123:sen kattoluukko
123:sen kattoluukko
Sain kivan suihkun pesulassa kun tehtaalla asennettu kattoluukkun tiiviste päätti laskea vedet läpi.
Mitenkä kannattaisi korjausta suorittaa?
Vuotokohta on vasemmalla reunalla ja näyttää siltä että se reuna ei "nouse" samalle tasolle kuin oikealla, jää ehkä millin alemmas.
Vaihdanko kaikki tiivisteet vai pitäisikö luukun kiinnitystä säätää siten että reuna tulisi tiukemmin kiinni?
Onko kukaan ikinä vaihtanut nuita tiivisteitä? Täytyykö purkaa koko luukku irti?
IDEOITA??!!
Mitenkä kannattaisi korjausta suorittaa?
Vuotokohta on vasemmalla reunalla ja näyttää siltä että se reuna ei "nouse" samalle tasolle kuin oikealla, jää ehkä millin alemmas.
Vaihdanko kaikki tiivisteet vai pitäisikö luukun kiinnitystä säätää siten että reuna tulisi tiukemmin kiinni?
Onko kukaan ikinä vaihtanut nuita tiivisteitä? Täytyykö purkaa koko luukku irti?
IDEOITA??!!
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 110
- Liittynyt: Ke 10.12.2003 20:09
Itselläni oli myös aikamoinen kattoluukku operaatio kun vaihoin käsikäyttöisestä sähköiseen...no ongelmaasi.
Jos siis olen saanut oikean käsityksen niin sinulla vuotaa se karvainen tiiviste minkä kuuluisi pitää suurimmat vedet poissa. Se lähtee kun ruuvaa ne ruuvit irti joita taitaa olla muistaakseni 4 mutta jotta ne saisi ruuvattua kannattaa varmaankin ottaa luukku pois tieltä.
Luukku lähtee siten että aluksi täytyy ottaa ne kromiset listat pois jotka pitävät luukun kiskoissa ja nekin on niillä neljällä ruuvilla kiinni. Sitten repäisee verhoilun irti ja sitten näkeekin ne systeemit jotka on kiinni luukussa. Ne sitten vaan irti ja nostamaan luukkua pois.
En tiedä kuinka paljon tiivisteiden vaihto auttaa mutta ainakin voisi kokeilla sitä luukun nostamista. Etupäähän nousee kun helppaa niitä etumaisia ruuveja etteivät pistä vastaan ja sitten siitä kieputtaa vastapäivään sitä säätöruuvia. Takapää korotetaan kääntämällä niitä valkoisia muovijutskia jotka ovat takatassujen ja luukun välissä.
En oikein tiedä miten onnistuu ainoastaan noiden tiivisteiden vaihto vaivattomammin kun itselläni oli koko systeemi leviänä tallissa.
Jos siis olen saanut oikean käsityksen niin sinulla vuotaa se karvainen tiiviste minkä kuuluisi pitää suurimmat vedet poissa. Se lähtee kun ruuvaa ne ruuvit irti joita taitaa olla muistaakseni 4 mutta jotta ne saisi ruuvattua kannattaa varmaankin ottaa luukku pois tieltä.
Luukku lähtee siten että aluksi täytyy ottaa ne kromiset listat pois jotka pitävät luukun kiskoissa ja nekin on niillä neljällä ruuvilla kiinni. Sitten repäisee verhoilun irti ja sitten näkeekin ne systeemit jotka on kiinni luukussa. Ne sitten vaan irti ja nostamaan luukkua pois.
En tiedä kuinka paljon tiivisteiden vaihto auttaa mutta ainakin voisi kokeilla sitä luukun nostamista. Etupäähän nousee kun helppaa niitä etumaisia ruuveja etteivät pistä vastaan ja sitten siitä kieputtaa vastapäivään sitä säätöruuvia. Takapää korotetaan kääntämällä niitä valkoisia muovijutskia jotka ovat takatassujen ja luukun välissä.
En oikein tiedä miten onnistuu ainoastaan noiden tiivisteiden vaihto vaivattomammin kun itselläni oli koko systeemi leviänä tallissa.
