nykäys/automaatti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

No mitens, ainakaan Veholla ei sähkölaatikolle kuulemma osata tehdä mitään muuta kuin vaihtaa öljyt. Onko tilanne näin 'hyvä'?
junkkri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: To 22.01.2004 14:07

ei vastausta

Viesti Kirjoittaja junkkri »

eli siitä vaijerista säätö: onko säätö meekaaninen vai säätääkö se jotain paineita???
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

e320 kirjoitti:No mitens, ainakaan Veholla ei sähkölaatikolle kuulemma osata tehdä mitään muuta kuin vaihtaa öljyt. Onko tilanne näin 'hyvä'?
Tuossa sähkölaatikossahan on "oppimis toiminto", eli se opetttelee ajajan ajotyylin ja näin yrittää vaihtaa mahdollisimman tasaisesti ja jämptisti.

Ainakin mulla se vaihtaa kakkoselta vitoselle lähes huomaamattomasti, eikä silti luista. Ainoastaan ykköseltä kakkoselle tulee pieni nykäys ja sekin mielestäni vain tuntuu sentakia, että muut on pehmeitä. Täytyy myöntää, että aika jännältä se tuntuu, kun on kaupungissa ajellu vähänkin pidempää ja nelonen on jo alle 40 km/h vauhdissa.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
junkkri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: To 22.01.2004 14:07

niin

Viesti Kirjoittaja junkkri »

tuolta aiemmin olisi selvinnyt,että minulla EI OLE sähkölaatikko!!Sorry
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Re: niin

Viesti Kirjoittaja Antti V »

junkkri kirjoitti:tuolta aiemmin olisi selvinnyt,että minulla EI OLE sähkölaatikko!!Sorry
Sori oikolukua, oikolukua... Ja taas nähtiin mun luetunymmärtäminen :oops: :oops:

No vois lukea joskus muutakin kuin 10 viimeistä viestiä
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
junkkri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: To 22.01.2004 14:07

säädöistä

Viesti Kirjoittaja junkkri »

säädin eilen automaatin laatikon paineita ja kun poistin sen muovikorkin,(jonka alla se "säätölirputin" on) ni sieltä tipahti o-rengas, jonka kyllä luulen saaneeni takaisin paikalleen?! Mitä se o-rengas tiivistää???Onko "tarpeellinen"
Vieläkin siitä vaijeri säädöstä : onko säätö meekaaninen vai säätääkö se jotain paineita???

Jarkko S Herääätyyys!!!!
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Re: säädöistä

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

junkkri kirjoitti:säädin eilen automaatin laatikon paineita ja kun poistin sen muovikorkin,(jonka alla se "säätölirputin" on) ni sieltä tipahti o-rengas, jonka kyllä luulen saaneeni takaisin paikalleen?! Mitä se o-rengas tiivistää???Onko "tarpeellinen"
Vieläkin siitä vaijeri säädöstä : onko säätö meekaaninen vai säätääkö se jotain paineita???

Jarkko S Herääätyyys!!!!
Se taitaapi olla ihan pölysuoja siinä uudemmassa säätimessä, mutta hyvähän sen on olla paikallaan.

Vaijerin säätää painetta mekaanisesti, eli vaijeri liikuttaa vivun kautta venttilliä venttiilikoneistossa.

Hereillä ollaan vaikka välillä vätystääpi :D
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14189
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

bono kirjoitti:
Ja siitä S/E -katkaisijasta, 260SE -90ssä puuttui katkaisijalle tuleva virta ja siten tuo ei toiminut. Otin virran sitten sieltä keskipaneelista peilinsäädöstä ryöstäen.

Tuo S/E -katkaisija ohjaa solenoidia, joka ohjaa sitten alipainetta jonnekin päin laatikkoa. Lähti tuon jälkeen, kuin mese makuulta, vaihtaa ensin ykköselle ja kiihdyttää kunnon kierroksilla S-asennolla.
Eli jos ei tule sähköä tuolle solenoidille siinä sytkäboksin vieressä, on aina Ekönomilla.
Tämähän on ollut vallan mielenkiintoinen ketju.
Entinen omistaja kertoi S/E-katkaisijan toimimattomuudesta 300 CE:ssä. Mitä kautta tuohon katkaisijaan pääsee käsiksi ja kuinka tarkastan katkaisijan ja solenoidin toimimattomuuden? ...niin ja missä tuo solenoidi tarkalleen on?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
masaice
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ti 20.06.2006 18:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja masaice »

Se kylmänä nykäseminen vois johtua siitä että se pihtaa kakkosta kun kone on kylmä (että katti (jos on) lämpenee), mulla ainakin pihtaa, ja tuon sain siihen selitykseksi.
300ce-24 -88 (tekniikanvaihto)
Ex. 190e -87 (Rouva mersu)
Avatar
Atte L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Ma 10.03.2008 14:05
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja Atte L »

Timo L. kirjoitti:
bono kirjoitti:
Ja siitä S/E -katkaisijasta, 260SE -90ssä puuttui katkaisijalle tuleva virta ja siten tuo ei toiminut. Otin virran sitten sieltä keskipaneelista peilinsäädöstä ryöstäen.

Tuo S/E -katkaisija ohjaa solenoidia, joka ohjaa sitten alipainetta jonnekin päin laatikkoa. Lähti tuon jälkeen, kuin mese makuulta, vaihtaa ensin ykköselle ja kiihdyttää kunnon kierroksilla S-asennolla.
Eli jos ei tule sähköä tuolle solenoidille siinä sytkäboksin vieressä, on aina Ekönomilla.
Tämähän on ollut vallan mielenkiintoinen ketju.
Entinen omistaja kertoi S/E-katkaisijan toimimattomuudesta 300 CE:ssä. Mitä kautta tuohon katkaisijaan pääsee käsiksi ja kuinka tarkastan katkaisijan ja solenoidin toimimattomuuden? ...niin ja missä tuo solenoidi tarkalleen on?
Onkos se osa numero 83?

http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 045&SGN=03

Miltäs kuulostaa jos laitan tuohon solenoidin(?) napaan normi keinuvipukatkaisijalla ohjaten +12 volttia. Onko siinä DIY-E/S kytkin?
Avatar
Atte L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Ma 10.03.2008 14:05
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja Atte L »

Atte L kirjoitti:
Timo L. kirjoitti:
bono kirjoitti:
Ja siitä S/E -katkaisijasta, 260SE -90ssä puuttui katkaisijalle tuleva virta ja siten tuo ei toiminut. Otin virran sitten sieltä keskipaneelista peilinsäädöstä ryöstäen.

Tuo S/E -katkaisija ohjaa solenoidia, joka ohjaa sitten alipainetta jonnekin päin laatikkoa. Lähti tuon jälkeen, kuin mese makuulta, vaihtaa ensin ykköselle ja kiihdyttää kunnon kierroksilla S-asennolla.
Eli jos ei tule sähköä tuolle solenoidille siinä sytkäboksin vieressä, on aina Ekönomilla.
Tämähän on ollut vallan mielenkiintoinen ketju.
Entinen omistaja kertoi S/E-katkaisijan toimimattomuudesta 300 CE:ssä. Mitä kautta tuohon katkaisijaan pääsee käsiksi ja kuinka tarkastan katkaisijan ja solenoidin toimimattomuuden? ...niin ja missä tuo solenoidi tarkalleen on?
Onkos se osa numero 83?

http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 045&SGN=03

Miltäs kuulostaa jos laitan tuohon solenoidin(?) napaan normi keinuvipukatkaisijalla ohjaten +12 volttia. Onko siinä DIY-E/S kytkin?
No halloota, uskallankos edes räpsäyttää +12:ta volttia tuohon solenoidin napaan? Tuo on -93 300td mallista oleva vaihteisto, en muista olikos noissa kaikssa tuon ajan malleissa sitä E/S kytkintä kepin vieressä?
Avatar
P4si
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: To 29.07.2010 22:32

Viesti Kirjoittaja P4si »

[quote="e320"]No mitens, ainakaan Veholla ei sähkölaatikolle kuulemma osata tehdä mitään muuta kuin vaihtaa öljyt. Onko tilanne näin 'hyvä'?[/quote
Vastaa Viestiin