Entinen subbari paloi.. Uutta järeää etsitään

Kaikki autostereoihin ja oheislaitteisiin liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Nozzz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ma 21.05.2007 20:15

Entinen subbari paloi.. Uutta järeää etsitään

Viesti Kirjoittaja Nozzz »

Elikkäs entinen Spl Dynamics PRO-300D2 600rms/1200peak Subbari paloi Dls cad-11 1050w vahvistimen ohjaamana :lol:
subbari oli laitettu 1Ohm..
kotelo oli 72Litrainen (tuosta miinus 4L jonka elementti syrjäyttää eli 68L) 110mm refleksi putkella..

soitin täysillä n.30-50min.? (Varmaan ei ihan suositeltavaa hommaa.? :D )
no kuitenkin paloi mikä paloi.. Uutta järeää subia saa ehotella mikä kestää luukutusta hyvin palamatta :lol: maks hinta ois siinä 250€ paikkeilla ja subin koko ois 12"-15" kummatkin käy :) (mielellään sellainen joka antaa tarpeeksi painetta ja äänenlaatu olisi hyvä.. :)

Ehdotuksia tulevasta subista ja myös syystä minkä takia tuo entinen olisi palanut :?: :lol:

vielä kuva subista..
http://powerset.fi/autohifi/spldynamics/pro-300d-1.jpg
Mercedes-benz c124 300ce
Mercedes-benz w124 200d
Mercedes-benz w123 300d
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Subi paloi 100% käyttäjän typeryyden takia. :lol:
Avatar
_Antti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 592
Liittynyt: Ma 21.07.2003 16:21
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja _Antti »

e320 kirjoitti:Subi paloi 100% käyttäjän typeryyden takia. :lol:
:lol:

Veikkaisin et jännite pääs notkahtaan liian alas joka johti rikkoontumiseen.. :roll:

Tohon hintaluokkaan ja noilla 'vaatimuksilla' taitaa olla järkevintä ostaa samaa merkkiä.

Mut muita vaihtoehtoja vois olla Cervin Vega, Ground Zero ja Lanzar, hinta vaan tahtoo pompsahtaa..
[img]http://i2.photobucket.com/albums/y3/_Antti/2010/aava10.jpg[/img]
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Mulla palo kans tuo carpowerin sonic 15 :?
Omasta mielestäni vieläpä suht normi käytöllä, kai nuo nyt pitäis kestää joskus soitella kovempaaki....
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Paloiko elementti varmasti vai irtosiko kelalle menevä johdin?

On nimittäin paljon yleisempi "vika"
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Mika.T kirjoitti:Paloiko elementti varmasti vai irtosiko kelalle menevä johdin?

On nimittäin paljon yleisempi "vika"
Palo... Ja kunnolla :oops:
Huomena tulee uus :wink:

Vika tosin saattaa olla siinä että ku kummallekki kelalle on oma vahvari niin säätöjä ei ole tehty mittarin kans... Pitäs kai tehä :?
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Tuli vaan mieleen että voiko nuo vahvistimet hajota niin että polttaa basson?
Meinaan ku tuo mun basso palo ihan pienellä kuunneltaessa. Oli tosin jo aiemmin haiskahtanut hieman "radiolle"...

Elikkä kertokaapa viisaammat voiko tuollainen d-luokan vahvistin alkaa syöttämään jotain ihme signaalia/taajuutta bassolle soittimen volumetasosta riippumatta joka polttais basson?
Meinaan ku tuo mun basso paloi kyllä ns. karrelle ku ei käsin meinannu kalvo liikkua ku irrotin sen kotelosta :oops:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Jube kirjoitti:Tuli vaan mieleen että voiko nuo vahvistimet hajota niin että polttaa basson?
Meinaan ku tuo mun basso palo ihan pienellä kuunneltaessa. Oli tosin jo aiemmin haiskahtanut hieman "radiolle"...

