Sytytystulppien erot? M102. Ja YLIJÄNNITERELE!!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Artzi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Su 01.04.2007 17:01
Paikkakunta: Tampere

Sytytystulppien erot? M102. Ja YLIJÄNNITERELE!!

Viesti Kirjoittaja Artzi »

Kävin tänään hakeen uudet tulpat tohon 2.3 couppeen. Tulpat on mallia Bosch HR7DC+. Sitten kävin yhdellä huoltoasemalla ja siellä oli tommonen Boschin kirja noista tulpista että mikä käy mihinkä autoon. Siinä kirjassa oli 2.3 kohdalla kuitenkin HR8DC+??

Niin kysymys kuuluu, että mitä eroa noilla tulpilla on?? Ja vinkkejä millä johdot lähtee tulpista irti. Koitin kaksin käsin vetää mut ei lähtenyt!?!
Viimeksi muokannut Artzi, Ma 21.05.2007 21:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
M-B 180C aut. -99
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Juu hatusta eikä johdosta pihdeillä kiinni varovasti ja samalla pyörittäen ja vetäen pitäis irrota.
aina vaan fixataan :) 230te -86
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Ei niillä mitään eroa käytännössä ole, koska edillisellä kerralla laittoivat 201 köseeni KL- varaosista kasin tulpat, nyt taas tuli seiskat, molemmilla pelaa täydellisesti, en ainakaan mitään eroa ole huomannut.
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Sytytystulppien erot? M102

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Noissa tulpissa on erona lämpöarvo. Eipä sen enempää. Ovat ilmeisesti nelikärkitulpat?

Yksi asia, joka saattaa aiheuttaa ongelmia, on tulppien häiriönpoistovastus (se R siinä merkinnässä). Mersussa on normaalisti ne vastukset jo tulpan hatussa ja siksi tulppien pitäisi olla vastuksettomat. Boschin nelikärkitulppia ei taida saada vastuksettomina.

Jatkokysymys. Onko tietoa, onko H8DC ja H8DC0 tulpilla mitään käytännön eroa? Päälle näkyvä ero on, että toisessa on se liittimen pää irrotettava (tulee näkyviin kierteet) ja toisessa se on kiinteä. Boschin kirja sanoo vain, että 0 tarkoittaa jotain eroa perustulppaan. :lol:

t.
Risto
E500 – 211.070
Artzi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Su 01.04.2007 17:01
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Artzi »

Bosch HR7DC+ on kyllä ihan yksikärkiset. Vaihdoin kyllä samalla tulpanjohdot Biltema laatuun. Mutta niistä kun mittailin vastukset niin samaa 1k ohmia näyttää, kun mersun vakiot.

Ja auto kyllä käy hyvin, mutta kun pakoputken päästä kuuntelee kuuluu röpötystä. Ennen vaihtoa ei kuulunut! Täytyskö tulpat vaihtaa sitten häirösuojattomiin. Ja taidan pistää sinne Championin tulpat kun niillä kävi kuin uusi.

Mitä muuten tapahtuu jos johdoissa eikä tulpissa ole sitä vastusta??
M-B 180C aut. -99
mikko1981
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Ti 31.08.2004 13:02
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja mikko1981 »

Artzi kirjoitti:Bosch HR7DC+ on kyllä ihan yksikärkiset. Vaihdoin kyllä samalla tulpanjohdot Biltema laatuun. Mutta niistä kun mittailin vastukset niin samaa 1k ohmia näyttää, kun mersun vakiot.

Ja auto kyllä käy hyvin, mutta kun pakoputken päästä kuuntelee kuuluu röpötystä. Ennen vaihtoa ei kuulunut! Täytyskö tulpat vaihtaa sitten häirösuojattomiin. Ja taidan pistää sinne Championin tulpat kun niillä kävi kuin uusi.

