OM617+ kestävä manuaaliloota?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
Rammstein69
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
Paikkakunta: Humppila

OM617+ kestävä manuaaliloota?

Viesti Kirjoittaja Rammstein69 »

elikkäs onkos tuon vanhan kunnon Om617 perään sopivaa kestävää manuaaliaskia? ketrakki on vaiheloota sanoo pohojanmaan miehet mutta sopiiko tuohon koneeseen kiinni? mitenkäs joutuuko kardaanitunnelia rälläköimään? niin ja tehoTAVOITE on luokkaa 300hp/ 600Nm...

mikäs olis sopiva kytkytin? sintteri ei innostais...
Chrysler 160 -74
Wartburg 353W Tourist -88
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Se taisi tuo heavy laittaa 5-v getrakin ommaansa, eikai siinä muuta onkelmia tainut olla kuin saada sopiva sifteri lattiaan kiinni, mutta varmaan heavy tarkentaa kunhan lukee topickia :)

Eikös sopiva 722.3:n olisi mukava noille tehoille, mikä loota sulla nytten on paikoillaan ?

-Risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Niin jos getragin lootaa meinaa laittaa niin kannattaa laittaa ihan jotain muuta kuin w123 originaali 5v getrag.Jollain sovite laipalla siihen vois laittaa vaikka 190 2,3 16v sportti getragin se kestää paremmin.Yleensäkin jos puhutaan getragin lootista niin niitäkin on montaa eri mallia jotka kestää tai sitten ei eli ei se tarkoita automaattisesti kestävää laatikkoa jos kylessä lukee getrag.Jos 4 vaihdetta riittää niin suosittelen alkuperäistä valurauta kuorista 300D:n laatikkoa,se on kestotestaamisen arvoinen loota.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
Rammstein69
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
Paikkakunta: Humppila

Viesti Kirjoittaja Rammstein69 »

niin siin on tällä hetkellä vielä kiinni orkkis pikku-automaatti 722,1..

konetta niputan parhaillaan ja toi loota varmaan antautuu melko pian..

722,3 on kiven alla ja tanan hintavia, kun tarttis sit vielä vahvistuttaakin.

sportti getrag kuulostaa hyvältä, mutta sopiiko ilman rälläkkää?
sovitteen teko on sit vielä oma taiteenlajinsa..


tuo valurautainen nelilovinen kuulostaa edulliselta, mutta löytyykö pitäviä

kytkin+ asetelma-paketteja?

tiedän juu, ettei tässä kohtaa saa tuijottaa hintalappua... :lol:
Chrysler 160 -74
Wartburg 353W Tourist -88
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
cridde
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Su 30.01.2005 21:40
Paikkakunta: porvoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cridde »

Mulla hajosi noita 4kpl 4vaihteisia(alu/rautakuorisia) eli ei tee mitään, palaa vaan aikaa ja rahaa ihan turhaan(vaikka ne halpoja onkin) Itellä oli lopussa zf valmiste 5 vaihteinen ja sillä sai jo vaihtaa vaihdetta silleen miehekkäästi et ei tarvinnu pelätä rikkoutumista niillä eväillä mitä siinä mulla oli.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Jos 4v valurautalootakaan ei kestä niin vielä vähemmän sitte se 5v w123 getrag :lol: .Mikä yleensä hajosi noista 4v lootista synkronointi,akselit,rattaat vai mikä?
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
Rammstein69
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
Paikkakunta: Humppila

Viesti Kirjoittaja Rammstein69 »

cridde kirjoitti:Mulla hajosi noita 4kpl 4vaihteisia(alu/rautakuorisia) eli ei tee mitään, palaa vaan aikaa ja rahaa ihan turhaan(vaikka ne halpoja onkin) Itellä oli lopussa zf valmiste 5 vaihteinen ja sillä sai jo vaihtaa vaihdetta silleen miehekkäästi et ei tarvinnu pelätä rikkoutumista niillä eväillä mitä siinä mulla oli.

