Latausvalo palaa vaikka vaihdoin laturin

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
virgil
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: To 11.12.2003 12:10

Latausvalo palaa vaikka vaihdoin laturin

Viesti Kirjoittaja virgil »

124 / 300 TD -92 ja "kaikki" merkkivalot palaa alle n. 800 kierroksen. Sitten kierroksia nostaessa jää enää latausvalo palamaan, ja sekin hiipuu pois kun nostaa kierroksia jonnekin 1500:aan. Toisinaan ei siis riitä starttiin virtaa.

Vaihdoin koko laturin, Motonetin 99 euron Intiassa kunnostettuun vaihtolaturiin ja sama homma jatkuu! Onko Kalkutan konepaja fuskannut. Akku on alle 2 v. vanha. Hihna ei luista. Mistä voi olla kyse? Nyt täytyy aina olla mukana ladattu vara-akku ja cablet.
300TD-92
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Mittaa latausjännitteet niin siitähän se selviää onko Kalkutassa fuskattu.
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

...tai onko johto poikki jostain ja ostit kalkuttalaisen ihan turhaan...
Avatar
kualeppi2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: Ke 25.10.2006 12:33
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kualeppi2 »

Voisko olla koneen ja korin välinen maadoitusjohto poikki tai muuten huonolla hapella? Kannattaa katsoa liitokset ettei vain olis ajan hammas päässy nakertamaan... :roll:
Meleko varmasti ehkä kyllä... Tahi sitte ee...
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tuleeko laturin magnetointipiuhaan jännite, laturi alkaa itse magnetoimaan tietyn rpm jälkeen, vaikka ei tulisi. Tuo olisi helppo mitata.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
virgil
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: To 11.12.2003 12:10

magnetointipiuha = ?

Viesti Kirjoittaja virgil »

Kiitos vihjeistä, pitää mitata latausjännite.
Tuleeko laturin magnetointipiuhaan jännite, laturi alkaa itse magnetoimaan tietyn rpm jälkeen, vaikka ei tulisi. Tuo olisi helppo mitata.
Pystytkö selventämään mulle vähän, mikä tuo magnetointipiuha on? Laturiin tulee vain yksi moninapainen liitin. Entä mitä tarkoittaakaan tuo "laturin magnetoiminen"?

Laturin takakuoressa on kyllä myös yksi ylimääräinen, eristetty plus-liitin, mutta sellaista ei ollut aiemmassa laturissa, joten en ole tuohon ylimääräiseen siis voinut liittää mitään. Tuskin tartteekaan?
300TD-92
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: magnetointipiuha = ?

Viesti Kirjoittaja veskola »

En tunne w124 laturia, mutta yleensä laturiin pitäisi tulla +12 V kun virrat on kytketty. Tällä jännitteellä, tai tarkemmin sanottuna virralla muodostetaan magneettikenttä laturin sisälle, jonka jälkeen energian generoiminen on mahdollista.

Tarvii varmaan mennä mittailemaan tuota laturia tuonne pihalle ja selvittää missä se jännite sijaitsee, mutta kun on niin pirun kylmä :?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: magnetointipiuha = ?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei hemmetti, jos forumilainen tarvitsee tietoa lauantai-iltana, niin kyllähän se tieto selvitetään heti.

Eli laitetaan hanskat käteen kun on kylmä, ja ajetaan auto rampille.

Kuva

Tuolta liittimeltä kun mittaa, niin kahdessa suuremmassa liittimessä näkyy akun jännite, ja siihen pienempään pitää tulla jännite kun virrat kääntää päälle. Mikäli tuo jännite puuttuu, niin viisaammat saavat sanoa mikä sulake on palanut.

Kuva
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
peetee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 205
Liittynyt: Ke 18.04.2007 23:17
Paikkakunta: suomussalmi

Viesti Kirjoittaja peetee »

joissakin autoissa magnetointi jännite tulee laturin merkkivalon kautta.. ainaki jossain vanhoissa ooppeleissa. tiedä sitten tuleeko mesessä samaa kautta :shock:
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

peetee kirjoitti:joissakin autoissa magnetointi jännite tulee laturin merkkivalon kautta.. ainaki jossain vanhoissa ooppeleissa. tiedä sitten tuleeko mesessä samaa kautta :shock:
Kyllä. Tuosta laturin kolminapaisesta liittimsetä kun maadoittaa tuon pienimmän navan niin latauksen merkkivalo syttyy.
Tällä voi kokeilla joissakin tapauksissa että toimiiko latauksen merkkivalo varmasti. Nimittäin kaikki laturi ei ala lataamaan jos eivät saa tuota herätejännitettä latauksen merkkivalon kautta.

HUOM. :idea: Älä missää nimessä kokeile maadoittaa noita isompia liittimiä :!: Niissä on suora jännite akulta ilman sulakkeita.
Avatar
virgil
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: To 11.12.2003 12:10

Voi nenä, kiitoksia vaivannäöstä

Viesti Kirjoittaja virgil »

Kiitos paneutumisesta! Koitan ehtiä jossain välissä mittailemaan jännitteitä ja katson sitten tulenko viisaammaksi.

Mun autossa saa sen laturin johdon esille kyllä yläkauttakin. Taitaa olla luxus-malli!
300TD-92
Avatar
virgil
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: To 11.12.2003 12:10

Lisäjohto on auttanut

Viesti Kirjoittaja virgil »

Täytyy tähän vielä kuitata, että kun sain vinkin mahdollisesta huonosta maajohdosta, niin vedin maadoitusta parantamaan sähköjohdon moottorista (öljynsuodattimen mutterin alta) runkoon (iskarin kiinnikkeen reunaan). Siitä lähtien ei ole ollut latausongelmia vaikka on ollut kosteaa ja kylmää ja lyhyttä ajoa ym.


Johto on siellä vielä paikallaan, kun se kerran toimii niin en viitsi ottaa pois. Tietysti pitäisi vaihtaa se oikea maakaapeli. Onko kellään käsitystä missä se menee? (300 TD -92, siis 124 dieselfarmari).

Jos tässä tosiaan oli koko vika, niin "se on pienestä kii..."
300TD-92
Vastaa Viestiin