Pienellä menee, entäs sinulla
Viime kesänä ajettu, reipasta ajoa, allekirjoituksen mukainen auto
Arviolta: 50% maantie, 30% motari, 20% kaupunki, ym. nurkka-ajo
15478 km ajettu
1114 litraa tankattu
6,6 litraa/100km tietokoneen mukaan
7,2 litraa/100km oikeasti
0,6 litraa/100km on tietokoneessa optimismia. Tämä on muuten yllättävän iso, onhan se melkein 10% (tarkka 8,3%).
Kuka on kulutuksesta, polttoainehinnoista... kiinnostunut, niin linkki:
www.tankkaus.com
Arviolta: 50% maantie, 30% motari, 20% kaupunki, ym. nurkka-ajo
15478 km ajettu
1114 litraa tankattu
6,6 litraa/100km tietokoneen mukaan
7,2 litraa/100km oikeasti
0,6 litraa/100km on tietokoneessa optimismia. Tämä on muuten yllättävän iso, onhan se melkein 10% (tarkka 8,3%).
Kuka on kulutuksesta, polttoainehinnoista... kiinnostunut, niin linkki:
www.tankkaus.com
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
- pystyvalo
- Vakiokalustoa
- Viestit: 348
- Liittynyt: Ti 20.04.2004 09:53
- Paikkakunta: vaasa/espoo
- Viesti:
W201 2,0D 4-vaihteinen, 215/40R16 renkaat ja n.-60mm alusta :
- kärry(n.600kg) perässä viime viikonloppuna 750km Vaasa-Haukipudas-Vaasa matka-ajoa kulutus 7,04L/100km
- Vaasa-Espoo-Vaasa väli yhdellä tankkauksella takaisin kotiin päästyä, kulutus 5,5-5,8L/100km riippuen paljonko tarttee ohitella karavaanareita/rekkoja
- Pelkkää kaupunkipyöritystä tankillisella kulutus 7,4-7,9L/100km
Kulutusseuranta aloitettu tankkaus.comissa.
- kärry(n.600kg) perässä viime viikonloppuna 750km Vaasa-Haukipudas-Vaasa matka-ajoa kulutus 7,04L/100km
- Vaasa-Espoo-Vaasa väli yhdellä tankkauksella takaisin kotiin päästyä, kulutus 5,5-5,8L/100km riippuen paljonko tarttee ohitella karavaanareita/rekkoja
- Pelkkää kaupunkipyöritystä tankillisella kulutus 7,4-7,9L/100km
Kulutusseuranta aloitettu tankkaus.comissa.
low & loud
MBz :
- W114 -72 chevyn pikkulohko, th350, 3,07:1 kitkalukko
- C2 E85
- Buick Roadmaster
- Mazda b2200
- IH434
EX :
- S124 250TDA -87 ASD+ABS
- W201 -89, 2,0D (Lunastuskuntoon 22.12.-06)
- W111 220s(280E) -62 Myyty,
- W108 280E (luovuttaja)-70 Myyty
- W115 200D -74 (luovuttaja)purettu ja paalattu
- Laikka&Liekki kupla
MBz :
- W114 -72 chevyn pikkulohko, th350, 3,07:1 kitkalukko
- C2 E85
- Buick Roadmaster
- Mazda b2200
- IH434
EX :
- S124 250TDA -87 ASD+ABS
- W201 -89, 2,0D (Lunastuskuntoon 22.12.-06)
- W111 220s(280E) -62 Myyty,
- W108 280E (luovuttaja)-70 Myyty
- W115 200D -74 (luovuttaja)purettu ja paalattu
- Laikka&Liekki kupla
- markus_200E
- Vakiokalustoa
- Viestit: 292
- Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
- Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi
Oliko ajotietokoneen ilmoittama vai ihan tankilla laskettu lukema? Ei muuten, mutta nuo ajotietokoneen ilmoittamat luvut tuppaavat Volvolla olemaan ~litran liian optimistisia.markus_200E kirjoitti:Volvo D5 AWD vm. 2002: maantiellä 300km keskinopeudella 123km/h = 6.0 ltr/100km, menomatka keskinopeudella 93 km/h = 4.9 ltr/100km. Manuaali kuusilovinen laatikko, kutonen piitkä (2000 rpm/min ~ 105km/h).
