4-Maticin w-124TD iskareista

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Vesa K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 93
Liittynyt: Pe 08.10.2004 10:43
Paikkakunta: Varkaus

4-Maticin w-124TD iskareista

Viesti Kirjoittaja Vesa K »

Kun ne nyt ovat palvelusuransa loppupäässä ja uudet vastaavat ovat aika turkasen kalliit(330€/kpl)nimenomaan hydrauliperään, niin...

Mahtaakohan siihen olla mahdollista laittaa(varmaan saa jollainkeinoa käymään) tavallisen farkun iskarit?

Jos siihen laitetaan jotkut fyys mitoiltaan vastaavat, niin mitähän se käytännössä aiheuttaa? Vai aiheuttaako mitään?

Kokemuksia tai hyviä neuvoja kaivaten.

Mieluusti etsisi jonkun halvemman iskarivaihtoehdon...
W163 ML270 Final Ed
W123 200 1979
W115 200B 1969

W124 260E
W124 300TD 4-Matic
W124 250TD
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14225
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Terve, siis 4Matic-farmarin tasonsäätöiskari erilainen kuin tavallisessa? Mikähän lienee ero? Onko tuo KL:n hinta?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

"Tavallisen" farkun iskarit? Eikö kaikissa S124:ssa ole tasonsäätö eli mainitunlaiset hydrauli-iskarit. Vai ajattelitko jostain ihan muuntyyppisestä ajoneuvosta iskareita ? Kai siihen on mitattavissa jostain muustakin autosta tolpat, mutta miten sitten käy ajettavuuden, kuormankeston ym. en uskalla veikata mitään. Ehkä jopa sedanin iskarit kävisivät mittojen puolesta, jos se on ainoa kriteeri??

Ennemmin kuin itse tolpista, väittäisin että puhti on karannut jousipalloista, joiden uusiminen on suhteessa paljon kivuttomampaa. Ilman hyviä palloja eivät uudet iskaritolpatkaan toimi oikein hyvin.

E: metkaa kyllä, ainakin Merteilin hinnasto tuntee eri iskarin sekä "hydrauliseen" henkilöauton perään, että sitten vahvistetun version farkkuun, mikä muuten onkin sikamaisen hintainen.
4maticin perässä on muistaakseni ihan samat iskarit kuin takavetoisessakin, ainakin silloin oli kun omaani alustan korjautin.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Farkuissa on aina ko. hydrauli iskarit. Sedanin iskarit ei käy koska ne on paljon pidemmät.
Timope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 232
Liittynyt: To 02.06.2005 14:49
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Timope »

Kun itselläni oli aikanaan 124 farkku ja toinen iskari vuosi öljyä, ostin Venetmäeltä käytetyn tasonsäätöiskarin. Hinta asennuksineen oli about satasen nurkilla. Hyvin toimi ja tuli halvemmaksi!
Vesa K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 93
Liittynyt: Pe 08.10.2004 10:43
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Vesa K »

Eipä näytä kl:llä olevan muuta kuin tota yhtä iskaria. Eli siis vaihtoehtoja ei vissiin hirveesti ole.

Kuinka se kumityynyjen kunnon tarkastus ja mahdollinen vaihto kannattaa käytännössä toteuttaa??

Perä pomppii kyllä jo aika mukavasti ja pitkään...ja se on oikeassa asennossa, ei liiaan ylhäällä.
W163 ML270 Final Ed
W123 200 1979
W115 200B 1969

W124 260E
W124 300TD 4-Matic
W124 250TD
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kumityynyjen ? Tarkoitatko niitä kaasu/hydrauliikkapalloja:

http://www.nic.fi/~danes/w124/jutut/pic/p0113.jpg

jaa, sikäli turhan viestin kirjoitan kun ei ole mitään hajua miten ne voi tarkistaa, mutta ne ovat nuo kuvat mustat möllykät ja niille menee kaksi hydrauliikkaputkea. Mikäli putket ovat jumissa ruosteessa, niin hankalaa on.

Auto pukeille, vaikkapa nosturilla toisen puolen alatukivarsi ylös, jolloin hydraulineste pusrituu mahdollisimman paljon iskarista pois. Putket auki ja uudet pallot tilalle, putket kiinni. Sitten vain lisätään hydraulinestettä ja toivotaan parasta.

Niin en ole hommaa vielä tehnyt, mutta mulla nuo putket on siinä kunnossa, ettei meinaa saada auki ehjänä...sen takia on uudet putket tulossa.

Sillä vaivalla kun ne sieltä irroittaa, laittaa kyllä mieluusti uudet pallot.

Muuten KL:n kanssa kun asioi, niin ei kannata menettää toivoa, vaikka luettelossa ei ole. Usein siellä on hyllyssä tavaraa, jota ei ole luettelossa, ja tilaamalla saa vaikka mitä, esimerkiksi juuri nuo hydrauliikkaputket löyty hyllystä.
Viimeksi muokannut veskola, Ti 28.08.2007 21:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Vesa K kirjoitti:Eipä näytä kl:llä olevan muuta kuin tota yhtä iskaria. Eli siis vaihtoehtoja ei vissiin hirveesti ole.

