W123 230 nykii, miksiköhän ? Ei käynnistykään enää !

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
markus_200E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi

W123 230 nykii, miksiköhän ? Ei käynnistykään enää !

Viesti Kirjoittaja markus_200E »

Oire: jättää sytytyksen väliin eli nykii kun esim. hiljentää risteykseen ja jatkaa pysähtymättä, tai "puhtaassa" kiihdytyksessä. Melko lailla riippumaton onko vähemmän eli enemmän kaasua auki
Tyhjäkäynti ok, käynnistykset ok

Syy: ?? (johtoja olen heilutellut ilman kuuluvaa vaikutusta ...)

Toimenpiteet: tulpat uudet, muu koskematonta
Viimeksi muokannut markus_200E, Ke 11.04.2007 09:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3508
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Onko virranjakajan kansi ja pyörijä missä kunnossa? Kosteus voi tehdä temppujaan.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
markus_200E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi

Viesti Kirjoittaja markus_200E »

jackie kirjoitti:Onko virranjakajan kansi ja pyörijä missä kunnossa? Kosteus voi tehdä temppujaan.
Ne on ok silmämääräisesti.

Koettelin tänään alipaineletkuja, oli yksi irti (kaasuttimelta tyhjäkäyntiruuvin päästä ilmanpuhdistajaan, siihen venttiilikopankannen huohotusletkun kaveriksi) muttei juuri vaikuttanut. Ja tämä pakokaasujen takaisin kierrätys, olivat huollon jälkeen (venttiilivarren tiivisteet) jättäneet letkut kytkemättä lämpöventtiilille (?, siinä kopan etuoikeassa laidassa), mutten havainnut niidenkään vaikuttavan lämpöisellä koneella ajoon.
Viimeksi muokannut markus_200E, Su 08.04.2007 23:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Onko kiihdytysrikastukset ok. eli onko kaasuttajassa vaimennusöljyä?? Entä virranjakajan alipaineletkut ja kärkien kiinnityslevyn maadoitus jakajassa??
Avatar
markus_200E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi

Viesti Kirjoittaja markus_200E »

juhaoh kirjoitti:Onko kiihdytysrikastukset ok. eli onko kaasuttajassa vaimennusöljyä??
Kiihdytysrikastus ? Siis jos kyseessä on se öljy siinä kaasuttimen päällä, niin sitä on tarpeeksi.
juhaoh kirjoitti:Entä virranjakajan alipaineletkut ja kärkien kiinnityslevyn maadoitus jakajassa??
Kävin tänään läpi vähän kaikkia :D letkuja mitä löysin, tuntuivat olevan ok lukuunottamatta edellisessä viestissä mainittuja.
Avatar
markus_200E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi

Viesti Kirjoittaja markus_200E »

Nyt herkesi käynnistymästä, lisää vinkkejä ? Iloisesti pyörii startilla muttei syty. Avasin virranjakajan mutten huomannut tarkistaa sitä aiemmin mainittua kärkien kiinnityslevyn maadoitusta ... Josko se kansi olisi kuitenkin tarpeeksi kulunut, näkeekös sen silmällä kun kannen nastat & pyörijä ovat kuluneet ? Vai voivatko "näyttää hyvältä" ja olla kuitenkin loppu ?!
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3508
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

markus_200E kirjoitti:Josko se kansi olisi kuitenkin tarpeeksi kulunut, näkeekös sen silmällä kun kannen nastat & pyörijä ovat kuluneet ? Vai voivatko "näyttää hyvältä" ja olla kuitenkin loppu ?!
Syksyllä temuttiin kaverin w201 2,3E:n kanssa, kun ei parin päivän seisonnan jälkeen tahtonu toimia. Kolmatta kertaa kun tutkittiin ja putsattiin virranjakajan kantta, huomattiin puhdistussprein nostattavan muovin pintaan vesihelmiä. Koppa oli siis mennyt vanhuuttaan sen verran huokoiseksi, että oli imassu kosteutta. Tämäkin antoi siis vielä kipinää, mutta kosteudesta johtuen kipinä tuli millon sattuu.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
tdt300
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Ti 24.01.2006 19:46
Paikkakunta: yka

Viesti Kirjoittaja tdt300 »

pyöriä ja jakajan kansi uus niin sitten tietää senkin..ei niiden kovin kalliita pitäs olla.. :D
autot:
124 300tdt -92
123 200d -81
115 220d -69
Avatar
markus_200E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi

Viesti Kirjoittaja markus_200E »

tdt300 kirjoitti:pyöriä ja jakajan kansi uus niin sitten tietää senkin..ei niiden kovin kalliita pitäs olla.. :D
Sain hinnan 30e + lähetyskulut, ei ihan mahdoton. Kaapelit 67e ...