Elikkä kertokaapa viisaammat voiko tuollainen d-luokan vahvistin alkaa syöttämään jotain ihme signaalia/taajuutta bassolle soittimen volumetasosta riippumatta joka polttais basson?
Meinaan ku tuo mun basso paloi kyllä ns. karrelle ku ei käsin meinannu kalvo liikkua ku irrotin sen kotelosta :oops:
Jos vahvari tai sitä syöttävä äänilähde/aktiivijakosuodin on viallinen se voi pistää täydellä teholla tasajännitettä subiin joka käräyttää yleensä ensin elementit ja sitten itse vahvarin.

Tosin hajoaminen on voinut tapahtua jo ensimmäisen kovan luukutuksen aikana jonka jälkeen irti sulanut puhekelan johdin on hiljalleen nitkuuntunut irtipoikki vaikka on soitellut hiljaa.
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

Suosittelen Peerless R-sarjaa. Itellä käytös R10 ja kaverina Spl Dynamics tc-1002 ja tuntuu että mitä lujempaa soittaa sitä paremmin soi eli nuo elementit tykkää tehosta. :shock:
vw golf variant -97,vw vento -96.
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Pienemmillä vahvistimilla särkyy elementit myös harvemmin eli jos satsaa laatuun eikä määrään, saa paljon vähemmän ongelmia ja enemmän nautintoa harrastuksesta.

Äänenpainepeeloilu on perseestä.
Avatar
Nozzz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ma 21.05.2007 20:15

Viesti Kirjoittaja Nozzz »

_Antti kirjoitti:
e320 kirjoitti:Subi paloi 100% käyttäjän typeryyden takia. :lol:
Veikkaisin et jännite pääs notkahtaan liian alas joka johti rikkoontumiseen.. :roll:
Joo no tuon "e320" kommentti oli täyttä totta :lol:

meinaatko "Antti" että vahvistin ei olisi saanut tarpeeksi virtaa.?
ja ihan kunnolla tämä subi kärys.. oli vielä monta tuntia sen jälkeen kun oli palanut niin magneetti kuumana :lol: ja itse kalvo "ratisee" kun sitä painelee eli jotain mukavaa siellä on tapahtunut :?
Mercedes-benz c124 300ce
Mercedes-benz w124 200d
Mercedes-benz w123 300d
Avatar
mackj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: Ti 29.03.2005 18:02
Paikkakunta: Kauhajoki/ Senegal

Re: Entinen subbari paloi.. Uutta järeää etsitään

Viesti Kirjoittaja mackj »

Nozzz kirjoitti:Elikkäs entinen Spl Dynamics PRO-300D2 600rms/1200peak Subbari paloi Dls cad-11 1050w vahvistimen ohjaamana :lol:
subbari oli laitettu 1Ohm..
kotelo oli 72Litrainen (tuosta miinus 4L jonka elementti syrjäyttää eli 68L) 110mm refleksi putkella..

soitin täysillä n.30-50min.? (Varmaan ei ihan suositeltavaa hommaa.? :D )
no kuitenkin paloi mikä paloi.. Uutta järeää subia saa ehotella mikä kestää luukutusta hyvin palamatta :lol: maks hinta ois siinä 250€ paikkeilla ja subin koko ois 12"-15" kummatkin käy :) (mielellään sellainen joka antaa tarpeeksi painetta ja äänenlaatu olisi hyvä.. :)

Ehdotuksia tulevasta subista ja myös syystä minkä takia tuo entinen olisi palanut :?: :lol:

vielä kuva subista..
http://powerset.fi/autohifi/spldynamics/pro-300d-1.jpg
Mulla olis 15" Treo SS. Kestää luukutusta varmasti jos vaan tehoa piisaa 2puhekelaa ~1000w per kela. Tuli toi joskus ostettua silloin kun äänenpaine oli pääasia mutta kiinnostus loppui ennenkuin san sen aikaseksi laittaa kiinni.. Joten se on kuin uusi... Ilmoittele jos kiinnostaa...
2006 E280cdi 4matic
1996 Toyota Supra
ex. 1999 S 500
Avatar
Nozzz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ma 21.05.2007 20:15

Viesti Kirjoittaja Nozzz »

ei taija dls:ssä riittää 2000w yhteistehoon.. :lol:
Mercedes-benz c124 300ce
Mercedes-benz w124 200d
Mercedes-benz w123 300d
Avatar
mackj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: Ti 29.03.2005 18:02
Paikkakunta: Kauhajoki/ Senegal

Re: Entinen subbari paloi.. Uutta järeää etsitään

Viesti Kirjoittaja mackj »

Nozzz kirjoitti:Uutta järeää subia saa ehotella mikä kestää luukutusta hyvin palamatta :lol: maks hinta ois siinä 250€ paikkeilla ja subin koko ois 12"-15" kummatkin käy :) (mielellään sellainen joka antaa tarpeeksi painetta ja äänenlaatu olisi hyvä.. :)

Ehdotuksia tulevasta subista
Eihän tuos mitään vahvistimesta puhutakkaan :wink:
2006 E280cdi 4matic
1996 Toyota Supra
ex. 1999 S 500
Avatar
Nozzz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ma 21.05.2007 20:15

Viesti Kirjoittaja Nozzz »

Ei puhutakkaan.. mutta katos vastasin tuohon sun pistämään viestiin että ei vahvistin riitä.. :lol:
Mercedes-benz c124 300ce
Mercedes-benz w124 200d
Mercedes-benz w123 300d
Avatar
mackj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: Ti 29.03.2005 18:02
Paikkakunta: Kauhajoki/ Senegal

Viesti Kirjoittaja mackj »

Nozzz kirjoitti:Ei puhutakkaan.. mutta katos vastasin tuohon sun pistämään viestiin että ei vahvistin riitä.. :lol:
Juu tajusin kyllä 8) Mutta oikeasti toi lähtis aika hyvään hintaan jos on tarvetta saada kovan luokan subbari.
2006 E280cdi 4matic
1996 Toyota Supra
ex. 1999 S 500
Avatar
_Antti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 592
Liittynyt: Ma 21.07.2003 16:21
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja _Antti »

Nozzz kirjoitti:
_Antti kirjoitti:
e320 kirjoitti:Subi paloi 100% käyttäjän typeryyden takia. :lol:
Veikkaisin et jännite pääs notkahtaan liian alas joka johti rikkoontumiseen.. :roll:

meinaatko "Antti" että vahvistin ei olisi saanut tarpeeksi virtaa.?
ja ihan kunnolla tämä subi kärys..

Just sitä, harvemmin niitä bassoja liialla teholla rikotaan.

Jännitteen laskiessa särön osuus suurenee ja juurikin suuri särön määrä rikkoo ämyrin.

Vaikoeiköhä :lol:
[img]http://i2.photobucket.com/albums/y3/_Antti/2010/aava10.jpg[/img]
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

_Antti kirjoitti:
Nozzz kirjoitti:
_Antti kirjoitti:
e320 kirjoitti:Subi paloi 100% käyttäjän typeryyden takia. :lol:
Veikkaisin et jännite pääs notkahtaan liian alas joka johti rikkoontumiseen.. :roll:

meinaatko "Antti" että vahvistin ei olisi saanut tarpeeksi virtaa.?
ja ihan kunnolla tämä subi kärys..

Just sitä, harvemmin niitä bassoja liialla teholla rikotaan.

Jännitteen laskiessa särön osuus suurenee ja juurikin suuri särön määrä rikkoo ämyrin.

Vaikoeiköhä :lol:
Tuo pitää paikkansa vain diskanttielementtien kohdalla, niiden tehonkesto on tyypillisesti 5-15w ja normaalisti musiikkitehosta menee niille noin 1%. Vahvistimen leikkautuessa aaltomuoto muuttuu matalammaksi -> jakosuodin päästää säröytyneen äänen diskantille -> tehonkesto ylittyy ja elementti palaa.

Bassoelementit rikotaan 100% liian suurilla tehoilla ja/tai vääränlaisilla koteloilla. Joko sähköinen tai _mekaaninen_ tehonkesto ylittyy ja elementti hajoaa.

Refleksikotelossa elementin mekaaninen tehonkesto voi olla esim. 30W taajuudella 25hz. Onnea vaan kun käännätte kilowatin päätteen täysille ja tulee ensimmäinen efektimörähdys levyltä.
Avatar
Nozzz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ma 21.05.2007 20:15

Viesti Kirjoittaja Nozzz »

hm.. Gain potikka ei oo volumi nappi.. vai luuleeko joku vielä niin.?? :D (Ei sitten vihanneksia..)
GAIN -säädin ei ole mikään tehonsäätöruuvi vaan se on vahvistimen linjasisääntulon
tasonsäädin jolla soittimelta tulevan linjasignaalin taso säädetään sopivaksi
vahvistimen esiasteelle. Se millä GAIN-säätimen asennolla vahvistin antaa
maksimi tehonsa pihalle riippuu soittimen antaman linjajännitteen tasosta.
Vahvistin voi siis antaa maksimi tehonsa jo GAIN -säätimen ollessa
minimiasennossa jos käytettävän soittimen linjalähtöjen taso on korkea.
Tuossa lainattua tekstiä powerset.fi sivulta jossa tuo asia selitetään hyvin..

Tuon sivun ohjeen mukaan olen laitteet säätänyt.. ja säädän varmasti vastaisuudessakin.. :)
Mercedes-benz c124 300ce
Mercedes-benz w124 200d
Mercedes-benz w123 300d
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kyllä se bassoelementtikin palaa ihan samallalailla säröllä kuin diskanttikin.

Yleisin syy palamiseen on juurikin säröllä poltettu kela.
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Mika.T kirjoitti:Kyllä se bassoelementtikin palaa ihan samallalailla säröllä kuin diskanttikin.

Yleisin syy palamiseen on juurikin säröllä poltettu kela.
Ei pidä paikkaansa. Särö ei tee kelalle mitään sellaista mitä vastaava säröytymätön signaali ei tekisi. Ainut mitä särö tekee on että se pienentää jatkuvan ja hetkellisen tehon erotusta ja täten lämmittää suhteessa puhekelaa enemmän. Se ei kuitenkaan poikkea mitenkään esimerkiksi jatkuvan testisignaalin kovaäänisestä soitosta ilman säröä.

300W tehonkestoista puhekelaa ei edelleenkään polteta 200W huipputeholla, säröä tai ei.
Avatar
_Antti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 592
Liittynyt: Ma 21.07.2003 16:21
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja _Antti »

Kuten usein on kuultu todettavana, tehoa ei ole koskaan liikaa. Ei edes silloin kun teho ylittää selvästi kaiuttimien tehonkeston. Kaiuttimet hajoavatkin useimmiten liian pienellä kuin suurella vahvistimella. Kun pienestä vahvistimesta loppuu teho kesken kasvaa sen särö voimakkaasti. Usein kuulee väitteitä, että särö rikkoo kaiuttimen. Tämä ei aivan pidä paikkaansa.
http://www.autosound.fi/tietoa_vahvistimet.htm

Puhuin vähän pöppöä säröllä rikkomisen osalta, mut olkoot
Unohtakaa. :)

Lukaskaa noi artikkelit niin ei enää tarvii ihmetellä ja väitellä :lol:
[img]http://i2.photobucket.com/albums/y3/_Antti/2010/aava10.jpg[/img]
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

No itse olisin vieläkin sitä mieltä että liian pienelläkin vahvistimella subin saa rikki. Diskantithan ne varmasti helpommin hajoaa. Enhän minä nyt osaa selittää järkevästi, mutta kuitenkin...vahvistimen signaalista tulee puuromössöä ja se kuormittaa/lämmittää puhekelaa normaalia enemmän :roll: Hyvin selitetty 8)

