W123, M102 ja automaatti - kokemuksia ?
- markus_200E
- Vakiokalustoa
- Viestit: 292
- Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
- Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi
W123, M102 ja automaatti - kokemuksia ?
Olen silmät soikeina lukenut haun tuottamia valikoituja tarinoita W123sta ja automaattivaihteistoista, mutta laitan nyt suoran kysymyksenkin,
että mitä käyttökokemuksia Teillä on ko. yhdistelmästä ?
Tai/sekä vaihteistosta erillään ?
Millä kilometreillä tulee huomioida mitäkin, vai tuleeko lainkaan ?
Öljynvaihtovälisuositus ?
Kiitän ja kumarran etukäteen !
että mitä käyttökokemuksia Teillä on ko. yhdistelmästä ?
Tai/sekä vaihteistosta erillään ?
Millä kilometreillä tulee huomioida mitäkin, vai tuleeko lainkaan ?
Öljynvaihtovälisuositus ?
Kiitän ja kumarran etukäteen !
- biglimited
- Vakiokalustoa
- Viestit: 397
- Liittynyt: Ke 03.01.2007 16:55
- Paikkakunta: Turku
Itse ajelin 90-luvun alussa reilu 200tkm ajetulla 200b+automaattilootalla useamman vuoden. Kone oli kaasari ja se vanhempi eli jotain 90hp. Vaihteistossa ei ollut mitään vikaa, laiskahan se tietty oli ja laatikko oli melko aataminaikanen eli perusvaihtoja ilman hienouksia kierrosluvuista yms alasvaihdoista kuten nykyisissä
Mutta ilmeisen vahvoja lootia ovat mitä olen kuullut. Ja kyllä se w123 ihan sopii, wanha&arvokas kun rupeaa kohta olemaan 


Sakemannicäbi
Toisesta tuoreehkosta topikista poimittua:
Bensa-mersuun pitää muistaa silloin tällöin uusia tulppia ja jakajia, ettei kosteilla keleillä jätä auto käynnistymättä. Muutenhan nuo on aika huolettomia pelejä. Miulla tuo automaattilaatikko vuotaa jonkin verran öljyä, mutta sellasta se on elämä vanhan auton kanssa. Oikeella asennoitumisella mainittu yhdistelmä on kenties se kaikkein paras mersu
Tarkoititko tolla öljynvaihtovälillä moottorin vai vaihteiston öljyjä? Moottoriöljyt mie oon vaihtanu kutakuinki 7-8 tkm:n välein; suosituksista en tiiä. Vaihteistoöljyn vaihtovälistä en mee takuuseen, mut oisko se ollu 60tkm(???). Pitäis tarkistaa ohjekirjasta.jackie kirjoitti:Jos tosiaan oli kyse tosta M102:sta, niin kuten Timo jo mainitsikin, nokka-akseli ja keinut kuluu noista vanhemmista kutakuinkin 200tkm:n (arvio ja mutu) välein vaihtokuntoon. Taitaa noissa vanhemmissa olla kanssa ainoastaan yksi rivinen jakoketju, kun uuemmissa on siirrytty kaksi rivisiin. Onko keltään paukahtanu tollane yks rivine ketju poikki?
Ite oon tykänny kyseisestä koneesta. Meikäläisen ajolla menee 123 automaatilla keskikulutuksella 11,5l/100km. _Normaalissa_ ajossa voi päästä vähemälläki
Bensa-mersuun pitää muistaa silloin tällöin uusia tulppia ja jakajia, ettei kosteilla keleillä jätä auto käynnistymättä. Muutenhan nuo on aika huolettomia pelejä. Miulla tuo automaattilaatikko vuotaa jonkin verran öljyä, mutta sellasta se on elämä vanhan auton kanssa. Oikeella asennoitumisella mainittu yhdistelmä on kenties se kaikkein paras mersu

Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
minulla oli 123 300d automaattilootalla hyvin se toimi aina ei ollut yhtään valittamista. runko vaan petti niin laitoin sen varaosiksi.
