Miten saa vingunnan pois?

Kaikki autostereoihin ja oheislaitteisiin liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jay
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 90
Liittynyt: To 08.09.2005 09:03
Paikkakunta: Noormarkku

Miten saa vingunnan pois?

Viesti Kirjoittaja Jay »

Täällä on aiemminkin ollut juttua siitä miten sen vingunnan saa poistettua, mutta kertokaas nyt viisaammat vielä ne parhaat vinkit. Auto on C202 farmari, autossa on JVC:n cd-soitin, cd-boxi takaluukussa ja neljä kaiutinta (lieneekö alkuperäiset?) Laitoin lisäksi takaluukkuun joutilaana olleen pienen vahvistimen (AM, 2-kan. 200W) ja yhden parin kaiuttimia. Vahvistimen virtakaapeli on noin 60cm pitkä, akulta 40cm, sulake ja sulakkeelta noin 20cm vahvistimeen. Maadotuskaapeli noin 50cm, menee samaan pulttiin kuin akunkin maadotuskaapeli. Heräte tulee takaparkeilta. RCA:t tulee apumiehen puolelta, mutta vingunta jatkuu vaikka ne ottaa pois ja laittaa ne tulemaan vaikka keskeltä autoa.

Eli, pitäisikö kaiutinjohdot saada kauemmas virta/maadotuskaapelista (millasista etäisyyksistä puhutaan?), heräte ottaa jostain muualta, laittaa kondensaattori johonkin (mihin ja miten?) soittimen maadotus vetää myös akun maadotukseen vaiko hankkia laadukkaampi vahvistin? Mitäs muita kikkoja on?

Niin tuo vingunta on kai laturin aiheuttamaa kun moottori sammuksissa ollessa poppi soi ihan mukavasti, mutta kun tuo auto on ajamista varten hankittu....
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Kyse on maadoitusongelmasta. Vedä ohut piuha soittimen rungosta vahvistimelle niin vingunnat häipyvät.

On huono juttu vetää herätteet, virrat yms. eri puolille autoa koska juuri niin nuo häiriöt voimistuvat.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Soittimen oma maadoitus irti ja soittimen kuoresta 4mm piuha vahvistimen maadoitukseen.
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Soittimen maadoituksen laittaisin paremmin kiinni auton runkoon, lyhyellä ja sopivan paksusella piuhalla. Samalla tutkisin josko vahvistimen maan saisi lyhyemmällä piuhalla auton runkoon. Herätteen laittaisin erillisellä kytkimellä (vahvistimen plussasta sulakkeen kautta kykimelle) jos sitä ei mankalta saa.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Vahvistin niin lähelle soitinta kuin mahdollista ja paksulla kuparikaapelilla rungot ja maadoituspisteet kiinni toisiinsa. Samasta pisteestä paksu maadoituskaapeli suoraan auton akkunnapaan.

Auton runko ei johda niin kovin hyvin sähköä kuin luullaan :roll:

Kannattaa se laturikin huoltaa joskus, huonot hiilet / liukurengas -> kipinähäiriötä.

[Paksu kaapeli sen vuoksi, ettei tule häiriöitä suuremmillakaan tehoilla, vaikka silloin häiriöt yleensä peittyvät mökän alle :roll: ]

ja mikäli vinkuu vaikka soitin/vahvistin on sammutettu, niin silloin kannattaa hankkia pienempitehoinen vahvistin, ja käydä korvalääkärillä :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Jos maadoitukset ovat kunnossa, niin laita LC-suodatin käyttösähköön.

Eli kondensaattoreita lähelle laitetta +12V ja maajohdon väliin.
Konkkia pitäisi olla useita eri kokoisia, ainakin yksi iso
>10.000 uF 12V elektrolyytti ja sitten pieni häiriönpoistokonkka,
joita käytetään esim. porakoneissa.

Se L-osa on kela, joka tulee sarjaan +12 voltin johtoon,
sähköisesti konkkien ja auton väliin, sijoitus lähelle konkkia.
Kela voi olla ilmasydäminenkin ja
esim. muutama kymmenen kierrosta paksua lankaa.
Kokeilemalla löytyy sopiva. Myös ferriittirengas johdon ympärillä
voi auttaa.

Jos vinkunan taajuus on tiedossa, niin suodattimen voisi
mitoittaa tarkemminkin.

