kierroslukumittari w124 200d:hen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
sakke0207
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: Ke 04.01.2006 09:48
Paikkakunta: turku

kierroslukumittari w124 200d:hen

Viesti Kirjoittaja sakke0207 »

juu eli mites asennetaan? ja mistä saa sopivan mittarin? vai tarviiko hommata mersun alkuperäisen mittarin jossa kiekka mittari? esim: 250/300:sesta

:roll:
Mb 300tdt -91
Mb 300tdt st -91
Mb 230ce -89
Mb 220B -70 MR
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Biltemassa ainakin on halvalla tarvikemittareita, jotka ottavat laturin w+ navalta impulssin. Läheskään kaikissa latureissa ei ole tätä napaa, mutta ei ole ongelma, jos on yhtään autosähkömiehenvikaa itsellä, tai tutuilla.
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1203
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

toimiiko W123:ssa samanlailla asennus?

montako johtoa pitää kytkeä, ja mitä johtoja ne on? kun asentaa tollaseen vanhaan mersuun kiekkamittarin? en ole koskaan perehtynyt asiaan..
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Mulla on omassa w123 dieselissä bilteman kierroslukumittari joka ottaa pulssin w navalta.Johtoja oli muistaakseni kolme eli + ja - sekä tuo w napa tietysti vielä mittarinvalon johdot.Minun auton laturi modifioitiin käyttämällä diesel volvon laturin takapäätä olishan sen johdon voinut tinatakkin sinne mutta ajattelin että tehään se hienosti.Laturi piti muutenkin korjata niin samalla tuo meni.Työt teetin autosähkö miehellä viemällä irto osat sinne.Laturiin tuli uudet hiilet,laakerit,liukurenkaat.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Muistakaa se että kierrolukumittari pitää kalibroida jos signaalin ottaa laturista.. Muuten se näyttää mitä sattuu...
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Asiallinen huomio Mika.t.Pakokaasu testerin kierroslukumittaria käytin itse kalibroimisessa.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1203
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

miten kalibroidaan joku bilteman mittari??
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Siinä bilteman mittarissa on ruuvi takana mistä pystyy säätämään näyttämän oikeaksi.Käyttämällä jotain tarkkaa mittaria esim tuo pakokaasu analysaattorin kierroslukumittaria säädetään vain tuo bilteman mittarin näyttämä oikeaksi.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
naftale_n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 892
Liittynyt: Ke 14.05.2003 23:33
Paikkakunta: Kuldoonia

Viesti Kirjoittaja naftale_n »

Kattelin tossa paikallisessa varaosaliikkeessä mittaria hintaan 44e, kahden tuuman taulu ja ihan semmonen perus muutenkin. Luin asennusohjeita niin siinä puhuttiin asennuksesta kyllä johonkin ihan muualle kuin laturille mut saatoin ymmärtää väärin..

Kuinka iso tuo bilteman mittari oli? Kuvastossa Syksy 05- Talvi 06 on mittari 52mm eli 2" ja ihan musta pohjainen ja hintaan 25e. Liekkö tarjolla nytten jotain toisenlaista?

Tuottaakos ongelmaa saada tollanen mittari toimimaan oikein 5-pyttysessä kun mittari oli 4,6 ja 8-sylinterisiin?

Jos joku tietäisi isompaa mittaria mistä näkisi jopa jotain niin ilmotuksia.


Ja sitten vielä tuosta asennuksesta. Katselin tuota w123:n laturia ja siinä tuli kaiken kaikkiaan takakanteen 4 abiko-liitintä. 3 näistä menee ihan mersun omaan pikaliittimeen ja yksi jää sitten yli ja sen vieressä on ihan valettu + merkki eli ymmärsinkö oikein että tässä on valmiina se w+ napa?
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
S212 300bluetechybrid -14
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

Osta E-malli 124. Saat kiekkamittarin auton mukana ja aivan eri auton kuin vastaava 80-lukuinen. Väliraha jää myös pieneksi, koska nuo ei varsinkaan 200 diisseleinä maksa enää juuri mitään.
Avatar
naftale_n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 892
Liittynyt: Ke 14.05.2003 23:33
Paikkakunta: Kuldoonia

Viesti Kirjoittaja naftale_n »

RH kirjoitti:Osta E-malli 124. Saat kiekkamittarin auton mukana ja aivan eri auton kuin vastaava 80-lukuinen. Väliraha jää myös pieneksi, koska nuo ei varsinkaan 200 diisseleinä maksa enää juuri mitään.
Siis mitä kettua, ei tässä nyt mitään autoja olla enempää ostamassa, vaan kyseltiin mittaria ja sen asennusta :roll:
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
S212 300bluetechybrid -14
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

naftale_n kirjoitti:
RH kirjoitti:Osta E-malli 124. Saat kiekkamittarin auton mukana ja aivan eri auton kuin vastaava 80-lukuinen. Väliraha jää myös pieneksi, koska nuo ei varsinkaan 200 diisseleinä maksa enää juuri mitään.
Siis mitä kettua, ei tässä nyt mitään autoja olla enempää ostamassa, vaan kyseltiin mittaria ja sen asennusta :roll:
Noh, tähänhän voisi jatkaa vielä offtopickkina että mitä 200d:ssä tekee kiekkamittarilla :D
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
vhkala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 181
Liittynyt: To 11.08.2005 12:47
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja vhkala »

Muffler kirjoitti:
naftale_n kirjoitti:
RH kirjoitti:Osta E-malli 124. Saat kiekkamittarin auton mukana ja aivan eri auton kuin vastaava 80-lukuinen. Väliraha jää myös pieneksi, koska nuo ei varsinkaan 200 diisseleinä maksa enää juuri mitään.
Siis mitä kettua, ei tässä nyt mitään autoja olla enempää ostamassa, vaan kyseltiin mittaria ja sen asennusta :roll:
Noh, tähänhän voisi jatkaa vielä offtopickkina että mitä 200d:ssä tekee kiekkamittarilla :D
Otamma siis mittarin pois :?: :D :D
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

No se orkkis mittari toimii kunhan on dieselistä, ja anturi pitää asentaa öljypohjaan. Toinen johto mittarille ja toinen maihin.

