Elikkäs entinen Spl Dynamics PRO-300D2 600rms/1200peak Subbari paloi Dls cad-11 1050w vahvistimen ohjaamana
subbari oli laitettu 1Ohm..
kotelo oli 72Litrainen (tuosta miinus 4L jonka elementti syrjäyttää eli 68L) 110mm refleksi putkella..
soitin täysillä n.30-50min.? (Varmaan ei ihan suositeltavaa hommaa.? )
no kuitenkin paloi mikä paloi.. Uutta järeää subia saa ehotella mikä kestää luukutusta hyvin palamatta maks hinta ois siinä 250€ paikkeilla ja subin koko ois 12"-15" kummatkin käy (mielellään sellainen joka antaa tarpeeksi painetta ja äänenlaatu olisi hyvä..
Ehdotuksia tulevasta subista ja myös syystä minkä takia tuo entinen olisi palanut
Tuli vaan mieleen että voiko nuo vahvistimet hajota niin että polttaa basson?
Meinaan ku tuo mun basso palo ihan pienellä kuunneltaessa. Oli tosin jo aiemmin haiskahtanut hieman "radiolle"...
Elikkä kertokaapa viisaammat voiko tuollainen d-luokan vahvistin alkaa syöttämään jotain ihme signaalia/taajuutta bassolle soittimen volumetasosta riippumatta joka polttais basson?
Meinaan ku tuo mun basso paloi kyllä ns. karrelle ku ei käsin meinannu kalvo liikkua ku irrotin sen kotelosta
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Jube kirjoitti:Tuli vaan mieleen että voiko nuo vahvistimet hajota niin että polttaa basson?
Meinaan ku tuo mun basso palo ihan pienellä kuunneltaessa. Oli tosin jo aiemmin haiskahtanut hieman "radiolle"...
Elikkä kertokaapa viisaammat voiko tuollainen d-luokan vahvistin alkaa syöttämään jotain ihme signaalia/taajuutta bassolle soittimen volumetasosta riippumatta joka polttais basson?
Meinaan ku tuo mun basso paloi kyllä ns. karrelle ku ei käsin meinannu kalvo liikkua ku irrotin sen kotelosta
Jos vahvari tai sitä syöttävä äänilähde/aktiivijakosuodin on viallinen se voi pistää täydellä teholla tasajännitettä subiin joka käräyttää yleensä ensin elementit ja sitten itse vahvarin.
Tosin hajoaminen on voinut tapahtua jo ensimmäisen kovan luukutuksen aikana jonka jälkeen irti sulanut puhekelan johdin on hiljalleen nitkuuntunut irtipoikki vaikka on soitellut hiljaa.
Suosittelen Peerless R-sarjaa. Itellä käytös R10 ja kaverina Spl Dynamics tc-1002 ja tuntuu että mitä lujempaa soittaa sitä paremmin soi eli nuo elementit tykkää tehosta.
Pienemmillä vahvistimilla särkyy elementit myös harvemmin eli jos satsaa laatuun eikä määrään, saa paljon vähemmän ongelmia ja enemmän nautintoa harrastuksesta.
e320 kirjoitti:Subi paloi 100% käyttäjän typeryyden takia.
Veikkaisin et jännite pääs notkahtaan liian alas joka johti rikkoontumiseen..
Joo no tuon "e320" kommentti oli täyttä totta
meinaatko "Antti" että vahvistin ei olisi saanut tarpeeksi virtaa.?
ja ihan kunnolla tämä subi kärys.. oli vielä monta tuntia sen jälkeen kun oli palanut niin magneetti kuumana ja itse kalvo "ratisee" kun sitä painelee eli jotain mukavaa siellä on tapahtunut
Nozzz kirjoitti:Elikkäs entinen Spl Dynamics PRO-300D2 600rms/1200peak Subbari paloi Dls cad-11 1050w vahvistimen ohjaamana
subbari oli laitettu 1Ohm..
kotelo oli 72Litrainen (tuosta miinus 4L jonka elementti syrjäyttää eli 68L) 110mm refleksi putkella..
soitin täysillä n.30-50min.? (Varmaan ei ihan suositeltavaa hommaa.? )
no kuitenkin paloi mikä paloi.. Uutta järeää subia saa ehotella mikä kestää luukutusta hyvin palamatta maks hinta ois siinä 250€ paikkeilla ja subin koko ois 12"-15" kummatkin käy (mielellään sellainen joka antaa tarpeeksi painetta ja äänenlaatu olisi hyvä..
