE 1.0kg 22lbs
AUSFUHRUNG NACH SAE J 639 123/126
MERCEDES-BENZ AG 1.3kg 2.9lbs
STUTTGART-UNTERTURKHEIM 124
124 B35 01 B8 1.1kg 2.4lbs
mitäs nuista nyt selviää?
ex: w201 -91
Sieltä löytyy juuri se tieto että järjestelmässäsi on vanha R12 kylmäaine
siihen voisi kokeilla "ISECON 49" joka korvaa R12. Sitä on saatavana
mm. kodinkoneita huoltavista liikkeistä.
siihen voisi kokeilla "ISECON 49" joka korvaa R12. Sitä on saatavana
mm. kodinkoneita huoltavista liikkeistä.
W203 C200TA -04
W203 C320 A -00
W202 C320TA -98
VW T5 -08 Duuni auto
VW T5 -06 Duuni auto
Ex W 124 260EA -88
Ex Spinrter 312 96
Ex W 201 EA -83
Ex W903 309 -87
En edes muista mutta muutama
10 kattilaa nuoruudessa
W203 C320 A -00
W202 C320TA -98
VW T5 -08 Duuni auto
VW T5 -06 Duuni auto
Ex W 124 260EA -88
Ex Spinrter 312 96
Ex W 201 EA -83
Ex W903 309 -87
En edes muista mutta muutama
10 kattilaa nuoruudessa
Ei ole mitään tiivistys ainetta olemassa, niinkuin jäähdytys järjestelmään..
Kyllä vuotosi on minun mielestä iso jos 3kk/ 1000g...
Kompressorin akseli stefa saattaa vuotaa, höyrystin, lauhdutin tai jokin
putkiston liitos kannattaa vuodon etsintä laitteella tarkastaa.
Kyllä vuotosi on minun mielestä iso jos 3kk/ 1000g...
Kompressorin akseli stefa saattaa vuotaa, höyrystin, lauhdutin tai jokin
putkiston liitos kannattaa vuodon etsintä laitteella tarkastaa.
W203 C200TA -04
W203 C320 A -00
W202 C320TA -98
VW T5 -08 Duuni auto
VW T5 -06 Duuni auto
Ex W 124 260EA -88
Ex Spinrter 312 96
Ex W 201 EA -83
Ex W903 309 -87
En edes muista mutta muutama
10 kattilaa nuoruudessa
W203 C320 A -00
W202 C320TA -98
VW T5 -08 Duuni auto
VW T5 -06 Duuni auto
Ex W 124 260EA -88
Ex Spinrter 312 96
Ex W 201 EA -83
Ex W903 309 -87
En edes muista mutta muutama
10 kattilaa nuoruudessa
Kokeilisin ensin tuota isceon 49:ääVLy kirjoitti:kiitos tästä. niin onkohan noihin ilmastointi järjestelmiin olemassa jotain tiivistysaineita? kovin suuresta vuodosta ei varmaan ole kyse kun aineet pysyivat sisällä koko kesän eli n.3kk
HAKU toiminnolla löytyy esimerkiksi:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=39661
Tuolla on asiaa setvitty.
Katso vielä vaikka autokoolin diy paketteja, siellä on R12 to R134 muutoskitteja öljyineen päivineen ja vuodontukkimislitkuja ja vaikka mitä.
http://www.car-air-conditioning-supplie ... hp?cat=254
Jos joku tuolta autokoolista tilaa niin voisin osallistua tilaukseen.... Aina sitä jotain tarttee...
Ainiin se sun R134 tulee läpi letkujen kumista, hiljalleen. Ei tartte tyhjentyä koko kiloa kun jo lakkaa painekytkin toimimasta.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
vilippus kirjoitti:Mulla on pysynyt tuo RS24 jo yli vuoden sisällä.
Tiedä sitten onko se niin hyvää kuin se iceon49 vai mikäsenytolikaan.
( lainaus esitteestä )
R12 korvaava lyhyen- ja pitkän aikavälin kylmäaine
RS-24 on helppokäyttöinen R12 korvaava kylmäaine. Laitoksessa ei tarvitse vaihtaa käytössä- olevaa voiteluöljyä, joten vältytään kalliilta muutostyöltä. RS-24 mahdollistaa pitkän aikavälin ratkaisun R12:lle useimmissa käyttökohteissa kuten hermeettisissä ja puolihermeettisissä kompressoreissa, kotitalouden kylmälaitteissa, kylmähuoneissa, maidonjäähdyttimissä, juoma-automaateissa ja autokylmälaitteissa.
Ominaisuuksiltaan RS-24 on melkein täydellinen valinta R12:n tilalle mitä tulee ominaisuuksiin kuten yhteensopivuuteen perinteisten ja synteettisten voiteluaineiden kanssa, samanlaisiin suoritusarvoihin, matalaan kuumakaasulämpötilaan, ei-syttyvyyteen, ja suhteellisen lyhyeen elinikään ilmakehässä. Suoritusarvot verrattuna R12 on kuvattu kuvissa 1, 2 ja 3 . Ominaisuudet tekevät tänä päivänä RS-24 kylmäaineesta ainutlaatuisen R12 korvaavan kylmäaineen markkinoilla.
Re: w201 ilmastointi vuotaa, mistä?
Nostellaan vanhaa aihetta.
W201 2.5dt ja kylmäkonevaivat. Järjestelmä ei kylläkään vuoda, mutta kompura ei pyöri kauaa millään kelillä. Lauhduttimen flektejä ei ole, koska olivat rikki.
Ilmeisesti nopeamman vauhdin ajoviiman pitäisi viilentää sen verran, että paineet eivät nouse liian kovaksi.?
Flektit ovat työn alla ja vaihdettu on molemmat anturit kuivaimen luota. (nimiä en nyt muista)
Mikähän tuossa voisi olla vikana? Magneettikytkin kompuran päässä? Onko porukka sitä huoltanut jotenkin?
Mikä tämä "charging pressure sensor" on ja liittyykö ilmastointiin?

On kysytty neuvoja vähän sieltä täältä, mutta kukaan ei tiedä/kerro mitään.. Osaisko täällä joku jeesata?
terv. "ekaa kertaa ilmastointi ja ois kiva saada kuntoon"
W201 2.5dt ja kylmäkonevaivat. Järjestelmä ei kylläkään vuoda, mutta kompura ei pyöri kauaa millään kelillä. Lauhduttimen flektejä ei ole, koska olivat rikki.
Ilmeisesti nopeamman vauhdin ajoviiman pitäisi viilentää sen verran, että paineet eivät nouse liian kovaksi.?
Flektit ovat työn alla ja vaihdettu on molemmat anturit kuivaimen luota. (nimiä en nyt muista)
Mikähän tuossa voisi olla vikana? Magneettikytkin kompuran päässä? Onko porukka sitä huoltanut jotenkin?
Mikä tämä "charging pressure sensor" on ja liittyykö ilmastointiin?
On kysytty neuvoja vähän sieltä täältä, mutta kukaan ei tiedä/kerro mitään.. Osaisko täällä joku jeesata?
terv. "ekaa kertaa ilmastointi ja ois kiva saada kuntoon"
190D 2.5 -89
C 230K -97
C 220 CDI -12
C 230K -97
C 220 CDI -12