Eilen just 190superiin kaveri laitto...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
naftale_n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 892
Liittynyt: Ke 14.05.2003 23:33
Paikkakunta: Kuldoonia

Viesti Kirjoittaja naftale_n »

Noh, tähänhän voisi jatkaa vielä offtopickkina että mitä 200d:ssä tekee kiekkamittarilla :D
No mutta 300:set erikseen :wink:

Meni vissiin paskanjauhamiseksi, eli tuohonkaan laturin kyselyyn en saa vastausta :?: :evil:
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
S212 300bluetechybrid -14
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1051
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Kierroslukumittari 124:sta 201:een?

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Jaha ja pyhäiltaa kaikille!

Laitetaanpas tämä tähän kun on aika paljon samanlaista juttua:

Nämä on sitten niitä hommia kun oikeasti ei keksi enää mitään järkevää tekemistä! Siltä varalta alustavaa perehtymistä, että jos joskus sattuu jäämään ylimääräistä inspiraatiota...
Kun olis kaverilla kiekkamittari, mikä on kotoisin 3 litraisesta pentsa 124:sta.
Minkäslainen homma on sen naittaminen 2L 201:een?
Laturissa on muistaakseni yks liitin mikä vois olla se signaali? Pitääkö siinä tapauksessa jotenkin kalibroida? Kuus pyttysestä nelipyttyiseen... Vai voiko/kannattaako signaali ottaa jostain muualta? Puola?
Se mittarikoppa systeemi on vähän eri mallinen 124:ssa, mutta ite kiekkamittarin taulu on sen näköinen että vois kokonsa ym. puolesta passata...
Mitäs muuta huomioitavaa ko. tempussa tulee eteen?

Maajussille morsian alkaa! Kummanhan se Jussi ottaa? :D :D :D :D :D :D
No en mä sitä kato, mutta pojat töissä aina siitä puhuu!
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Avatar
TuNa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 305
Liittynyt: To 24.08.2006 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja TuNa »

Itse onlen kyllä aina laittanut kiekkamittarin ottamaan puolalta sitä singnaalia. :?
Ja mielestäni on toiminut aivan normaalisti!
Minulla olisi hyllyssä yksi 200 bensavehkeen kiekkamittari mutta en tiedä mistä saisi moisen liittimen sinne mittarin taakse?
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1051
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Joo puolasta mäkin joskus 18v otin johonkin takaveto-karvanoppa-turpo-askonaan... Jonku bilteman keksinnön kun laitoin! Ja hyvin pelas...
Mutta aattelin että nyt isona poikana ja vielä mersuun ni jos rakentelis sillai vähän viksummin.
Kyllä se signaali varmaan siihen löytyy, mutta eniten kiinnostais se sopivuus 201:n mittaristoon. Siihen mittarikehykseen, /-pakettiin. Ja sitten se, että näyttääkö se noin vain oikein? Vai tarviiko jotain kalibrointia?

Älkääkä kysykö, mihin tuommosessa tötterössä tarvii kierroslukumittaria! Ei mihinkään! :D
Viimeksi muokannut Tenutähti, Ma 27.11.2006 18:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Bensa mersussa signaalin saa sytkäboxin navasta TD.
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1051
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Mika.T kirjoitti:Bensa mersussa signaalin saa sytkäboxin navasta TD.
Kaasutinkoneessa?
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kai siinäkin kärjetönsytytys on?
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1051
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

On... :oops:
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Avatar
sundiz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Su 27.08.2006 09:41
Paikkakunta: Vantaa/Helsinki

Viesti Kirjoittaja sundiz »

Mika.T kirjoitti:Bensa mersussa signaalin saa sytkäboxin navasta TD.
Eli jouduin ostamaan uuden mittariston, kun matkamittari sanoi sopimuksensa irti (miittaristo myytiin vain kokonaisena). Ja tuossa uudessa kokonaisuudessa olisi tuo jengamittarikin. Niin siis sytytys boksin td navasta piuha jengamittarin td napaan? Onko tuo td liitos siellä sytkäboksissakin 2 napainen niinkuin mittaristossakin? Onkos sillä jotain vaikutusta että oma ei ole tuo e-mallinen, kun ilmeisesti tuo toinen on e-mallista. Matkamittareissa on kuitenkin sama numero...

Ja vielä jos joku osaisi sanoa miten tuon nopeusmittarin neulan pitäisi lähteä irti? Sen mustan "hatun" olen siitä irrottanu. Pitääkö vielä irrottaa jotain muuta? Vetämistä olen kokeillu mutta ei liikahdakkaan (tai sitten on vaan niin tiukassa)
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Avatar
tuomazzz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Su 12.06.2005 12:15
Paikkakunta: perho

Viesti Kirjoittaja tuomazzz »

täältä löytys koko sarja, alkuperäisillä kolmesatasen osilla
...saat asennus ohjeet kaupan päälle

...200€ ...saa tinkiä!
MB W211 320cdi
MB S210 320cdi
Vastaa Viestiin