W124 farmarin takaiskarit

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
vassor99
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Ti 22.05.2007 08:43
Paikkakunta: Vaasa

W124 farmarin takaiskarit

Viesti Kirjoittaja vassor99 »

Onko pakko käyttää hydrauliset iskarit vai voiko laittaa
tavalliset yhtä hyvin?
C 200CDI -01
300CE-24 -92
E300TD -98
280CE -75
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Onko joku pakottava tarve purkaa pois erinomainen tasonsäätö?
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Re: W124 farmarin takaiskarit

Viesti Kirjoittaja Roisto »

vassor99 kirjoitti:Onko pakko käyttää hydrauliset iskarit vai voiko laittaa
tavalliset yhtä hyvin?
"Tavallisia" iskareita ei farkkuun ole saatavana. Jotkut ovat viritelleet muun merkkisistä autoista mutta se vaatii kikkailua ja luultavasti vähän muutoksia alatukivarteen tms. Lisäksi alle pitää laittaa huomattavasti jämymmät jouset, koska iskari kantaa myös osan painosta (myös tyhjänä).

t.
Risto
E500 – 211.070
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Niin kaikkihan paasaa että ne tasonsäätöiskarit ei saa tyhjänä kantaa painoo uhtään vaan olla siinä rajoilla.Sillai mulla on ja silti vois sanoo että perä on törkeen ylhäällä ku on melko tuoreet jouset.
Toinen juttu muistelen että vanhan saabin takaiskari menee heittämällä ku alapään kiinitystä vähän kaventaa ja reikää suurentaa,sillai oli joku tehny,juttu oli täällä tai vihollis foorumilla :wink:
aina vaan fixataan :) 230te -86
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Pietu71 kirjoitti:Niin kaikkihan paasaa että ne tasonsäätöiskarit ei saa tyhjänä kantaa painoo uhtään vaan olla siinä rajoilla.
Iskarit kantavat aina osan farkun perän painosta – myös kuormaamattomana. Vaikka säätöventtiilin kääntää tyhjennysasentoon, jää iskareihin aina peruspaine. Perä laskee helposti pari senttiä, kun avaa säätöventtiilin paineenpoistoruuvin (ilmausruuvin) ja päästää peruspaineen pois.

Perän painon pitäisi siis kuormaamattomana olla vain jousten ja iskareiden peruspaineen varassa.

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14255
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Roisto kirjoitti:
Pietu71 kirjoitti:Niin kaikkihan paasaa että ne tasonsäätöiskarit ei saa tyhjänä kantaa painoo uhtään vaan olla siinä rajoilla.
Iskarit kantavat aina osan farkun perän painosta – myös kuormaamattomana. Vaikka säätöventtiilin kääntää tyhjennysasentoon, jää iskareihin aina peruspaine. Perä laskee helposti pari senttiä, kun avaa säätöventtiilin paineenpoistoruuvin (ilmausruuvin) ja päästää peruspaineen pois.

Perän painon pitäisi siis kuormaamattomana olla vain jousten ja iskareiden peruspaineen varassa.

t.
Risto
Tästä seuraa sitten myös perän koliseminen, tai klopsuminen montuissa. Itse kokeilin coupella, että laskin takapään jousien varaan. Heti alkoi klopse kuulua monttuihin ajaessa. Nostin sitten perää sen verran että silmällä sen näin = järjestelmään tuli painetta. Klopse loppui ja ehkä iskunvaimennuskin parani. Ettei kenellekään jää epäselväksi: takapään ei kannata antaa levätä pelkästään jousien varassa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Vastaa Viestiin