Automaatista manuaaliksi?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Nikomb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Pe 29.04.2005 13:59
Paikkakunta: Noormarkku

Automaatista manuaaliksi?

Viesti Kirjoittaja Nikomb »

Eli kyseessä on w124 230 vm 86, ja auto on turbotuksen alla ja tekis mieli tuo automaattiloota jättää pois, eli kuinka iso homma on laittaa keppivaihteinen laatikko ja mitä kaikkea tarvii vaihtaa?

Tarvittavia osia saa tarjota.!
W 124 230 - 86
Avatar
Mica L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Su 23.10.2005 18:40
Paikkakunta: Lieto

Re: Automaatista manuaaliksi?

Viesti Kirjoittaja Mica L »

Nikomb kirjoitti:Eli kyseessä on w124 230 vm 86, ja auto on turbotuksen alla ja tekis mieli tuo automaattiloota jättää pois, eli kuinka iso homma on laittaa keppivaihteinen laatikko ja mitä kaikkea tarvii vaihtaa?

Tarvittavia osia saa tarjota.!
Kumma kun koskaan ei olla tyytyväisiä :shock:

Mä taas haluaisin vaihtaa tohon mun 230:een automaatin manuaalin tilalle, mutta ei taida
riittää ihan pelkkien vaihdekeppien vaihto... :D
230 CE -88
Avatar
amppa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ti 25.07.2006 20:13
Paikkakunta: HOLLOLA

Automaatista manuaaliksi

Viesti Kirjoittaja amppa »

Minkä takia täytyy siirtyä polkuautomalliin?
Ajan mieluummin automaatilla.
MB 190E 2,6 Sportline
ML65
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1646
Liittynyt: Ti 14.12.2004 20:25
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja ML65 »

Kardaanin etuosa, vaihdekeppi, vaihdetangot ja puupaneeli konsoliin. Niin tietysti vauhtipyörä, kytkin, 5-vaihteinen laatikko ja palkki. Siinä tärkeimmät.
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Automaatista manuaaliksi?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Mica L kirjoitti:
Nikomb kirjoitti:Eli kyseessä on w124 230 vm 86, ja auto on turbotuksen alla ja tekis mieli tuo automaattiloota jättää pois, eli kuinka iso homma on laittaa keppivaihteinen laatikko ja mitä kaikkea tarvii vaihtaa?

Tarvittavia osia saa tarjota.!
Kumma kun koskaan ei olla tyytyväisiä :shock:

Mä taas haluaisin vaihtaa tohon mun 230:een automaatin manuaalin tilalle, mutta ei taida
riittää ihan pelkkien vaihdekeppien vaihto... :D
Ukkeli kaluais kans manuaalin tomaatin tilalle. On ikänsä ajanu manuaalivehkeillä. Jos sinulla löytyy 5v loota + muut tarvittavat vermeet ehjänä aletaan miettimään vaihtoa päittäin. 722.4 loota vermeineen olis tarjolla. Loota on sit ehjä. Ittellä omassa kans tomaatti. Joskus on käyny mielessä manuaaliin siirtyminen. Minulla se lujempi 722.3.
Avatar
Nikomb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Pe 29.04.2005 13:59
Paikkakunta: Noormarkku

Viesti Kirjoittaja Nikomb »

onko noissa vaijerilla ihan kytkin?
Mahtaakohan olla suuri homma laittaa uutta poljin pakettia paikalleen.?
Itse ainakin olen kyllästynyt automaattiin niin siksi keppivaihteinen, ja järjetön homma kun tarvii laatikko vahvistaa ja tuo oma automaatti laatikko ei kestä paljoakaan vahvistettuna niin tarvisi se uus tomaatti laatikkokin ostaa.

sopiiko tuohon jonkun muun mersun mallin asetelma+levy kuin 2,3 8v ettei alkaisi luistamaan.
W 124 230 - 86
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Nikomb kirjoitti:onko noissa vaijerilla ihan kytkin?
Mahtaakohan olla suuri homma laittaa uutta poljin pakettia paikalleen.?
.
Poljin paketti on kiinni tulipellissä yleensä 4 pultilla ja lisäksi on jarrupolkimen tanko, jossa on sokka. Vaihtamiseen menee 10 minuttia. Enemmän aikaa menee kytkimen putkien asentamiseen ja sen ilmaamiseen.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Avatar
Nikomb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Pe 29.04.2005 13:59
Paikkakunta: Noormarkku