moottori öljyt vaihdoin ja vaihan edelleen 5000km:n välein+suodatin joka kerta.
vaihteisto ja peräöljyt 15000km:n välein.
ohjausttehostimen öljyt vaidan joka toinen kerta kun vaihdan moottori öljyt.
jäähdyttäjän puhdistan aina syksyllä ja laitan uudet nesteet. samalla polttoainesuodattimet ja (ilman suodatin 2kertaa vuodessa).
moottori öljyt vaihdoin ja vaihan edelleen 5000km:n välein+suodatin joka kerta.
vaihteisto ja peräöljyt 15000km:n välein.
ohjausttehostimen öljyt vaidan joka toinen kerta kun vaihdan moottori öljyt.
jäähdyttäjän puhdistan aina syksyllä ja laitan uudet nesteet. samalla polttoainesuodattimet ja (ilman suodatin 2kertaa vuodessa).
- markus_200E
- Vakiokalustoa
- Viestit: 292
- Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
- Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi
Onko sinun nykyinenkin siis 123 + 300d automaatti ? Ihan vain uteliaisuudesta kysyn, eivät pääse öljyt vanhemanaan sinun autossasi ! Hyvä niin.simppa kirjoitti:minulla oli 123 300d automaattilootalla hyvin se toimi aina ei ollut yhtään valittamista. runko vaan petti niin laitoin sen varaosiksi.
moottori öljyt vaihdoin ja vaihan edelleen 5000km:n välein+suodatin joka kerta.
vaihteisto ja peräöljyt 15000km:n välein.
ohjausttehostimen öljyt vaidan joka toinen kerta kun vaihdan moottori öljyt.
jäähdyttäjän puhdistan aina syksyllä ja laitan uudet nesteet. samalla polttoainesuodattimet ja (ilman suodatin 2kertaa vuodessa).
Minullahan on käsivalintaisella varustettuja bensamoottorisia 123ia, joihin olen erittäin tyytyväinen niin tekniikan kuin ennenkaikkea fiiliksen osalta.
Mutta tuo automaatti on kokematta, ja oikeastaan hieman kiinnostaisikin...
Ite ajelin 9 vuotta 230EA - 84 sella ja ihan hyvä yhdistelmä se on. Tuon ikäluokan tomaateissa lienee yleisestikkin "ongelma" on alaspäin vaihto, siis ei varsinaisesti mikään ongelma, mutta vaihtaa laiskasti ja hieman rykäisten alaspäin. Itse käytin esim. ohituksissa lähes aina käsin pakkokolmosta, niin silloin onnistuu ohitukset huomattavasti ripeämmin.
Käsittääkseni ihan kestäviä ovat, omalla oli liki 300tkm, kun lähti vaihtoon, eikä mitään onkelmaa ollut, tomaatin huoltoväli on 60 tkm.
Käsittääkseni ihan kestäviä ovat, omalla oli liki 300tkm, kun lähti vaihtoon, eikä mitään onkelmaa ollut, tomaatin huoltoväli on 60 tkm.
Raaka Arska
S320L-96, herkutteluun
W124 E220 -94, työjuhta
Ex. W123 230E -83, menetetty helmi
S320L-96, herkutteluun
W124 E220 -94, työjuhta
Ex. W123 230E -83, menetetty helmi
ei minulla enään ole 123 300d automaatti käytössä, en kerennyt ajamaan autolla kauaa aikaa. oli edellinen omistaja pakkeloinut pohjan niin hyvin että ei lahoja näkynyt. katsastus mies kopautti pohjaa ja sieltä tippui aivan kauhean suuri pala pakkelia oli pohja niin laho että katsastusmies ihmetteli että miten ihmeessä auto ei ole vielä mennyt poikki. entinen omistaja muka käytti auton ennenkuin ostin sen autotohtorilla oli siitä joku paperikin todisteena. sen kaupan jälkeen en enään auton entistä omistajaa saanut kiinni mitenkään hän oli jonkin sorttinen huijari
.
