pojanmassaus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
juuke.rantala
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Pe 27.07.2007 21:32

pojanmassaus

Viesti Kirjoittaja juuke.rantala »

- Mitä pitäs tehdä kun tuli iso yllätys kun kävin auton alla muuta tekemässä niin huomasin ruoste pisamia. Auto on käytetty vajaa neljä vuotta sitten Dinitrol suojauksessa ja siitä kaksi vuotta tarkistuksessa, sanovat että pysyy takuu kun kahden vuoden välein tarkistuttaa. Auton pohjassa oli kahdessa kohtaa noin 10mm halkaisialtaan pieni pisama ennen eka käsittelyä muuten maali näytti ehjältä (tuotu saksasta), aikovat hiekkapuhaltaa ja maalata ennen massausta. Nyt levitellään käsiä ei kuulemma voi mitään . Auto 124d
Avatar
biglimited
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 397
Liittynyt: Ke 03.01.2007 16:55
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja biglimited »

Niin sellaista se massauksen kanssa taitaa joskus olla...

Omat autot on aina vanhaan tyyliin oljymassattu, tuttu sitä tekee ja kehuu ainoaksi oikeaksi vanhempiin kärryihin. Ja tuntuuhan se järkeenkäyvältä kun ajattelee muuta kuin ihka uutta pintaa. Sekoitussuhdetta aineiden suhteen en ole kysynyt mutta tuskin se mikään salaisuus on, täytyypi kysästä!
Sakemannicäbi
ytte
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 08.12.2003 15:37
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte »

Öljymassa ja terva on suht turhia käsittelyjä nykyään, tässäkin taitaa olla kaksi koulukuntaa.

Tärkeintä massauksessakin on hyvä pohja käsittely, turhaan sen kuran ja ruosteen päälle mitään levittelee. Ensin pesu, tarkka hiekkapuhallus/paikkaus jos tarvis ja puhdistetaan hiekkapöly pois. Seuraavaksi pohjamaalataan paljas pelti happomaalilla tai jollakin vastaavalla hyvällä pohjamaalilla, vähä kotelosuoja-ainetta tartuntaa parantavaksi ja sitten vasta kunnon massaus.

Sinne pohjan alle varmaan kannattaa kuikkia useemminkin kun kerran kahdessa vuodessa, suht pienestä kolhusta lähtee ruoste leviämään. Soratiellä ajaminen on tehokkaampaa kun hiekkapuhallus ;)


nimimerkki: Väyrynen parhaillaan nosturilla ottamassa vastaan 8l massaa ja 2l kotelosuoja-ainetta :roll:
Avatar
kleitos
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Pe 25.03.2005 17:48
Paikkakunta: Nummela

Re: pojanmassaus

Viesti Kirjoittaja kleitos »

juuke.rantala kirjoitti:- Mitä pitäs tehdä kun tuli iso yllätys kun kävin auton alla muuta tekemässä niin huomasin ruoste pisamia. Auto on käytetty vajaa neljä vuotta sitten Dinitrol suojauksessa ja siitä kaksi vuotta tarkistuksessa, sanovat että pysyy takuu kun kahden vuoden välein tarkistuttaa. Auton pohjassa oli kahdessa kohtaa noin 10mm halkaisialtaan pieni pisama ennen eka käsittelyä muuten maali näytti ehjältä (tuotu saksasta), aikovat hiekkapuhaltaa ja maalata ennen massausta. Nyt levitellään käsiä ei kuulemma voi mitään . Auto 124d
8) Terve! Omaani ceekoriseen vm-99 tehtiin finikor käsittely (kalliskin vielä) keväällä 2004 ja tänä keväänä hokasin että tämähän ruostuu käsiin, ainakin pohjastaan :evil: :twisted: Joku vahapohjainen "massa" oli irronnut kauttaaltaan ja pohja ruosteenruskea :cry: Hiekkapuhallettiin kevyesti ja massattiin "perinteisesti" ja hyvältä näyttää :lol: Autolla ajettu ainoastaan asfaltilla ja vähän sielläkin!
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: pojanmassaus

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mikäli on oikein hyvin ruostunut, kuten minun V-malli vuodelta 98 on, ei sitä voi hiekkapuhaltaa riittävän hyvin, jollei pura koko alustatekniikkaa pois tieltä mukaanlukien kaikki tukivarret, jarruputket ja jouset.

...ja vaikka pääsisi puhaltamaankin niin saumoihin jää edelleen ruostetta -> ne ruostesuojat, jotka toimivat uudessa autossa, eivät toimi tuossa enää.

Tervaöljyhoito kuitenkin pysäyttää ruostumisen siihen pisteeseen, mutta vaatii jatkuvan, no puolivuosittaisen, öljyämisen tarpeen. No onneksi vastaavia tuhraavia öljymäisiä tuotteita on ihan tuotakin tarkoitusta varten, niin voi ostaa varsinaista ruostesuoja-ainetta. "Alustamassa" ei liene tälläistä ainetta...

Oikeastaan se on helppo valita se aine, ottaa sitä purkista pensseliin ja nostaa käden ylös. Mikäli aina valuu kainaloon ja sieltä munaiskuihin saakka, niin silloin se on sitä oikeata, joka osaa tunkeutua saumoihin, ruosteen sisään ja onkaloihin. Toinen juttu on miten tuo kannattaa levittää, ainakin sotkua tulee.

Minä käytän ainakin toistaiseksi terva-, teräketjuöljy-, vernissa-sekoitusta, jos noita nyt yleensä viitsin mitenkään suojata.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3495
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Tätä keskusteluahan on käyty jo täällä.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Noname
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 372
Liittynyt: Ke 21.02.2007 20:49
Paikkakunta: Espoo

ja täällä vanhemman C-sarjan näkökulmasta

Viesti Kirjoittaja Noname »

Maailmassa on kahdenlaisia autoja. On uusia Mersuja ja käytettyjä Mersuja. =D
ex. MB W211 E270 cdi Elegance `04
ex. MB W202 C280 Ésprit ´95 Imperial Red.
Vastaa Viestiin