om603 vaparin ahtaminen. remmi vai turbo

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
lassi-s
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 286
Liittynyt: La 05.02.2005 18:27

om603 vaparin ahtaminen. remmi vai turbo

Viesti Kirjoittaja lassi-s »

tälläviikolla tulee alle 300 vaparidiesel farkku. nuhanen vehjehän se on ja mielessä kytee ajatus joko remmittämisestä tai turbottamisesta. vakiosisuskaluissa tarkoitus pysyä eli ei mitään hurjia ole suunnitelmissa. 200-300 heppaa. remmi tässä on mielessä pyöriny. yks st on jo rakenteilla, tosin bemari. koirien kuljetuspeli tuo on mut pitäähän ny silläkin keretä.

mites noi turbon ja vaparin sisuskalut eroaa toisistaan ja paljonko tuollaista uskaltaa virittää? tiedän että vaparinakin sen 200 saa irti hyvällä pumpulla
w124 300tdt om 606+8mm mynä + hx50mfs. w201 black low & high volume. bmw+om???
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om603 vaparin ahtaminen. remmi vai turbo

Viesti Kirjoittaja veskola »

lassi-s kirjoitti:mites noi turbon ja vaparin sisuskalut eroaa toisistaan ja paljonko tuollaista uskaltaa virittää? tiedän että vaparinakin sen 200 saa irti hyvällä pumpulla
Männät ja laakerit ovat radikaalisti erilaiset, sekä ennen kaikkea mäntien öljyruiskut puuttuvat. [Haulla löytyy paljon asiaa vaparin ongelmista turbokäytössä]

Kukaan ei oikein varmasti osaa sanoa paljonko vaparia uskaltaa virittää, mutta jos nelosesta on otettu 115 Hp vakiokaluilla niin sellainen on kestänyt. Monet vai pitäisikö sanoa lähes kaikki superturborajalle vedetyt vakiovaparit ovat hajonneet...syystä tai toisesta.

Toisaalta onko se sitten iso homma laittaa hajonneen tilalle aito turbokone, maksaakin vain luokkaa tonnin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
lassi-s
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 286
Liittynyt: La 05.02.2005 18:27

Viesti Kirjoittaja lassi-s »

eroaakohan noiden kannet mitenkään. kansia olen kyl rempannu sen sata ja tuhat jo, mut en ole kiinnittäny huomiota onko eroavaisuuksia.

remmiin taidan päätyä ja 200 heposta saa riittää. mut kattoos ny mitä vaparina eka irtoaa.

kun ny eka saa auton ees pihaan :lol: suunnitellahan pitää jo valmiiks
w124 300tdt om 606+8mm mynä + hx50mfs. w201 black low & high volume. bmw+om???
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kannet on suunnilleen samat, pieniä eroja on esikammion koossa, mutta ne eivät vaikuta saatuun tehoon.

lassi-s kirjoitti:mut kattoos ny mitä vaparina eka irtoaa.
No ainakin savua, jollei muuta :D

mutta juu pistä remmi, se on välillä mukava lukea jotain uuttakin. On noita turboja jo joka toisella.
Lisää tietoa: www.skg.fi
lassi-s
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 286
Liittynyt: La 05.02.2005 18:27

Viesti Kirjoittaja lassi-s »

remmiin on monia hyviä syitä, ainakin tässä tapauksessa kun auto pysyy 100% käyttöautona. pumpunkin voi pitää vaparin pumppuna, tietty isoilla elementeillä.

ahtopaine ja syöttö kun nousee lineaarisesti kierroksien mukaan, ja oikeilla välityksillä jos ahtopaine olisi tyhjäkäynillä noin 0.3 bar ja max ahtopaineen säätää 1 bar niin pitäis vehkeen pysyä nipussa, tietty jos pienemmällä paineella pärjää niin turhaa rasittaa konetta paineella jolle ei ole tarvetta jos tarvittava määrä soppaa palaa pienemmälläkin.