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
- markus_200E
- Vakiokalustoa
- Viestit: 292
- Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
- Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi
Nämä on tietokoneesta katsottu, mutta tankatessa meni noin 60l ja matkaa oli taitettu noin 1100km (en katsonut tarkemmin kun olen tottunut luottamaan HDi Peugeotin tarkaan tietsikkaanRikuK kirjoitti:Oliko ajotietokoneen ilmoittama vai ihan tankilla laskettu lukema? Ei muuten, mutta nuo ajotietokoneen ilmoittamat luvut tuppaavat Volvolla olemaan ~litran liian optimistisia.markus_200E kirjoitti:Volvo D5 AWD vm. 2002: maantiellä 300km keskinopeudella 123km/h = 6.0 ltr/100km, menomatka keskinopeudella 93 km/h = 4.9 ltr/100km. Manuaali kuusilovinen laatikko, kutonen piitkä (2000 rpm/min ~ 105km/h).

Ja nyt siis nämä kommentit ei-mersuista ihan vain siitä syystä että mersuissani ei ole ajotietokonehärdelliä, eivätkä ne kyllä mitään niin ihme pihistäjiä olekaan että niitä kannattaisi tässä keskustelussa mainita ...
Hyuandai Santa Fe 2.2D 4WD aut -12 50tkm
Chevrolet S-10 4.3 V6 -95 210tkm
Peugeot 207CC 1.6d -11 7tkm
MB W124 230E -87 254tkm
MB W124 200d -86 601tkm
MB W123 200 -85 147 tkm
Lynx Forest Fox -04 10tkm
Lynx Ranger -07 4tkm
Yamaha Bravo -85 >10 tkm
ex
Ford Falcon 4.0 aut -96
Saab 93 2.0 turbo aut cabriolet -99
Yamaha Viking III -04 1850 km
Peugeot 406 HDi -02 105 tkm
MB W124 200E -89 265 tkm
MB W123 200 -85 242 tkm
MB W123 230 aut. -79 225tkm
MB W123 230 -79
MB W123 240d -85 kolaroitu
Lynx 650 -84
VW Golf 1.6 -90
Chevrolet S-10 4.3 V6 -95 210tkm
Peugeot 207CC 1.6d -11 7tkm
MB W124 230E -87 254tkm
MB W124 200d -86 601tkm
MB W123 200 -85 147 tkm
Lynx Forest Fox -04 10tkm
Lynx Ranger -07 4tkm
Yamaha Bravo -85 >10 tkm
ex
Ford Falcon 4.0 aut -96
Saab 93 2.0 turbo aut cabriolet -99
Yamaha Viking III -04 1850 km
Peugeot 406 HDi -02 105 tkm
MB W124 200E -89 265 tkm
MB W123 200 -85 242 tkm
MB W123 230 aut. -79 225tkm
MB W123 230 -79
MB W123 240d -85 kolaroitu
Lynx 650 -84
VW Golf 1.6 -90
Nyt kun ainakin täällä pohjoisessa kelit on viilenneet (aamulla lämpötila lähes -10), ja auton on joutunut muutamina aamuina käynnistämään ilman minkäänsorttista lämmitystä, niin bensamittarin neula näyttää tosiaan laskevan silmissä. Ajo on ollut lähinnä lyhyttä pätkäajoa ja tarkkaa kulutusta en ole laskenut mutta näppituntumalta menee reilusti yli 15 litraa / 100 km. Mutta tuollaisiin lukemiin olin kyllä jo varautunutkin kun autoa olin hankkimassa, ei siinä mitään.
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Joo. On aika turha katsella lukemia tietokoneesta jollain yksittäisellä maantiepätkällä. Ei kerro likimainkaan koko totuutta, mutta onhan se toisaalta hienoa saada pieni lukema tietsikkaan. Itekkin tulee joskus kokeiltua ja oon saanu 4,8 pätkän kerran.RikuK kirjoitti:Oliko ajotietokoneen ilmoittama vai ihan tankilla laskettu lukema? Ei muuten, mutta nuo ajotietokoneen ilmoittamat luvut tuppaavat Volvolla olemaan ~litran liian optimistisia.markus_200E kirjoitti:Volvo D5 AWD vm. 2002: maantiellä 300km keskinopeudella 123km/h = 6.0 ltr/100km, menomatka keskinopeudella 93 km/h = 4.9 ltr/100km. Manuaali kuusilovinen laatikko, kutonen piitkä (2000 rpm/min ~ 105km/h).
