220 cdi:n hiukkassuodatin

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
powermix
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: To 26.04.2007 22:17
Paikkakunta: Pöytyä

220 cdi:n hiukkassuodatin

Viesti Kirjoittaja powermix »

Autoni on w203 220 cdi vm -05 Nyt kun turbo ja suuttimet on vaihdettu pitäisi vielä poistaa tuo tulppa (hiukkassuodatin) pakoputkesta. Eli voiko sisuskalut poistaa tuosta pöntöstä? Vai tuleeko ns. vikatiloja, kun sinne näyttäisi menevän kaksi putkea ja kaksi anturia. Millainenkohan järjestelmä mahtaa olla? :shock:
Viimeksi muokannut powermix, Su 29.04.2007 21:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Saattaa tulla vikatila koska ne anturit mittaa sen suodattimen suodatus kykyä.Ne on tavallaan niinkuin lambda antureita bensa koneessa ja niitä kai ne onkin :roll: .
auto w123 200D/300DT vm, -81
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Onko kyseessä tällainen systeemi ?

Kuva


.

Arvailen toimintaa, siis vaan arvailen, en tiedä.

Painesensori mittaa paine- eroa suodattimen päiden välillä ja päättelee siitä, mitenkä "täynnä" hiukkasloukku on.

Lämpötilan ja happimäärän ilmaisevilla antureilla mitataan ensinnäkin sitä, että alkavalle karstojen polttamiselle on saatu riittävästi happea (olisikko ahtimen siivet ensin auki) ja sitten että palaminen tapahtuu varmasti riittävän suurella, tai sanotaanko kontrolloidulla lämpötilalla (olisko silloin ahtimen siivet kiinni ja ruiskutus myöhäisellä).

Menisikkö huijaaminen helpoiten siis siten, että painesensori vain kytketään esim sisältä tyhjennettyyn kattiin, tai vastaavaan "säiliöön.
Samoin muut anturit.
Kun tyhjä säilö ei koskaan "täyty", niin ei varsinaista karstojen polttamistapahtumaakaan milloinkaan tarvita, joten siitä ei tarvitsisi välittää.

Varminta olisi varmaan, jos koko polttosysteemin saisi ohjelmasta pois.


Mikä ahdin ja mitkä suuttimet ?
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
powermix
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: To 26.04.2007 22:17
Paikkakunta: Pöytyä

Viesti Kirjoittaja powermix »

kyllä on kuvan kaltainen systeemi yksi isopönttö 20cmx50cm jonka saa keskeltä katkastua kun aukasee 6 pulttia ja sisällä on kaksi suodatinta jotka on erittäin helppo sieltä poistaa 2kg pajavasaralla.pakopaineitten pienentämiseksi nyt ne on niin suuret ton jyväskylä reisun jälkeen et ei kehtaa sanoa :cry:
suuttimet on vakiot amg kärjillä ja turbo se kaikkien tuntema 2256
suuttimiin olis nykyään tarjolla vielä isompaakin vaihto ehtoa!!!!!
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Mittaappa ensin pakoputken vastapaine siitä ylemmästä painesensorin letkusta laittamalla vaikkapa T- liitos siihen ja painemittari.

Epäilisin, ettei pakoputki vielä ahdista, ja jos ahdistaa, niin aloita särkeminen mieluummin sieltä takapöntöstä, tai oikeastaan käytä sitäkin irti ja mittaa pakoputken vastapaine uudelleen, niin tiedät sitten samalla se katinkin vastustuksen.
Luulisin, ettei katti vielä ahdista.

Jos ruiskutusaika on tapissaan ja tehoa jotain +200, niin mahtaa vaan olla ahdin jo liian pieni.

Oletko koskenut säätötangon mittaan ?
Jos olet, niin sitä säätämälläkin voi asiaan (pakop.)olla parannusta saatavilla.
Se tangon ja vivun juuri oikea mitta on tärkeä.
Siinä on pelivaraa ehken millin verran.
Jos et ole varma, niin säädä sitä mittaa niin, että varmaan yltää aukaisemaan siivet auki, "tiukalle" siihen suuntaan.

Alkuperäisillä amg,llä mulla tuli vähän päälle 150kw, 1,3bar paineilla, jolloin pakopaineet liikui muistaakseni välillä 1,4 - 1,6bar.
Jossain kohden muistaakseni pikkuisen piikitti 1,8,aan.
Ruiskutushetki oli tuolloin erittäin lyhyt vielä, johtuen suuttimien suuresta tuotosta.