eikä tarvi isoa cooleriakaan laittaa, vaan pienempikin riittää jolloin ei tarvi koria lähtee pilkkomaan.
w124 300tdt om 606+8mm mynä + hx50mfs. w201 black low & high volume. bmw+om???
jmo2204
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: To 23.11.2006 21:59
Paikkakunta: pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja jmo2204 »

minkälaista remmiä olet suunnitellut mersun koneeseen
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1204
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

onkos lassista tulossa mersumiehiä kaikkien bmw vuosien jälkeen? :lol:
S212 E220 -11
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
lassi-s
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 286
Liittynyt: La 05.02.2005 18:27

Viesti Kirjoittaja lassi-s »

dansku kirjoitti:onkos lassista tulossa mersumiehiä kaikkien bmw vuosien jälkeen? :lol:
pikkuhiljaa. kumpikin pitää pihasta kuitenkin löytyä.
w124 300tdt om 606+8mm mynä + hx50mfs. w201 black low & high volume. bmw+om???
Avatar
AimoHarppaus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 30.10.2004 19:37
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AimoHarppaus »

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... ++603+erot

Tuolla ainakin jtn. eroavaisuuksia.
Siinä sitä lassilla hommaa riittää kun kahta autoa rakentaa,
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Mullaki on mielessä remmiahdin toho mun 200D mottiin, mutta en oike tiedä miten dieseleitä ylipaineistetaan. Essonbaarijutuist kuullu että riittäs kun vaan lykkää sen ahtimen toho putsarin tilalle ja se olis siinä... Niinköhän :D vasta oppinut miten sellainen remmi sopii GTI Golffiin.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei dieselin paineistamisessa ole mitään ihmeellistä. Laitetaan laite joka tuottaa painetta puhaltamaan imusarjaan, joka toivottavasti kestää sen paineen ja on riittävän iso, muttei liian iso, mieluiten suunniteltu tarkoitusta varten.

Laitetaan ruiskutuspumppuun kello, joka lisää syöttöä kun paine imusarjassa nousee. Tämä on oikeastaan ainoa vaihe, jossa tarvitaan ammattimiestä, siis dieselpajaa. Tätä ei edes tarvita mekaanisen ahtimen tapauksessa, mikäli se kykenee tuottamaan painetta heti ekasta iskusta lähtien.

Mitään muuta ei tarvita, kone ei hajoa kuten bensaprojekteissa vaikka syöttöä on liian vähän tai liikaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

No kyllä tuo munkin Eaton M45 ahdin tuottaa jo tyhjäkäynnillä 0,4bar ja max kierroksilla 1,4bar 1.8 bensakoneessa. Eli 2litrases dieselis varmaankin alempaa, mutta ahtaa kuitenkin heti startissa.

Välitysuhdettahan joutuu muuttaan radikaalisti kun tuo minin vakioahdinpyörä ja golffin kampiakselin pyörä tuottaa ahtimelle 14000 kiekkaa koneen käydessä 6200rpm. Toi 200D ei taida kiertää paljoa yli 3000 :) Millähän kierrosalueilla muuten toimii parhaiten? Vois sen mukaan hommata ahdinpyörän.

pakko hankkia kolmas remmiahdin... Pitäs vaan teettää mersuun uudet moniurahihna rattaat laitteille, tai sitten yks yhdistelmä ratas. Tuolla kun on pystärin konehuoneessa ruhtinaallisesti tilaakin :D
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kyllähän 200D (OM601) kiertää vaikka 7000 mutta se on ihan itsestä kiinni mihin sen jättää. Eikös se kannata mitoittaa vaikka siten, että ahdin kestää vielä vaikkapa 6500 rpm moottorilla, ja säätää pumppu siten, ettei 6000 rpm ylity. Vai olikos sulla vanhemman sukupolven 200D moottori, kun pystäristä tuli juttua.

Parhaan tehon kierroslukua on varmaan hankala kertoa, kun ei ole tuollaista taidettu mitata mekaanisen ahtimen tapauksessa.

Suuret kierrokset toki vaativat 7 mm elementtipumpun.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Joo siis pystärin 200D. tossa 201 on bensa. Tuo M45 ahdinhan on tehtaan mukaan max 14000 kierrosta mutta porukka ihan yleisesti pyörittää sitä jopa 18000. Eli tehtaan max lukemat pitäs saaha sovitettua koneen maks lukemien kanssa tasan.

