tuulettajanhihna

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Jukka K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:18
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

tuulettajanhihna

Viesti Kirjoittaja Jukka K. »

Hihna on ruvennu kitisemään ja katsoin tuossa äsken tallissa, että hihnan kireyden säätö on jo ihan tapissa.

Olisko aika vaihtaa hihna. Päällisin puolin hihna on ihan OK.

190E (v. 87) hihnan säädössä on vain merkinnät ohut viiva - paksuviiva
käsittääkseni säädön pitäisi olla paksun viivan kohdalla. Olenko oikeassa?

2 asia.

Tuulilasiin tuli päivällä halkeama kuski kohdalle yläreunaan. n.10 cm.
Sanoivat mulle, että ei kannata korjata, kun ei ole läpi !?
Onko näin?
__________________
1987 MB 190E automatic
1996 Fiat Granduca

Take It Easy Is Job 1.
Avatar
Jukka K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:18
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukka K. »

jaahah hihna on nyt vaihdettu, mutta ei tuo säätö siitä kummennut.
Hihna on kireällä vasta kun säätää reippaasti sen paksumman viivan yli.
Onko tuossa vielä jossain säätöjä?
vai onkohan tuo säätimen näytin vain sekaisin?
__________________
1987 MB 190E automatic
1996 Fiat Granduca

Take It Easy Is Job 1.
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: tuulettajanhihna

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

Jukka K. kirjoitti: Tuulilasiin tuli päivällä halkeama kuski kohdalle yläreunaan. n.10 cm.
Sanoivat mulle, että ei kannata korjata, kun ei ole läpi !?
Onko näin?
Gibin gabin lasiliikkeeseen!
Toisen kerroksen (yleensä ulompi) halkeama voidaan "juottaa" korjausnesteellä, jolloin kosteus ei pääse tunkemaan halkeamaan ja pahentamaan sitä. Näkyy maitomaisena huntuna halkeaman reunoilla.

Korjaus onnistuu tuoreeltaan, ennen kuin siihen pääsee suoraa, pikeä yms. epäpuhtauksia.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Kyllä minäkin menisin korjauttamaan sen halkeeman.
Kohta on koko lasi halki,jos ei sen halkeaman päähän porata reikää, joka pysäyttää halkeaman etenemisen.
Sitten hartsia railoon, niin hyvä tulee.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
ztn
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ti 17.06.2003 11:16

W124 hihna

Viesti Kirjoittaja ztn »

Onko W124 hihnassa (diesel 2.0l) jotain tälläistä säätöä, itse en ole vielä kerennyt sitä löytämään. Vika on siis sama. eli kitisee, vaikka uuden hihnan pistin.
-MB SLK-
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

124:ssa automaatti säätö.Kitinää aiheuttaa se kiristinrulla,ei pahan hintainen ostos.Joskus voi myös se kiristinrullan jalustan laakeri kulunut,aiheuttaa sen että rulla on vinossa eikä uusikaan rulla kauaa kestä.KL-varaosien luettelosta ainakin löytyy noita osia...
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Niin tai sitten voi olla sellainen vika, että se koko kiristin systeemin kiinnitys on päässyt löystymään.
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
penax
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Su 06.07.2003 21:10
Paikkakunta: Kyrönmaa

Viesti Kirjoittaja penax »

Jani kirjoitti:Kyllä minäkin menisin korjauttamaan sen halkeeman.
Kohta on koko lasi halki,jos ei sen halkeaman päähän porata reikää, joka pysäyttää halkeaman etenemisen.
Sitten hartsia railoon, niin hyvä tulee.
Tulin juuri äsken tuulilasikorjaajan pakeilta. Korjattiin syyskuussa n. 10 cm halkeama, lokakuun lopulla takuuseen 5 cm lisää ja tänään taas 10 cm lisää, edelleen takuuseen.

Tuntuu olevan huono kestämään vaikka porataan päähän reikä (siis sen halkeaman). Nämä syksyn ja alkutalven kelit ovat myrkkyä tuollaiselle kun lämpötila vaihtelee +5- -20 C.

Aion käydä katsastamassa auton heti tammikuussa. Pääsee vuoden eteenpäin tuon tuulilasin kanssa. En oikein usko, että tuota halkeamaa saadaan lopullisesti pysähtymään.
penax

Kalusto:
BMW 525dA Touring -08
Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12

Exät:
Toyota Corolla dieselfarkku -99, muutettu pakuksi kesällä -13, MB 250 TD -89, VW Passat 1,9TD -94, VW Jetta 1,6D-85, VW Golf 1,6D -85, Ford Transit bussi -90
Toyota Carina -86, VW Transporter bussi -88, Lada 1200 -85, Mitsubishi Space Wagon -87
Peugeot 504 Familiale -79, Peugeot 504 Familiale -75, Renault 12 -69,
Peugeot 404 -69,Morris Marina 1,5D -71, Leyland Sherpa D -75, Fiat 600 -71

Tilanne päivitetty 12/2021
Avatar
Jukka K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:18
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukka K. »

Kävin äsken lasiliikkeessä näyttämässä tuulilasia.
Särö on lasin yläreunasta n. 10 cm alaspäin.
Sanoivat, että eivät voi tehdä mitään kun ei ole kiveniskemää tai jos olisi särö joka alkaa kiveniskemästä.
Kuulemma tuon tyyppinen särö ei pysähdy vaikka korjattaisiinkin.
Uusi lasi paikoilleen asennettuna olisi ollut n. 200 ekua
mielestäni ei paha hinta kun Veholla pelkkä lasi maksaisi jo tuon.
__________________
1987 MB 190E automatic
1996 Fiat Granduca

Take It Easy Is Job 1.
Avatar
penax
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Su 06.07.2003 21:10
Paikkakunta: Kyrönmaa

Viesti Kirjoittaja penax »

Joo, todennäköisesti mullakin jatkuu siksi koska halkeama on alkanut lasin reunasta. Korjaaja arveli myös, että lasi ei ole alkuperäinen, kuten luultavasti ei olekaan. Lasin vaihdossa saattaa siihen jäädä jännityksiä, jotka sitten saavat aikaan halkeaman olemattoman pienestäkin alkuviasta.
penax

Kalusto:
BMW 525dA Touring -08
Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12

Exät:
Toyota Corolla dieselfarkku -99, muutettu pakuksi kesällä -13, MB 250 TD -89, VW Passat 1,9TD -94, VW Jetta 1,6D-85, VW Golf 1,6D -85, Ford Transit bussi -90
Toyota Carina -86, VW Transporter bussi -88, Lada 1200 -85, Mitsubishi Space Wagon -87
Peugeot 504 Familiale -79, Peugeot 504 Familiale -75, Renault 12 -69,
Peugeot 404 -69,Morris Marina 1,5D -71, Leyland Sherpa D -75, Fiat 600 -71

Tilanne päivitetty 12/2021
Vieras001
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2964
Liittynyt: Pe 22.08.2003 12:58

Re: W124 hihna

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Viimeksi muokannut Vieras001, Ti 21.10.2008 10:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18059
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei taida rasvaus auttaa kitinään. Yleensä keinun laakeri on kulunut.
Katso yläpuolelta ja jos kiristimen rulla on hieman kierossa muihin pyöriin nähden, niin ei muuta kuin uusi laakeri vipuun.
Kitinä kuuluu siitä kun kierossa oleva rulla joutuu luistamaan hihnan selkää vasten.
Kovapäisimmät ovat ostaneet kolmekin erimerkkistä hihnaa ennenkuin kyselevät neuvoa korjaamolta...
wiimax.fi
Raimok
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: Ti 11.11.2003 14:58
Paikkakunta: Viitaniemi

Viesti Kirjoittaja Raimok »

Minulla oli w124 300d ( 779 000km) ohjaustehostimen pumpun korvakkeet
aika piilosta korkanneet se aiheutti vastaavat oireet. Veholla syyttivät
liikoja välyksiä, mutta vanhemman mersuspesialistin vihjeestä vika
paikallistettiin ja vaihettiin pumppu uuteen. Vaivat loppu ja vika oli selvä.
Kyllä mersun kone kestää,mutta kestääkö mies. Tämä on tosi.
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

AM kirjoitti:124:ssa automaatti säätö.Kitinää aiheuttaa se kiristinrulla,ei pahan hintainen ostos.Joskus voi myös se kiristinrullan jalustan laakeri kulunut,aiheuttaa sen että rulla on vinossa eikä uusikaan rulla kauaa kestä.KL-varaosien luettelosta ainakin löytyy noita osia...
Kävin äsken öljynvaihdossa. Siellä sälli tarkoitti kait tätä. Näytti mulle fikkarilla, ettei rulla ole enää samassa linjassa.
Onko tää paha vaihtaa?
Jos joku vaihtanut, niin neuvoista olisin kiitollinen.
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18059
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei ole paha vaihtaa.

Tuulettimen kotelo ja tuuletin irti, hihna löysälle, vesipumpun pyörä irti, hihnankiristimen iskari irti.

Keinu on kiinni isolla kuusiokoloruuvilla, ja pahusvie kun en koskaan muista kokoa - olisko 14 ? 12 ?
Sen lisäksi tarvitset 8mm (jos on visko) ja 6mm kuusiokoloavaimen, 13 mm lenkki + joku 13mm avain, 11 mm lenkkiavain, 10 mm avain TAI torx kokoa ?, kuitenkin vesipumpun pyörän ruuveihin.

Älä unohda keinun ja lohkon välissä olevaa rikkaa pois.

Muut tarkentavat varmaan.
wiimax.fi
Vastaa Viestiin