W123 230 nykii, miksiköhän ? Ei käynnistykään enää !
- markus_200E
- Vakiokalustoa
- Viestit: 292
- Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
- Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi
W123 230 nykii, miksiköhän ? Ei käynnistykään enää !
Oire: jättää sytytyksen väliin eli nykii kun esim. hiljentää risteykseen ja jatkaa pysähtymättä, tai "puhtaassa" kiihdytyksessä. Melko lailla riippumaton onko vähemmän eli enemmän kaasua auki
Tyhjäkäynti ok, käynnistykset ok
Syy: ?? (johtoja olen heilutellut ilman kuuluvaa vaikutusta ...)
Toimenpiteet: tulpat uudet, muu koskematonta
Tyhjäkäynti ok, käynnistykset ok
Syy: ?? (johtoja olen heilutellut ilman kuuluvaa vaikutusta ...)
Toimenpiteet: tulpat uudet, muu koskematonta
Viimeksi muokannut markus_200E, Ke 11.04.2007 09:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Onko virranjakajan kansi ja pyörijä missä kunnossa? Kosteus voi tehdä temppujaan.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
- markus_200E
- Vakiokalustoa
- Viestit: 292
- Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
- Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi
Ne on ok silmämääräisesti.jackie kirjoitti:Onko virranjakajan kansi ja pyörijä missä kunnossa? Kosteus voi tehdä temppujaan.
Koettelin tänään alipaineletkuja, oli yksi irti (kaasuttimelta tyhjäkäyntiruuvin päästä ilmanpuhdistajaan, siihen venttiilikopankannen huohotusletkun kaveriksi) muttei juuri vaikuttanut. Ja tämä pakokaasujen takaisin kierrätys, olivat huollon jälkeen (venttiilivarren tiivisteet) jättäneet letkut kytkemättä lämpöventtiilille (?, siinä kopan etuoikeassa laidassa), mutten havainnut niidenkään vaikuttavan lämpöisellä koneella ajoon.
Viimeksi muokannut markus_200E, Su 08.04.2007 23:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- markus_200E
- Vakiokalustoa
- Viestit: 292
- Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
- Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi
Kiihdytysrikastus ? Siis jos kyseessä on se öljy siinä kaasuttimen päällä, niin sitä on tarpeeksi.juhaoh kirjoitti:Onko kiihdytysrikastukset ok. eli onko kaasuttajassa vaimennusöljyä??
Kävin tänään läpi vähän kaikkiajuhaoh kirjoitti:Entä virranjakajan alipaineletkut ja kärkien kiinnityslevyn maadoitus jakajassa??

- markus_200E
- Vakiokalustoa
- Viestit: 292
- Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
- Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi
Nyt herkesi käynnistymästä, lisää vinkkejä ? Iloisesti pyörii startilla muttei syty. Avasin virranjakajan mutten huomannut tarkistaa sitä aiemmin mainittua kärkien kiinnityslevyn maadoitusta ... Josko se kansi olisi kuitenkin tarpeeksi kulunut, näkeekös sen silmällä kun kannen nastat & pyörijä ovat kuluneet ? Vai voivatko "näyttää hyvältä" ja olla kuitenkin loppu ?!
Syksyllä temuttiin kaverin w201 2,3E:n kanssa, kun ei parin päivän seisonnan jälkeen tahtonu toimia. Kolmatta kertaa kun tutkittiin ja putsattiin virranjakajan kantta, huomattiin puhdistussprein nostattavan muovin pintaan vesihelmiä. Koppa oli siis mennyt vanhuuttaan sen verran huokoiseksi, että oli imassu kosteutta. Tämäkin antoi siis vielä kipinää, mutta kosteudesta johtuen kipinä tuli millon sattuu.markus_200E kirjoitti:Josko se kansi olisi kuitenkin tarpeeksi kulunut, näkeekös sen silmällä kun kannen nastat & pyörijä ovat kuluneet ? Vai voivatko "näyttää hyvältä" ja olla kuitenkin loppu ?!
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
- markus_200E
- Vakiokalustoa
- Viestit: 292
- Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
- Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi
Sain hinnan 30e + lähetyskulut, ei ihan mahdoton. Kaapelit 67e ...tdt300 kirjoitti:pyöriä ja jakajan kansi uus niin sitten tietää senkin..ei niiden kovin kalliita pitäs olla..
Odotan vielä paikallisen merkkihuollon hintaa, ovat olleet joissakin osissa erittäin kilpailukykyisiä joskin hitaita toimittamaan !
kaikki korkeajännitesähkövermeet voivat näyttää hyvältä ja silti olla loppumarkus_200E kirjoitti:Nyt herkesi käynnistymästä, lisää vinkkejä ? Iloisesti pyörii startilla muttei syty. Avasin virranjakajan mutten huomannut tarkistaa sitä aiemmin mainittua kärkien kiinnityslevyn maadoitusta ... Josko se kansi olisi kuitenkin tarpeeksi kulunut, näkeekös sen silmällä kun kannen nastat & pyörijä ovat kuluneet ? Vai voivatko "näyttää hyvältä" ja olla kuitenkin loppu ?!

