123:sen kattoluukko

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Sami S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 184
Liittynyt: La 26.04.2003 20:06
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

123:sen kattoluukko

Viesti Kirjoittaja Sami S »

Sain kivan suihkun pesulassa kun tehtaalla asennettu kattoluukkun tiiviste päätti laskea vedet läpi.
Mitenkä kannattaisi korjausta suorittaa?
Vuotokohta on vasemmalla reunalla ja näyttää siltä että se reuna ei "nouse" samalle tasolle kuin oikealla, jää ehkä millin alemmas.

Vaihdanko kaikki tiivisteet vai pitäisikö luukun kiinnitystä säätää siten että reuna tulisi tiukemmin kiinni?

Onko kukaan ikinä vaihtanut nuita tiivisteitä? Täytyykö purkaa koko luukku irti?

IDEOITA??!!
tauno_rulez
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 10.12.2003 20:09

Viesti Kirjoittaja tauno_rulez »

Itselläni oli myös aikamoinen kattoluukku operaatio kun vaihoin käsikäyttöisestä sähköiseen...no ongelmaasi.

Jos siis olen saanut oikean käsityksen niin sinulla vuotaa se karvainen tiiviste minkä kuuluisi pitää suurimmat vedet poissa. Se lähtee kun ruuvaa ne ruuvit irti joita taitaa olla muistaakseni 4 mutta jotta ne saisi ruuvattua kannattaa varmaankin ottaa luukku pois tieltä.

Luukku lähtee siten että aluksi täytyy ottaa ne kromiset listat pois jotka pitävät luukun kiskoissa ja nekin on niillä neljällä ruuvilla kiinni. Sitten repäisee verhoilun irti ja sitten näkeekin ne systeemit jotka on kiinni luukussa. Ne sitten vaan irti ja nostamaan luukkua pois.

En tiedä kuinka paljon tiivisteiden vaihto auttaa mutta ainakin voisi kokeilla sitä luukun nostamista. Etupäähän nousee kun helppaa niitä etumaisia ruuveja etteivät pistä vastaan ja sitten siitä kieputtaa vastapäivään sitä säätöruuvia. Takapää korotetaan kääntämällä niitä valkoisia muovijutskia jotka ovat takatassujen ja luukun välissä.

En oikein tiedä miten onnistuu ainoastaan noiden tiivisteiden vaihto vaivattomammin kun itselläni oli koko systeemi leviänä tallissa.
Sami S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 184
Liittynyt: La 26.04.2003 20:06
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami S »

samiheikkinen kirjoitti:

Luukku lähtee siten että aluksi täytyy ottaa ne kromiset listat pois jotka pitävät luukun kiskoissa ja nekin on niillä neljällä ruuvilla kiinni. Sitten repäisee verhoilun irti ja sitten näkeekin ne systeemit jotka on kiinni luukussa. Ne sitten vaan irti ja nostamaan luukkua pois.

En tiedä kuinka paljon tiivisteiden vaihto auttaa mutta ainakin voisi kokeilla sitä luukun nostamista. Etupäähän nousee kun helppaa niitä etumaisia ruuveja etteivät pistä vastaan ja sitten siitä kieputtaa vastapäivään sitä säätöruuvia. Takapää korotetaan kääntämällä niitä valkoisia muovijutskia jotka ovat takatassujen ja luukun välissä.
Tutkin lisää sitä luukkua ja ne tiivisteet tuntuu olevan ihan ok. Ja näyttää siltä että luukkua pitäisi säätää vasemmalta hieman ylös ja eteenpäin.
Täytyykö purkaa sen luukun verhoilu irti vai koko katon verhoilu, että pääsee säätö ruuveihin käsiksi?
Avatar
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: To 17.04.2003 13:58

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Olethan katsonut että vedenpoistoreiät on auki?? Samaisia ongelmia esiintyi kun katon/luukun vedenpoistoreiät oli tukossa, ja vedet tulvi nimenomaan verhoilunvälistä pesussa sisään...
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Avatar
HJL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: To 21.08.2003 14:58
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HJL »

Oman 123:n entinen omistaja näkyy keksineen varman konstin ettei kattoluukku vuoda: ON VETÄNYT SINIKONILLA ULKOPUOLELTA SAUMAT KIINNI!!!
Nyt kiinniliimattuna luukun etureuna on n. 5 mm koholla, olisikohan inspiraatio loppunut säätäessä :?:
Ei ole vesi tullut sisälle ei, mutta mielessä on käynyt että ensi kesänä pitäisi tutkia saisiko sitä takaisin käyttökelpoiseksi. Että kiitos vaan vinkeistä täältäkin päin...
[url=http://i7.photobucket.com/albums/y253/HJL/W123/IAT_edest.jpg][size=84]- OLKOON VOIMA KANSSANNE:[/size][/url]
[img]http://i7.photobucket.com/albums/y253/HJL/W123/meset_allek2.jpg[/img]
tauno_rulez
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 10.12.2003 20:09

Viesti Kirjoittaja tauno_rulez »

Säätöä varten ei tarvitse purkaa koko katon verhoilua vaan sen etupään säätöruuvia kieputetaan ylhäältä päin. Aluksi täytyy vain helpata niitä ruuveja siitä kromisesta liuskasta ja sekin tapahtuu ylhäältä päin.