mistä vehkeestä tuo ZF oli kotoisin? olis tietysti suotavaa että sais vaihdella ripeästi ilman rusahtelua..
Chrysler 160 -74
Wartburg 353W Tourist -88
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
cridde
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Su 30.01.2005 21:40
Paikkakunta: porvoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cridde »

Niistä hajosi mikä milloinkin, 3 kertaa ensiöveto, ja kerran pääakseli poikki....toki kaikki oli vanhoja ajettuja mutta ehjiä(ei ääntänyt)
Avatar
Rammstein69
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
Paikkakunta: Humppila

Viesti Kirjoittaja Rammstein69 »

mistä laitteesta se ZF oli?
Chrysler 160 -74
Wartburg 353W Tourist -88
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
cridde
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Su 30.01.2005 21:40
Paikkakunta: porvoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cridde »

joku volvo alkujaan
Avatar
Rammstein69
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
Paikkakunta: Humppila

Viesti Kirjoittaja Rammstein69 »

cridde kirjoitti:joku volvo alkujaan
minkälaisella sovitepalalla asensit sen? onkos se loota nykyisin "Heavyllä"?

oisko 200-sarjalaisesta?
Chrysler 160 -74
Wartburg 353W Tourist -88
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
cridde
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Su 30.01.2005 21:40
Paikkakunta: porvoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cridde »

tänhetkisten tietojen mukaan 164 malli? 3l bensakutosen/ jossain maasturissa ollut...on järeä( eli painaa sen n 60kg) joku ruottalainen ratasverstas tehnyt toisen ratassarjan siihen, pitempi 1vaihde ja loput sit tiuhemmalla.on tallessa vielä sovituksineen, kartaaneineen ym....jouten kylläkin.
Avatar
Rammstein69
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
Paikkakunta: Humppila

Viesti Kirjoittaja Rammstein69 »

cridde kirjoitti:tänhetkisten tietojen mukaan 164 malli? 3l bensakutosen/ jossain maasturissa ollut...on järeä( eli painaa sen n 60kg) joku ruottalainen ratasverstas tehnyt toisen ratassarjan siihen, pitempi 1vaihde ja loput sit tiuhemmalla.on tallessa vielä sovituksineen, kartaaneineen ym....jouten kylläkin.
onko kaupan? tyyriskin? heitä vaiks yyveetä..
Chrysler 160 -74
Wartburg 353W Tourist -88
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Jos saatte Toyota Supran (manuaali 5v) laatikon sinne mahtumaan niin muuta ei sitten tarvitakkaan. On aivan perkeleen kestävä. Jappanin pojat on aikoinaan ylimitoittannu sen koska muuten täysin rakennetuissa drifteri/yms. Suprissa on vakiolootia käytetty hyvällä menestyksellä. Kooltaan taitaa olla hieman isompi kuin MB:n 5v. Geträkki.

Ongelmana on että noista pyydetään väh. 500€ hintoja ja saatavuus on huono. Niin ja sitte niissä on vetokytkin jos joku ei tiennyt.
Avatar
Rammstein69
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
Paikkakunta: Humppila

Viesti Kirjoittaja Rammstein69 »

Kipsu kirjoitti:Jos saatte Toyota Supran (manuaali 5v) laatikon sinne mahtumaan niin muuta ei sitten tarvitakkaan. On aivan perkeleen kestävä. Jappanin pojat on aikoinaan ylimitoittannu sen koska muuten täysin rakennetuissa drifteri/yms. Suprissa on vakiolootia käytetty hyvällä menestyksellä. Kooltaan taitaa olla hieman isompi kuin MB:n 5v. Geträkki.