nykyään minulla on tuo 123 200 bensa mersu ja 123 200 Diesel mersu ex taksi) ja sitten on 123 240 Diesel museoautoprojekti

nykyään minulla on tuo 123 200 bensa mersu ja 123 200 Diesel mersu ex taksi) ja sitten on 123 240 Diesel museoautoprojekti
- markus_200E
- Vakiokalustoa
- Viestit: 292
- Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
- Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi
Nyt on ajettu ko. yhdistelmä ja seuraaviin huomioíhin kaipaan kommentteja (auto kulkenut 310 tkm):
- Rn ja Dn kytkeytyminen moitteetonta
- ryömintä oli huomattavaa eli jarrua sai pitää jottei kärry "karannut"
- olettaen että lähtee kakkosella, niin silloin 2-3 vaihto oli jyrkempi eli nykäsevämpi kuin 3-4 vaihto
Ajoin aiemmin toisella 200lla ja autom. joka oli mennyt vasta 177 tkm, siinä oli vaihdot yhtä pehmeitä suuntaa jos toiseen ?
Ja muita huomioita oli että ratti oli reilusti vinossa mutta auto kulki sievästi huomioiden välyksen ohjauksessa (simpukassakohan ?).
Kommentteja ?
- Rn ja Dn kytkeytyminen moitteetonta
- ryömintä oli huomattavaa eli jarrua sai pitää jottei kärry "karannut"
- olettaen että lähtee kakkosella, niin silloin 2-3 vaihto oli jyrkempi eli nykäsevämpi kuin 3-4 vaihto
Ajoin aiemmin toisella 200lla ja autom. joka oli mennyt vasta 177 tkm, siinä oli vaihdot yhtä pehmeitä suuntaa jos toiseen ?
Ja muita huomioita oli että ratti oli reilusti vinossa mutta auto kulki sievästi huomioiden välyksen ohjauksessa (simpukassakohan ?).
Kommentteja ?
Oliko joutokäynti kohallaan, kun kerta pyrki karkaamaan?markus_200E kirjoitti:- ryömintä oli huomattavaa eli jarrua sai pitää jottei kärry "karannut"
- olettaen että lähtee kakkosella, niin silloin 2-3 vaihto oli jyrkempi eli nykäsevämpi kuin 3-4 vaihto
Tuota vaihdon terävyyttähän saa säädettyä sieltä laatikon kylestä.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
- biglimited
- Vakiokalustoa
- Viestit: 397
- Liittynyt: Ke 03.01.2007 16:55
- Paikkakunta: Turku
Omat kokemukset ovat 80- ja 90-luvun automaateista ja kaikki ne vaihde silmässä menee eteenpäin ilman jarrua, 200b, 300se ja 190e. Ja niin meni kaverin jenkki pick-up:kin. Eli tuo on ominaisuus ei vika! Uudemmista sitten en tiedä juuri mitään...
Skootterien variaattoreihin ei pidä automaattilaatikoita sotkea
Skootterien variaattoreihin ei pidä automaattilaatikoita sotkea

Sakemannicäbi
- markus_200E
- Vakiokalustoa
- Viestit: 292
- Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
- Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi
Kyllä oli korvakuulolla kohdallaan. Ja nyt kun miettii niin niinhän se tietysti oli, että kylmänä kone kävi hieman korkeammilla ja ajolenkin jälkeen oli kierrokset hieman alemmat.jackie kirjoitti:Oliko joutokäynti kohallaan, kun kerta pyrki karkaamaan?
Hyvä ! Mitään luistoa en havainnut, meni vaihde päälle oikein sievästi.jackie kirjoitti:Tuota vaihdon terävyyttähän saa säädettyä sieltä laatikon kylestä.