ota tulppa irti ja kokeile tuleeko startatessa kipinää. kaasarikin voi huonolla päällä ollessaan kastella tulpat, ja sit ollaan totaalisen dead jonkin aikaa, joten tsekkaa se kuuluisa kalvo. kait muistat aina polkaista kaasun kerran pohjaan ennen käynnistystä (ja olla polkematta käynnistyksen aikana) jolloin automaattirikastin toimii niinkuin pitää? onko tulppa käynnistysyrityksen jälkeen märkä vai kuiva?
harri
ex: W115 200, W123 230, E34 525ixTA, E83 3.0d, S211 E500T4M, E61 525xiTA, W220 S500
Jaguar XJ X308, R1100RT, Hyundai Ioniq hybrid
ex: W115 200, W123 230, E34 525ixTA, E83 3.0d, S211 E500T4M, E61 525xiTA, W220 S500
Jaguar XJ X308, R1100RT, Hyundai Ioniq hybrid
- markus_200E
- Vakiokalustoa
- Viestit: 292
- Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
- Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi
- markus_200E
- Vakiokalustoa
- Viestit: 292
- Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
- Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi
Ei ole kaasutinmoottorissa relettä, vain vanhanajan mekaaninen pa-pumppu moottorin vasemmalla sivulla (kuljettajan puolella) ohjaustehostajan pumpun takana.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
- markus_200E
- Vakiokalustoa
- Viestit: 292
- Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
- Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi
Tämä on kertakaikkiaan loistavaa, aina oppii uutta !unski kirjoitti:Ei ole kaasutinmoottorissa relettä, vain vanhanajan mekaaninen pa-pumppu moottorin vasemmalla sivulla (kuljettajan puolella) ohjaustehostajan pumpun takana.
Mitenkäs saa selville että toimiiko pumppu kunnolla, vai onko vaihtoehtoina toimii / ei toimi lainkaan ?
Pumpusta otetaan kaasuttajaan menevä letku irti kaasuttajan päästä (todennäköisesti se liitos on tiukka ja yleensä letku vielä murtuu, joten varaletkua on syytä olla käsillä) . Letkun pää kippoon ja pyörittämään startilla. Pumpun tuotto pitäisi olla jokunen desi noin parissakymmenessä sekunnissa, en nyt muista tarkkaan. Joten, syytä ottaa sellainen litran kippo.
Parempi myös ottaa sytytyksen ohjausyksikön pienempi pyöreä liitin irti (vihreä johto). Ettei moottori vain tärähdä käyntiin. Kun kuitenkin kysyt missä se ohjausyksikkö on,
niin se sijaitsee vasemman ( siis kuskinpuoleisen) etulampun takana sisälokasuojassa. Siinä on kaksi pyöreää liitintä isompi ja pienempi. isommassa on 4 liitintä ja pinemmässä yksi isompi .
Huono kuva, mutta osa nro 8.