Ongelmana on että noista pyydetään väh. 500€ hintoja ja saatavuus on huono. Niin ja sitte niissä on vetokytkin jos joku ei tiennyt.
ei nyt sentään japsiosia mersuun :wink:
Chrysler 160 -74
Wartburg 353W Tourist -88
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Kipsu kirjoitti:Jos saatte Toyota Supran (manuaali 5v) laatikon sinne mahtumaan niin muuta ei sitten tarvitakkaan. On aivan perkeleen kestävä. Jappanin pojat on aikoinaan ylimitoittannu sen koska muuten täysin rakennetuissa drifteri/yms. Suprissa on vakiolootia käytetty hyvällä menestyksellä. Kooltaan taitaa olla hieman isompi kuin MB:n 5v. Geträkki.

Ongelmana on että noista pyydetään väh. 500€ hintoja ja saatavuus on huono. Niin ja sitte niissä on vetokytkin jos joku ei tiennyt.
Ja kun samaisen vaihdelaatikon ottaa HIACESTA, ei tartte maksaa Supra lisää. Kuten muissakin merkeissä, käyttää tojotakin osia ristiin. Ja toden totta, tuo kirstu on kyllä kohtuu kestävä.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
kopone
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: La 10.11.2007 21:39
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja kopone »

cridde kirjoitti:tänhetkisten tietojen mukaan 164 malli? 3l bensakutosen/ jossain maasturissa ollut...on järeä( eli painaa sen n 60kg) joku ruottalainen ratasverstas tehnyt toisen ratassarjan siihen, pitempi 1vaihde ja loput sit tiuhemmalla.on tallessa vielä sovituksineen, kartaaneineen ym....jouten kylläkin.
nuita ZF lootia löytyy volvon c 303 ja 306 malleista, offis porukat vie nuista akselit ja laatikot jää yleensä lojumaan->eivät ole kalliita. niissä on jakolaatikko kiinni eli siihen pitäs jotaki keksiä jos ei halua nelivetoa :D

samaa laatikkoa löytyy ivecon pikku kuormureista.

tosiaan nuissa on vakiona se ykkösen välitys aika lyhyt..
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Antti V kirjoitti:Ja kun samaisen vaihdelaatikon ottaa HIACESTA, ei tartte maksaa Supra lisää. Kuten muissakin merkeissä, käyttää tojotakin osia ristiin. Ja toden totta, tuo kirstu on kyllä kohtuu kestävä.
Menee ooteeksi mutta satutko tietämään missä Hiacessa on sama laatikko vai oliko kyseessä valistunut arvaus.
Avatar
Tumi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 27.10.2004 11:36
Paikkakunta: Jns

Viesti Kirjoittaja Tumi »

Minkä vuoksi sinne ei voi laittaa 722.3 lootaa? Oliko hinta se suurin syy vai saatavuus. Vuos sitten noita startti oikealla kuoria olis kuulemma ollu kun korjautin oman 722.4 laatikon. Onneksi ei ollu ylimäärästä rahaa sillon eikä oo nytkään.
GD 300turbo aut -81
Avatar
v6sa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ke 11.08.2004 08:31
Paikkakunta: Estonia

Viesti Kirjoittaja v6sa »

Jos tahtoo mersun osista hyvän laatikon, niin 722.3 laatikkonvahvistajan kautta kierretettynä näyttäisi muiden kokemuksia lainaten se varmin ratkaisu.

Jos taas huoli öljyn säilyvyydestä tai jumpan puute vaatii manuaalilootan, niin valurautainen nelilovinen on ehkä kestävin. Tosin, käytetyn ilmeisesti joutuu aukaisemaan ja katsomaan, onko suolet edes puoliksi kuluneet...