Odotan vielä paikallisen merkkihuollon hintaa, ovat olleet joissakin osissa erittäin kilpailukykyisiä joskin hitaita toimittamaan !
Avatar
harriba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ti 06.02.2007 23:08

Viesti Kirjoittaja harriba »

markus_200E kirjoitti:Nyt herkesi käynnistymästä, lisää vinkkejä ? Iloisesti pyörii startilla muttei syty. Avasin virranjakajan mutten huomannut tarkistaa sitä aiemmin mainittua kärkien kiinnityslevyn maadoitusta ... Josko se kansi olisi kuitenkin tarpeeksi kulunut, näkeekös sen silmällä kun kannen nastat & pyörijä ovat kuluneet ? Vai voivatko "näyttää hyvältä" ja olla kuitenkin loppu ?!
kaikki korkeajännitesähkövermeet voivat näyttää hyvältä ja silti olla loppu :) kaikki nuo kulutusosat (kärjet, johdot, tulpat, kansi, pyörijä) kannattaa uusia kerralla niin ei tarvi sit olla joka toinen päivä jossain räntäsateessa arpomassa mikä on taas vikana. ignitor tekee kärjettömiä sytkiä jossa koko elektroniikka on pakattu kärkien kokoiseen pakettiin, itse pistin M115:aani aikoinani semmoisen ja suosittelen lämpimästi. tuo on niin antiikin aikaista tekniikkaa että ei siellä kovin montaa vikapaikkaa ole.

ota tulppa irti ja kokeile tuleeko startatessa kipinää. kaasarikin voi huonolla päällä ollessaan kastella tulpat, ja sit ollaan totaalisen dead jonkin aikaa, joten tsekkaa se kuuluisa kalvo. kait muistat aina polkaista kaasun kerran pohjaan ennen käynnistystä (ja olla polkematta käynnistyksen aikana) jolloin automaattirikastin toimii niinkuin pitää? onko tulppa käynnistysyrityksen jälkeen märkä vai kuiva?
harri
ex: W115 200, W123 230, E34 525ixTA, E83 3.0d, S211 E500T4M, E61 525xiTA, W220 S500
Jaguar XJ X308, R1100RT, Hyundai Ioniq hybrid
Avatar
markus_200E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi

Viesti Kirjoittaja markus_200E »

harriba kirjoitti: onko tulppa käynnistysyrityksen jälkeen märkä vai kuiva?
En ole vielä katsonut ... :oops:
harriba kirjoitti:kait muistat aina polkaista kaasun kerran pohjaan ennen käynnistystä (ja olla polkematta käynnistyksen aikana) jolloin automaattirikastin toimii niinkuin pitää?
Jep !
Avatar
markus_200E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi

Viesti Kirjoittaja markus_200E »

Missä on bensapumpun rele tässä autossa ? Jos kyse olisikin huonosta bensan saannista.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Ei ole kaasutinmoottorissa relettä, vain vanhanajan mekaaninen pa-pumppu moottorin vasemmalla sivulla (kuljettajan puolella) ohjaustehostajan pumpun takana.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
markus_200E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi

Viesti Kirjoittaja markus_200E »

unski kirjoitti:Ei ole kaasutinmoottorissa relettä, vain vanhanajan mekaaninen pa-pumppu moottorin vasemmalla sivulla (kuljettajan puolella) ohjaustehostajan pumpun takana.
Tämä on kertakaikkiaan loistavaa, aina oppii uutta !

Mitenkäs saa selville että toimiiko pumppu kunnolla, vai onko vaihtoehtoina toimii / ei toimi lainkaan ?
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Pumpusta otetaan kaasuttajaan menevä letku irti kaasuttajan päästä (todennäköisesti se liitos on tiukka ja yleensä letku vielä murtuu, joten varaletkua on syytä olla käsillä) . Letkun pää kippoon ja pyörittämään startilla. Pumpun tuotto pitäisi olla jokunen desi noin parissakymmenessä sekunnissa, en nyt muista tarkkaan. Joten, syytä ottaa sellainen litran kippo.