Tutkin lisää sitä luukkua ja ne tiivisteet tuntuu olevan ihan ok. Ja näyttää siltä että luukkua pitäisi säätää vasemmalta hieman ylös ja eteenpäin.samiheikkinen kirjoitti:
Luukku lähtee siten että aluksi täytyy ottaa ne kromiset listat pois jotka pitävät luukun kiskoissa ja nekin on niillä neljällä ruuvilla kiinni. Sitten repäisee verhoilun irti ja sitten näkeekin ne systeemit jotka on kiinni luukussa. Ne sitten vaan irti ja nostamaan luukkua pois.
En tiedä kuinka paljon tiivisteiden vaihto auttaa mutta ainakin voisi kokeilla sitä luukun nostamista. Etupäähän nousee kun helppaa niitä etumaisia ruuveja etteivät pistä vastaan ja sitten siitä kieputtaa vastapäivään sitä säätöruuvia. Takapää korotetaan kääntämällä niitä valkoisia muovijutskia jotka ovat takatassujen ja luukun välissä.
Täytyykö purkaa sen luukun verhoilu irti vai koko katon verhoilu, että pääsee säätö ruuveihin käsiksi?
Oman 123:n entinen omistaja näkyy keksineen varman konstin ettei kattoluukku vuoda: ON VETÄNYT SINIKONILLA ULKOPUOLELTA SAUMAT KIINNI!!!
Nyt kiinniliimattuna luukun etureuna on n. 5 mm koholla, olisikohan inspiraatio loppunut säätäessä
Ei ole vesi tullut sisälle ei, mutta mielessä on käynyt että ensi kesänä pitäisi tutkia saisiko sitä takaisin käyttökelpoiseksi. Että kiitos vaan vinkeistä täältäkin päin...
Nyt kiinniliimattuna luukun etureuna on n. 5 mm koholla, olisikohan inspiraatio loppunut säätäessä

Ei ole vesi tullut sisälle ei, mutta mielessä on käynyt että ensi kesänä pitäisi tutkia saisiko sitä takaisin käyttökelpoiseksi. Että kiitos vaan vinkeistä täältäkin päin...
[url=http://i7.photobucket.com/albums/y253/HJL/W123/IAT_edest.jpg][size=84]- OLKOON VOIMA KANSSANNE:[/size][/url]
[img]http://i7.photobucket.com/albums/y253/HJL/W123/meset_allek2.jpg[/img]
[img]http://i7.photobucket.com/albums/y253/HJL/W123/meset_allek2.jpg[/img]
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 110
- Liittynyt: Ke 10.12.2003 20:09
Säätöä varten ei tarvitse purkaa koko katon verhoilua vaan sen etupään säätöruuvia kieputetaan ylhäältä päin. Aluksi täytyy vain helpata niitä ruuveja siitä kromisesta liuskasta ja sekin tapahtuu ylhäältä päin.
Takareunan nostoa varten täytyy irroittaa luukun verhoilu joka tapahtuu (tai ainakin minulla tapahtui) repäisemällä eturaunasta suoraan alaspäin kun se verhoilu on semmosilla klipseillä. Ja takareunasta se ei ole millään kiinni vaan laahautuu siellä sitten luukun mukana.
Tuosta en osaa sanoa että miten sen saa eteenpäin muuta kuin että kannattaa varmaan aluksi puhdistaa ja voidella kiskot ja muut mekanismit. Voipi sitten nousta oikeaan korkeuteenkin kun tulee perille asti...
Niin onko sulla käsikäyttöinen vai sähköinen?
Takareunan nostoa varten täytyy irroittaa luukun verhoilu joka tapahtuu (tai ainakin minulla tapahtui) repäisemällä eturaunasta suoraan alaspäin kun se verhoilu on semmosilla klipseillä. Ja takareunasta se ei ole millään kiinni vaan laahautuu siellä sitten luukun mukana.
Tuosta en osaa sanoa että miten sen saa eteenpäin muuta kuin että kannattaa varmaan aluksi puhdistaa ja voidella kiskot ja muut mekanismit. Voipi sitten nousta oikeaan korkeuteenkin kun tulee perille asti...
Niin onko sulla käsikäyttöinen vai sähköinen?
En ole tarkistanut. Mutta kun luukkua silmäilee niin se ei mene vasemmasta reunasta tiiviisti kiinni.Mihaline kirjoitti:Olethan katsonut että vedenpoistoreiät on auki?? Samaisia ongelmia esiintyi kun katon/luukun vedenpoistoreiät oli tukossa, ja vedet tulvi nimenomaan verhoilunvälistä pesussa sisään...
Tuli tuossa syyssateiden aikaan perehdyttya mutsin S123TDT:n kattoluukun anatomiaan. Luulin itsekin poistoreikien tukkeuman olevan syy auton allergiseen ylitsevuotavuuteen sadekeleissa ajellessa. Kun vuoto-ongelma ei ratkennut puhdistamalla poistokanavat, purin sisustaa tarpeeksi ja huomasin etta poistokanavien puhdistus oli muutaman vuoden myohassa.
Eli kattoluukun rungosta lahtee edestapain katsottuna kaksi poistokanavaa molemmille puolille jotka ovat metallia. Nama yhdistyvat A-pilareiden poistoputkiin kumiletkulla. Kattoluukun puoleinen poistokanava oli kaytannossa ruostunut olemattomiin ja letkun kiinnittaminen ei ollut enaan mahdollista. Soitto Viialaan, ja ennen kuin ehdin ekan lauseen loppuun kertoessani diagnoosini mutsini (auton)useamman kerran kuussa ilmaantuvasta vuoto-ongelmasta
tiesi Venetmaen porukka ongelmani syy-yhteyden.
Uusi luukku runkoineen paivineen Viialasta seka auto luottopajalle ja kosteusongelmat on korjattu.
Eli kattoluukun rungosta lahtee edestapain katsottuna kaksi poistokanavaa molemmille puolille jotka ovat metallia. Nama yhdistyvat A-pilareiden poistoputkiin kumiletkulla. Kattoluukun puoleinen poistokanava oli kaytannossa ruostunut olemattomiin ja letkun kiinnittaminen ei ollut enaan mahdollista. Soitto Viialaan, ja ennen kuin ehdin ekan lauseen loppuun kertoessani diagnoosini mutsini (auton)useamman kerran kuussa ilmaantuvasta vuoto-ongelmasta

Uusi luukku runkoineen paivineen Viialasta seka auto luottopajalle ja kosteusongelmat on korjattu.
Onko W126:ssa myös metalliset putket jotka on siis katon ja A-pilarien saumassa yhdistetty kumiletkulla? Näin tuontivaraosaliikkeessä A-pilareistaan katkaistun ässän ja minulle kerrottiin että letkujen tulee olla auki. Kaverilla nyt tiputtaa vettä apukuskin puolelle ja sanoin että rassaa/puhaltaa paineella auki. Voiko mitään hajota jos sinne tarjoaa paineilmaa?Jone M kirjoitti:Eli kattoluukun rungosta lahtee edestapain katsottuna kaksi poistokanavaa molemmille puolille jotka ovat metallia. Nama yhdistyvat A-pilareiden poistoputkiin kumiletkulla. Kattoluukun puoleinen poistokanava oli kaytannossa ruostunut olemattomiin ja letkun kiinnittaminen ei ollut enaan mahdollista.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
En usko että mitään voi hajota. Kyllä nuo kannattaa tarkastaa joka kevät/syksy, ja jos ei paineilmalla lähde auki, niin rassaa sitten mekaanisesti.karra kirjoitti:
Onko W126:ssa myös metalliset putket jotka on siis katon ja A-pilarien saumassa yhdistetty kumiletkulla? Näin tuontivaraosaliikkeessä A-pilareistaan katkaistun ässän ja minulle kerrottiin että letkujen tulee olla auki. Kaverilla nyt tiputtaa vettä apukuskin puolelle ja sanoin että rassaa/puhaltaa paineella auki. Voiko mitään hajota jos sinne tarjoaa paineilmaa?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi