Katselin tuossa viikonloppuna (en ostoaikeissa ) 95-mallista E250TD-farkkua. Oli ihan siisti nahkapenkeillä, automaatilla ja ilmastoinnilla. Kilometritkin olivat ihan kohtuulliset, ~280th.
Muttamutta, kuplivaa ruostetta takaluukussa ja "peräkomuutin" ikkunalistoissa. Lisäksi konepellin etureuna sisäpuolelta umpiruosteessa ja muutenkin konehuoneessa kuplivaa ruostetta.
Onko siis tuo listojen ja takaluukun ruostuminen tyyppivika farkussa vai mitä ihmettä? Aikoinaan tuossa meikämannen -86/87 300D:ssä ei kyllä ollut yhtään ruostetta konehuoneessa edes 12v vanhana ja 200th:n ajolukemilla. Notta onko noissa 124E-malleissa jo enemmän sunnuntaikappaleita vai mitä?
Ihan hieno auto muuten...
Kaikki ruostuu mitkä on tehty "raudasta"!
Tietysti vaikuttaa onko ko.autoa esim:kolarikorjattu? Tai onko autoa koskaan ruostesuojattu yms...
Usein konehuoneen ruostumiseen on syynä vaihdetut osat ja niiden suojaus!
Koska ei se ruostu jos ei saa alkua mistään? ( kivenisku,hitsaus tai naarmu.) Harvemmin konepelti tai katto on keskeltä puhkiruostunut,kuten arat osat autoissa helmat ja kaaret,mitkä saavat usein kiveniskuja?
Ja tärkeimpänä tietysti miten autoa on pidetty?
Tuota noin, farkku yleensäkin näyttäisi kestävän paremmin ruostetta vastaan kuin sedan (esim. takavalojen kohta ei ruostu), kummaa kyllä, mutta nuo takasivulasien listat, jotka ovat alumiinia, ovat kuplalla JOKAISESSA farkussa jonka olen ikinä nähnyt, kupla on pientä eikä sitä huomaa jos ei oikein tuijota.
Ainoa ruostealtis paikka on nuo takasivulasien alakohdat, kun tiivisteet tuppaavat vuotamaan.
Kummassakaan omassa autossa (-88 ja -92) ei ole ollut ruostetta missään, eikä kyllä ole paikattukaan.
Mauri H. kirjoitti: takasivulasien listat, jotka ovat alumiinia, ovat kuplalla JOKAISESSA farkussa jonka olen ikinä nähnyt,
Paitsi mulla. Vastaavasti meikällä on sitten takaluukun alareuna, "pokkaus" joka on katseilta näkymättömissä, hiukan ruosteessa.
Onko noin, aika kummaa, se alumiini tahtoo alkaa kuplimaan, olisiko vaihdettu joskus...? Kaverin -96:sessakin kuplii jo, mutta se on niin pientä millin kokoista kuplaa pari kappaletta per puoli ettei haittaa, sellaista se on omassakin.
Mun tietääkseni (!) omassa autossani on kyllä originaali ikkunanlistat. Ehkä ne kuplat on sitten tositosi pieniä tai sitten niitä ei ole.
Tuo takaluukun alareunan happaneminen on kyllä helppo ymmärtää. Pystyssä perässäähn on aika kova "imu", jolloin suolaliejua kyllä ajautuu pienempiinkin rakoihin. Pintapelleistä möhnä huuhtoutuu ja kuivuu, mutta luukun alapinnassa se saa tehdä tehtäväänsä rauhassa.
Joo, siis se lasinlistojen kuppa on ihan sellaista pienen pientä tippaa, ei mitään kunnon kuplimista ollenkaan, ihan kuin hammastikun päällä pistettyjä maalipaukamia.
Takaluukku on omassa ihan ok, riittävä pesu ja vaha pitää sekin kunnossa.
omassa 300td oli pehmosta takapuskurin päiden takana (tuuletusritilöiden vieressä), tuulilasin pissapojan säiliön alla, alkavaa takasivuikkunoiden alareunoissa (ertyisesti kulmat), ja hieman takakaaren reunassa sekä tietysti tunkin reikien ympärillä.
auto oli siis etelä-Saksan tuontia ja joutui ottamaan migin käteen
nykyistä E:tä ei ole tarvinnu hitsata mistään (ja olen aika tarkkaan jo tutkinut kun ruostesuojasin)
Mauri H. kirjoitti: mutta nuo takasivulasien listat, jotka ovat alumiinia, ovat kuplalla JOKAISESSA farkussa jonka olen ikinä nähnyt, kupla on pientä eikä sitä huomaa jos ei oikein tuijota.
Minäkin vahvistan saman eli takimmaisen ikkunan kiertävässä listassa molemmilla puolilla ja molemmissa päissä kuplii selvästi. Muualla ei sitten farkussa olekaan ruostetta näkynyt.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24