Parempi myös ottaa sytytyksen ohjausyksikön pienempi pyöreä liitin irti (vihreä johto). Ettei moottori vain tärähdä käyntiin. Kun kuitenkin kysyt missä se ohjausyksikkö on, ;) niin se sijaitsee vasemman ( siis kuskinpuoleisen) etulampun takana sisälokasuojassa. Siinä on kaksi pyöreää liitintä isompi ja pienempi. isommassa on 4 liitintä ja pinemmässä yksi isompi .
Huono kuva, mutta osa nro 8.

Kuva
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
markus_200E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi

Viesti Kirjoittaja markus_200E »

Ei syty ei: vaihdoin kannen ja pyörijän, bensapumppu antaa hyvin bensaa kaasuttimelle, kalvo on ehjä... Kärjet on vaihtamatta, en ollut varma miten se tehdään :( Uusi on jo hankittuna :D

Käynnistettäessä ei syty ei yhtään. Ja tulpatkin ovat kuivat vaikka pyörittää startilla iloisesti ja bensaa siis tulee kaasuttimelle asti.

Mitä aiheuttikaan jos maadoitus ei pelaa ?

Nyt kaipaan vinkkejä mitä voisi vielä tarkistaa !
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3508
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Vaihapa ne vanhat tulpat sinne takasi, jos et oo vielä tätä kikkaa kokeillu :wink:
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

kaasuttimen neula jumissa...ehkäpä. Ruiskauta kaasarista bensaa imusarjaan ja kokeilemaan
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
harriba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ti 06.02.2007 23:08

Viesti Kirjoittaja harriba »

markus_200E kirjoitti:Ei syty ei: vaihdoin kannen ja pyörijän, bensapumppu antaa hyvin bensaa kaasuttimelle, kalvo on ehjä... Kärjet on vaihtamatta, en ollut varma miten se tehdään :( Uusi on jo hankittuna :D

Käynnistettäessä ei syty ei yhtään. Ja tulpatkin ovat kuivat vaikka pyörittää startilla iloisesti ja bensaa siis tulee kaasuttimelle asti.

Mitä aiheuttikaan jos maadoitus ei pelaa ?

Nyt kaipaan vinkkejä mitä voisi vielä tarkistaa !
Nyt olen siis varmaankin ottanut tulpan kiinni runkoon lukkopihdeillä tai puristimella, kytkenyt esim. ykkössylinterin johdon siihen kiinni ja pannut merkille että käynnistettäessä ei kipinää näy. Tuota harjoitellessa kannattaa varmistaa ettei moottori koita alkaa käymään vajaalla, eli muut tulpan johdot pois ja jonnekin missä eivät pääse lyömään runkoon.

Seuraavaksi:

- Onko vika virranjakajassa? Virranjakajan kansi irti, kampiakseli asentoon jossa kärjet ovat auki (aukeahan ne todella vai onko sinne kasvanut piikki?), puolan johto suoraan tulppaan kiinni, virta päälle, ja ERISTETYLLÄ meisselillä heilutellaan kärkiä kiinni/auki.

- Jos kipinä näkyy, puola, kärjet, kondensaattori ja suurin osa johdoista toimii. Vika on siis joko pyörijässä, virranjakajan kannessa tai tulppien johdoissa (varsin epätodennäköistä jos em. osat uusittu), tai siinä että kärkien säätö on niin pielessä että virranjakajan nokka ei ylety avaamaan niitä. Säätöarvo on kärkien kontaktien välys silloin kun kärkien pitäisi olla auki. Olikohan luokkaa 0.5mm? Empä muista mutta korjauskäsikirja tietää.

- Jos ei kipinää näy: Tarkista että puolalle tulee sähköt: puolan '+'-terminaalissa pitää näkyä akkujännite kun virrat on päällä (hanki yleismittari tai semmoinen lamppukynä). Jos ei näy niin syynä virtalukon suunnalta tulevan sähkön puute: Uusi sulake tai korjaa johdot. Jos virta näkyy johdossa vain silloin kun se on irti terminaalista, puola on oikosulussa (harvinaista). Uusi puola.

- Kärjet: Tarkista ettei kärkien kontaktipinnoissa ole mitään smäidää joka estää niiden sulkeutumisen (hio kontaktipinnat hienolla hiekkapaperilla).

- Tarkista puolan pienjännitepuoli: Puolan '+' ja '-' terminaalit irti, jos vastus niiden välillä on ääretön, puolasta on ns. jänne poikki, osta uusi puola.