Kuinka se kumityynyjen kunnon tarkastus ja mahdollinen vaihto kannattaa käytännössä toteuttaa??

Perä pomppii kyllä jo aika mukavasti ja pitkään...ja se on oikeassa asennossa, ei liiaan ylhäällä.
Kumityynyt? Jos oikein taka-apurungon puslista puhutaan, auto on saatava ylös ja kelkka alas. Savotta lienee jonkinmoinen.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tuossa on vielä tuo thredi, jossa me spekuloimme ja ihmettelimme hydrauliperän pomppimista, ja sen syitä. Ainakin itse vakuutin itseni, että pomppiminen johtuu juuri kaasupallojen kaasun karkaamisesta. Sieltä lisää:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 327#372327

Mikäli hydrauli-iskari pystyy nostamaan ja laskemaan perän, eikä vuoda nestettä, niin en näe mitään syytä uusia sitä...jollei joku käske :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

veskola kirjoitti:Tuossa on vielä tuo thredi, jossa me spekuloimme ja ihmettelimme hydrauliperän pomppimista, ja sen syitä. Ainakin itse vakuutin itseni, että pomppiminen johtuu juuri kaasupallojen kaasun karkaamisesta. Sieltä lisää:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 327#372327

Mikäli hydrauli-iskari pystyy nostamaan ja laskemaan perän, eikä vuoda nestettä, niin en näe mitään syytä uusia sitä...jollei joku käske :roll:
'

Tämä. En muista, että itse hydraulitolppien vioista olisi täällä puhuttu ainakaan S124:n osalta juuri koskaan, palloissa on vikaa useammin.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Andy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 416
Liittynyt: Pe 04.04.2003 12:27
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Andy »

Itse _jouduin_ vaihtamaan hytrauliset takaiskarit omaan lankkuuni keväällä. Oire oli se, että pienissäkin kuopissa takapää kolahti kunnolla, vähän niin kuin lankulla (puusellaisella) olisi iskenyt lattiaan. Syynä oli iskarin alapään nivel, joka oli väljä. Itse iskarin hydraulinen toimintopuoli oli (pääosin) kunnossa. Ongelma kun on siinä, että niveltä ei pysty erikseen vaihtamaan. Jos vika olisi noissa kaasupalloissa, perän pitäisi kaiketi heijata ylös alas pystysuuntaisissa heitoissa vähän kengurumaisesti.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Andy kirjoitti:Jos vika olisi noissa kaasupalloissa, perän pitäisi kaiketi heijata ylös alas pystysuuntaisissa heitoissa vähän kengurumaisesti.
Ei suinkaan, jos siellä ei ole kaasua, siellä ei ole tilaa heijata yhtään mihinkään, neste ei voi puristua kasaan. Neste voi vain virrata paikasta toiseen. Silleen se neste virtaamalla vaimentaa tavallisessa iskarissa. Se miten tuo hydrauli-iskari oikeasti vaimentaa on ainakin minulle tuntematon asia. Yksi teoria on, että se neste virtaa kaasupalloon, ja se nesteen virtaamisen hitaus tekee iskarista jäykän, liikettä vastustavan...mutta kuten sanottu, sinne palloon ei virtaa yhtään mitään jos siellä ei ole kaasua. Sama jos iskari pumpataan niin täyteen nestettä, ettei siellä ole enää tilaa virtailla.

Tai no, ehkä se sitten aiheuttaa sen kengurumaisen käytöksen, kun iskari on yhtä puuta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Andy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 416
Liittynyt: Pe 04.04.2003 12:27
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Andy »

veskola kirjoitti:
Andy kirjoitti:Jos vika olisi noissa kaasupalloissa, perän pitäisi kaiketi heijata ylös alas pystysuuntaisissa heitoissa vähän kengurumaisesti.
Ei suinkaan, jos siellä ei ole kaasua, siellä ei ole tilaa heijata yhtään mihinkään, neste ei voi puristua kasaan. Neste voi vain virrata paikasta toiseen. Silleen se neste virtaamalla vaimentaa tavallisessa iskarissa. Se miten tuo hydrauli-iskari oikeasti vaimentaa on ainakin minulle tuntematon asia. Yksi teoria on, että se neste virtaa kaasupalloon, ja se nesteen virtaamisen hitaus tekee iskarista jäykän, liikettä vastustavan...mutta kuten sanottu, sinne palloon ei virtaa yhtään mitään jos siellä ei ole kaasua. Sama jos iskari pumpataan niin täyteen nestettä, ettei siellä ole enää tilaa virtailla.

Tai no, ehkä se sitten aiheuttaa sen kengurumaisen käytöksen, kun iskari on yhtä puuta.
Veskola taitaa puhua viisaita. Oli miten oli, oma ongelmani korjaantui iskarien vaihdolla. Metsästin aikani kunnollisia käytettyjä, ja niiden puuttuessa ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin $$$.
Vastaa Viestiin