Mitä muuten tapahtuu jos johdoissa eikä tulpissa ole sitä vastusta??
Kyllä mulla ainakin omassani oli alkuperäisten vastus ihan muuta kuin 1K ohmia.
Vastus kasvoi tasaisesti lyhimmästä johdosta pisimpää mentäessä.

Eka kerran kun nuo hatut irroitti niin kaikista lähti johdot ja hattu jäi paikoilleen.
:twisted:
edesmennyt
W201
Artzi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Su 01.04.2007 17:01
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Artzi »

Joo. Kai sinne uskaltaa noi häiriösuojattomat laittaa jos alkais taas käymään kuin uusi :) .

Kunhan sais vielä ylijännitereleen kuntoon. Yritin sitä repiä pois, mutta ei lähtenyt. Ja kun ei sinne koloon saa ees kunnolla kättä. Uskaltaako sinne väliin suihkuttaa esim. crc:tä jos irtoais paremmin?
M-B 180C aut. -99
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

mikko1981 kirjoitti:Kyllä mulla ainakin omassani oli alkuperäisten vastus ihan muuta kuin 1K ohmia.
Vastus kasvoi tasaisesti lyhimmästä johdosta pisimpää mentäessä.
Tuo kuulostaa mielenkiintoiselta. :? Ainakin Boschin johdoissa johdin on kuparia ja vastus on tulpan hatussa, joten letkun pituuden ei pitäisi isoja eroja tehdä.

Kyllä omatkin johdot vähän päälle yhden kilon ovat – noin 1,2 kOhm.

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14225
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Artzi kirjoitti:Kunhan sais vielä ylijännitereleen kuntoon. Yritin sitä repiä pois, mutta ei lähtenyt. Ja kun ei sinne koloon saa ees kunnolla kättä. Uskaltaako sinne väliin suihkuttaa esim. crc:tä jos irtoais paremmin?
Oliko tuo rele samassa paikassa kuin muissakin, akun takana? Sehän on sellaisessa "telineessä" kiinni, lähtee muistaakseni kun alapäätä kääntää matkustamoon päin. Sitten irroittaminen on jo helpompaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Artzi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Su 01.04.2007 17:01
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Artzi »

Timo L. kirjoitti:
Artzi kirjoitti:Kunhan sais vielä ylijännitereleen kuntoon. Yritin sitä repiä pois, mutta ei lähtenyt. Ja kun ei sinne koloon saa ees kunnolla kättä. Uskaltaako sinne väliin suihkuttaa esim. crc:tä jos irtoais paremmin?
Oliko tuo rele samassa paikassa kuin muissakin, akun takana? Sehän on sellaisessa "telineessä" kiinni, lähtee muistaakseni kun alapäätä kääntää matkustamoon päin. Sitten irroittaminen on jo helpompaa.

Kyllä on akun takana. Sain kyllä sen telineen irti mutta rele ei vaan irtoa. Olis kiva nähdä onko siinä vikaa, kun auton käynnistää kylmänä käy noin 5 sek. normaalisti, mutta sitten alkaa kierrokset tippua 3-500 ja auto meinaa sammua. Kaasulla saa pidettyä ettei sammu. Lämpimänä toimii ihan normisti.
M-B 180C aut. -99
mikko1981
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Ti 31.08.2004 13:02
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja mikko1981 »

Roisto kirjoitti:
mikko1981 kirjoitti:Kyllä mulla ainakin omassani oli alkuperäisten vastus ihan muuta kuin 1K ohmia.
Vastus kasvoi tasaisesti lyhimmästä johdosta pisimpää mentäessä.
Tuo kuulostaa mielenkiintoiselta. :? Ainakin Boschin johdoissa johdin on kuparia ja vastus on tulpan hatussa, joten letkun pituuden ei pitäisi isoja eroja tehdä.

Kyllä omatkin johdot vähän päälle yhden kilon ovat – noin 1,2 kOhm.

t.
Risto
Tais olla Behrin johdot? liekkö ollut rikki?Auto kävi kyllä hyvin!
edesmennyt
W201
Vastaa Viestiin