Takareunan nostoa varten täytyy irroittaa luukun verhoilu joka tapahtuu (tai ainakin minulla tapahtui) repäisemällä eturaunasta suoraan alaspäin kun se verhoilu on semmosilla klipseillä. Ja takareunasta se ei ole millään kiinni vaan laahautuu siellä sitten luukun mukana.

Tuosta en osaa sanoa että miten sen saa eteenpäin muuta kuin että kannattaa varmaan aluksi puhdistaa ja voidella kiskot ja muut mekanismit. Voipi sitten nousta oikeaan korkeuteenkin kun tulee perille asti...

Niin onko sulla käsikäyttöinen vai sähköinen?
Sami S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 184
Liittynyt: La 26.04.2003 20:06
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami S »

Mihaline kirjoitti:Olethan katsonut että vedenpoistoreiät on auki?? Samaisia ongelmia esiintyi kun katon/luukun vedenpoistoreiät oli tukossa, ja vedet tulvi nimenomaan verhoilunvälistä pesussa sisään...
En ole tarkistanut. Mutta kun luukkua silmäilee niin se ei mene vasemmasta reunasta tiiviisti kiinni.
Sami S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 184
Liittynyt: La 26.04.2003 20:06
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami S »

Ja luukku on käsikäyttöinen.
Avatar
Jone M
Valvoja
Valvoja
Viestit: 423
Liittynyt: Su 16.03.2003 17:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Jone M »

Tuli tuossa syyssateiden aikaan perehdyttya mutsin S123TDT:n kattoluukun anatomiaan. Luulin itsekin poistoreikien tukkeuman olevan syy auton allergiseen ylitsevuotavuuteen sadekeleissa ajellessa. Kun vuoto-ongelma ei ratkennut puhdistamalla poistokanavat, purin sisustaa tarpeeksi ja huomasin etta poistokanavien puhdistus oli muutaman vuoden myohassa.

Eli kattoluukun rungosta lahtee edestapain katsottuna kaksi poistokanavaa molemmille puolille jotka ovat metallia. Nama yhdistyvat A-pilareiden poistoputkiin kumiletkulla. Kattoluukun puoleinen poistokanava oli kaytannossa ruostunut olemattomiin ja letkun kiinnittaminen ei ollut enaan mahdollista. Soitto Viialaan, ja ennen kuin ehdin ekan lauseen loppuun kertoessani diagnoosini mutsini (auton)useamman kerran kuussa ilmaantuvasta vuoto-ongelmasta :shock: tiesi Venetmaen porukka ongelmani syy-yhteyden.

Uusi luukku runkoineen paivineen Viialasta seka auto luottopajalle ja kosteusongelmat on korjattu.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13608
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Jone M kirjoitti:Eli kattoluukun rungosta lahtee edestapain katsottuna kaksi poistokanavaa molemmille puolille jotka ovat metallia. Nama yhdistyvat A-pilareiden poistoputkiin kumiletkulla. Kattoluukun puoleinen poistokanava oli kaytannossa ruostunut olemattomiin ja letkun kiinnittaminen ei ollut enaan mahdollista.
Onko W126:ssa myös metalliset putket jotka on siis katon ja A-pilarien saumassa yhdistetty kumiletkulla? Näin tuontivaraosaliikkeessä A-pilareistaan katkaistun ässän ja minulle kerrottiin että letkujen tulee olla auki. Kaverilla nyt tiputtaa vettä apukuskin puolelle ja sanoin että rassaa/puhaltaa paineella auki. Voiko mitään hajota jos sinne tarjoaa paineilmaa?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14192
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

karra kirjoitti:
Onko W126:ssa myös metalliset putket jotka on siis katon ja A-pilarien saumassa yhdistetty kumiletkulla? Näin tuontivaraosaliikkeessä A-pilareistaan katkaistun ässän ja minulle kerrottiin että letkujen tulee olla auki. Kaverilla nyt tiputtaa vettä apukuskin puolelle ja sanoin että rassaa/puhaltaa paineella auki. Voiko mitään hajota jos sinne tarjoaa paineilmaa?
En usko että mitään voi hajota. Kyllä nuo kannattaa tarkastaa joka kevät/syksy, ja jos ei paineilmalla lähde auki, niin rassaa sitten mekaanisesti.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Vastaa Viestiin