w124 alapallonivel, onko se sinulla oikein päin

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
veskola
Valvoja
Valvoja
Viesti:

w124 alapallonivel, onko se sinulla oikein päin

Viesti Kirjoittaja veskola »

Eli paketissa on neljä puslaa, kahdessa on kaksi pilkkua ja kahdessa on kolme. Mitkä tulevat mihin ja mihin asentoihin

W124:ssä.

Yritän myös haulla löytää, kun onhan tästä ollut juttua...

...ja mitä ihmettä ne mutterit tekevät siinä paketissa ? ne pikkuisetkin :shock:

Paketti on KL:stä.

Puslissa numerot: 124 333 4214 ja 124 333 4314
Viimeksi muokannut veskola, La 04.08.2007 18:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
romu
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja romu »

Roiston remppatopikeista löytyy maninta just tästä hommasta.
250TD -86, 260E LANG -90
veskola
Valvoja
Valvoja
Viesti:

romu kirjoitti:Roiston remppatopikeista löytyy maninta just tästä hommasta.
Ei löydy tietoa :o
romu
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja romu »

Täh, ei kai se sitten ollut naapurin puolella, Roisto on kuvannutkin nämä hommat, se on vissi. :shock:
250TD -86, 260E LANG -90
veskola
Valvoja
Valvoja
Viesti:

Luin meseltäkin, ei ole roisto dokumentoinut miten päin puslat tulevat. No laitoin Vehollekin kyselyn, tokkopa ne vastaavat, enkä ehtinyt odottaa vastausta. Laitoin kolmen täpän puslat aina etummaiseksi, naitin siis aina yhteen kahden täpän ja kolmen täpän puslan. Täpät ylöspäin, jolloin se levennys tulee vaateriin, johon tulee enemmän vääntövoimaa.

Kukahan tietää miten erottaa ne vasemman ja oikean puolen raidetangot toisistaan. Tosin on nekin jo paikallaan, mutta voisi vaihtaa jos on väärin päin. En kyllä tajunnut mitä eroa niissä on ??? Toisessa oli valkoiset suojamuovit ja toisessa mustat :roll:

KL:stä ostettu, ja nehän ei tietenkään olleet laittaneet osanumeroa pakettiin...
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani

Viesti Kirjoittaja Petehri »

veskola kirjoitti:Luin meseltäkin, ei ole roisto dokumentoinut miten päin puslat tulevat. No laitoin Vehollekin kyselyn, tokkopa ne vastaavat, enkä ehtinyt odottaa vastausta. Laitoin kolmen täpän puslat aina etummaiseksi, naitin siis aina yhteen kahden täpän ja kolmen täpän puslan. Täpät ylöspäin, jolloin se levennys tulee vaateriin, johon tulee enemmän vääntövoimaa.

Kukahan tietää miten erottaa ne vasemman ja oikean puolen raidetangot toisistaan. Tosin on nekin jo paikallaan, mutta voisi vaihtaa jos on väärin päin. En kyllä tajunnut mitä eroa niissä on ??? Toisessa oli valkoiset suojamuovit ja toisessa mustat :roll:

KL:stä ostettu, ja nehän ei tietenkään olleet laittaneet osanumeroa pakettiin...

Itsekin olen juuri noitä täpliä aina miettinyt. Ei ole ketään osannut vastata miten ne oikeasti kuuluu asentaa.

Alapallonivelen asennon kyllä olen oppinut kantapään kautta. Aluksi luulin ettei silläkään ole merkitystä.

Raidetankojen eroja en myöskään ole tajunnut. monesti toinen on vielä vihreä ja toinen musta!!?? Miksi??? Ei voi ymmärtää. :D
veskola
Valvoja
Valvoja
Viesti:

Mikäs jippo alapallon asennossa on ? En minä mitään huomannut :oops:
epk
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja epk »

veskola kirjoitti:Mikäs jippo alapallon asennossa on ? En minä mitään huomannut :oops:

alapallossa on se lovi, lovi koriin päin.

raidetangon väri kertoo onko hanttarin puoli vai mikä. täplillä on merkitystä myös.