Mikä muihiin laatikkoihiin tulee, niin niitähän on maailma pullollaan, mutta taitaa ristiinsopivuus olla testaamatta. Eli kokeilemaan vaan onnnea sen hiatsen lootan kanssa. Saattaa jopa kestää, vaikka momenttia taitaa olla reippaanpuoleisesti tarjolla siitä mursun moottorista...
Avatar
Rammstein69
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
Paikkakunta: Humppila

Viesti Kirjoittaja Rammstein69 »

Tumi kirjoitti:Minkä vuoksi sinne ei voi laittaa 722.3 lootaa? Oliko hinta se suurin syy vai saatavuus. Vuos sitten noita startti oikealla kuoria olis kuulemma ollu kun korjautin oman 722.4 laatikon. Onneksi ei ollu ylimäärästä rahaa sillon eikä oo nytkään.
alkuperäinen kysymys oli kirjoitettu "lievässä" v*tutustilassa kun toi pikkuloota arpoo pykäliä oman mielensä mukaan..

sillon kävi mielessä että manuaalissa sais ite määrätä vaihteen..

toistaiseksi mennään edelleen 722,1 ja mietintä on edelleen käynnissä..

tossa 20,11 penkitettiin 209hp ja 390Nm vakioturbolla, pienillä syötöillä..
tuppas pikkasen luisteleen noilla tehoilla..

saattaa automaatin suuntaan kallistua pähkäily..
Chrysler 160 -74
Wartburg 353W Tourist -88
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
ytte
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 08.12.2003 15:37
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte »

Kipsu kirjoitti:
Antti V kirjoitti:Ja kun samaisen vaihdelaatikon ottaa HIACESTA, ei tartte maksaa Supra lisää. Kuten muissakin merkeissä, käyttää tojotakin osia ristiin. Ja toden totta, tuo kirstu on kyllä kohtuu kestävä.
Menee ooteeksi mutta satutko tietämään missä Hiacessa on sama laatikko vai oliko kyseessä valistunut arvaus.
http://www.geocities.com/MotorCity/Pit/ ... boxes.html

nuo vanhemman supran (7m-gte) laatikkot on halpoja ja varmaan löytyy hyvin.
Avatar
v6sa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ke 11.08.2004 08:31
Paikkakunta: Estonia

Viesti Kirjoittaja v6sa »

Rammstein69 kirjoitti: ...
tossa 20,11 penkitettiin 209hp ja 390Nm vakioturbolla, pienillä syötöillä..
tuppas pikkasen luisteleen noilla tehoilla..

saattaa automaatin suuntaan kallistua pähkäily..
Eihän niillä lukemnillä tarvii 722.3 edes vahvistaa. Mutta pikkuaski saattaa kohtapuolin sanoa YYA-sopimuksen irti...

Automaatista on hyötyä myös voimnasiirrolle, koska automaatti vaihtaa aina yhtä jyrkästi/pehmeäasti (säädön mukaan). Mutta jäykkä kytkin ja kova loota saattaa antaa melkoisen tällin huolimattomassa vaihdossa sekä perälle että vetoakselille.

Mutta ääni edelleen 722.3.

Helppohan se on neuvoa, kun ei tarvii itse olla päättämässä :twisted:
Avatar
Rammstein69
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
Paikkakunta: Humppila

Viesti Kirjoittaja Rammstein69 »

v6sa kirjoitti:
Rammstein69 kirjoitti: ...
tossa 20,11 penkitettiin 209hp ja 390Nm vakioturbolla, pienillä syötöillä..
tuppas pikkasen luisteleen noilla tehoilla..

saattaa automaatin suuntaan kallistua pähkäily..
Eihän niillä lukemnillä tarvii 722.3 edes vahvistaa. Mutta pikkuaski saattaa kohtapuolin sanoa YYA-sopimuksen irti...

Automaatista on hyötyä myös voimnasiirrolle, koska automaatti vaihtaa aina yhtä jyrkästi/pehmeäasti (säädön mukaan). Mutta jäykkä kytkin ja kova loota saattaa antaa melkoisen tällin huolimattomassa vaihdossa sekä perälle että vetoakselille.

Mutta ääni edelleen 722.3.

