miten 126:n etujarrulevy on kiinni?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Pegasus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 228
Liittynyt: Ma 02.01.2006 15:26
Paikkakunta: Tornio

miten 126:n etujarrulevy on kiinni?

Viesti Kirjoittaja Pegasus »

no aloinpa tuossa pajottaan tuota etu-akselin jarrut uuteen uskoon, ja tarkotus sinnekki laittaa uudet satulat (jotku kunnostetut ne kumminki on) ja uudet levyt.. koska näyttää siltä, että on syöny molempia jarrulevyjä sisäpuolelta enempi ja näin ollen melkein sisemmät palat loppu.. ja muutenki jumalaton tärinä ollu, jarrutettaessa, että kiroutunu levy oikealla vielä...

Mut akuuttia ois se, että että miten nämä etulevyt ovat kiinni, ku en nähny samanlaista kuusiokolopulttia niinku takalevyissä, että pitääkö tässä alkaa enemmänki voimistelee, että saan levyt veks ? :D ja mikä mahtaa tuo paksujohto olla joka tuohon satulaan tulee kiinni? ei vaikuttanu kyllä äkkiseltään siltä jarrupalojen kuluneisuuden haistelijala, ku oli tuossa w124 kirjassa erikseen.. ja pyörintä haistelijaki on tuossa navan vieressä... olisiko muuten aiheellista putsata jotenki tuota pyörintätunnistimen pintaa nyt tässä samalla? kun välissä on absit ja välissä ei ole abseja (valo palaa) :roll:

Kiittäen.
"Ei Riemulla Rajaa, Kun Kasilla Ajaa"
V8
w126 420 SEL

Exät:
w124 300D.
W126 300D (w123)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13294
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Terve!

Jarrulevy on pulteilla kiinni navassa, joka täytyy irroittaa siitä "akselistaan". Olin laittanut kuvia operaatiosta tänne mutta nyt ne eivät enää näy. Joka tapauksessa irroita rasvakuppi (kuvassa no. 41) , sieltä sisältä se laakerin kiristyslaite (kuvassa osa no. 32) - siinä on 5 mm kuusiokoloruuvi (kuvassa osa no. 35) joka vapauttaa mutikan ja pyörittämällä lähtee irti. Ota talteen se kupari/messinkiklipsi (kuvassa no. 38 ) jolla maadoitetaan palojen kulumisvaroituspiiri.

Sitten koko napa levyineen vedetään ulos. Kun tutkit sisäpuolelta niin ne pultitkin löytyy.

Olisi hyvä vaihtaa laakeriin rasvat, ja oikea määrä tilalle. Sekin on jossain foorumilla mutta en enää muista missä (oma viestini). Asenna napa takaisin varovasti ettei stefa rikkoonnu.

Paksujohto on mielestäni juuri tuo palojen kuluneisuuden varoitin ( tai jarruletku :wink: ).

Tässä linkki tuohon ABS-anturiasiaan:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=


EDIT: Tässä kuva jarrusta:

http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 030&SGN=01

Tässä kuva olka-akselista ja muista tykötarpeista:

http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 030&SGN=02
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Pegasus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 228
Liittynyt: Ma 02.01.2006 15:26
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Pegasus »

ei kait se auta ku kovalla sykkeellä yrittämään.. ja kyllä se ihan johto on, letku on erikseen :D abs- anturia ei ole ilmeisesti pakko ottaa pois? mutta jos aikoo puhdistaa sen niin ilmeisesti pitää :D täytyy tässä alkaa katteleen tuota tässä ku vain jaksaaa.. :lol:
"Ei Riemulla Rajaa, Kun Kasilla Ajaa"
V8
w126 420 SEL

Exät:
w124 300D.
W126 300D (w123)
Pegasus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 228
Liittynyt: Ma 02.01.2006 15:26
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Pegasus »

onko näissä tuo rasvakuppi lyötävissä pois vain kierteillä? jos kiereillä ni onpa hankala saada avaimilla saatikka muulla otetta-.. :?
"Ei Riemulla Rajaa, Kun Kasilla Ajaa"
V8
w126 420 SEL