Parempi myös ottaa sytytyksen ohjausyksikön pienempi pyöreä liitin irti (vihreä johto). Ettei moottori vain tärähdä käyntiin. Kun kuitenkin kysyt missä se ohjausyksikkö on,

Huono kuva, mutta osa nro 8.

"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
- markus_200E
- Vakiokalustoa
- Viestit: 292
- Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
- Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi
Ei syty ei: vaihdoin kannen ja pyörijän, bensapumppu antaa hyvin bensaa kaasuttimelle, kalvo on ehjä... Kärjet on vaihtamatta, en ollut varma miten se tehdään
Uusi on jo hankittuna
Käynnistettäessä ei syty ei yhtään. Ja tulpatkin ovat kuivat vaikka pyörittää startilla iloisesti ja bensaa siis tulee kaasuttimelle asti.
Mitä aiheuttikaan jos maadoitus ei pelaa ?
Nyt kaipaan vinkkejä mitä voisi vielä tarkistaa !


Käynnistettäessä ei syty ei yhtään. Ja tulpatkin ovat kuivat vaikka pyörittää startilla iloisesti ja bensaa siis tulee kaasuttimelle asti.
Mitä aiheuttikaan jos maadoitus ei pelaa ?
Nyt kaipaan vinkkejä mitä voisi vielä tarkistaa !
Vaihapa ne vanhat tulpat sinne takasi, jos et oo vielä tätä kikkaa kokeillu 

Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Nyt olen siis varmaankin ottanut tulpan kiinni runkoon lukkopihdeillä tai puristimella, kytkenyt esim. ykkössylinterin johdon siihen kiinni ja pannut merkille että käynnistettäessä ei kipinää näy. Tuota harjoitellessa kannattaa varmistaa ettei moottori koita alkaa käymään vajaalla, eli muut tulpan johdot pois ja jonnekin missä eivät pääse lyömään runkoon.markus_200E kirjoitti:Ei syty ei: vaihdoin kannen ja pyörijän, bensapumppu antaa hyvin bensaa kaasuttimelle, kalvo on ehjä... Kärjet on vaihtamatta, en ollut varma miten se tehdäänUusi on jo hankittuna
![]()
Käynnistettäessä ei syty ei yhtään. Ja tulpatkin ovat kuivat vaikka pyörittää startilla iloisesti ja bensaa siis tulee kaasuttimelle asti.
Mitä aiheuttikaan jos maadoitus ei pelaa ?
Nyt kaipaan vinkkejä mitä voisi vielä tarkistaa !
Seuraavaksi:
- Onko vika virranjakajassa? Virranjakajan kansi irti, kampiakseli asentoon jossa kärjet ovat auki (aukeahan ne todella vai onko sinne kasvanut piikki?), puolan johto suoraan tulppaan kiinni, virta päälle, ja ERISTETYLLÄ meisselillä heilutellaan kärkiä kiinni/auki.
- Jos kipinä näkyy, puola, kärjet, kondensaattori ja suurin osa johdoista toimii. Vika on siis joko pyörijässä, virranjakajan kannessa tai tulppien johdoissa (varsin epätodennäköistä jos em. osat uusittu), tai siinä että kärkien säätö on niin pielessä että virranjakajan nokka ei ylety avaamaan niitä. Säätöarvo on kärkien kontaktien välys silloin kun kärkien pitäisi olla auki. Olikohan luokkaa 0.5mm? Empä muista mutta korjauskäsikirja tietää.
- Jos ei kipinää näy: Tarkista että puolalle tulee sähköt: puolan '+'-terminaalissa pitää näkyä akkujännite kun virrat on päällä (hanki yleismittari tai semmoinen lamppukynä). Jos ei näy niin syynä virtalukon suunnalta tulevan sähkön puute: Uusi sulake tai korjaa johdot. Jos virta näkyy johdossa vain silloin kun se on irti terminaalista, puola on oikosulussa (harvinaista). Uusi puola.
- Kärjet: Tarkista ettei kärkien kontaktipinnoissa ole mitään smäidää joka estää niiden sulkeutumisen (hio kontaktipinnat hienolla hiekkapaperilla).
- Tarkista puolan pienjännitepuoli: Puolan '+' ja '-' terminaalit irti, jos vastus niiden välillä on ääretön, puolasta on ns. jänne poikki, osta uusi puola.
- Tarkista että kärjet todella katkovat: Puolan '-'-terminaalissa pitäisi näkyä jännite (siis runkoa vasten) silloin kun kärjet ovat auki, ja 0V silloin kun kärjet kiinni. Kärjet siis maadoittavat puolan '-'-napaa virranjakajan pyöriessä, josta seuraa kipinä, josta toiv. seuraa bensan palamista.
- Jos puolan '-' terminaalissa on 0V riippumatta siitä onko kärjet auki vai kiinni, irrota kondensaattori. Se on kärkien kanssa rinnan, ja ainakin teoriassa voi olla oikosulussa ja estää katkomisen. Jos '-' terminaalissa on 0V silloinkin kun johto on irti, puolan pienjännitepuolen käämi on poikki. Uusi puola. Kaikki mittaukset kun sytytysvirta on päällä

