Perä hajosi/Korjattu!
Perä hajosi/Korjattu!
Terve!
Autostani 500 SEC vuosimallia 1982 hajosi perä. Oon muutaman paikan käynyt läpi mutta ei oo löytynyt. Mistä noita voisi saada? Entä käykö SE:n ja SEC:in perät ristiin vai onko jotain eroa? Entä onko 85:sten ja uudempien perät passeleita tähän 82-vuotiseen kun silloinhan koneet ainakin muuttuivat?
EDIT: Kirjotetaampa vielä miten tämä tapahtui:
Mitään ulinaa tai muuta sivuääniä ei perästä ole kuulunut, on toiminut aivan normaalisti. Mutta jos rengas löi suttia esim. hiekkaisella asvaltilla tai lumisohjolla niin saattoi perästä kuulua kolahtelua. Tämä oli kuitenkin hyvin satunnaista, eli ei välttämättä aina sutatessa kuulunut mitään. Mutta nyt sitten teki niin, että risteyksessä oikealle käännettäessä oikea takarengas meni jumiin! Noh, pistin pakin päälle ja irtosi. Siitä lähin sitten ajelemaan kotiin päin hirveän naputuksen säestämänä. Naputus kiihtyi vauhdin mukaan.
Kotiin ja montun päälle päästyä nostettiin takarenkaat ilmaan. Vetarit näytti olevan ehjänä samoin kuin rättinivel ja ristikkonivel. Vasen takarengas pyörii ok mutta oikea puoli tahmea. Mietin myös sitä, että jos käsijarrun kengät tai satula jumittais mutta ne näyttäs olevan ihan ok. Eli onko tuossa muuta vaihtoehtoa kuin perä tohjona?
Kiitos jos joku viitsisi vähän jelppiä!
Autostani 500 SEC vuosimallia 1982 hajosi perä. Oon muutaman paikan käynyt läpi mutta ei oo löytynyt. Mistä noita voisi saada? Entä käykö SE:n ja SEC:in perät ristiin vai onko jotain eroa? Entä onko 85:sten ja uudempien perät passeleita tähän 82-vuotiseen kun silloinhan koneet ainakin muuttuivat?
EDIT: Kirjotetaampa vielä miten tämä tapahtui:
Mitään ulinaa tai muuta sivuääniä ei perästä ole kuulunut, on toiminut aivan normaalisti. Mutta jos rengas löi suttia esim. hiekkaisella asvaltilla tai lumisohjolla niin saattoi perästä kuulua kolahtelua. Tämä oli kuitenkin hyvin satunnaista, eli ei välttämättä aina sutatessa kuulunut mitään. Mutta nyt sitten teki niin, että risteyksessä oikealle käännettäessä oikea takarengas meni jumiin! Noh, pistin pakin päälle ja irtosi. Siitä lähin sitten ajelemaan kotiin päin hirveän naputuksen säestämänä. Naputus kiihtyi vauhdin mukaan.
Kotiin ja montun päälle päästyä nostettiin takarenkaat ilmaan. Vetarit näytti olevan ehjänä samoin kuin rättinivel ja ristikkonivel. Vasen takarengas pyörii ok mutta oikea puoli tahmea. Mietin myös sitä, että jos käsijarrun kengät tai satula jumittais mutta ne näyttäs olevan ihan ok. Eli onko tuossa muuta vaihtoehtoa kuin perä tohjona?
Kiitos jos joku viitsisi vähän jelppiä!
Viimeksi muokannut Toope, Su 01.04.2007 01:14. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
Harvinainen perä on sinun Sec:ssä ollut ( 2,24 aavikko perä, onkohan alkuperäinen?? ), normaalisti 500 Sec:n perä on tiuhempi kuin 500SE/SEL:issäToope kirjoitti:Tänään aukastiin perä ja rikkihän se oli. Oikealta puolen tasauspyörästöstä oli hammasratas kappaleina. Eli uutta etsimään..
Perässä oli tämmöset numerot: 368953 ja välitys 2,24.
Tiedossa olisi yksi vm. 84 500 SE:n perä mutta käykö se SEC:iin?
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Tämähän menee mielenkiintoiseksiadenauer300 kirjoitti:
Harvinainen perä on sinun Sec:ssä ollut ( 2,24 aavikko perä, onkohan alkuperäinen?? ), normaalisti 500 Sec:n perä on tiuhempi kuin 500SE/SEL:issä

Nimittäin täällä ainakin näyttäs SEC:in välitys olevan juurikin tuo 2,24:
http://personal.inet.fi/koti/mb.diesel/ ... ntials.pdf
Ei kait..adenauer300 kirjoitti:Harvinainen perä on sinun Sec:ssä ollut ( 2,24 aavikko perä, onkohan alkuperäinen?? ), normaalisti 500 Sec:n perä on tiuhempi kuin 500SE/SEL:issäToope kirjoitti:Tänään aukastiin perä ja rikkihän se oli. Oikealta puolen tasauspyörästöstä oli hammasratas kappaleina. Eli uutta etsimään..
Perässä oli tämmöset numerot: 368953 ja välitys 2,24.
Tiedossa olisi yksi vm. 84 500 SE:n perä mutta käykö se SEC:iin?
560ssä on kyllä tiheämpi perä mutta tietääkseni 500ssa on kaikissa sama välitys.

Niin ainakin tuon linkin tietojen mukaan. 500 SE:n, SEL:n ja SEC:n välitykset näyttäisivät olevan aina 2,24. Näin myös 380:essä. 560:essä sitten 2,65.Mika.T kirjoitti:
Ei kait..
560ssä on kyllä tiheämpi perä mutta tietääkseni 500ssa on kaikissa sama välitys.
Tilasin nyt 500 SE:n perän vuosimallia 85. Jos ei se SEC:iin passaa niin laitan sen myyntiin tänne.
Hyvä että löyty sopiva peräToope kirjoitti:Niin ainakin tuon linkin tietojen mukaan. 500 SE:n, SEL:n ja SEC:n välitykset näyttäisivät olevan aina 2,24. Näin myös 380:essä. 560:essä sitten 2,65.Mika.T kirjoitti:
Ei kait..
560ssä on kyllä tiheämpi perä mutta tietääkseni 500ssa on kaikissa sama välitys.
Tilasin nyt 500 SE:n perän vuosimallia 85. Jos ei se SEC:iin passaa niin laitan sen myyntiin tänne.

Ja noista 500 peränvälityksistä, niin riippuu vuosimallista.. kuten myös 380 riippuu vuosimallista.. Ja 380SEC on 2,47 välitys ja 500SEC on 2,24. Taulukossa on mielestäni viiva joka erottaa ne erivälityksistä.. Kyl kai se on vähän miten sitä lukee

260SE=126.020 välitys:3,46
380SE/SEL=126.032/126.033 <--syyskuu 1981 välitys:3,27
1981 lokakuun--> välitys:2,47
500SE/SEL=126.036/126.037 <--syyskuu 1981 välitys:2,82
1981 lokakuun--> välitys:2,24
Japanin-malli välitys:2,47
380SEC=126.043 välitys:2,47
500SEC=126.044 välitys:2,24
300SD=126.120 välitys:3,07
300SE/SEL=126.024/126.025 välitys:3,07
420SE/SEL/SEC=126.034/126.035/126.046 välitys:2,47
560SE/SEL/SEC=126.038/126.039/126.045 välitys:2,65
Itävälta-, Japani-, Usa-mallit välitys:2,47
350SD(USA)/L=126.134/126.135 välitys:2,82