- Tarkista että kärjet todella katkovat: Puolan '-'-terminaalissa pitäisi näkyä jännite (siis runkoa vasten) silloin kun kärjet ovat auki, ja 0V silloin kun kärjet kiinni. Kärjet siis maadoittavat puolan '-'-napaa virranjakajan pyöriessä, josta seuraa kipinä, josta toiv. seuraa bensan palamista.

- Jos puolan '-' terminaalissa on 0V riippumatta siitä onko kärjet auki vai kiinni, irrota kondensaattori. Se on kärkien kanssa rinnan, ja ainakin teoriassa voi olla oikosulussa ja estää katkomisen. Jos '-' terminaalissa on 0V silloinkin kun johto on irti, puolan pienjännitepuolen käämi on poikki. Uusi puola. Kaikki mittaukset kun sytytysvirta on päällä :)

- Systeemissä saattaa olla ns. etuvastus ennen puolaa. Sen idea on se, että startatessa etuvastus ohitetaan jolloin saadaan vahvempi kipinä ja normaalikäynnissä virtaa rajoitetaan etuvastuksen avulla jolloin puola ei kuumene liikaa. Se on semmoinen valkoinen pötikkä puolan läheisyydessä. Vastus voi teoriassa olla palanut poikki, jolloin puola saa virtaa vain kun virta-avain on starttiasennossa.

- Jos tähän asti kaikki pelaa, mutta silti ei tule kipinää tulpalle asti, vika on puolan suurjännitepuolella. Jos vastus puolan virranjakajalle menevän johdon ja rungon välillä on ääretön, osta uusi puola.

- Jos tähän asti kaikki tsekattu ja toimii, mutta kone ei vaan sytytä, tarjoan tuopin.

En nyt ole pitkään aikaan noiden kanssa pulannut, mutten usko että em. ohjeilla saa autoa/itseään hajalle. Mutta silti: sovella omalla vastuulla :)
harri
ex: W115 200, W123 230, E34 525ixTA, E83 3.0d, S211 E500T4M, E61 525xiTA, W220 S500
Jaguar XJ X308, R1100RT, Hyundai Ioniq hybrid
Avatar
markus_200E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi

Viesti Kirjoittaja markus_200E »

Nyt tiedän mitä teen illalla :D

Kiitos !
Avatar
markus_200E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi

Viesti Kirjoittaja markus_200E »

Eipä tarvinnut torstai-iltana alkaa värkkäämään kun iski vatsatauti ... Vaan nyt taas moottori laulaa, kuten kohta kolmekymppinen bensamersu konsanaan !

Uusittua tuli:
tulpanjohdot, pyörijä, virranjakajan kansi sekä puolan luona ollut rispaantunet johdot (!).
Avatar
sundiz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Su 27.08.2006 09:41
Paikkakunta: Vantaa/Helsinki

Viesti Kirjoittaja sundiz »

markus_200E kirjoitti: Mitenkäs saa selville että toimiiko pumppu kunnolla, vai onko vaihtoehtoina toimii / ei toimi lainkaan ?
Omassa se "toimi", eli pumppasi bensiiniä kun letkusta katsoi... mutta kun tarkemmin katsoi pumpun ja kaasarin väliin laitettua (ylimääräistä) suodatinta niin huomasi että pumppu työnsi myös pieniä ilmakuplia kaasarille... Tuon takia saattoi auto olla starttaamatta, tai sammua kesken ajon. Uus pumppu tilallle ja sen jälkeen ollu huolettomia kilometrejä...

Mutta hyvä että sait auton jo käyntiin.
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Vika oli kai siis niissä johdoissa.

Oireet kyllä täsmäsivät myös liian pieneen katkojan kärkiväliin,
se teettää juuri tuommoista. Ensin nykii ja lopulta ei käy.
Lääkkeeksi puhdistus ja säätö, mahdollisesti uudet kärjet.

Hyvät oli ohjeet edellä.
Avatar
markus_200E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi

Viesti Kirjoittaja markus_200E »

JarkkoN kirjoitti:Vika oli kai siis niissä johdoissa.
Näin se täytyy olla.
JarkkoN kirjoitti:Hyvät oli ohjeet edellä.
Aivan loistavat - tunnustan tulostaneeni ko. vianhakuohjeen ja arkistoineeni sen korjausoppaan väliin !
Vastaa Viestiin