- Systeemissä saattaa olla ns. etuvastus ennen puolaa. Sen idea on se, että startatessa etuvastus ohitetaan jolloin saadaan vahvempi kipinä ja normaalikäynnissä virtaa rajoitetaan etuvastuksen avulla jolloin puola ei kuumene liikaa. Se on semmoinen valkoinen pötikkä puolan läheisyydessä. Vastus voi teoriassa olla palanut poikki, jolloin puola saa virtaa vain kun virta-avain on starttiasennossa.
- Jos tähän asti kaikki pelaa, mutta silti ei tule kipinää tulpalle asti, vika on puolan suurjännitepuolella. Jos vastus puolan virranjakajalle menevän johdon ja rungon välillä on ääretön, osta uusi puola.
- Jos tähän asti kaikki tsekattu ja toimii, mutta kone ei vaan sytytä, tarjoan tuopin.
En nyt ole pitkään aikaan noiden kanssa pulannut, mutten usko että em. ohjeilla saa autoa/itseään hajalle. Mutta silti: sovella omalla vastuulla

harri
ex: W115 200, W123 230, E34 525ixTA, E83 3.0d, S211 E500T4M, E61 525xiTA, W220 S500
Jaguar XJ X308, R1100RT, Hyundai Ioniq hybrid
ex: W115 200, W123 230, E34 525ixTA, E83 3.0d, S211 E500T4M, E61 525xiTA, W220 S500
Jaguar XJ X308, R1100RT, Hyundai Ioniq hybrid
- markus_200E
- Vakiokalustoa
- Viestit: 292
- Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
- Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi
- markus_200E
- Vakiokalustoa
- Viestit: 292
- Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
- Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi
Omassa se "toimi", eli pumppasi bensiiniä kun letkusta katsoi... mutta kun tarkemmin katsoi pumpun ja kaasarin väliin laitettua (ylimääräistä) suodatinta niin huomasi että pumppu työnsi myös pieniä ilmakuplia kaasarille... Tuon takia saattoi auto olla starttaamatta, tai sammua kesken ajon. Uus pumppu tilallle ja sen jälkeen ollu huolettomia kilometrejä...markus_200E kirjoitti: Mitenkäs saa selville että toimiiko pumppu kunnolla, vai onko vaihtoehtoina toimii / ei toimi lainkaan ?
Mutta hyvä että sait auton jo käyntiin.
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
- markus_200E
- Vakiokalustoa
- Viestit: 292
- Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
- Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi