Miten saa vingunnan pois?
Miten saa vingunnan pois?
Täällä on aiemminkin ollut juttua siitä miten sen vingunnan saa poistettua, mutta kertokaas nyt viisaammat vielä ne parhaat vinkit. Auto on C202 farmari, autossa on JVC:n cd-soitin, cd-boxi takaluukussa ja neljä kaiutinta (lieneekö alkuperäiset?) Laitoin lisäksi takaluukkuun joutilaana olleen pienen vahvistimen (AM, 2-kan. 200W) ja yhden parin kaiuttimia. Vahvistimen virtakaapeli on noin 60cm pitkä, akulta 40cm, sulake ja sulakkeelta noin 20cm vahvistimeen. Maadotuskaapeli noin 50cm, menee samaan pulttiin kuin akunkin maadotuskaapeli. Heräte tulee takaparkeilta. RCA:t tulee apumiehen puolelta, mutta vingunta jatkuu vaikka ne ottaa pois ja laittaa ne tulemaan vaikka keskeltä autoa.
Eli, pitäisikö kaiutinjohdot saada kauemmas virta/maadotuskaapelista (millasista etäisyyksistä puhutaan?), heräte ottaa jostain muualta, laittaa kondensaattori johonkin (mihin ja miten?) soittimen maadotus vetää myös akun maadotukseen vaiko hankkia laadukkaampi vahvistin? Mitäs muita kikkoja on?
Niin tuo vingunta on kai laturin aiheuttamaa kun moottori sammuksissa ollessa poppi soi ihan mukavasti, mutta kun tuo auto on ajamista varten hankittu....
Eli, pitäisikö kaiutinjohdot saada kauemmas virta/maadotuskaapelista (millasista etäisyyksistä puhutaan?), heräte ottaa jostain muualta, laittaa kondensaattori johonkin (mihin ja miten?) soittimen maadotus vetää myös akun maadotukseen vaiko hankkia laadukkaampi vahvistin? Mitäs muita kikkoja on?
Niin tuo vingunta on kai laturin aiheuttamaa kun moottori sammuksissa ollessa poppi soi ihan mukavasti, mutta kun tuo auto on ajamista varten hankittu....
Soittimen maadoituksen laittaisin paremmin kiinni auton runkoon, lyhyellä ja sopivan paksusella piuhalla. Samalla tutkisin josko vahvistimen maan saisi lyhyemmällä piuhalla auton runkoon. Herätteen laittaisin erillisellä kytkimellä (vahvistimen plussasta sulakkeen kautta kykimelle) jos sitä ei mankalta saa.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Vahvistin niin lähelle soitinta kuin mahdollista ja paksulla kuparikaapelilla rungot ja maadoituspisteet kiinni toisiinsa. Samasta pisteestä paksu maadoituskaapeli suoraan auton akkunnapaan.
Auton runko ei johda niin kovin hyvin sähköä kuin luullaan
Kannattaa se laturikin huoltaa joskus, huonot hiilet / liukurengas -> kipinähäiriötä.
[Paksu kaapeli sen vuoksi, ettei tule häiriöitä suuremmillakaan tehoilla, vaikka silloin häiriöt yleensä peittyvät mökän alle
]
ja mikäli vinkuu vaikka soitin/vahvistin on sammutettu, niin silloin kannattaa hankkia pienempitehoinen vahvistin, ja käydä korvalääkärillä
Auton runko ei johda niin kovin hyvin sähköä kuin luullaan

Kannattaa se laturikin huoltaa joskus, huonot hiilet / liukurengas -> kipinähäiriötä.
[Paksu kaapeli sen vuoksi, ettei tule häiriöitä suuremmillakaan tehoilla, vaikka silloin häiriöt yleensä peittyvät mökän alle

ja mikäli vinkuu vaikka soitin/vahvistin on sammutettu, niin silloin kannattaa hankkia pienempitehoinen vahvistin, ja käydä korvalääkärillä

Lisää tietoa: www.skg.fi
Jos maadoitukset ovat kunnossa, niin laita LC-suodatin käyttösähköön.
Eli kondensaattoreita lähelle laitetta +12V ja maajohdon väliin.
Konkkia pitäisi olla useita eri kokoisia, ainakin yksi iso
>10.000 uF 12V elektrolyytti ja sitten pieni häiriönpoistokonkka,
joita käytetään esim. porakoneissa.
Se L-osa on kela, joka tulee sarjaan +12 voltin johtoon,
sähköisesti konkkien ja auton väliin, sijoitus lähelle konkkia.
Kela voi olla ilmasydäminenkin ja
esim. muutama kymmenen kierrosta paksua lankaa.
Kokeilemalla löytyy sopiva. Myös ferriittirengas johdon ympärillä
voi auttaa.
Jos vinkunan taajuus on tiedossa, niin suodattimen voisi
mitoittaa tarkemminkin.
Tämmöisiä suodattimia myydään varmaan valmiinakin.
Eli kondensaattoreita lähelle laitetta +12V ja maajohdon väliin.
Konkkia pitäisi olla useita eri kokoisia, ainakin yksi iso
>10.000 uF 12V elektrolyytti ja sitten pieni häiriönpoistokonkka,
joita käytetään esim. porakoneissa.
Se L-osa on kela, joka tulee sarjaan +12 voltin johtoon,
sähköisesti konkkien ja auton väliin, sijoitus lähelle konkkia.
Kela voi olla ilmasydäminenkin ja
esim. muutama kymmenen kierrosta paksua lankaa.
Kokeilemalla löytyy sopiva. Myös ferriittirengas johdon ympärillä
voi auttaa.
Jos vinkunan taajuus on tiedossa, niin suodattimen voisi
mitoittaa tarkemminkin.
Tämmöisiä suodattimia myydään varmaan valmiinakin.
- MeMyselfAndMB
- Vakiokalustoa
- Viestit: 63
- Liittynyt: Pe 06.10.2006 09:40
- Paikkakunta: kerava
nii ja mittaappa ettei ole soittimes linjalähdöistä maafoliot sihahtanu savuksi taivaalle...
kovin herkästi tuppaavat menemään jos olet aitteet tulilla vahvistimen päässä ropaillut kun vinkumista olet etsinyt esimerkiksi.
ja mittaa jokatapauksessa niin voit hyvillä mielin jatkaa ongelman hakua pykälä kerrallaan.
kovin herkästi tuppaavat menemään jos olet aitteet tulilla vahvistimen päässä ropaillut kun vinkumista olet etsinyt esimerkiksi.
ja mittaa jokatapauksessa niin voit hyvillä mielin jatkaa ongelman hakua pykälä kerrallaan.
[volvo s60 t5 + MB w124 300e]
[MB W124 300e] + 100HP NOS system
ex Chevy astro starcraft -91
ex [MB W201 200d amglook]
ex [Volvo 440 1.7 Turbo 1.5bar :)]
ex [BMW E3 2500]
ex [BMW E32 730]
ex [BMW E34 520]
ex [MB w201 200e]
[MB W124 300e] + 100HP NOS system
ex Chevy astro starcraft -91
ex [MB W201 200d amglook]
ex [Volvo 440 1.7 Turbo 1.5bar :)]
ex [BMW E3 2500]
ex [BMW E32 730]
ex [BMW E34 520]
ex [MB w201 200e]
Laitoin soittimen rungosta johdon vahvistimen maadoitukseen ja vingunta väheni huomattavasti, mutta vieläkin se häiritsee liikaa. Ainakin tuli selväksi, että maadoituksessa oli ongelmia. Pitääkö radion oma maadoitus ottaa pois? Tuleeko siitä ongelmia kun soitin saa kahdesta paikasta maata? Pätkäisin moninapaliittimestä maadoituspiuhan poikki, mutta vieläkin soitin saa maata jostain. Vaikka tuo vahvistimelle menevä piuha on irti ja soitin killuu vaihdekepin päällä. Tai sitten katkaisin väärän piuhan.. (siitä kohtaa katkaisin missä maadotusjohto yleensä on)
Virtajohdon tiedän, mutta noista muista johdoista ei ole tietoa mikä mikin on, niin ei uskalla katkoa niitä summissa. Jäljellä on kaksi paksua johtoa ja kaksi ohutta.
Olisko järkevintä ostaa pitkä virtakaapeli ja ruuvata vahvistin soittimen viereen vai kokeilla noita konkkia?
Virtajohdon tiedän, mutta noista muista johdoista ei ole tietoa mikä mikin on, niin ei uskalla katkoa niitä summissa. Jäljellä on kaksi paksua johtoa ja kaksi ohutta.
Olisko järkevintä ostaa pitkä virtakaapeli ja ruuvata vahvistin soittimen viereen vai kokeilla noita konkkia?
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Radiossa kuuluu olla hyvä maadoitus samaan maatasoon kuin vahvistimella ja muilla härveleillä. Radio maadoittuu pahimmillaan antennijohdon kautta auton runkoon, ja silloin ainakin tulee häiriöitä.
Itse suosittelen yhden pisteen maadoitusta, jossa akulta vedetään järeä kuparikaapeli paikkaan X, josta järeä maadoitus jatkuu kaikkiin aktiivisiin laitteisiin. Lisäksi laitteiden kuoret voidaan maadoittaa auton runkoon mahdollisimman lyhyellä ja tukevalla johtimella.
Vinkuna voi tulla myös +12 V linjaa pitkin tai jopa emissoitua radiotaajuuksilta, siis ilmasta, esimerkiksi kun tulppien häiriönpoistajat on poistettu tai kun laturi on viallinen ja kipinöi liikaa. Sen näkisi oskilloskoopilla näkyykö värinää +12 V linjassa. Se konkka/häiriönpoistaja (=L/C suodin) voi auttaa tälläisessä tapauksessa.
Itse suosittelen yhden pisteen maadoitusta, jossa akulta vedetään järeä kuparikaapeli paikkaan X, josta järeä maadoitus jatkuu kaikkiin aktiivisiin laitteisiin. Lisäksi laitteiden kuoret voidaan maadoittaa auton runkoon mahdollisimman lyhyellä ja tukevalla johtimella.
Vinkuna voi tulla myös +12 V linjaa pitkin tai jopa emissoitua radiotaajuuksilta, siis ilmasta, esimerkiksi kun tulppien häiriönpoistajat on poistettu tai kun laturi on viallinen ja kipinöi liikaa. Sen näkisi oskilloskoopilla näkyykö värinää +12 V linjassa. Se konkka/häiriönpoistaja (=L/C suodin) voi auttaa tälläisessä tapauksessa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Siis toisin sanoen mankalta pitää vetää 4 metriä pitkä maapiuha takaluukkuun samaan maapisteeseen missä vahvistin on? Noin pitkä maapiuha ei tunnu järkevältä. Löytyykö kojetaulun sisältä (esim. rattiputken alamuovi irroitettaessa) tukirakenteita, mihin voisi soittimen maadoittaa?
Ei Merssua tällä hetkellä :(
BMW E39 530dA vm.2002
BMW E39 530dA vm.2002
Akku edessä ?
->vedä 4 metrin maajohdin vahvistimelta eteen radion lähelle, rakenna siihen maablokki, eli piste, jossa paksut maakaapelit yhdistyvät hyvin. Maadoita tämä maablokki myös auton runkoon...kai mersussa nyt metallista runkoa jostain löytyy
Takuluukussa, joka on irtonainen osa, ei kuulu olla mitään äänentoistoon liittyvää maadoitusta. Toki siellä voi / saa olle auton valmistajan laittama maapiuha, jolla itse luukku ja kori pysyvät samassa maapotentiaalissa.
->vedä 4 metrin maajohdin vahvistimelta eteen radion lähelle, rakenna siihen maablokki, eli piste, jossa paksut maakaapelit yhdistyvät hyvin. Maadoita tämä maablokki myös auton runkoon...kai mersussa nyt metallista runkoa jostain löytyy

Takuluukussa, joka on irtonainen osa, ei kuulu olla mitään äänentoistoon liittyvää maadoitusta. Toki siellä voi / saa olle auton valmistajan laittama maapiuha, jolla itse luukku ja kori pysyvät samassa maapotentiaalissa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
nyt loppu ideat vinkumisen poistamiseksi autosteroista...
Eli Soitin jvc+12cd-vaihtaja+dvd-soitin ja näyttö, vahvistin alpine v12 5-kanavainen, kajarit 3-tie focal ja 2-tie focal... kaapelit 2kpl tupla suojattua rca ja 1kpl kolmois suojattua rca... auto 124 korinen coupe
virta ja rca johdot menee eri puolilta autoa ja samoin herätävirta... kaikki maadoitettu akun viereen mihin tulee akultakin maa...
mikään rca johdoista ei pitäisi mennä niin läheltä auton omia virta kaapeleita että aiheuttaisi häiriötä...herätevirta menee virtakaapelin vieressä...
miten päin muut ovat vetäneet 124 korisessa rca ja virta johdot, mulla menee kuskin puolta virta ja rca-johdot apukuskin puolelta...
Eli Soitin jvc+12cd-vaihtaja+dvd-soitin ja näyttö, vahvistin alpine v12 5-kanavainen, kajarit 3-tie focal ja 2-tie focal... kaapelit 2kpl tupla suojattua rca ja 1kpl kolmois suojattua rca... auto 124 korinen coupe
virta ja rca johdot menee eri puolilta autoa ja samoin herätävirta... kaikki maadoitettu akun viereen mihin tulee akultakin maa...
mikään rca johdoista ei pitäisi mennä niin läheltä auton omia virta kaapeleita että aiheuttaisi häiriötä...herätevirta menee virtakaapelin vieressä...
miten päin muut ovat vetäneet 124 korisessa rca ja virta johdot, mulla menee kuskin puolta virta ja rca-johdot apukuskin puolelta...
MB 300CE -24v -90 (Lähti projekti edistyy pitkästä kun hallitus kertoi mielipiteitä.)
