Perä hajosi/Korjattu!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Toope
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ti 27.03.2007 16:40

Perä hajosi/Korjattu!

Viesti Kirjoittaja Toope »

Terve!

Autostani 500 SEC vuosimallia 1982 hajosi perä. Oon muutaman paikan käynyt läpi mutta ei oo löytynyt. Mistä noita voisi saada? Entä käykö SE:n ja SEC:in perät ristiin vai onko jotain eroa? Entä onko 85:sten ja uudempien perät passeleita tähän 82-vuotiseen kun silloinhan koneet ainakin muuttuivat?


EDIT: Kirjotetaampa vielä miten tämä tapahtui:

Mitään ulinaa tai muuta sivuääniä ei perästä ole kuulunut, on toiminut aivan normaalisti. Mutta jos rengas löi suttia esim. hiekkaisella asvaltilla tai lumisohjolla niin saattoi perästä kuulua kolahtelua. Tämä oli kuitenkin hyvin satunnaista, eli ei välttämättä aina sutatessa kuulunut mitään. Mutta nyt sitten teki niin, että risteyksessä oikealle käännettäessä oikea takarengas meni jumiin! Noh, pistin pakin päälle ja irtosi. Siitä lähin sitten ajelemaan kotiin päin hirveän naputuksen säestämänä. Naputus kiihtyi vauhdin mukaan.

Kotiin ja montun päälle päästyä nostettiin takarenkaat ilmaan. Vetarit näytti olevan ehjänä samoin kuin rättinivel ja ristikkonivel. Vasen takarengas pyörii ok mutta oikea puoli tahmea. Mietin myös sitä, että jos käsijarrun kengät tai satula jumittais mutta ne näyttäs olevan ihan ok. Eli onko tuossa muuta vaihtoehtoa kuin perä tohjona?

Kiitos jos joku viitsisi vähän jelppiä!
Viimeksi muokannut Toope, Su 01.04.2007 01:14. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Toope
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ti 27.03.2007 16:40

Viesti Kirjoittaja Toope »

lueskelin tuossa aikasempia topicceja niin tuon 85 -vuoden faceliftin yhteydessä perän kiinnitykset on muuttunut eli ne uudemmat perät ei ainakaan käy..
Toope
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ti 27.03.2007 16:40

Viesti Kirjoittaja Toope »

Tänään aukastiin perä ja rikkihän se oli. Oikealta puolen tasauspyörästöstä oli hammasratas kappaleina. Eli uutta etsimään..

Perässä oli tämmöset numerot: 368953 ja välitys 2,24.

Tiedossa olisi yksi vm. 84 500 SE:n perä mutta käykö se SEC:iin?
jarmo65
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: La 26.02.2005 08:38

Viesti Kirjoittaja jarmo65 »

Onko samat välitykset, kuoret voi vaihtaa.
Toope
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ti 27.03.2007 16:40

Viesti Kirjoittaja Toope »

jarmo65 kirjoitti:Onko samat välitykset, kuoret voi vaihtaa.
On samat välitykset molemmissa.
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Toope kirjoitti:Tänään aukastiin perä ja rikkihän se oli. Oikealta puolen tasauspyörästöstä oli hammasratas kappaleina. Eli uutta etsimään..

Perässä oli tämmöset numerot: 368953 ja välitys 2,24.

Tiedossa olisi yksi vm. 84 500 SE:n perä mutta käykö se SEC:iin?
Harvinainen perä on sinun Sec:ssä ollut ( 2,24 aavikko perä, onkohan alkuperäinen?? ), normaalisti 500 Sec:n perä on tiuhempi kuin 500SE/SEL:issä
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Toope
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ti 27.03.2007 16:40

Viesti Kirjoittaja Toope »

adenauer300 kirjoitti:
Harvinainen perä on sinun Sec:ssä ollut ( 2,24 aavikko perä, onkohan alkuperäinen?? ), normaalisti 500 Sec:n perä on tiuhempi kuin 500SE/SEL:issä
Tämähän menee mielenkiintoiseksi :?

Nimittäin täällä ainakin näyttäs SEC:in välitys olevan juurikin tuo 2,24:

http://personal.inet.fi/koti/mb.diesel/ ... ntials.pdf
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

adenauer300 kirjoitti:
Toope kirjoitti:Tänään aukastiin perä ja rikkihän se oli. Oikealta puolen tasauspyörästöstä oli hammasratas kappaleina. Eli uutta etsimään..

Perässä oli tämmöset numerot: 368953 ja välitys 2,24.

Tiedossa olisi yksi vm. 84 500 SE:n perä mutta käykö se SEC:iin?
Harvinainen perä on sinun Sec:ssä ollut ( 2,24 aavikko perä, onkohan alkuperäinen?? ), normaalisti 500 Sec:n perä on tiuhempi kuin 500SE/SEL:issä
Ei kait..
560ssä on kyllä tiheämpi perä mutta tietääkseni 500ssa on kaikissa sama välitys. :shock:
Toope
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ti 27.03.2007 16:40

Viesti Kirjoittaja Toope »

Mika.T kirjoitti:
Ei kait..
560ssä on kyllä tiheämpi perä mutta tietääkseni 500ssa on kaikissa sama välitys. :shock:
Niin ainakin tuon linkin tietojen mukaan. 500 SE:n, SEL:n ja SEC:n välitykset näyttäisivät olevan aina 2,24. Näin myös 380:essä. 560:essä sitten 2,65.

Tilasin nyt 500 SE:n perän vuosimallia 85. Jos ei se SEC:iin passaa niin laitan sen myyntiin tänne.
Toope
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ti 27.03.2007 16:40

Viesti Kirjoittaja Toope »

Noniin, perä vaihdettu ja secci pääsee taas keväisiä katuja cruisailemaan 8)

Ja tuo SE:n perä menee myös SEC:iin! Vaihdettiin vaan entisestä perästä vetoakselin laipat.
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

Toope kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:
Ei kait..
560ssä on kyllä tiheämpi perä mutta tietääkseni 500ssa on kaikissa sama välitys. :shock:
Niin ainakin tuon linkin tietojen mukaan. 500 SE:n, SEL:n ja SEC:n välitykset näyttäisivät olevan aina 2,24. Näin myös 380:essä. 560:essä sitten 2,65.

Tilasin nyt 500 SE:n perän vuosimallia 85. Jos ei se SEC:iin passaa niin laitan sen myyntiin tänne.
Hyvä että löyty sopiva perä :)

Ja noista 500 peränvälityksistä, niin riippuu vuosimallista.. kuten myös 380 riippuu vuosimallista.. Ja 380SEC on 2,47 välitys ja 500SEC on 2,24. Taulukossa on mielestäni viiva joka erottaa ne erivälityksistä.. Kyl kai se on vähän miten sitä lukee :D

260SE=126.020 välitys:3,46

380SE/SEL=126.032/126.033 <--syyskuu 1981 välitys:3,27
1981 lokakuun--> välitys:2,47

500SE/SEL=126.036/126.037 <--syyskuu 1981 välitys:2,82
1981 lokakuun--> välitys:2,24
Japanin-malli välitys:2,47

380SEC=126.043 välitys:2,47

500SEC=126.044 välitys:2,24

300SD=126.120 välitys:3,07

300SE/SEL=126.024/126.025 välitys:3,07

420SE/SEL/SEC=126.034/126.035/126.046 välitys:2,47

560SE/SEL/SEC=126.038/126.039/126.045 välitys:2,65
Itävälta-, Japani-, Usa-mallit välitys:2,47

350SD(USA)/L=126.134/126.135 välitys:2,82
Vastaa Viestiin