om603 vaparin ahtaminen. remmi vai turbo
om603 vaparin ahtaminen. remmi vai turbo
tälläviikolla tulee alle 300 vaparidiesel farkku. nuhanen vehjehän se on ja mielessä kytee ajatus joko remmittämisestä tai turbottamisesta. vakiosisuskaluissa tarkoitus pysyä eli ei mitään hurjia ole suunnitelmissa. 200-300 heppaa. remmi tässä on mielessä pyöriny. yks st on jo rakenteilla, tosin bemari. koirien kuljetuspeli tuo on mut pitäähän ny silläkin keretä.
mites noi turbon ja vaparin sisuskalut eroaa toisistaan ja paljonko tuollaista uskaltaa virittää? tiedän että vaparinakin sen 200 saa irti hyvällä pumpulla
mites noi turbon ja vaparin sisuskalut eroaa toisistaan ja paljonko tuollaista uskaltaa virittää? tiedän että vaparinakin sen 200 saa irti hyvällä pumpulla
w124 300tdt om 606+8mm mynä + hx50mfs. w201 black low & high volume. bmw+om???
Re: om603 vaparin ahtaminen. remmi vai turbo
Männät ja laakerit ovat radikaalisti erilaiset, sekä ennen kaikkea mäntien öljyruiskut puuttuvat. [Haulla löytyy paljon asiaa vaparin ongelmista turbokäytössä]lassi-s kirjoitti:mites noi turbon ja vaparin sisuskalut eroaa toisistaan ja paljonko tuollaista uskaltaa virittää? tiedän että vaparinakin sen 200 saa irti hyvällä pumpulla
Kukaan ei oikein varmasti osaa sanoa paljonko vaparia uskaltaa virittää, mutta jos nelosesta on otettu 115 Hp vakiokaluilla niin sellainen on kestänyt. Monet vai pitäisikö sanoa lähes kaikki superturborajalle vedetyt vakiovaparit ovat hajonneet...syystä tai toisesta.
Toisaalta onko se sitten iso homma laittaa hajonneen tilalle aito turbokone, maksaakin vain luokkaa tonnin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
eroaakohan noiden kannet mitenkään. kansia olen kyl rempannu sen sata ja tuhat jo, mut en ole kiinnittäny huomiota onko eroavaisuuksia.
remmiin taidan päätyä ja 200 heposta saa riittää. mut kattoos ny mitä vaparina eka irtoaa.
kun ny eka saa auton ees pihaan
suunnitellahan pitää jo valmiiks
remmiin taidan päätyä ja 200 heposta saa riittää. mut kattoos ny mitä vaparina eka irtoaa.
kun ny eka saa auton ees pihaan

w124 300tdt om 606+8mm mynä + hx50mfs. w201 black low & high volume. bmw+om???
Kannet on suunnilleen samat, pieniä eroja on esikammion koossa, mutta ne eivät vaikuta saatuun tehoon.

mutta juu pistä remmi, se on välillä mukava lukea jotain uuttakin. On noita turboja jo joka toisella.
No ainakin savua, jollei muutalassi-s kirjoitti:mut kattoos ny mitä vaparina eka irtoaa.

mutta juu pistä remmi, se on välillä mukava lukea jotain uuttakin. On noita turboja jo joka toisella.
Lisää tietoa: www.skg.fi
remmiin on monia hyviä syitä, ainakin tässä tapauksessa kun auto pysyy 100% käyttöautona. pumpunkin voi pitää vaparin pumppuna, tietty isoilla elementeillä.
ahtopaine ja syöttö kun nousee lineaarisesti kierroksien mukaan, ja oikeilla välityksillä jos ahtopaine olisi tyhjäkäynillä noin 0.3 bar ja max ahtopaineen säätää 1 bar niin pitäis vehkeen pysyä nipussa, tietty jos pienemmällä paineella pärjää niin turhaa rasittaa konetta paineella jolle ei ole tarvetta jos tarvittava määrä soppaa palaa pienemmälläkin.
eikä tarvi isoa cooleriakaan laittaa, vaan pienempikin riittää jolloin ei tarvi koria lähtee pilkkomaan.
ahtopaine ja syöttö kun nousee lineaarisesti kierroksien mukaan, ja oikeilla välityksillä jos ahtopaine olisi tyhjäkäynillä noin 0.3 bar ja max ahtopaineen säätää 1 bar niin pitäis vehkeen pysyä nipussa, tietty jos pienemmällä paineella pärjää niin turhaa rasittaa konetta paineella jolle ei ole tarvetta jos tarvittava määrä soppaa palaa pienemmälläkin.
eikä tarvi isoa cooleriakaan laittaa, vaan pienempikin riittää jolloin ei tarvi koria lähtee pilkkomaan.
w124 300tdt om 606+8mm mynä + hx50mfs. w201 black low & high volume. bmw+om???
- AimoHarppaus
- Vakiokalustoa
- Viestit: 135
- Liittynyt: La 30.10.2004 19:37
- Viesti:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... ++603+erot
Tuolla ainakin jtn. eroavaisuuksia.
Siinä sitä lassilla hommaa riittää kun kahta autoa rakentaa,
Tuolla ainakin jtn. eroavaisuuksia.
Siinä sitä lassilla hommaa riittää kun kahta autoa rakentaa,
Mullaki on mielessä remmiahdin toho mun 200D mottiin, mutta en oike tiedä miten dieseleitä ylipaineistetaan. Essonbaarijutuist kuullu että riittäs kun vaan lykkää sen ahtimen toho putsarin tilalle ja se olis siinä... Niinköhän
vasta oppinut miten sellainen remmi sopii GTI Golffiin.

Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Ei dieselin paineistamisessa ole mitään ihmeellistä. Laitetaan laite joka tuottaa painetta puhaltamaan imusarjaan, joka toivottavasti kestää sen paineen ja on riittävän iso, muttei liian iso, mieluiten suunniteltu tarkoitusta varten.
Laitetaan ruiskutuspumppuun kello, joka lisää syöttöä kun paine imusarjassa nousee. Tämä on oikeastaan ainoa vaihe, jossa tarvitaan ammattimiestä, siis dieselpajaa. Tätä ei edes tarvita mekaanisen ahtimen tapauksessa, mikäli se kykenee tuottamaan painetta heti ekasta iskusta lähtien.
Mitään muuta ei tarvita, kone ei hajoa kuten bensaprojekteissa vaikka syöttöä on liian vähän tai liikaa.
Laitetaan ruiskutuspumppuun kello, joka lisää syöttöä kun paine imusarjassa nousee. Tämä on oikeastaan ainoa vaihe, jossa tarvitaan ammattimiestä, siis dieselpajaa. Tätä ei edes tarvita mekaanisen ahtimen tapauksessa, mikäli se kykenee tuottamaan painetta heti ekasta iskusta lähtien.
Mitään muuta ei tarvita, kone ei hajoa kuten bensaprojekteissa vaikka syöttöä on liian vähän tai liikaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
No kyllä tuo munkin Eaton M45 ahdin tuottaa jo tyhjäkäynnillä 0,4bar ja max kierroksilla 1,4bar 1.8 bensakoneessa. Eli 2litrases dieselis varmaankin alempaa, mutta ahtaa kuitenkin heti startissa.
Välitysuhdettahan joutuu muuttaan radikaalisti kun tuo minin vakioahdinpyörä ja golffin kampiakselin pyörä tuottaa ahtimelle 14000 kiekkaa koneen käydessä 6200rpm. Toi 200D ei taida kiertää paljoa yli 3000
Millähän kierrosalueilla muuten toimii parhaiten? Vois sen mukaan hommata ahdinpyörän.
pakko hankkia kolmas remmiahdin... Pitäs vaan teettää mersuun uudet moniurahihna rattaat laitteille, tai sitten yks yhdistelmä ratas. Tuolla kun on pystärin konehuoneessa ruhtinaallisesti tilaakin
Välitysuhdettahan joutuu muuttaan radikaalisti kun tuo minin vakioahdinpyörä ja golffin kampiakselin pyörä tuottaa ahtimelle 14000 kiekkaa koneen käydessä 6200rpm. Toi 200D ei taida kiertää paljoa yli 3000

pakko hankkia kolmas remmiahdin... Pitäs vaan teettää mersuun uudet moniurahihna rattaat laitteille, tai sitten yks yhdistelmä ratas. Tuolla kun on pystärin konehuoneessa ruhtinaallisesti tilaakin

Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Kyllähän 200D (OM601) kiertää vaikka 7000 mutta se on ihan itsestä kiinni mihin sen jättää. Eikös se kannata mitoittaa vaikka siten, että ahdin kestää vielä vaikkapa 6500 rpm moottorilla, ja säätää pumppu siten, ettei 6000 rpm ylity. Vai olikos sulla vanhemman sukupolven 200D moottori, kun pystäristä tuli juttua.
Parhaan tehon kierroslukua on varmaan hankala kertoa, kun ei ole tuollaista taidettu mitata mekaanisen ahtimen tapauksessa.
Suuret kierrokset toki vaativat 7 mm elementtipumpun.
Parhaan tehon kierroslukua on varmaan hankala kertoa, kun ei ole tuollaista taidettu mitata mekaanisen ahtimen tapauksessa.
Suuret kierrokset toki vaativat 7 mm elementtipumpun.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Joo siis pystärin 200D. tossa 201 on bensa. Tuo M45 ahdinhan on tehtaan mukaan max 14000 kierrosta mutta porukka ihan yleisesti pyörittää sitä jopa 18000. Eli tehtaan max lukemat pitäs saaha sovitettua koneen maks lukemien kanssa tasan.
Eihän siitä mitään vauhtipeliä saa kirveelläkään mutta remmiahdin kokemusten perusteella on sellanen pään kääntäjä että oksat pois. Ei siis ole tehoista vaan rispektistä kyse.
Eihän siitä mitään vauhtipeliä saa kirveelläkään mutta remmiahdin kokemusten perusteella on sellanen pään kääntäjä että oksat pois. Ei siis ole tehoista vaan rispektistä kyse.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
toistaiseksi tää taitaa pysyä vaparina. pakko kai keskittyä tuohon bemarin valmiiksi saamiseen kun on enään niin vähästä kiinni sen valmistuminen.
nyt vaan vaparina vakiopumpulla sen mitä siitä ikinä vaan saa pihalle. kuinkas paljon näistä vapareista on vakiopumpulla saatu pihalle? tietty saa kaupata mynän tekemää vaparin pumppua jos halavalla löytyypi joltain. voimanpaskaa tekis mieli muttei rahatilanne ja aika taida ny antaa periksi millään tuohon paineistamiseen.
ajettavuutta, ulkonäköä ja perus siistimistä vaan. auton on pakko pysyä kokoajan ajossa toistaiseksi.
myöhemmin sit paineistamista remmillä
nyt vaan vaparina vakiopumpulla sen mitä siitä ikinä vaan saa pihalle. kuinkas paljon näistä vapareista on vakiopumpulla saatu pihalle? tietty saa kaupata mynän tekemää vaparin pumppua jos halavalla löytyypi joltain. voimanpaskaa tekis mieli muttei rahatilanne ja aika taida ny antaa periksi millään tuohon paineistamiseen.
ajettavuutta, ulkonäköä ja perus siistimistä vaan. auton on pakko pysyä kokoajan ajossa toistaiseksi.

w124 300tdt om 606+8mm mynä + hx50mfs. w201 black low & high volume. bmw+om???
Ja ISOLLA turbollalassi-s kirjoitti:myöhemmin sit paineistamista remmillä

Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
W126 300SD -84 talviunilla.
Lavetti (S124-OM603-ST) Yhteishuoltajuudessa.
“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?”
MB 313 CDI Kasten -00.
W126 300SD -84 talviunilla.
Lavetti (S124-OM603-ST) Yhteishuoltajuudessa.
“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?”
jos 606 tai 603 turbodiesel myllyn tuohon hankin niin sit hx55:lla ja remmillä haetaan kulkupuolta.XUX63 kirjoitti:Ja ISOLLA turbollalassi-s kirjoitti:myöhemmin sit paineistamista remmillä
mut ny pysytellään vaparilinjalla ku ei persaus kestä eikä autoa pysty ottaan päiväksikään pois ajosta
w124 300tdt om 606+8mm mynä + hx50mfs. w201 black low & high volume. bmw+om???
Itse rakensin tuon twin turbo mesen vapari koneesta. Eihän se ikuisuuksiin kestä mutta onpahan noita alkuperäisiä turbokoneitakin levinnyt
Kansirempan tein tuossa kuukaus sitten ja alakerrassa ei ollut mitään sanomista, ei pienintäkään kiinnileikkaantumisen jälkeä sylintereissä. Parhaillaan tuollakin vehkeellä ajettu 2bar ahdoilla ja täysillä sopilla mitä pp-dieselin pumppu on antanut. Syy miks kansi käytettiin auki oli että pahvi rupesi vähän vuotamaan vesitilaan, tuota ongelmaa ei ollut kun suurilla ahdoilla.
Autolla on ajettu nyt jonkun verran ja vielähän tuo toimii joten kai se sen 200-300hp kestää samalailla kun vaparinakin huonolla pidolla.

Kansirempan tein tuossa kuukaus sitten ja alakerrassa ei ollut mitään sanomista, ei pienintäkään kiinnileikkaantumisen jälkeä sylintereissä. Parhaillaan tuollakin vehkeellä ajettu 2bar ahdoilla ja täysillä sopilla mitä pp-dieselin pumppu on antanut. Syy miks kansi käytettiin auki oli että pahvi rupesi vähän vuotamaan vesitilaan, tuota ongelmaa ei ollut kun suurilla ahdoilla.
Autolla on ajettu nyt jonkun verran ja vielähän tuo toimii joten kai se sen 200-300hp kestää samalailla kun vaparinakin huonolla pidolla.
- Rammstein69
- Mersumies
- Viestit: 711
- Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
- Paikkakunta: Humppila