Kyllä mersun automaatti hieman ryömii, ja niin sen kuuluukin. Ylämäessä ei tarvinne jarrua painaa, tasamaalla auto voipi lähteä ilman jarrun painamista D silmässä liikkeelle...
Nimimerkiltä Timo L saat varmaan kattavan kertomuksen 230 E automaatin omistamisen riemuista.
Nimimerkiltä Timo L saat varmaan kattavan kertomuksen 230 E automaatin omistamisen riemuista.

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Itse olen nyt ajanut tuolla 230 E:llä lähes 100 tkm ja olen erittäin tyytyväinen kombinaatioon. Minulla laatikko on siis 722.122, 722.4 taisi tulla saataville joskus tyypin loppuvaiheissa. Konehan sinulle ilmeisesti on jo tuttu.
Öljyn- ja suodattimen vaihtoväli on 60 tkm. Muuta varsinaista huolehtimistahan tuossa ei ole. Öljynpinta, -väri ja -haju kannattaa tarkistaa silloin tällöin.
Joskus aikoinaan laite temppuili sillä tavalla, että se ei suostunut vaihtamaan nelosta sisään suosiolla. Joskus auttoi, kun teki reippaan kiihdytyksen kolmosella, sitten löysäsi ja antoi vauhdin hiipua kunnes painoi jälleen vähän kaasua - nelonen rytkähti silmään. Tai sitten vaan ajeltiin kolmosella pitemmän matkaa. Tätä vaivaa ei ole taas ilmaantunut pitkään aikaan.
Paineita säädin mieleiseksi kertaalleen, melkoista kompromissin hakuahan se on. Tuntuu, että kesäkuumalla laatikko vaihtaa kaikista parhaiten
. En tiedä minkälainen tuo on 200:n perässä, mutta kuten sanoin, ideaali ruiskukoneen kaveriksi.
Ryöminnästä sen verran että se on normaalia. Mielestäni se on hyvä ominaisuus, mukava ryömiä pelkällä jarrulla esim. pysäköitäessä.
Muista sitten pysäyttää auto jarrulla täysin, ennen kuin kosket keppiin vaihtaaksesi ajosuuntaa.
Öljyn- ja suodattimen vaihtoväli on 60 tkm. Muuta varsinaista huolehtimistahan tuossa ei ole. Öljynpinta, -väri ja -haju kannattaa tarkistaa silloin tällöin.
Joskus aikoinaan laite temppuili sillä tavalla, että se ei suostunut vaihtamaan nelosta sisään suosiolla. Joskus auttoi, kun teki reippaan kiihdytyksen kolmosella, sitten löysäsi ja antoi vauhdin hiipua kunnes painoi jälleen vähän kaasua - nelonen rytkähti silmään. Tai sitten vaan ajeltiin kolmosella pitemmän matkaa. Tätä vaivaa ei ole taas ilmaantunut pitkään aikaan.
Paineita säädin mieleiseksi kertaalleen, melkoista kompromissin hakuahan se on. Tuntuu, että kesäkuumalla laatikko vaihtaa kaikista parhaiten

Ryöminnästä sen verran että se on normaalia. Mielestäni se on hyvä ominaisuus, mukava ryömiä pelkällä jarrulla esim. pysäköitäessä.
Muista sitten pysäyttää auto jarrulla täysin, ennen kuin kosket keppiin vaihtaaksesi ajosuuntaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: W123, M102 ja automaatti - kokemuksia ?
No nyt on tallissa -79 mallin 300d automaatti. Vaihtaako normaalistikkin aikalailla raakasti vai onko joku vialla/ säädettävissä? Tässä ei näkynyt alipaineletkuja vain liitin jossa 4 napaa olisko kickdaun joka toimii. Tässä tulee sieltä pakosarjan alta taaki sinne lootan kylkeen, vaikuttaako sen säätö pehmentävästi?
w115,w123, 609d. lp913.w163. BJ,RJ. 2cv.GS. Dax ,Tula,XT, Dnepr x2, GSA bmw.