Exät:
w124 300D.
W126 300D (w123)
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Pegasus kirjoitti:onko näissä tuo rasvakuppi lyötävissä pois vain kierteillä? jos kiereillä ni onpa hankala saada avaimilla saatikka muulla otetta-.. :?
Painamalla se on vaan. Ruuvimeisseliä ensimmäiseen uraan n. 1-2 mm ulkoreunasta ja vääntöä varovasti ympäri kuppia. Vasaralla tarvittaessa meisselin päähän, että menee rakoon.
Pegasus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 228
Liittynyt: Ma 02.01.2006 15:26
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Pegasus »

ilmeisesti tuo kupari klipsi ei kuulu olla kuin toisella puolella, koska mulla ei ainakaan ollut kuin yhdellä puolella... :roll: pyörintäanturi näytti ainakin olevan full of shit. :lol:
"Ei Riemulla Rajaa, Kun Kasilla Ajaa"
V8
w126 420 SEL

Exät:
w124 300D.
W126 300D (w123)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13294
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Pegasus kirjoitti:ilmeisesti tuo kupari klipsi ei kuulu olla kuin toisella puolella, koska mulla ei ainakaan ollut kuin yhdellä puolella... :roll: pyörintäanturi näytti ainakin olevan full of shit. :lol:
Kyllä molemmilla puolilla kuuluu olla. Ainakin omissa näin oli. Taitaa olla muuten messinkiä tai jotain muuta seosta, tarkemmin kun ajattelin... :D .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Pegasus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 228
Liittynyt: Ma 02.01.2006 15:26
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Pegasus »

no joo... itellä ei ollut tosiaa ku toisella puolella... ja huomasin, että kun se klipsi on veks, ni eipä autossa ole virtoja pahemmin... :D eli pitäskö tuohon nyt alkaa nyt hommaileen sitä sitte toisellekki puolelle? :roll:
"Ei Riemulla Rajaa, Kun Kasilla Ajaa"
V8
w126 420 SEL

Exät:
w124 300D.
W126 300D (w123)
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Pegasus kirjoitti:no joo... itellä ei ollut tosiaa ku toisella puolella... ja huomasin, että kun se klipsi on veks, ni eipä autossa ole virtoja pahemmin... :D :roll:
Mitähän tuo tarkoittaa??
Ite hukkasin toiselta puolelta omasta enkä oo huomannu mitään erikoista.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Eikös se klipsi ole pyörän navassa siks että se maadottaa navan ja toimii näin radiohäiriön poistajana joten muun auton toimintaan sen ei pitäis vaikuttaa.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Pegasus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 228
Liittynyt: Ma 02.01.2006 15:26
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Pegasus »

niin, no vaikea sanoa, mutta mulla ei kyllä autossa ole täl hetkellä minkään maan virtoja, ja kaikki sen jälkeen ku olen purkanu nuo navat.. :? tiistaina saan levyt ja satulat, ni näkeepä, että onko tuosta kii... :o
"Ei Riemulla Rajaa, Kun Kasilla Ajaa"
V8
w126 420 SEL

Exät:
w124 300D.
W126 300D (w123)
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Pegasus kirjoitti:niin, no vaikea sanoa, mutta mulla ei kyllä autossa ole täl hetkellä minkään maan virtoja, ja kaikki sen jälkeen ku olen purkanu nuo navat.. :? tiistaina saan levyt ja satulat, ni näkeepä, että onko tuosta kii... :o
Turha ootaa tiistaita, paa akku lataukseen on purkanut jostain muualta, kontinvalo, sisävalo tai joku vastaava.
Pegasus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 228
Liittynyt: Ma 02.01.2006 15:26
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Pegasus »

voi perk.... velipoika oli huomannu, eräänä iltana, että takaovien kulkuvalot oli palanu... :? :shock: ja ovet oli ollu kiinni... ni miten helkutissa se voi olla mahollista... ? en ole vielä tosiaan jaksanu kasata noita.. mutta, joo,.. akku siellä varmasti sitte on tyhjä...
"Ei Riemulla Rajaa, Kun Kasilla Ajaa"
V8
w126 420 SEL

Exät:
w124 300D.
W126 300D (w123)
Vastaa Viestiin