Ehdotuksia tulevasta subista ja myös syystä minkä takia tuo entinen olisi palanut
Mulla olis 15" Treo SS. Kestää luukutusta varmasti jos vaan tehoa piisaa 2puhekelaa ~1000w per kela. Tuli toi joskus ostettua silloin kun äänenpaine oli pääasia mutta kiinnostus loppui ennenkuin san sen aikaseksi laittaa kiinni.. Joten se on kuin uusi... Ilmoittele jos kiinnostaa...
2006 E280cdi 4matic
1996 Toyota Supra
ex. 1999 S 500
Nozzz kirjoitti:Uutta järeää subia saa ehotella mikä kestää luukutusta hyvin palamatta maks hinta ois siinä 250€ paikkeilla ja subin koko ois 12"-15" kummatkin käy (mielellään sellainen joka antaa tarpeeksi painetta ja äänenlaatu olisi hyvä..
Ehdotuksia tulevasta subista
Eihän tuos mitään vahvistimesta puhutakkaan
2006 E280cdi 4matic
1996 Toyota Supra
ex. 1999 S 500
e320 kirjoitti:Subi paloi 100% käyttäjän typeryyden takia.
Veikkaisin et jännite pääs notkahtaan liian alas joka johti rikkoontumiseen..
meinaatko "Antti" että vahvistin ei olisi saanut tarpeeksi virtaa.?
ja ihan kunnolla tämä subi kärys..
Just sitä, harvemmin niitä bassoja liialla teholla rikotaan.
Jännitteen laskiessa särön osuus suurenee ja juurikin suuri särön määrä rikkoo ämyrin.
Vaikoeiköhä
Tuo pitää paikkansa vain diskanttielementtien kohdalla, niiden tehonkesto on tyypillisesti 5-15w ja normaalisti musiikkitehosta menee niille noin 1%. Vahvistimen leikkautuessa aaltomuoto muuttuu matalammaksi -> jakosuodin päästää säröytyneen äänen diskantille -> tehonkesto ylittyy ja elementti palaa.
Bassoelementit rikotaan 100% liian suurilla tehoilla ja/tai vääränlaisilla koteloilla. Joko sähköinen tai _mekaaninen_ tehonkesto ylittyy ja elementti hajoaa.
Refleksikotelossa elementin mekaaninen tehonkesto voi olla esim. 30W taajuudella 25hz. Onnea vaan kun käännätte kilowatin päätteen täysille ja tulee ensimmäinen efektimörähdys levyltä.
hm.. Gain potikka ei oo volumi nappi.. vai luuleeko joku vielä niin.?? (Ei sitten vihanneksia..)
GAIN -säädin ei ole mikään tehonsäätöruuvi vaan se on vahvistimen linjasisääntulon
tasonsäädin jolla soittimelta tulevan linjasignaalin taso säädetään sopivaksi
vahvistimen esiasteelle. Se millä GAIN-säätimen asennolla vahvistin antaa
maksimi tehonsa pihalle riippuu soittimen antaman linjajännitteen tasosta.
Vahvistin voi siis antaa maksimi tehonsa jo GAIN -säätimen ollessa
minimiasennossa jos käytettävän soittimen linjalähtöjen taso on korkea.
Tuossa lainattua tekstiä powerset.fi sivulta jossa tuo asia selitetään hyvin..
Tuon sivun ohjeen mukaan olen laitteet säätänyt.. ja säädän varmasti vastaisuudessakin..
Mika.T kirjoitti:Kyllä se bassoelementtikin palaa ihan samallalailla säröllä kuin diskanttikin.
Yleisin syy palamiseen on juurikin säröllä poltettu kela.
Ei pidä paikkaansa. Särö ei tee kelalle mitään sellaista mitä vastaava säröytymätön signaali ei tekisi. Ainut mitä särö tekee on että se pienentää jatkuvan ja hetkellisen tehon erotusta ja täten lämmittää suhteessa puhekelaa enemmän. Se ei kuitenkaan poikkea mitenkään esimerkiksi jatkuvan testisignaalin kovaäänisestä soitosta ilman säröä.
300W tehonkestoista puhekelaa ei edelleenkään polteta 200W huipputeholla, säröä tai ei.
Kuten usein on kuultu todettavana, tehoa ei ole koskaan liikaa. Ei edes silloin kun teho ylittää selvästi kaiuttimien tehonkeston. Kaiuttimet hajoavatkin useimmiten liian pienellä kuin suurella vahvistimella. Kun pienestä vahvistimesta loppuu teho kesken kasvaa sen särö voimakkaasti. Usein kuulee väitteitä, että särö rikkoo kaiuttimen. Tämä ei aivan pidä paikkaansa.
No itse olisin vieläkin sitä mieltä että liian pienelläkin vahvistimella subin saa rikki. Diskantithan ne varmasti helpommin hajoaa. Enhän minä nyt osaa selittää järkevästi, mutta kuitenkin...vahvistimen signaalista tulee puuromössöä ja se kuormittaa/lämmittää puhekelaa normaalia enemmän Hyvin selitetty
Ripustuksethan noista usein irtoilee jos liikerata on liikaa, usein väärän kotelon seurausta. Saahan puhekelat sitten sulatettuakin isolla vahvistimella...
mutta kertoilkaa hyvää 12" tuumasta tai 15" tuumaista subbaria.. että missä on hyvä äänenlaatu ja paine tulee kakkos sijalle.. kunhan matalat kuuluu helv. hyvin yms.. maks. hinta ois 250€ kohilla..
PS. subbarit tuli ostettua.. 2x12" rainbow hammeria.. pitäs myyjän mukaan kestää luukutusta
Nozzz kirjoitti:juu no vika on varmasti ollu käyttäjässä :lol:
mutta kertoilkaa hyvää 12" tuumasta tai 15" tuumaista subbaria.. että missä on hyvä äänenlaatu ja paine tulee kakkos sijalle.. kunhan matalat kuuluu helv. hyvin yms.. maks. hinta ois 250€ kohilla.. :wink:
PS. subbarit tuli ostettua.. 2x12" rainbow hammeria.. pitäs myyjän mukaan kestää luukutusta :lol:
Jos ostit elementit irtona, niin suosittelen laittamaan refleksikoteloon.. 80L 2x3" putket mittaa paut 20cm.
laskin autosoundin ohjelmalla että 46L refleksi kotelo aina yhdelle.. teen kummallekki oman kotelon.. eivätpähän sotke toisiaan kun olen sellaista kuullut että ei 2 subia samassa kotelossa.? pitääkö sellainen paikkaansa.?
laskin autosoundin ohjelmalla että 46L refleksi kotelo aina yhdelle.. teen kummallekki oman kotelon.. eivätpähän sotke toisiaan kun olen sellaista kuullut että ei 2 subia samassa kotelossa.? pitääkö sellainen paikkaansa.?
Ei pidä paikkaansa jos elementit ovat identtiset. Kotelon jakamisesta ei ole mitään haittaa koska väliseinä tekee kotelosta paljon tukevamman.
Jos haluatte jotain oikeaa tietoa eikä mutua tms esson baarista, niin käykää kysymässä joltain joka on audiotekniikkaa harrastanut kauemmin kuin 20 vuotta. Koulun penkillä tuli käytyä näitä asioita läpi, ja kyllä asia on niin että särö vaikuttaa elementtiin kuin elementtiin. Säröä toistaessa elementin kalvo alkaa resonoimaan tietyllä taajuudella, riippuu rakenteesta, mitoista ym. Mutta resonoidessa se alkaa liikkumaan tietysti holtittomasti ja näin se saadaan kyllä rikki. Ja tämän on minulle selittänyt mies, joka on koko ikänsä näitä harrastanut ja opettanut.