Tupla turbo. Missä vika

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Tupla turbo. Missä vika

Viesti Kirjoittaja HMK »

Kaverin autosta on kyse eli missä vika kun 0,2 ahdoilla teho 117 hv ja 1,2 ahdoilla 129 hv. Eli kilo enemmän painetta ja tehoa vain 12 heppaa enemmän ! Pumpussa on rikastus ja antaa kohtuu savut kiihdytyksessä. Kuuleri on n. 40 cm kanttiinsa. Ahto- ja pakopuolella on suurinpiirtein samat paineet. Vaikka foorumi on väärä ( siis merkin puolesta ) niin täällä on ollut kyllä asiantuntemusta joten merkki on Nissan jossa 2.8 vapari turbotettu 2 Pajeron turbolla.
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

laittakaa lisää syöttöä. 13mm avaimella lukkomutteri auki ja ruuvista lisää ruokaa.
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja HMK »

Kyllä sekin kävi mielessä mutta kun savua tulee kuitenkin kohtuulisen reippaasti. Pienillä paineilla teho käyrä on laakea välillä 4000- 4700 kierrosta mutta vääntö huippu on melko terävä 4630 kohdalla (171 nm). Kun taas isoilla paineilla teho käyrä on melko terävä 3900-4200 ja vääntö käyrä on laakeasti laskeva 3800:sta(230 nm) 4700:taan jolloin se jyrkkenee.
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
dbwarrior
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: To 18.08.2005 09:03

Viesti Kirjoittaja dbwarrior »

Onhan pakopaineet mitattu molemmilta puolilta ?
Tuollahan varmistetaan se, että ahtimet on synkattu kohdilleen jollloin ne toimii about samalla tavalla.
Avatar
Terho P
Mersumies
Mersumies
Viestit: 678
Liittynyt: To 24.03.2005 19:32
Paikkakunta: kropsukylä

Viesti Kirjoittaja Terho P »

kai pakoputki on riittävän kokoonen?
minen nuosta nestepää vehkeistä tiä sanoa mitää.. liekkö edes on sellanen.. mut sopan saannista se yleensä on kiinni tai ahdistaa jostain :roll:
Avatar
MJF
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 165
Liittynyt: Ma 08.12.2003 17:57
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja MJF »

Onko pumppua rukattu vai vielä vakiotällissä?
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja HMK »

Molemmilla turboilla on yhteinen erillinen hukkaportti, omat hukkikset on vedetty kiinni. Pumppu on käynyt PP: llä ja on sen puoleen okei. Pakopuoli ei pitäisi ahdistaa koska pakopaineet ei juuri isommat kuin ahtopaineet. Kaveri lisäsi syöttöä lisää mutta tuloksena oli vain lisää savua ja siinä meni kait kansipahvikin... Mutta sitten pumpun ajoitus, mites sen kanssa pitäs tehä, sitä on jonkin verran aikaistettu, vai pitäiskö sitä siirtää vakiosta myöhäisemmälle ?
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Avatar
Rammstein69
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
Paikkakunta: Humppila

Viesti Kirjoittaja Rammstein69 »

ainakin Mynästä sain ohjeet että ennakkoa tulisi hiukan pienentää 18-19 asteeseen.. toki mulle tuli seiskan tapit joka varmaankin asiaan vaikuttaa.. mitä sille pumpulle siellä pp:llä tehtiin? siis säätöäkö vaiko isompia elementtejä?
Chrysler 160 -74
Wartburg 353W Tourist -88
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Tarkistakaa ekaks et ajoitusmerkit on kohillaan, ettei ole ruiskutus liian myöhäisellä. Melkein pitäis kattoa männästä jotenkin mittakellolla ja jos nyt meni kannenpahvi niin sittenhän se on helppo katsoa samalla.

Sitten kun käynnissä taas niin vaan lämpö ja painemittareita kiinni et saa tolkkua mitä koneessa tapahtuu, nyt näyttäis et tuottaa vain savua ja ahto/pakopaineita. Tuo taas viittais myöhäiseen ruiskutusaikaan ja johonkin pullonkaulaan jossain kohtaa kaasunvaihtoa.

Ainakin kannattaa katsoa:
- Ruiskutusennakko (varmistus että merkit on oikeilla paikoillaan)
- Ahtopaineen erot välijäähdyttimen kahta puolta ( ei yli 0.05 bar)
- Pakokaasun lämmöt ennen ja jälkeen ahtimen. (mitä pienempi ero sen huonompi)
- Pakokaasun paineet ennen ja jälkeen ahtimen ( ennen ahdinta mieluusti alle ahtopaineiden ja ahtimen jälkeen alle 0.05 bar)


Mulla on ollut parikin tapausta nyt et ajoitusmerkit ei ole ollut paikoillaan johtuen kiilan pettämisestä kampiakselilla.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja HMK »

Kunhan auton omistaja kirjautuu sisään niin hän jatkaa tästä jutustelua eteenpäin niin ei tule turhia asia virheitä.
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Vastaa Viestiin