Helppohan se on neuvoa, kun ei tarvii itse olla päättämässä :twisted:

tarkotus olis että laatikko VARMASTI kestää.. siksi vahvistaminen pyörii mielessä.. noita 722,1 toosia on joka nurkalla ilmaseks tai puoli-ilmaseks mutta noi 722,3 maksaa sen verran ettei viittis suotta rikkoo.

ja mun mielestä se vakio 722,3 pitää kuitenki tarkistaa, ni samalla vaivalla vahvistaakin.. käsittääkseni korjaussarja maksaa ainaki 700e, ni ei se vahvistaminen paljoo sit enää hintaa nosta..?

kyllä toi toi turbon tomaatti houkuttais..

ja tarvettakin kohta ilmenee, alkaa toi HX55 heräileen siihen malliin 8)
Chrysler 160 -74
Wartburg 353W Tourist -88
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
JuhoL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: La 12.08.2006 18:47
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Rammstein69 kirjoitti: ja tarvettakin kohta ilmenee, alkaa toi HX55 heräileen siihen malliin 8)
Kuullaanko kokoonpanosta lisää? :shock:
Avatar
Rammstein69
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
Paikkakunta: Humppila

Viesti Kirjoittaja Rammstein69 »

JuhoL kirjoitti:
Rammstein69 kirjoitti: ja tarvettakin kohta ilmenee, alkaa toi HX55 heräileen siihen malliin 8)
Kuullaanko kokoonpanosta lisää? :shock:
luultavasti jotain kuullaan, kunhan jotain saadaan kunnolla toimimaan..

tällä hetkellä suurin vaiva on toi vaihteisto, taitaa olla hiukan ihmeissään..

noin 2bar olen ahtoa antanut tuolla Holsetilla, ahtoputket ei oikein tahdo pysyä kiinni.. mikä on toisaalta hyväkin kun hukkaportti on kytkemättä toimintaan..

noi putket ei ole sinänsä ongelma, kyllä ne saan kiinni pysyyn.

Mynän pumppuun olen todella tyytyväinen *kiittää ja kumartaa*
ruoka riittää taatusti paljon pidemmälle kuin muut tekijät, esim koneen hengitys..

ahdin saattaa vaihtuakin vielä matkalla mutta ainakin toistaiseksi mennään tolla HX55:lla.. ahdot ja pakopaineet nousee kokolailla tasatahtia..

olikos tässä löpinässä taas mitn tolkkua :roll: toivottavasti joku saa jotain irti tuosta..
Chrysler 160 -74
Wartburg 353W Tourist -88
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
Avatar
Rammstein69
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
Paikkakunta: Humppila

Viesti Kirjoittaja Rammstein69 »

sen verran on saatu aikaiseksi että rek.otteessa näkyy 154KW.
insinööri ihmetteli mitenkäs siitä nyt noin paljon on irti saatu, tietäis vaan :twisted:
Chrysler 160 -74
Wartburg 353W Tourist -88
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Kohtuullisestihan sieltä tehoja otettu.
Taitaa kesäkummeillekin tulla haastetta. 8)
Aikas iso turbo. :shock:
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
Rammstein69
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
Paikkakunta: Humppila

Viesti Kirjoittaja Rammstein69 »

Haisuli kirjoitti:Kohtuullisestihan sieltä tehoja otettu.
Taitaa kesäkummeillekin tulla haastetta. 8)
Aikas iso turbo. :shock:
niin olihan se 154kw aikas hyvin mielestäni vakioturbolla, näkee nyt sitten paljonko tuolla isolla antaa :roll:

joskus keväällä olis tarkotus Harisella poiketa uudelleen..

kesäkumien haasteista en nyt niin tiedä, niin kauan ku on toi luisteleva pikkutomaatti.. kai sinne pyörillekin asti jotain saadaan siirrettyä :lol:
Chrysler 160 -74
Wartburg 353W Tourist -88
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Odotan innolla lopputulosta. :D
Toivottavasti löydät jostain pitävämmän askin, keppivaihteet ois kyl passelit tuohon.. :wink:
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Vastaa Viestiin