Mutta jos ruiskutusaika on jo kovin pitkä, niin pakokaasut kuumenee enemmän ja sitten ei ne pakosysäykset enää oikein mahdukkaan sinne ahtimen pakopesään "rauhottumaan" ja pakopaine nousee.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2764
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

203:ssa ei ymmärtääkseni ole hiukkassuodatinta. Perinteisesti on puhuttu katalysaattorista mutta siitä mitä se suodattaa en osaa kertoa. W204:ssa on hiukkassuodatin vakiona.
W213 220d +W242 electric drive
powermix
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: To 26.04.2007 22:17
Paikkakunta: Pöytyä

Viesti Kirjoittaja powermix »

kyllä autossa on hiukkaspönttö.auto on 05 mallinen ja mallia saksantuonti auto, se on ollut saksan mersun esittely käytössä. niistä pakopaineista, niin jyväskylän poika sano et ahdot 1,6, ja turbon ja hiukkaspöntön välis pakopaine 2,3 :cry: ja tehoja ei ihan nostettu 200hv vois se pönttön ylempisuodin sulata!!!! suodattimia ei pysty poistamaan noin vain ehjänä! pönttö pitää halkaista ja hitsata kokoon :? teemme uuden lomamatkan j-k k
un hyttysmyrkkyä sumutettu pönttöön ja sit mietitään et mitä seuraavksi :

säätötankon mittaan en ole koskenut

voisko takapönttö ahdistaa niin paljon?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Onpas pakoputkessa painetta.
Kyllä se suodatinhässäkkä täytyy saada poikkeen, ehdottomasti.
Se on ensimmäinen homma.
Toiseksi laitat pakopaineelle mittauspaikan ja samalla teet sen liitoksen siihen suodattimen painetunnistimen letkuun.

Pakopainetieto ja ilmamassamittarin tieto olisi tärkeitä.
Niistä näkee, meneekö sinne moottoriin oikeastaan lisää ilmaa.

Kannattaisikko tehdä tai teetättää sopiva tyhjä pönttö hiukkassuodattimen tilalle , johon vermeet laitetaan kiinni, noinniinkuin varmuudeksi, jos ei toimikkaan.

Takavaimennin kannattaa vaihtaa samalla paremmin virtaavaan.

Mulla kun oli puhdistetussa vakioputkessa ylikierroksilla ~0,4bar vastapaine, niin teetätin uuden pakoputken.

Ahtoja taitaa olla jo vakiocoolerille vähän liikaakin.
Nämä mesen systeemit kun on aikas onnettomasti mitoitettu, jostain syystä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Luulisin, että vikatilaa ei tule jos paine-eroa ei ole. Silloin sitä suodattimen puhtaaksipolttoakaan ei koskaan tapahdu.
Volvossa suodattimella tuntui olevan vaikutusta kulutukseenkin.
Maantieajossa noin litra kului vähemmän sataselle kun suodattimen poltti tyhjäksi. Sitä en tiedä miten paljon tyhjäksi poltettu suodatin ahdistaa kaasun virtausta. Kuitenkin viritettyssä moottorissa se suodatin varmaan myös täytyy nopeammin, jotenka suodattimen poistaminen varmaan paikallaan :roll: .
powermix
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: To 26.04.2007 22:17
Paikkakunta: Pöytyä

Viesti Kirjoittaja powermix »

nyt kun asiantuntijat pohtivat tätä pönttöö, niin se järjestelmä voi toimia myös niin et ,kun ne rautaputket menee toinen puoliväliin ja toinen ihan alaosaan, niin kun alempi suodin on tukos niin sauhut rupee virtaan putkien kautta niin sit alkais autopolttaa pönttöä tyhjäks.eipä luulis vikatilaa tulevan!
onko ehdotuksia takapöntöks, virtaus A jaO
(sellanen et ei tarvis puskuria muotoilla)
powermix
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: To 26.04.2007 22:17
Paikkakunta: Pöytyä

Viesti Kirjoittaja powermix »

noniin morjesta taas, nyt ölis metallihommia tehty, ja suodattimet poistettu.
auto ainakin vielä toimii moitteitta, savuakin tulee melkoisesti tyhjäkäynniltä kiihdyttäessä,ennen ei yhtään. hyvin huomaa eron vedossa nyt vetää paremmin tonne 4500 saakka. takapönttöä en vielä vaihtanut, ehkä ens viikol :D kaikki antirit ja putket jätin sinne tyhjään pönttöön haistelemaan savuja.
Vastaa Viestiin