4-Maticin w-124TD iskareista
4-Maticin w-124TD iskareista
Kun ne nyt ovat palvelusuransa loppupäässä ja uudet vastaavat ovat aika turkasen kalliit(330€/kpl)nimenomaan hydrauliperään, niin...
Mahtaakohan siihen olla mahdollista laittaa(varmaan saa jollainkeinoa käymään) tavallisen farkun iskarit?
Jos siihen laitetaan jotkut fyys mitoiltaan vastaavat, niin mitähän se käytännössä aiheuttaa? Vai aiheuttaako mitään?
Kokemuksia tai hyviä neuvoja kaivaten.
Mieluusti etsisi jonkun halvemman iskarivaihtoehdon...
Mahtaakohan siihen olla mahdollista laittaa(varmaan saa jollainkeinoa käymään) tavallisen farkun iskarit?
Jos siihen laitetaan jotkut fyys mitoiltaan vastaavat, niin mitähän se käytännössä aiheuttaa? Vai aiheuttaako mitään?
Kokemuksia tai hyviä neuvoja kaivaten.
Mieluusti etsisi jonkun halvemman iskarivaihtoehdon...
W163 ML270 Final Ed
W123 200 1979
W115 200B 1969
W124 260E
W124 300TD 4-Matic
W124 250TD
W123 200 1979
W115 200B 1969
W124 260E
W124 300TD 4-Matic
W124 250TD
Terve, siis 4Matic-farmarin tasonsäätöiskari erilainen kuin tavallisessa? Mikähän lienee ero? Onko tuo KL:n hinta?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
"Tavallisen" farkun iskarit? Eikö kaikissa S124:ssa ole tasonsäätö eli mainitunlaiset hydrauli-iskarit. Vai ajattelitko jostain ihan muuntyyppisestä ajoneuvosta iskareita ? Kai siihen on mitattavissa jostain muustakin autosta tolpat, mutta miten sitten käy ajettavuuden, kuormankeston ym. en uskalla veikata mitään. Ehkä jopa sedanin iskarit kävisivät mittojen puolesta, jos se on ainoa kriteeri??
Ennemmin kuin itse tolpista, väittäisin että puhti on karannut jousipalloista, joiden uusiminen on suhteessa paljon kivuttomampaa. Ilman hyviä palloja eivät uudet iskaritolpatkaan toimi oikein hyvin.
E: metkaa kyllä, ainakin Merteilin hinnasto tuntee eri iskarin sekä "hydrauliseen" henkilöauton perään, että sitten vahvistetun version farkkuun, mikä muuten onkin sikamaisen hintainen.
4maticin perässä on muistaakseni ihan samat iskarit kuin takavetoisessakin, ainakin silloin oli kun omaani alustan korjautin.
Ennemmin kuin itse tolpista, väittäisin että puhti on karannut jousipalloista, joiden uusiminen on suhteessa paljon kivuttomampaa. Ilman hyviä palloja eivät uudet iskaritolpatkaan toimi oikein hyvin.
E: metkaa kyllä, ainakin Merteilin hinnasto tuntee eri iskarin sekä "hydrauliseen" henkilöauton perään, että sitten vahvistetun version farkkuun, mikä muuten onkin sikamaisen hintainen.
4maticin perässä on muistaakseni ihan samat iskarit kuin takavetoisessakin, ainakin silloin oli kun omaani alustan korjautin.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Eipä näytä kl:llä olevan muuta kuin tota yhtä iskaria. Eli siis vaihtoehtoja ei vissiin hirveesti ole.
Kuinka se kumityynyjen kunnon tarkastus ja mahdollinen vaihto kannattaa käytännössä toteuttaa??
Perä pomppii kyllä jo aika mukavasti ja pitkään...ja se on oikeassa asennossa, ei liiaan ylhäällä.
Kuinka se kumityynyjen kunnon tarkastus ja mahdollinen vaihto kannattaa käytännössä toteuttaa??
Perä pomppii kyllä jo aika mukavasti ja pitkään...ja se on oikeassa asennossa, ei liiaan ylhäällä.
