Voihan vito....

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Mahtaakohan Vito 110td löytyä jonkin sortin Workshop-manuaalia, esim. tyyppiä Haynes?
Tietääkseni mitään toimivaa korjauskirjaa ei ole vitoon tehty.
Nyt pitäisi kuitenkin saada jonkinlainen hintaarvio.
Laatikko ja turpiini uusix (Veholla?) vai mitä tässä voisi tehdä?
Niin on pk-seudulla powermatic, mutta hinnoista ja työnlaadusta en tiedä.
Avatar
brunberg
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ti 08.05.2007 07:45
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja brunberg »

Tekeekö tuolla Buchelilla mitään:

"M-B Vito (w108, 110, 113)
Tuotenro: G1229
ISBN: 3716819735
Kieli: saksa
Hinta: 33,3 e
Saatavuus: aina varastossa, toimitus 3-4 päivää
Bensiini-ja dieselmoottorit. 58 kW (108) ja 72kW (110) bensiini-ja 95 kW (113) dieselmoottori. "

En tiedä antaako Alfamer selata kirjaa ennen ostopäätöstä.

Täytyy kysellä Powermaticilta.
Höylä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Su 12.06.2005 09:45

Viesti Kirjoittaja Höylä »

Tämä ei nyt liity viton tekniikka ongelmiin, mutta tuli Oulun kaupungilla bongattua myrkynvihreä etuveto vito joka oli sekä erittäin matala että nopea. Alla oli ns. "pienet" old school vanteet reilulla kauluksella ja kaikki levikehärdellit sun muut spoileri kilkkeet.

Sen verran oli vikkelä, että en edes kuvaa ehtinyt näppään, mutta rekkari oli XX-11. Joku foorumilainen? Vai liittyykö tämä auto jotenkin tuolle Kilpisjärven suuntaan kun siellä on Kilpishallin omistajalla mm. rakenneltu sininen Subaru impreza WRX rekkari XX-1?

Tunnistaako kukaan?

Ois kiva tietää miten ihmeessä tuo vito oli saatu niin kenttään? Siis vito oli TODELLA matala. Tietysti erikoishelmat & -puskurit madaltaa, mutta silti...
C farkku 2.2cdi 2005
Avatar
brunberg
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ti 08.05.2007 07:45
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja brunberg »

Sain tarjouksen(?) laatikkorempasta:
"EHDOTAN VAIHTOASKIA KESKIEUROOPASTA ZF TEHTAALTA, HINTA 4000EUROA JA VANHA TAKASIN SINNE JA 12KK TAKUU! ASENNETTUNA MEILLÄ 5000EUROA!"
Ei siis ole käypä vaihtoehto.
Siis soittelemaan Siekkisen Karille...
Avatar
Rätyläinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: La 30.09.2006 21:18
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja Rätyläinen »

Onkohan kaikissa vitoissa jossa on manuaali nii toi getragin laatikko? Pisti vaan silmään ku jarruja ilmailin että autossa em. loova.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Rätyläinen kirjoitti:Onkohan kaikissa vitoissa jossa on manuaali nii toi getragin laatikko? Pisti vaan silmään ku jarruja ilmailin että autossa em. loova.
Taitaapa olla. Ainakin omassa on ja tuskin mersulla kovin montaa eri merkkistä manuaali lootaa vitoihin asentaneet.
Mikäs vika jarruissa?
Avatar
Rätyläinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: La 30.09.2006 21:18
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja Rätyläinen »

Vaihtelin siinä taakse uudet levyt ja käsijarrukengät, sen jälkeen olin lähössä testi rundille nii en saanu peruutettua ku tallista ulos ja painoin jarrua nii meni pettaali pohjaan, vänkärin puolelta eestä jarruletku poikki 8)
Oli sekä huonoa ja hyvää tuuria.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Olisko kellään ideaa että mistä löytäisin vitoon flektin anturin?
Parista tarvikeliikkeestä olen kysynyt, mutta ei oo, ei saa.
Vehon hinta oli jotain 170-350e, ei muista enää tarkaan, liikaa kuitenkin. yllättäen
Onnistuu se tietenkin niin että irrottaa vanhan ja mittojen mukaan ostaa tarvikkeena. Mutta kun vito on ajoauto eikä viittis seisottaa autoa ja juosta pitkin kyliä. Jos mitään järkevää en keksi niin sitten poraan ylävesiletkukoteloon W124 katkasimelle paikan. Taas olisi yksi osa lisää 124:sta 8) .
Samalla laittais vesikiertopumpun ja ohjaus systeemit niin että kuumana ajon jälkeen vesi kiertää kannen kautta muutaman minuutin.
Silloin toi kansi kestäisi paremmin. Nyt moottoritieajon jälkeen lämmöt parkissa +80c, mutta sammutuksen jälkeen 2 minuuttia seisottuaan +100c.
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

KL:stä kyselin niin kolminapainen oli noin 30e. Riippuu kylläkin minkälainen se anturi on kun niitä on kalliitakin.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

En löytänyt kl:n nettisivuilta anturia.
Kuuluisi olla valikossa: moottori - sähkölaitteet. Mut ei oo.
Se on sellanen kolminapanen anturi. mersun numero 0015403045 SWITCH, STEP SWITCH 92-97 GRAD
Muutenkaan täälläpäin ei ole kl-liikettä. Rovaniemeltä olen jotain ostanyt mutta on vähän kaakana :D
Kumma juttu kun rovaniemeltä löytyy kaikkea ja tietää mitä löytyy mistäkin mutta pääkaupunkiseudulta ei löydy mitään eikä tiedä mistä hakea. Tattikselta yleensä löytyy kaikea mitä autoileva ihminen tarvitsee mutta ei sieläkään nyt ole yhtään vitoa palasina.

Taidan laittaa tuon 200D anturin siihen ylävesiletkun koteloon.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

brunberg kirjoitti:Tekeekö tuolla Buchelilla mitään:
Ei, kysyy tältä forumilta ensin, ja täältä löytyy kyllä tuo kirja (=susi)
brunberg kirjoitti:Siis soittelemaan Siekkisen Karille...
Paras ja mielestäni ainoa vaihtoehto, kannatan !
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
brunberg
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ti 08.05.2007 07:45
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja brunberg »

Joo,
Voihan sillä kirjalla verestää saksan-kieltä.
On sen verran aikaa kun sitä tuli koulussa opiskeltua.
Soitiin Karille ja heilläkin on kuulema vaihdelaatikko-ongelmia. :lol:
Arveli sen öjlypumpun helan menneen. Ölypumpun hinta noin pari sataa. Työstä samanverran, vai oliko se neljä.
Turbiini lienee syytä uusia samalla, vai lieneekö?
Nyt ei sitten muuta kun laatikko (kone) irti ja Maaninkaan. Inspiraatio edelleen hakusessa. Loma pukkaa päälle. Kattoteline Amazonin katolle, niin kuljetuskapasiteteetti lähes Viton luokkaa...Kiljuuset....
Hyvää kesää.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Pukkaako muilla öljyä imuputkistoon? Elikkä onko putkessa/letkussa öljyä (siinä joka on konepellin alla helposti irrotettavissa). Ainakin omassa on öljyä aika reippaasti. Tilanne ollut vuodenpäivät sama kaikilla kolmella ahtimella mitä autossa on ollut. Öljynkulutus noin 0,4l/1000km (neste LXE). Castrolin R-tec ja SLX menee enemmän. Meinaan nyt että onko kaikki kolme turboa öljysyöppöjä ja väljiä, männänrenkaat valskaa vai huohotin rakenteeltaan sellainen että öljy tulee läpi. Muistaakseni viton huohottimessa ei ole mitään öljynerotusta olemassa. :roll:

Ei tuosta käytännössä mitään haittaa ole ollut, mutta mieltä se vain hieman vaivaa. Yleensä imuputkissa ei öljyä kuulu olla. Ainakaan niin että putket on märkinä.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mulla on ainakin ollut vakioturbolla kun on ajettu koneella ja ahtimella 180 tkm ihan mukavasti öljyä siellä. Nykyäänhän ne huohotusöljyt on mennyt jonnekin ihan muualle. Silloin oli öljynkulutuskin jonninmoista, eli delvac shc ja noin 10 - 13 tkm pääsi kun se sytytti varoitusvalon, eli noin 2 litraa oli kulunut.
Lisää tietoa: www.skg.fi
sprint
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ke 26.05.2004 19:51

Viesti Kirjoittaja sprint »

Märkää on täälläkin kun kurkkaa coolerin imuletkua. Samanlainen oli kun ajettu 45 tkm nyt 190tkm. Noin 17tkm kohdalla pitää litra öljyä lisätä niin päästään vaihtoon saakka. Mersun oma tuorevoitelu pelaa hyvin 8) .
Transporter T5 -03
vito 108Cdi -99 Ex auto
ford escort mk1 4x4 cosworth
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mikäli saisin nyt tehtaan pakasta vedetyn ykköskorisen Viton tai V-mallin niin vetäisin sen huohotusputken jakaen neljään pikkuletkuun ja sinne moottorirunkotelineen takalaitaan nippusiteellä kiinni...ei ruostuisi alusta ollenkaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

No niin kyllähän pitkään menikin. Etupyörän laakeri menossa samalta puolelta kuin alkutalvesta. Pitää ihmeellistä kihnutusta, kuin kivi olisi jarrukilven ja levyn välissä.. metallinen kirskuminen kuuluu lämpösenä ja kun vähän kääntää vasemmalle ääni alkaa. Jos jollain ollut samaa vikaa vinkit olis tarpeen, ei turhaanviitti laakeria vaihtaa. Perusasiat tietysti tsekattu ettei ole kiviä liikaa levyn välissä..
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Nyt on muutama kuukausi viton rvs käsittelystä ja kaikki koneen ylimääräiset äänet on poissa 8) . Kuinka pitkään niin sen aika näyttää. Pieni kahina vielä kuuluu 1000-1500rpm, luokittelisin sen normaaliksi ääneksi. Kahina ääni vaimeni käsittelyn jälkeen +70%, sitä ei enään kuule/huomaa. Suosittelen litkua ainakin tähänastisten kokemusten perusteella. Halpaa se ei kuitenkaan ole.
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Miten vaihdetaan flektin anturi jäähdyttimeen? Voi kiesus sentään taas...hieman ahdasta, ei avain sovi.

Mites toi rvs vaikuttaa, jotain liukaste/pinnoite ainetta kokeilin ittekin, mutta ei ollut vaikutusta.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

keef kirjoitti:Miten vaihdetaan flektin anturi jäähdyttimeen? Voi kiesus sentään taas...hieman ahdasta, ei avain sovi.
Alapuolella näyttäisi olevan tilaa.
Laitatko uuden? Jos laitat niin mistä hommasit anturin?
keef kirjoitti:Mites toi rvs vaikuttaa, jotain liukaste/pinnoite ainetta kokeilin ittekin, mutta ei ollut vaikutusta.
Rvs ei ole lisäaine vaan käsittely moottorin kitkapinnoille. Vähentää kitkaa ja korjaa kulumat.
Vitoon tarvii pari purkkia D6:sta. Yhdessä D6:ssa on 10ml tavaraa. Elikkä moottoriin menee käytännössä 20ml itse ainetta :shock: .
Pakkauksessa 200ml purkki normaali moottoriöljyä mihin tuo geeli sekoitetaan.

-Käsittelyssä ensimmäinen vaihe puhdistaa kitkapinnat (yksi D6:n vanhojen öljyjen sekaan ja ajetaan 400km).
-Toinen käsittely tekee sen pinnotteen (vaihdetaan uudet öljyt ja laitetaan toinen D6:n sekaan).