Viesti Kirjoittaja Nikomb »

onko noissa siis nestekytkin?
W 124 230 - 86
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

on nestekytkin.. mersuissa ollu nestekytkin niin kauan ku muistan :)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Voi olla helpompi ostaa se valmiiksi vahvistettu laatikko tuolta myyntipalstalta...eihän nyt automaattiin kukaan kyllästy, sen sijaan luistavaan kytkimeen kyllä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Mitäs se oikeen vaatii jos tomaatista manuaaliin haluaisi siirtyä? Laatikko, kardaani, kytkinlevy, paineasetelma, poljin, sylinterit, nesteputki.. nestesäiliö vai löytyisikö liityntä valmiina tomaatin jarrusysteemistä... keppi, tangot kepin sekä lootan välille... Mitä muuta vielä? ai niin nopeusmittarin vaijeri... muuta...? Autohan olisi se W124 300D vm94

Käykö manuaaliaskin takatuennat suoraan vai joutuuko tekemään pajalla jotain spesiaalia palikkaa. Oletan että laatikon kiinnitys moottorilohkoon on sama kuin tomaatissa? Starttikin taitaa olla kiinni laatikon kuorissa? Nekin lienee yhteensopivia tomaatin sekä manuaalin kanssa?
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Pe 16.09.2005 22:21
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja JariN »

Jätä samalla startti pois ja laita veivi.....

Sori, ei mitään henkilökohtaista, ei vaan voinu vastustaa :oops:
JariN
Avatar
Mica L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Su 23.10.2005 18:40
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja Mica L »

JariN kirjoitti:Jätä samalla startti pois ja laita veivi.....

Sori, ei mitään henkilökohtaista, ei vaan voinu vastustaa :oops:
:D :D :D
230 CE -88
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: Automaatista manuaaliksi?

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Nikomb kirjoitti:Eli kyseessä on w124 230 vm 86, ja auto on turbotuksen alla ja tekis mieli tuo automaattiloota jättää pois, eli kuinka iso homma on laittaa keppivaihteinen laatikko ja mitä kaikkea tarvii vaihtaa?

Tarvittavia osia saa tarjota.!
Paljonkos laatikon tulisi kestää?
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Automaatti kai yleensä kestää paremmin ja enemmän vääntöä,
momentinmuunnin toimii vaimentimena. Lisäksi se jopa tuplaa
vetoalueen eli toimii ikään kuin vaihteena sekin.

Mersun automaatti on ollut aika hyvä, se ei ainakaan
isolla moottorilla ole juuri syönyt kiihtyvyyttä ja kulutuslisä
on ollut pieni tai olematon monissa malleissa.

Jos tavoitteena on parantaa kiihtyvyyttä, niin säätöjen
tiukkaaminen saattaisi auttaa? Siis luistot pieniksi.

Itse en vaihtaisi automaatista pois Mersun tapauksessa,
sitä paremmin automaatti sopii, mitä isompi moottori.
Molempia on ollut monessakin Mersussa.

Tehokkaissa nykyajan turbodieseleissä vaihteiden vetoalue
on niin lyhyt, että automaatti on suorastaan pakollinen. Muuten
joutuu koko ajan kepittämään.

Vanhan mersun keppivaihde ei ole lainkaan mukava käyttää.
Se on hidas vaihtaa ja haraa vastaan, "hakelige schaltung"
sanoo saksalainen.

Jos auto olisi BMW, niin keppivaihteelle olisi paremmat perusteet.
Avatar
Nikomb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Pe 29.04.2005 13:59
Paikkakunta: Noormarkku

Re: Automaatista manuaaliksi?

Viesti Kirjoittaja Nikomb »

AK47 kirjoitti:
Nikomb kirjoitti:Eli kyseessä on w124 230 vm 86, ja auto on turbotuksen alla ja tekis mieli tuo automaattiloota jättää pois, eli kuinka iso homma on laittaa keppivaihteinen laatikko ja mitä kaikkea tarvii vaihtaa?

Tarvittavia osia saa tarjota.!
Paljonkos laatikon tulisi kestää?
kyllä sen joku 300hp tarvisi kestää..
mutta jos jollain on tarjota valmiiksi vahvistettua laatikkoa ja turbiinia ni kyllä semmoisen voin ostaa. sen takia olisin vähä luopumassa automaatista kun tarvisi ostaa se 722,3 laatikko ja vahvistaa niin on niin kauhee ruljanssi siinä, ja toinen syy on niiden vaijereiden veto ja kickdown anturin asennus tuohon uuten imusarjaa, mutta kai se siitä luonaa.