W163 ML270 Final Ed
W123 200 1979
W115 200B 1969
W124 260E
W124 300TD 4-Matic
W124 250TD
W123 200 1979
W115 200B 1969
W124 260E
W124 300TD 4-Matic
W124 250TD
Kumityynyjen ? Tarkoitatko niitä kaasu/hydrauliikkapalloja:
http://www.nic.fi/~danes/w124/jutut/pic/p0113.jpg
jaa, sikäli turhan viestin kirjoitan kun ei ole mitään hajua miten ne voi tarkistaa, mutta ne ovat nuo kuvat mustat möllykät ja niille menee kaksi hydrauliikkaputkea. Mikäli putket ovat jumissa ruosteessa, niin hankalaa on.
Auto pukeille, vaikkapa nosturilla toisen puolen alatukivarsi ylös, jolloin hydraulineste pusrituu mahdollisimman paljon iskarista pois. Putket auki ja uudet pallot tilalle, putket kiinni. Sitten vain lisätään hydraulinestettä ja toivotaan parasta.
Niin en ole hommaa vielä tehnyt, mutta mulla nuo putket on siinä kunnossa, ettei meinaa saada auki ehjänä...sen takia on uudet putket tulossa.
Sillä vaivalla kun ne sieltä irroittaa, laittaa kyllä mieluusti uudet pallot.
Muuten KL:n kanssa kun asioi, niin ei kannata menettää toivoa, vaikka luettelossa ei ole. Usein siellä on hyllyssä tavaraa, jota ei ole luettelossa, ja tilaamalla saa vaikka mitä, esimerkiksi juuri nuo hydrauliikkaputket löyty hyllystä.
http://www.nic.fi/~danes/w124/jutut/pic/p0113.jpg
jaa, sikäli turhan viestin kirjoitan kun ei ole mitään hajua miten ne voi tarkistaa, mutta ne ovat nuo kuvat mustat möllykät ja niille menee kaksi hydrauliikkaputkea. Mikäli putket ovat jumissa ruosteessa, niin hankalaa on.
Auto pukeille, vaikkapa nosturilla toisen puolen alatukivarsi ylös, jolloin hydraulineste pusrituu mahdollisimman paljon iskarista pois. Putket auki ja uudet pallot tilalle, putket kiinni. Sitten vain lisätään hydraulinestettä ja toivotaan parasta.
Niin en ole hommaa vielä tehnyt, mutta mulla nuo putket on siinä kunnossa, ettei meinaa saada auki ehjänä...sen takia on uudet putket tulossa.
Sillä vaivalla kun ne sieltä irroittaa, laittaa kyllä mieluusti uudet pallot.
Muuten KL:n kanssa kun asioi, niin ei kannata menettää toivoa, vaikka luettelossa ei ole. Usein siellä on hyllyssä tavaraa, jota ei ole luettelossa, ja tilaamalla saa vaikka mitä, esimerkiksi juuri nuo hydrauliikkaputket löyty hyllystä.
Viimeksi muokannut veskola, Ti 28.08.2007 21:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Kumityynyt? Jos oikein taka-apurungon puslista puhutaan, auto on saatava ylös ja kelkka alas. Savotta lienee jonkinmoinen.Vesa K kirjoitti:Eipä näytä kl:llä olevan muuta kuin tota yhtä iskaria. Eli siis vaihtoehtoja ei vissiin hirveesti ole.
Kuinka se kumityynyjen kunnon tarkastus ja mahdollinen vaihto kannattaa käytännössä toteuttaa??