Jatkossa öljyt voi vaihdella normaalisti. Käsittelyn pitäisi kestää jotain 120tkm :roll:


Kolmeen autoon oon laittanut moottoriin ja laatikkoon. Ja yhteen mopoon.
Kaikista positiivisia kokemuksia.
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

KL:stä 30e anturi, mutta mikään hylsy ei sovi kun noi jäähdyttimen rivat on 1mm päässä anturinmutterista. Ja tongeilla kokeilin niin toi musta liitinosa pyörii tyhjää...täytyy tehdä jokin avain.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Vai on sekin vitomaisen hankalasti laitettu. Mulla olisi sama homma edessä kun vaan sais sen anturin hommattua. Kl-varaosaa kun ei täällä ole.
Tuossa vielä tarkempi kuva anturista. Miten jos hylsynpään rälläköis ohuemmaksi?

Suunnitteilla on että laitan kiertovesipumpun ja +90c lämpönaksun moottorin kylkeen. Naksulle virta vasta sitten kun virta-avain on nolla-asennossa. Näin ei lämmöt pääse nousemaan kun moottorin sammuttaa. Nythän tekee niin, että ajon jälkeen parkissa 5 minuuttia sammuksissa niin lämmöt nousee yli +90c.
Talveksi sitten sellainen kytkentä että kiertovesipumppu kytkeytyy päälle tyhjäkäynnillä. Tulisi lämmintä sisälle tyhjäkäynnilläkin.
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Anturin vaihto etenee huimasti. Oikean kokoinen ja riittävän syvyinen voimahylsy hankittu, nyt vaan pitäis rälläkällä viimeistellä hylsy.

Toinen ongelma, mistä pyörästä kannattaa aloittaa laakerien vaihto :D Jurina kuuluu kuskinpuolelta, ikkuna auki ajaessa kihnutus kuuluu repsikan puolelta ja autoa kääntäessä oikealla ääni lakkaa??

Käy kuin Bemaria aikanaan korjaillessa niin vasta kolmas laakeri oikein.


Onko kukaan tutkinu vetarin tukilaakeria? Kihnutus lakkaa kun kaasua höllää, alkaa kun kaasua painaa, jurinaan ei vaikutusta..

Näin tänään.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Onko välystä laakereissa. Kuuluuko kahinaa jos pyörät ilmassa ja pyörittää rengasta.
Tuntuu yleensä jouseen jos laakerissa vikaa, mutta ei kaikissa tapauksissa.
Tai yksi konsti on etupää ilmaan ja pykäläpäällä kaasuttelee. Toinen kuuntelee mistä kahisee.
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

On pyöritelty, ei välystä. Jurina kuuluu voimakkaammin noin 90km/h kohdalla.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

No sitten keula ilmaan ja 90km/h vauhtia ja toinen kuuntelemaan.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Joko sieltä rikkinäinen laakeri löytyi?



Onkos täällä kukaan ostanut motonetistä vetoakseleita? 17-4338 139e
Kuuluukohan tuohon akseli, sisä ja ulkonivel?
Vetarit alkaa olla vaihtokunnossa. Vuoden on rutisseet ja nyt kiihdyttäessäkin nykii.
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

En ole kerinny vielä vaihtaan, taitaa kummankin puolen laakeri olla vaihdon tarpeessa.

Motonetin vetarit on kyllä kohtuu hintaisia, mätänetissä kannattaa käydä kyllä ensin kattomassa mitä sieltä saa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei noin halvalla voi saada kuin pelkän akselin, ja ne nivelet kannattaa ottaa sitten sieltä KL:stä, niin ei tule italialaista rojua autoon asennettua.
Lisää tietoa: www.skg.fi
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Nyt on purettu ja kiroiltu ihan riittävästi tänään.

Syylärin anturi olikin ihan helppo juttu vaihtaa, avain sopikin ihan hyvin ja vaihto oli helppo.

Laakerin vaihto onkin sitten isompi juttu kun vaihtaa samalla vetarin sisemmän suojakumin, joka oli ihan riekaleina. Raidetangon pään ja vetarin stefat kuskinpuolelta.

Viime kesänä vaihdoin vakaajan koiranluut, jotka ostin motonetista, ne olivat aivan paskana kumit riekaleina, pinta hapettunu ja pientä välystä..just joo.
Vastaa Viestiin