Tämmöisiä suodattimia myydään varmaan valmiinakin.
Avatar
MeMyselfAndMB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Pe 06.10.2006 09:40
Paikkakunta: kerava

Viesti Kirjoittaja MeMyselfAndMB »

nii ja mittaappa ettei ole soittimes linjalähdöistä maafoliot sihahtanu savuksi taivaalle...

kovin herkästi tuppaavat menemään jos olet aitteet tulilla vahvistimen päässä ropaillut kun vinkumista olet etsinyt esimerkiksi.

ja mittaa jokatapauksessa niin voit hyvillä mielin jatkaa ongelman hakua pykälä kerrallaan.
[volvo s60 t5 + MB w124 300e]

[MB W124 300e] + 100HP NOS system
ex Chevy astro starcraft -91
ex [MB W201 200d amglook]
ex [Volvo 440 1.7 Turbo 1.5bar :)]
ex [BMW E3 2500]
ex [BMW E32 730]
ex [BMW E34 520]
ex [MB w201 200e]
Jay
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 90
Liittynyt: To 08.09.2005 09:03
Paikkakunta: Noormarkku

Viesti Kirjoittaja Jay »

Laitoin soittimen rungosta johdon vahvistimen maadoitukseen ja vingunta väheni huomattavasti, mutta vieläkin se häiritsee liikaa. Ainakin tuli selväksi, että maadoituksessa oli ongelmia. Pitääkö radion oma maadoitus ottaa pois? Tuleeko siitä ongelmia kun soitin saa kahdesta paikasta maata? Pätkäisin moninapaliittimestä maadoituspiuhan poikki, mutta vieläkin soitin saa maata jostain. Vaikka tuo vahvistimelle menevä piuha on irti ja soitin killuu vaihdekepin päällä. Tai sitten katkaisin väärän piuhan.. (siitä kohtaa katkaisin missä maadotusjohto yleensä on)
Virtajohdon tiedän, mutta noista muista johdoista ei ole tietoa mikä mikin on, niin ei uskalla katkoa niitä summissa. Jäljellä on kaksi paksua johtoa ja kaksi ohutta.
Olisko järkevintä ostaa pitkä virtakaapeli ja ruuvata vahvistin soittimen viereen vai kokeilla noita konkkia?
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Ne maadotukset kuntoon.
Kuva
Ja katso että signaalijohto(soitin-vahvistin) ei kulje virtajohtojen vieressä.
Silloin ottaa häiriötä.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Radiossa kuuluu olla hyvä maadoitus samaan maatasoon kuin vahvistimella ja muilla härveleillä. Radio maadoittuu pahimmillaan antennijohdon kautta auton runkoon, ja silloin ainakin tulee häiriöitä.

Itse suosittelen yhden pisteen maadoitusta, jossa akulta vedetään järeä kuparikaapeli paikkaan X, josta järeä maadoitus jatkuu kaikkiin aktiivisiin laitteisiin. Lisäksi laitteiden kuoret voidaan maadoittaa auton runkoon mahdollisimman lyhyellä ja tukevalla johtimella.

Vinkuna voi tulla myös +12 V linjaa pitkin tai jopa emissoitua radiotaajuuksilta, siis ilmasta, esimerkiksi kun tulppien häiriönpoistajat on poistettu tai kun laturi on viallinen ja kipinöi liikaa. Sen näkisi oskilloskoopilla näkyykö värinää +12 V linjassa. Se konkka/häiriönpoistaja (=L/C suodin) voi auttaa tälläisessä tapauksessa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Maadoitus YHTEEN kunnolliseen maapisteeseen auttaa. Eli soittimen maadoitus pois. Ja kuoresta maadoitus. SAMAAN paikkaan vahvistimen kans.
|JR|
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Ti 16.01.2007 18:48
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja |JR| »

Siis toisin sanoen mankalta pitää vetää 4 metriä pitkä maapiuha takaluukkuun samaan maapisteeseen missä vahvistin on? Noin pitkä maapiuha ei tunnu järkevältä. Löytyykö kojetaulun sisältä (esim. rattiputken alamuovi irroitettaessa) tukirakenteita, mihin voisi soittimen maadoittaa?
Ei Merssua tällä hetkellä :(

BMW E39 530dA vm.2002
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Akku edessä ?

->vedä 4 metrin maajohdin vahvistimelta eteen radion lähelle, rakenna siihen maablokki, eli piste, jossa paksut maakaapelit yhdistyvät hyvin. Maadoita tämä maablokki myös auton runkoon...kai mersussa nyt metallista runkoa jostain löytyy :lol:

Takuluukussa, joka on irtonainen osa, ei kuulu olla mitään äänentoistoon liittyvää maadoitusta. Toki siellä voi / saa olle auton valmistajan laittama maapiuha, jolla itse luukku ja kori pysyvät samassa maapotentiaalissa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Juusomt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Su 14.11.2004 19:28
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Juusomt »

nyt loppu ideat vinkumisen poistamiseksi autosteroista...
Eli Soitin jvc+12cd-vaihtaja+dvd-soitin ja näyttö, vahvistin alpine v12 5-kanavainen, kajarit 3-tie focal ja 2-tie focal... kaapelit 2kpl tupla suojattua rca ja 1kpl kolmois suojattua rca... auto 124 korinen coupe

virta ja rca johdot menee eri puolilta autoa ja samoin herätävirta... kaikki maadoitettu akun viereen mihin tulee akultakin maa...

mikään rca johdoista ei pitäisi mennä niin läheltä auton omia virta kaapeleita että aiheuttaisi häiriötä...herätevirta menee virtakaapelin vieressä...

miten päin muut ovat vetäneet 124 korisessa rca ja virta johdot, mulla menee kuskin puolta virta ja rca-johdot apukuskin puolelta...
MB 300CE -24v -90 (Lähti projekti edistyy pitkästä kun hallitus kertoi mielipiteitä.)