Väittäisin, että Volvo D5 (V70/S80) kuluttaa enempi, kuin CDI-Mese (E-malli). Tämä siittä huolimatta, että Mese on painavampi, kuin nämä. Ero ei varmaankaan ole kuitenkaan merkittävä, eli molemmat on erittäin taloudellisia pelejä kokoonsa nähden. S60 voi mennä pienemmällä, mutta se onkin "pikku"-auto verrattuna näihin. Sitten pitää Meseltäkin ottaa C-sarja vertailuun.
Kulutus pitää mitata tankista ja pitemmässä juoksussa (monta tankillista). Tällöin moottorin kokonaistaloudellisuus vasta selviää oikeasti. Itse mittasin noin 15 000 km pätkän ja tietsikassa oli optimismia 0,6 litraa/100 km (E320CDI).
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
-
- Mersumies
- Viestit: 3403
- Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
- Paikkakunta: Helsinki
No jos miekii jotain laittaisin.
Tämä malli E55 AMG.... olen mittaillut kaikki kulutukset joka tankkausväliltä, tosin en ole niitä kirjannut ylös, mutta matka-ajossa olen päässyt 8,5 litraan satasella (uskokaa tai älkää, 80 km vauhdissa autoss on 1500 kierrosta) ja suurin kulutus mitä olen onnistunut tekemään on 13,6 litraa sataselle.. Sekaan aina mahtuu muutama pikkupyrähdys, mutta olen yllättynyt siitä miten "pienellä" tuo menee
tehdas kun lupaa hiukan eri lukuja, ainakin kaupunkiajoon..
Tämä malli E55 AMG.... olen mittaillut kaikki kulutukset joka tankkausväliltä, tosin en ole niitä kirjannut ylös, mutta matka-ajossa olen päässyt 8,5 litraan satasella (uskokaa tai älkää, 80 km vauhdissa autoss on 1500 kierrosta) ja suurin kulutus mitä olen onnistunut tekemään on 13,6 litraa sataselle.. Sekaan aina mahtuu muutama pikkupyrähdys, mutta olen yllättynyt siitä miten "pienellä" tuo menee

W211 E55 AMG 2004
Entisen Cupeen kulutukset vuoden aikana: http://www.tankkaus.com/cardata.php?nr=9874
Tuo siis on tarkkaa mitattua tietoa.
Nykyinen auto: BMW 540ia (E34, 1993) vie ajotietokoneen mukaan samanlaisessa ajossa n. 11l / 100km ja matka-ajossa 8,5l / 100km. Perstuntumalla Biimeri vie oikeastikin vähän vähemmän kuin Mese vei. (vuoden keskikulutus on siis Mersulla 12,01l / 100km)
Tuo siis on tarkkaa mitattua tietoa.
Nykyinen auto: BMW 540ia (E34, 1993) vie ajotietokoneen mukaan samanlaisessa ajossa n. 11l / 100km ja matka-ajossa 8,5l / 100km. Perstuntumalla Biimeri vie oikeastikin vähän vähemmän kuin Mese vei. (vuoden keskikulutus on siis Mersulla 12,01l / 100km)
-A-J-
12-15 litraa on ollut yleensä kulutus. Taisi tuossa viime talven parin viikon pakkasjaksolla jollain tankillisella mennä lähemmäs 20 l/100 km mutta se sisälsi paljon lämmityskäyttöä työpaikan pihassa, kun aina jäi suustaan kiinni sinne kahvihuoneeseen ja Mersu raksutti pihalla. 13,5 tuntumassa yleensä ollut kulutus, paitsi nyt kun avovaimo sai kortin ja olen itse koittanut parhaani mukaan pysyä pois ratin takaa, on kulutuskin pudonnut vähän alle 12,5 litran. 
No avovaimo ei ymmärrä, että Tossan Vectrollalle täytyy joskus näyttää kickdownia, ettei vallan dieseliksi luulla ja että joskus on ihan hauska ajaa vähän ovenkahva edellä.
Jos itsekin pitäisin kaasupolkimen maksimiasentona puoltaväliä, voisin saada tuon viemään ehkä jopa alle 12, kun kuitenkin itsellä tuo liikennesilmä ehkä hieman kehittyneempi n. miljoonan ajokilometrin jäljiltä. 
Ja autohan oli siis tuo allekirjoituksessa näkyvä automaattivaihteinen 2,8 kutoskoneinen.

No avovaimo ei ymmärrä, että Tossan Vectrollalle täytyy joskus näyttää kickdownia, ettei vallan dieseliksi luulla ja että joskus on ihan hauska ajaa vähän ovenkahva edellä.


Ja autohan oli siis tuo allekirjoituksessa näkyvä automaattivaihteinen 2,8 kutoskoneinen.
W123 280TE -79
No kaivetaanpas tämäkin topikki esille, kun on tullut noita mittauksia taas tehtyä. Eli kuuden tankillisen keskiarvo reilun 6000 km matkalta eli keskikulutus kaikki ajot huomioiden on ollut 9,02 litraa satkulle. Tästä vajaa puolet on ajettu talvirenkain.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Aika pienellä olet päässyt. Ihmetyttää oikein.Kaapo kirjoitti:...keskikulutus kaikki ajot huomioiden on ollut 9,02 litraa satkulle..
Omassa autossa on myös kolmen litran kuutonen mutta noihin lukemiin pääsee vain rauhallisessa matka-ajossa. Keskikulutus on pyörinyt noin 11 litran kieppeillä. Tuo vastaa enemmänkin myös sitä mitä tehdas lupaa. Saas nähdä mihin lukemat kääntyy nyt kun pakoputki (ja katti) on uusittu.
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Olenpa saattanut omat lukemani tänne joskus laittaa, mutta nyt uusia lukemia 80000km ajon jälkeen. 8,95 l / 100km, pääasiassa Jkl-ympäristössä maanteillä ajelua. Tämä siis tuolla 102.963 - koneella. Ei hemmetti soikoon, eihän tuota olisi kannattanut laskea, melko hyvä summa kulunut tuohon bentsiiniin viime vuosien aikana 

S203 C200 1.8 aut. kompressorin kulutusta olen mitannut kuukauden päivät. Keskimäärin matka-ajoa on ollut 60 % ja kaupunki- ja nurkka-ajoa loput. Tällaisilla lukemilla kulutus on ollut 8.25 l/100km.
Kaasua tulee painettua välillä aika tavalla.
Kaasua tulee painettua välillä aika tavalla.
V222, S560e, vm. 2019
___
EX:
C216 CL63 AMG vm. 2007
W211 E220 CDI Avantgarde vm. 2003
W205 C220 BlueTec AMG-line vm.2014
V220 S500 L vm. 2000
W202 C180 vm. 1994
S203 C200 Kompressor T A vm. 2003
___
EX:
C216 CL63 AMG vm. 2007
W211 E220 CDI Avantgarde vm. 2003
W205 C220 BlueTec AMG-line vm.2014
V220 S500 L vm. 2000
W202 C180 vm. 1994
S203 C200 Kompressor T A vm. 2003
Itse mittailin joku aika sitten 9.04L/100km C36:lla (talvirenkaat oli alla). Ajo oli moottoritietä, maantietä ja kaupunkipyöritystä. Vauhti oli aina siinä sakkorajan tuntumassa ja ohitukset tehtiin senverran reippaasti, että muutkin kerkesi saman suoran aikana ohitella jos joku pappa tai mummo oli tientukkeena.Eldorado kirjoitti:Aika pienellä olet päässyt. Ihmetyttää oikein.Kaapo kirjoitti:...keskikulutus kaikki ajot huomioiden on ollut 9,02 litraa satkulle..
Omassa autossa on myös kolmen litran kuutonen mutta noihin lukemiin pääsee vain rauhallisessa matka-ajossa. Keskikulutus on pyörinyt noin 11 litran kieppeillä. Tuo vastaa enemmänkin myös sitä mitä tehdas lupaa. Saas nähdä mihin lukemat kääntyy nyt kun pakoputki (ja katti) on uusittu.
Näyttää siltä että samaan rytmiin jos ajaa 2.0E:llä niin menee melkeinpä enemmän bensaa kuin kutoskoneisilla 3.0 tai 3.6 vehkeillä. Tosin verrokkina itsellä on ollut w201 ja w202 koriset joissa on pikkuisen ilmanvastuseroa ja painoeroakin sekä ikäeroa moottorinohjauksessa.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.