Eihän siitä mitään vauhtipeliä saa kirveelläkään mutta remmiahdin kokemusten perusteella on sellanen pään kääntäjä että oksat pois. Ei siis ole tehoista vaan rispektistä kyse.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
lassi-s
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 286
Liittynyt: La 05.02.2005 18:27

Viesti Kirjoittaja lassi-s »

toistaiseksi tää taitaa pysyä vaparina. pakko kai keskittyä tuohon bemarin valmiiksi saamiseen kun on enään niin vähästä kiinni sen valmistuminen.
nyt vaan vaparina vakiopumpulla sen mitä siitä ikinä vaan saa pihalle. kuinkas paljon näistä vapareista on vakiopumpulla saatu pihalle? tietty saa kaupata mynän tekemää vaparin pumppua jos halavalla löytyypi joltain. voimanpaskaa tekis mieli muttei rahatilanne ja aika taida ny antaa periksi millään tuohon paineistamiseen.

ajettavuutta, ulkonäköä ja perus siistimistä vaan. auton on pakko pysyä kokoajan ajossa toistaiseksi.

:( myöhemmin sit paineistamista remmillä
w124 300tdt om 606+8mm mynä + hx50mfs. w201 black low & high volume. bmw+om???
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

lassi-s kirjoitti: :( myöhemmin sit paineistamista remmillä
Ja ISOLLA turbolla :wink:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
W126 300SD -84 talviunilla.
Lavetti (S124-OM603-ST) Yhteishuoltajuudessa.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?”
lassi-s
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 286
Liittynyt: La 05.02.2005 18:27

Viesti Kirjoittaja lassi-s »

XUX63 kirjoitti:
lassi-s kirjoitti: :( myöhemmin sit paineistamista remmillä
Ja ISOLLA turbolla :wink:
jos 606 tai 603 turbodiesel myllyn tuohon hankin niin sit hx55:lla ja remmillä haetaan kulkupuolta.

mut ny pysytellään vaparilinjalla ku ei persaus kestä eikä autoa pysty ottaan päiväksikään pois ajosta
w124 300tdt om 606+8mm mynä + hx50mfs. w201 black low & high volume. bmw+om???
ytte
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 08.12.2003 15:37
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte »

Itse rakensin tuon twin turbo mesen vapari koneesta. Eihän se ikuisuuksiin kestä mutta onpahan noita alkuperäisiä turbokoneitakin levinnyt :wink:

Kansirempan tein tuossa kuukaus sitten ja alakerrassa ei ollut mitään sanomista, ei pienintäkään kiinnileikkaantumisen jälkeä sylintereissä. Parhaillaan tuollakin vehkeellä ajettu 2bar ahdoilla ja täysillä sopilla mitä pp-dieselin pumppu on antanut. Syy miks kansi käytettiin auki oli että pahvi rupesi vähän vuotamaan vesitilaan, tuota ongelmaa ei ollut kun suurilla ahdoilla.

Autolla on ajettu nyt jonkun verran ja vielähän tuo toimii joten kai se sen 200-300hp kestää samalailla kun vaparinakin huonolla pidolla.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8794
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Sergey kirjoitti:Joo siis pystärin 200D.
Se kiertää vakio säädöissä 5200-5400
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Elikkäs vakioasetuksil välitys olis 1:2,64 jolloin maks kierroksilla olis maks ahtopaineet.

Minkäs kokonen tuo kiertokangen pyörä pitäs siis olla jos ahtimessa on 62mm? Mun amismatematiikan järjellä se olisi siis 163mm.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Allu D.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: La 10.07.2004 16:00
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Allu D. »

kiertokangenpyörä?? :roll:
Köyhällä ei ole varaa ajaa huonolla!
"some people do, some people talk."
Avatar
Rammstein69
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
Paikkakunta: Humppila

Viesti Kirjoittaja Rammstein69 »

Allu D. kirjoitti:kiertokangenpyörä?? :roll:
lieneekö kyse kampiakselin hihnapyörästä..
Wartburg 353W Tourist -88
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Joo se just! Mut hei olin kännis! :oops: Ja kiillottelin prätkän kiertokankia...

Seli seli, mut osuko matikka ees oikein?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Vastaa Viestiin