Mutta tarjotkaa laatikkoa ja turbiinia!
W 124 230 - 86
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Automaatista manuaaliksi?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Mutta tarjotkaa laatikkoa ja turbiinia![/quote]


Tuolla olisi

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... hlight=722
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1515
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

JarkkoN kirjoitti:Vanhan mersun keppivaihde ei ole lainkaan mukava käyttää.
Se on hidas vaihtaa ja haraa vastaan, "hakelige schaltung"
sanoo saksalainen.
Niinpä. Pitää olla todella hullu tai muuten vain pöljä jos haluaa vaihtaa Mersussa automaatin manuaaliksi. :D Terveisin nimimerkki "Manuaalimies" :cry:
1991 420 SE
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Wikke kirjoitti:
JarkkoN kirjoitti:Vanhan mersun keppivaihde ei ole lainkaan mukava käyttää.
Se on hidas vaihtaa ja haraa vastaan, "hakelige schaltung"
sanoo saksalainen.
Niinpä. Pitää olla todella hullu tai muuten vain pöljä jos haluaa vaihtaa Mersussa automaatin manuaaliksi. :D Terveisin nimimerkki "Manuaalimies" :cry:
Mikä lie viitapiru :D On ajellu ikänsä manuaaliaskin kanssa ja käsi haluaisi käydä. :) No lisäksi hän vetää vaunua ja ajelee muuallakin kuin tervateillä. Varsinkin pakittamisen kanssa pitää käyttää järkeä tomaattiaskin kanssa kun koukussa on reilumpi taakka esim. iso vaunu. Näin joku laatikkoguru kertoili. Myös pahassa paikassa heijaaminen ei oikein taida onnistua muulla kuin manuaaliaskin kanssa. No ei auta kun sanoo et älä aja pahaan paikkaan. Tulee vastine et kainuun korvissa ei aina voi valita kun mentävä on :roll:
Avatar
janne_81_3
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Su 08.10.2006 22:01
Paikkakunta: tervola

Re: Automaatista manuaaliksi? taikka toisin päin

Viesti Kirjoittaja janne_81_3 »

Ukkeli kaluais kans manuaalin tomaatin tilalle. On ikänsä ajanu manuaalivehkeillä. Jos sinulla löytyy 5v loota + muut tarvittavat vermeet ehjänä aletaan miettimään vaihtoa päittäin. 722.4 loota vermeineen olis tarjolla. Loota on sit ehjä. Ittellä omassa kans tomaatti. Joskus on käyny mielessä manuaaliin siirtyminen. Minulla se lujempi 722.3.[/quote]


itse haluaisin automaatin vois ostaa/vaihtaa , itselläni on kaikki vermeet paikallaan 5-vaihteinen manuaali ,laatikko pelaa hyvin , painelaakeri pitää ääntä....
---------------------------------------------------------------
nykyset: w126 300 S"D"L turbo -88
buick le sabre 6.2d aut. -82

exät : w124 300d -88
nissan bluebird 2,0d -88
datsun bluebird 2,0d -84
w123 240d -78
aseva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: Su 25.09.2005 18:15
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aseva »

"Mikä lie viitapiru. On ajellu ikänsä manuaaliaskin kanssa ja käsi haluaisi käydä. No lisäksi hän vetää vaunua ja ajelee muuallakin kuin tervateillä. Varsinkin pakittamisen kanssa pitää käyttää järkeä tomaattiaskin kanssa kun koukussa on reilumpi taakka esim. iso vaunu. Näin joku laatikkoguru kertoili. Myös pahassa paikassa heijaaminen ei oikein taida onnistua muulla kuin manuaaliaskin kanssa. No ei auta kun sanoo et älä aja pahaan paikkaan. Tulee vastine et kainuun korvissa ei aina voi valita kun mentävä on "
On tullut ajeltua tomaatilla Kainuun korvissakin ja vielä vaunu perässä. Jos "heijaaminen" on ainoa syy vaihtaa manuaaliin, niin suosittelen pysymistä kovalla maaperällä. Kyllä automaatti on verraton peli myös vaunun kanssa. Just peruuttaminen on helppoa, kun ei tarvi kytkintä luistattaa. Mäkilähdöt samoin helppoa, kuin saippua. Ei tarvi pelätä auton luisumista taaksepäin eikä taaskaan luistattaa kytkintä.
Sellaisen 800 th olen automaatilla ajanut, enkä kovin helposti manuaalia vaihda.
Ajokit:

Fiat Ducato-98
Vectra D -06
DKW Hummel -61
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Jokainen tietysti päättää itse, millä on mukava ajaa, mutta
suurin osa kuskeista pitää luultavasti automaattia ylivoimaisena
venetrailerin kanssa. Automaatti antaa lisää vääntöä ja tasaisen
lähdön ilman luistatuksia, mikä parantaa pitoa. Liukkaissa
luiskissa tämä on iso etu. Takaveto, lukkoperä, automaatti
ja 3-litran turbodiesel noin 50/50 painonjaolla on ihan hyvä yhdistelmä,
jos ei ole nelivetoa.

Itse olen onnistunut noin 20 vuotta sitten lumessa heijaamaan
automaattiakin, olen jopa yksin metsätiellä jättänyt vedon päälle ja
työntänyt oven karmista. Tästä luultavasti saa sakot, joten en suosittele.

Minusta auton katsastusvarusteisiin pitäisi kuulua ilmastointi, kuutoskone
ja automaattivaihde.
Vastaa Viestiin