Käytössä myös:
Volvo V50 DrivE -12 (käyttö auto)
Volvo V50 2.0D -08 (PAREMMAN PUOLISKON)
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Omiin autoihin olen laittanut vahvistimen mahdollisimman lähelle akkua. Ja vaihtanut virtakaapelit tarpeeksi paksuiksi (laturi, akku, vahvistin, soitin, moottorin/laturin maadotus). Nytkin vahvistimen virta/maadotus johdot noin 30cm pitkät. Maadotukset samaan pisteeseen tai ainakin paksuun palkkiin ja maali pois liitoskohdasta. Signaalikaapelia ei vierekkäin virtakaapelien(myös auton virtajohdot) kanssa, näin ei häiriöt pääse signaalijohtoon. Vielä kertaakaan ei ole tarvinnut mitään häiriönpoistajia asennella 8) .
Avatar
Juusomt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Su 14.11.2004 19:28
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Juusomt »

no ainoa ero mulla että vähän pidemmät virtakaapeli ja toinen maakapeli...

vahvistin on maadoitettu takaluukkuun ja akun viereen....
MB 300CE -24v -90 (Lähti projekti edistyy pitkästä kun hallitus kertoi mielipiteitä.)

Käytössä myös:
Volvo V50 DrivE -12 (käyttö auto)
Volvo V50 2.0D -08 (PAREMMAN PUOLISKON)
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Juusomt kirjoitti:
vahvistin on maadoitettu takaluukkuun ja akun viereen....
Mihis soitin on maadoitettu?
Avatar
Juusomt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Su 14.11.2004 19:28
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Juusomt »

soitin on kanssa maadoitettu samaan paikkaan kuin vahvistimen toinen eli akun viereen...

mahtaisiko koko juttu johtua uudesta laturista??
MB 300CE -24v -90 (Lähti projekti edistyy pitkästä kun hallitus kertoi mielipiteitä.)

Käytössä myös:
Volvo V50 DrivE -12 (käyttö auto)
Volvo V50 2.0D -08 (PAREMMAN PUOLISKON)
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Ja ne RCA johdot on varmasti ehjät? Myös niitten lähdöt/tulot soittimessa/vahvarissa voi aiheuttaa häiriöitä.
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Omassa 124:ssä vinkuna alkoi laturinvaihdon jälkeen (tarvikeliikkeen vaihtolaturi). Vanhassa laturissa oli ulkopuolella jokin mötikkä (kondensaattori?). Todennäköisesti häiriönpoistoa varten? Harmi, että meni vanhan laturin mukana.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
Juusomt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Su 14.11.2004 19:28
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Juusomt »

no ei kai auta muukin mennä ostaa häiriön poistaja...
MB 300CE -24v -90 (Lähti projekti edistyy pitkästä kun hallitus kertoi mielipiteitä.)

Käytössä myös:
Volvo V50 DrivE -12 (käyttö auto)
Volvo V50 2.0D -08 (PAREMMAN PUOLISKON)
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Nyt loppu vinkunat.

Väänsin kaikkien päätevahvistimien voimakkuussäätimet nollaan ja kokeilin vinkuuko. No ei vinkunu. Säädin sitten jokaisen vahvistimen voimakkuussäätimen asentoa yksitellen ylöspäin, kunnes vinguntaa alkoi kuulumaan. Bassovahvistin ei vinkunut täysilläkään (jakosuodin leikkaa korkeat taajuudet pois) ja muissa vahvistimissa säädin jäi noin puoliväliin.

Tämän jälkeen hain tasapainon kohdalleen soittimen säätimistä. Hyvin kuuluu ja äänenpaine riittää. Tämä olisi pitänyt tehdä jo ajat sitten...
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
Juusomt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Su 14.11.2004 19:28
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Juusomt »

No mulla loppu vinkuna siihen kun joutui heittää vanhan JVC:n pihalle, kun löi kanavat ihan tukkoon, ei auttanut mikään muu kuin ostaa uusi soitin... nyt ei vingu ollenkaan....
MB 300CE -24v -90 (Lähti projekti edistyy pitkästä kun hallitus kertoi mielipiteitä.)

Käytössä myös:
Volvo V50 DrivE -12 (käyttö auto)
Volvo V50 2.0D -08 (PAREMMAN PUOLISKON)
Vastaa Viestiin