Ripustuksethan noista usein irtoilee jos liikerata on liikaa, usein väärän kotelon seurausta. Saahan puhekelat sitten sulatettuakin isolla vahvistimella...
Avatar
Nozzz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ma 21.05.2007 20:15

Viesti Kirjoittaja Nozzz »

juu no vika on varmasti ollu käyttäjässä :lol:

mutta kertoilkaa hyvää 12" tuumasta tai 15" tuumaista subbaria.. että missä on hyvä äänenlaatu ja paine tulee kakkos sijalle.. kunhan matalat kuuluu helv. hyvin yms.. maks. hinta ois 250€ kohilla.. :wink:




PS. subbarit tuli ostettua.. 2x12" rainbow hammeria.. pitäs myyjän mukaan kestää luukutusta :lol:
Mercedes-benz c124 300ce
Mercedes-benz w124 200d
Mercedes-benz w123 300d
Avatar
korppari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Su 10.04.2005 19:08
Paikkakunta: Alavieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja korppari »

Nozzz kirjoitti:juu no vika on varmasti ollu käyttäjässä :lol:

mutta kertoilkaa hyvää 12" tuumasta tai 15" tuumaista subbaria.. että missä on hyvä äänenlaatu ja paine tulee kakkos sijalle.. kunhan matalat kuuluu helv. hyvin yms.. maks. hinta ois 250€ kohilla.. :wink:




PS. subbarit tuli ostettua.. 2x12" rainbow hammeria.. pitäs myyjän mukaan kestää luukutusta :lol:

Jos ostit elementit irtona, niin suosittelen laittamaan refleksikoteloon.. 80L 2x3" putket mittaa paut 20cm.
Vito 120 CDI -07, ST300TD -97,
Avatar
Nozzz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ma 21.05.2007 20:15

Viesti Kirjoittaja Nozzz »

joo irtona ostin..

laskin autosoundin ohjelmalla että 46L refleksi kotelo aina yhdelle.. teen kummallekki oman kotelon.. eivätpähän sotke toisiaan kun olen sellaista kuullut että ei 2 subia samassa kotelossa.? pitääkö sellainen paikkaansa.? :?
Mercedes-benz c124 300ce
Mercedes-benz w124 200d
Mercedes-benz w123 300d
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Nozzz kirjoitti:joo irtona ostin..

laskin autosoundin ohjelmalla että 46L refleksi kotelo aina yhdelle.. teen kummallekki oman kotelon.. eivätpähän sotke toisiaan kun olen sellaista kuullut että ei 2 subia samassa kotelossa.? pitääkö sellainen paikkaansa.? :?
Ei pidä paikkaansa jos elementit ovat identtiset. Kotelon jakamisesta ei ole mitään haittaa koska väliseinä tekee kotelosta paljon tukevamman.
Avatar
Nozzz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ma 21.05.2007 20:15

Viesti Kirjoittaja Nozzz »

joo no taidanpa sitten tehdä yhtenäisen kotelon.. :)
kiitoksia vastauksesta :wink:
--> laskemaan tilavuutta
Mercedes-benz c124 300ce
Mercedes-benz w124 200d
Mercedes-benz w123 300d
Multislayer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: To 28.06.2007 15:42

Viesti Kirjoittaja Multislayer »

Jos haluatte jotain oikeaa tietoa eikä mutua tms esson baarista, niin käykää kysymässä joltain joka on audiotekniikkaa harrastanut kauemmin kuin 20 vuotta. Koulun penkillä tuli käytyä näitä asioita läpi, ja kyllä asia on niin että särö vaikuttaa elementtiin kuin elementtiin. Säröä toistaessa elementin kalvo alkaa resonoimaan tietyllä taajuudella, riippuu rakenteesta, mitoista ym. Mutta resonoidessa se alkaa liikkumaan tietysti holtittomasti ja näin se saadaan kyllä rikki. Ja tämän on minulle selittänyt mies, joka on koko ikänsä näitä harrastanut ja opettanut.
Vastaa Viestiin