tarviiko mennä katsomaan... eskola soita jos tarvista !
spede10
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Vähän offtopic, mutta mielenkiintoinen asia.
Emännän Poloon vaihdettiin toiselle puolelle toukokuun alussa alatukivarren kumipuslat. Laskuerittelyn mukaan pyöriä ei suunnattu. Nyt, kolmen kuukauden jälkeen toinen etupyörä täysin sökö, kudokset näkyvissä.
Älysin tarkistella, kun oli kapseli pudonnut ja emäntä ihmetteli ratin vapinaa.
No, eilen auto oli Laakkosella (volkkarin edustaja), jossa todettiin kulmien olevan viturallaan. Saas nähdä, joko kuluminen loppuu.
Huollossa kaveri esitti ihan pokkana laskun minulle. Maksoin, mutta juttu ei jää tähän. Reklamaatio menee firman tj:lle. On muuten nainen.

Arvoisat asiantuntijat! Onko säädettävä aina, kun alatukivarren kumit vaihdetaan? Huollon kaveri väitti, ettei tarvitse.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
veskola
Valvoja
Valvoja
Viesti:

Alapallon kolohan tai siis tappi pyörii helposti, joten prässäyksessä ei ole väliä miten sen laittaa. Kangaspala tappiin ja pihdillä pyörittää kohdilleen.

Tottakai kulmat pitää säätää, vaikka pulteihin merkkaa paikat ei ne mene samaan asentoon, kun pusla on uusi.

Samalla tavalle ne jättivät minulla säätämättä kun alatukivarsi oli käytetty irti, ja 3 kuukauden kuluttua piti ostaa uudet renkaat. Ei niiden siellä tarvitse niitä säätää, mutta asiakkaalle pitää kertoa, että kulmat tulee säätää ja heti.
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti

Viesti Kirjoittaja AM »

^Vai olisikohan se alapallon alaosa jotenkin epäsymmetrinen...Enpä tiedä, mutta aina laittanut suoraan sen loven auton keskikohtaa päin.

Alapallon irroituksessa paras apuvälinen on riittävän ISO leka, alapallo lähtee yleensä kahdella lyönnillä irti eikä tartte mitään sahailla/lämmitellä.
veskola
Valvoja
Valvoja
Viesti:

AM kirjoitti:Alapallon irroituksessa paras apuvälinen on riittävän ISO leka, alapallo lähtee yleensä kahdella lyönnillä irti eikä tartte mitään sahailla/lämmitellä.
Ei lähtenyt :lol:

Lyöntialusta on lekan kokoakin tärkeämpi asia, mulla oli betoniluiska ja sen päällä Viton jarrulevy, joka tietysti hajosi palasiksi. Kunnollinen järkyttävän painava alasin, ja juuri sopivat putken pätkät ajaisivat asian.

Minulla oli kyllä vallan erinomainen apulainen tänä aamuna, että se ehtii.

Kuva

Kuva
Näköjään mennyt öljyäkin nenään :lol:

Sillä aikaa kun säätelin aurauksia, campereita ja casterieta, jossain välissä se oli astunut kuparitahnatuubin päälle, jossa ei ollut korkkia. Tahnaa oli kengissä ja verkkarin housuissa. Sitten se oli pläästinyt sitä oveenkin. Jossain välissä kun oli autoon alla niin alkoi kuulua paukutusta, hän tuunasi auton ovea ristipääruuvarilla lyömällä. No onneksi ei tullut mitään pahempaa jälkeä. Se on nyt juuri tuossa iässä kun matkii kaiken mitä itse tekee.

Meidän volkkarista hän sai sivuvilkun irti :roll:

Tässä on kuva alapallosta prässäyksen jäljiltä, meinaakos joku, jotta on joku ongelma ? Ei ole epäsymmetrinen, ainakaan enää.

Kuva

jaahans, ja sitten tarttee ruveta muokkaamaan lokarin kaaria :roll:
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Se kyseinen lovi on nivelen alapuolella. Nivel on laitettava juuri oikeaan asentoon tukivarteen, muuten se hajoaa ja pahimmillaan pyörä taittuu alle.

Ei kai niillä täplillä noissa puslissa ole mitään merkitystä, mihin tulee...käytännössä.
epk
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja epk »

JP74 kirjoitti:Se kyseinen lovi on nivelen alapuolella. Nivel on laitettava juuri oikeaan asentoon tukivarteen, muuten se hajoaa ja pahimmillaan pyörä taittuu alle.

AIVAN !

se täytyy vaihtaa jos meni paljonkin väärään asentoon. Pihdeillä pystyy toki pyörittämään itse tapin loven oikeaan paikkaan mutta itse pallossa on "suorakaide" liikerata, joka vaatii oikean kohdan asennuksessa.
veskola
Valvoja
Valvoja
Viesti:

Perskuleen Äijät !

Mä sain jo miltei sydärin tai ainakin kossu meni väärään kurkkuun. Tässä se taas nähdään, tieto luo tuskaa. Kyse on näistä lovista:

Kuva

Kuva

ja näyttävät olevan oikeilla kohdilla, mutta hyvä kun tuli puheeksi. En olisi itse ehkä hoksannut niihin kiinnittää huomiota, mutta nytpä tuokin feature tulee sitten dokumentoitua, kun saan kirjoitettua jutun, kiitos !

P.S Auto on liian matala, eihän sinne enää mahdu edes kuvaamaan alle, kuten ennen mahtui.
veskola
Valvoja
Valvoja
Viesti:

No jos katsotaan tätä kuvaa alkuperäisestä tukivarren puslasta:

Kuva

ja minä uskon, että tuo on tehtaalla vuonna 88 laitettu, niin kolmen pygämän pusla tulee etummaiseksi ja kahden pygämän takimmaiseksi takemmassa puslaliitoksessa. Annettakoon saman säännön jatkua etummaiseen, joten aina kolmen pygämän etummaiseksi, ja pygämät ylös.

Eli juuri niin kuin itsekkin satuin laittamaan 8)

Aika kaunis tuo alkuperäinen....tuommosiin autoihin sitten vain mynäpumppu ja holsetti kiinni ja kadulle reuhaamaan :roll:

...jaa paitsi että tässä etummaisessa puslassa pygämät ovatkin vaaterissa, ja kakkonen taitaa olla ulompana :roll:
Kuva

Paljonkohan ne käyttivät alkomaholia siellä tehtaan suunnitteluosastolla 70 luvulla :shock:

P.S Tuleppa epk laittamaan noi takajouset paikalleen, mä en nyt jaksa, mulla on viinaakin täällä :D (takana 2 viikkoa 2*37,5 h auton prökäämisrahan hankintaa + 1 viikko 7*5 h auton prökäämistä sekä 2 viikkoa kotitöitä x*n h)
epk
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja epk »

no nyt tuli tarjous illan verran myöhässä :lol:

hyvä että olikin kolot paikallaan, ei tarvii uudestaan irroitella :D
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti

Viesti Kirjoittaja AM »

veskola kirjoitti:
Lyöntialusta on lekan kokoakin tärkeämpi asia, mulla oli betoniluiska ja sen päällä Viton jarrulevy, joka tietysti hajosi palasiksi.
Jep, kerran kans kokeilin niin että tukivarren alla oli vanha jarrulevy, kerta täräyksellä palasiksi :roll: Paikallaan tosiaan hyvä irroittaa, tukivarren alla kunnon tuki ja betonilattia ja ISO leka 8)
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani

Viesti Kirjoittaja Petehri »

epk kirjoitti: Raidetangon väri kertoo onko hanttarin puoli vai mikä.

Niin mitä käytännön eroa noilla on??? Mielestäni molemmat on täsmälleen samanlaisia. :shock:
veskola
Valvoja
Valvoja
Viesti:

Petehri kirjoitti:Niin mitä käytännön eroa noilla on??? Mielestäni molemmat on täsmälleen samanlaisia. :shock:
Ei mitään havaintoa, itse ajelin noin 200 km tangot väärin päin, mutta nyt laitan ne oikein päin.

Voiskohan niissä olla joku marginaalinen nivelen asento erilailla, jolloin väärin laitettaessa se nivel ei ole täysin lepoasennossa (vaaterissa).

Vai onko sillä säätöruuvin erilaisuudella jotakin merkitystä jonkin kannalta...nehän ovat erilaiset.

Tuoltahan selvisi kummin päin ne kuuluvat.
Vastaa Viestiin