Käytössä myös:
Volvo V50 DrivE -12 (käyttö auto)
Volvo V50 2.0D -08 (PAREMMAN PUOLISKON)
Käytössä myös:
Volvo V50 DrivE -12 (käyttö auto)
Volvo V50 2.0D -08 (PAREMMAN PUOLISKON)
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Omiin autoihin olen laittanut vahvistimen mahdollisimman lähelle akkua. Ja vaihtanut virtakaapelit tarpeeksi paksuiksi (laturi, akku, vahvistin, soitin, moottorin/laturin maadotus). Nytkin vahvistimen virta/maadotus johdot noin 30cm pitkät. Maadotukset samaan pisteeseen tai ainakin paksuun palkkiin ja maali pois liitoskohdasta. Signaalikaapelia ei vierekkäin virtakaapelien(myös auton virtajohdot) kanssa, näin ei häiriöt pääse signaalijohtoon. Vielä kertaakaan ei ole tarvinnut mitään häiriönpoistajia asennella
.

no ainoa ero mulla että vähän pidemmät virtakaapeli ja toinen maakapeli...
vahvistin on maadoitettu takaluukkuun ja akun viereen....
vahvistin on maadoitettu takaluukkuun ja akun viereen....
MB 300CE -24v -90 (Lähti projekti edistyy pitkästä kun hallitus kertoi mielipiteitä.)
Käytössä myös:
Volvo V50 DrivE -12 (käyttö auto)
Volvo V50 2.0D -08 (PAREMMAN PUOLISKON)
Käytössä myös:
Volvo V50 DrivE -12 (käyttö auto)
Volvo V50 2.0D -08 (PAREMMAN PUOLISKON)
soitin on kanssa maadoitettu samaan paikkaan kuin vahvistimen toinen eli akun viereen...
mahtaisiko koko juttu johtua uudesta laturista??
mahtaisiko koko juttu johtua uudesta laturista??
MB 300CE -24v -90 (Lähti projekti edistyy pitkästä kun hallitus kertoi mielipiteitä.)
Käytössä myös:
Volvo V50 DrivE -12 (käyttö auto)
Volvo V50 2.0D -08 (PAREMMAN PUOLISKON)
Käytössä myös:
Volvo V50 DrivE -12 (käyttö auto)
Volvo V50 2.0D -08 (PAREMMAN PUOLISKON)
Omassa 124:ssä vinkuna alkoi laturinvaihdon jälkeen (tarvikeliikkeen vaihtolaturi). Vanhassa laturissa oli ulkopuolella jokin mötikkä (kondensaattori?). Todennäköisesti häiriönpoistoa varten? Harmi, että meni vanhan laturin mukana.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Nyt loppu vinkunat.
Väänsin kaikkien päätevahvistimien voimakkuussäätimet nollaan ja kokeilin vinkuuko. No ei vinkunu. Säädin sitten jokaisen vahvistimen voimakkuussäätimen asentoa yksitellen ylöspäin, kunnes vinguntaa alkoi kuulumaan. Bassovahvistin ei vinkunut täysilläkään (jakosuodin leikkaa korkeat taajuudet pois) ja muissa vahvistimissa säädin jäi noin puoliväliin.
Tämän jälkeen hain tasapainon kohdalleen soittimen säätimistä. Hyvin kuuluu ja äänenpaine riittää. Tämä olisi pitänyt tehdä jo ajat sitten...
Väänsin kaikkien päätevahvistimien voimakkuussäätimet nollaan ja kokeilin vinkuuko. No ei vinkunu. Säädin sitten jokaisen vahvistimen voimakkuussäätimen asentoa yksitellen ylöspäin, kunnes vinguntaa alkoi kuulumaan. Bassovahvistin ei vinkunut täysilläkään (jakosuodin leikkaa korkeat taajuudet pois) ja muissa vahvistimissa säädin jäi noin puoliväliin.
Tämän jälkeen hain tasapainon kohdalleen soittimen säätimistä. Hyvin kuuluu ja äänenpaine riittää. Tämä olisi pitänyt tehdä jo ajat sitten...
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
No mulla loppu vinkuna siihen kun joutui heittää vanhan JVC:n pihalle, kun löi kanavat ihan tukkoon, ei auttanut mikään muu kuin ostaa uusi soitin... nyt ei vingu ollenkaan....
MB 300CE -24v -90 (Lähti projekti edistyy pitkästä kun hallitus kertoi mielipiteitä.)
Käytössä myös:
Volvo V50 DrivE -12 (käyttö auto)
Volvo V50 2.0D -08 (PAREMMAN PUOLISKON)
Käytössä myös:
Volvo V50 DrivE -12 (käyttö auto)
Volvo V50 2.0D -08 (PAREMMAN PUOLISKON)