Perä pomppii kyllä jo aika mukavasti ja pitkään...ja se on oikeassa asennossa, ei liiaan ylhäällä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Tuossa on vielä tuo thredi, jossa me spekuloimme ja ihmettelimme hydrauliperän pomppimista, ja sen syitä. Ainakin itse vakuutin itseni, että pomppiminen johtuu juuri kaasupallojen kaasun karkaamisesta. Sieltä lisää:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 327#372327
Mikäli hydrauli-iskari pystyy nostamaan ja laskemaan perän, eikä vuoda nestettä, niin en näe mitään syytä uusia sitä...jollei joku käske
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 327#372327
Mikäli hydrauli-iskari pystyy nostamaan ja laskemaan perän, eikä vuoda nestettä, niin en näe mitään syytä uusia sitä...jollei joku käske

Lisää tietoa: www.skg.fi
'veskola kirjoitti:Tuossa on vielä tuo thredi, jossa me spekuloimme ja ihmettelimme hydrauliperän pomppimista, ja sen syitä. Ainakin itse vakuutin itseni, että pomppiminen johtuu juuri kaasupallojen kaasun karkaamisesta. Sieltä lisää:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 327#372327
Mikäli hydrauli-iskari pystyy nostamaan ja laskemaan perän, eikä vuoda nestettä, niin en näe mitään syytä uusia sitä...jollei joku käske
Tämä. En muista, että itse hydraulitolppien vioista olisi täällä puhuttu ainakaan S124:n osalta juuri koskaan, palloissa on vikaa useammin.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Itse _jouduin_ vaihtamaan hytrauliset takaiskarit omaan lankkuuni keväällä. Oire oli se, että pienissäkin kuopissa takapää kolahti kunnolla, vähän niin kuin lankulla (puusellaisella) olisi iskenyt lattiaan. Syynä oli iskarin alapään nivel, joka oli väljä. Itse iskarin hydraulinen toimintopuoli oli (pääosin) kunnossa. Ongelma kun on siinä, että niveltä ei pysty erikseen vaihtamaan. Jos vika olisi noissa kaasupalloissa, perän pitäisi kaiketi heijata ylös alas pystysuuntaisissa heitoissa vähän kengurumaisesti.
Ei suinkaan, jos siellä ei ole kaasua, siellä ei ole tilaa heijata yhtään mihinkään, neste ei voi puristua kasaan. Neste voi vain virrata paikasta toiseen. Silleen se neste virtaamalla vaimentaa tavallisessa iskarissa. Se miten tuo hydrauli-iskari oikeasti vaimentaa on ainakin minulle tuntematon asia. Yksi teoria on, että se neste virtaa kaasupalloon, ja se nesteen virtaamisen hitaus tekee iskarista jäykän, liikettä vastustavan...mutta kuten sanottu, sinne palloon ei virtaa yhtään mitään jos siellä ei ole kaasua. Sama jos iskari pumpataan niin täyteen nestettä, ettei siellä ole enää tilaa virtailla.Andy kirjoitti:Jos vika olisi noissa kaasupalloissa, perän pitäisi kaiketi heijata ylös alas pystysuuntaisissa heitoissa vähän kengurumaisesti.
Tai no, ehkä se sitten aiheuttaa sen kengurumaisen käytöksen, kun iskari on yhtä puuta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Veskola taitaa puhua viisaita. Oli miten oli, oma ongelmani korjaantui iskarien vaihdolla. Metsästin aikani kunnollisia käytettyjä, ja niiden puuttuessa ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin $$$.veskola kirjoitti:Ei suinkaan, jos siellä ei ole kaasua, siellä ei ole tilaa heijata yhtään mihinkään, neste ei voi puristua kasaan. Neste voi vain virrata paikasta toiseen. Silleen se neste virtaamalla vaimentaa tavallisessa iskarissa. Se miten tuo hydrauli-iskari oikeasti vaimentaa on ainakin minulle tuntematon asia. Yksi teoria on, että se neste virtaa kaasupalloon, ja se nesteen virtaamisen hitaus tekee iskarista jäykän, liikettä vastustavan...mutta kuten sanottu, sinne palloon ei virtaa yhtään mitään jos siellä ei ole kaasua. Sama jos iskari pumpataan niin täyteen nestettä, ettei siellä ole enää tilaa virtailla.Andy kirjoitti:Jos vika olisi noissa kaasupalloissa, perän pitäisi kaiketi heijata ylös alas pystysuuntaisissa heitoissa vähän kengurumaisesti.
Tai no, ehkä se sitten aiheuttaa sen kengurumaisen käytöksen, kun iskari on yhtä puuta.