190D -86 W201 turbotus

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
Allu D.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: La 10.07.2004 16:00
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Allu D. »

veskola kirjoitti:10 mm elementit, semmoset sopis tämän topicin turboon :roll: ¨
Voi kiesus, älkää nyt enään poikaa vedättäkö jas kiusatko :lol: :roll: :lol:
Köyhällä ei ole varaa ajaa huonolla!
"some people do, some people talk."
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei kun se on tosijuttu, että joskus jollain kuulemma oli 10 mm elementit...vai oliko se urbaani legenda sittenkin :D

Vääntö mahtoi olla 2000 Nm.

Ei ne siihen vakiopumppuun sentään mahdu :lol: ja tarvii muutama muu pikkujuttu tehdä samalla kun vaihtaa elementtejä pumppuun tai yleensäkin lisää syöttöä.

mutta joo, ei kannattaa lueskella noi vanhat jutut ja opiskella sitä auton rikkomista oikein urakalla kun ei kukaan jaksa vastailla aina samoihin kysymyksiin :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1058
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Viesti Kirjoittaja kilander »

Juu,lukea kannattaa,juttua on senverran paljon.

Kyllä sitä tuli puolisen vuotta luettua ajatuksen kanssa näitä turbotusasioita netistä,sitten vaan osien haalimista-pitkä viikonloppu asennusta,ja superi oli valmis :D .
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Joo, taitaa olla jossain kohdassa käsitelty kaikki mahdollinen mersun turbotukseen ja superointiin liittyvä täällä. Joku sais välillä tehdä jonkin projektin oikein kuvien kanssa.
Avatar
THOOOOOONNI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: Su 05.11.2006 21:47
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja THOOOOOONNI »

olen lueskellut monet topic läpi. kesän mittää varmaa superi rojekti tulloo ku ruppee tienoomaa. mut voi olla et saan ostettua vuan sen auton :D :D mut hiljaa hyvä tulee. ja auto on kyl 190 2.5 DT :D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

joo, tarttis varmaan alkaa tekemään jotain :lol:

On tuossa pari oikein hyvin kuvilla varustettua projektia justiinsa valmistunut. linttaracing ja peterhi, siitä saa vähän mallia miten pitäisi tehdä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
THOOOOOONNI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: Su 05.11.2006 21:47
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja THOOOOOONNI »

mennee vähä off top:s. mitenkä on ku kutos laittas 2 turpoa ( 3 sylinterille ja ja toiselle oma) onko kukaan rakenut?kun tuli tuommonen ajatus mielee? :) :)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Laita ny ensin se yksi :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

veskola kirjoitti:Ei kun se on tosijuttu, että joskus jollain kuulemma oli 10 mm elementit...vai oliko se urbaani legenda sittenkin :D

Vääntö mahtoi olla 2000 Nm.:roll:
Ei ollu lekentaa.... paitsi ehkä nuo väännöt :roll:

w123 300dt ja kardaani poikki kiertymällä :twisted: Pumppu tehty ja säädetty ruuvipenkissä tallin pöydällä.

Myöhemmin auto suoriutui varttimailista 12,8?? tosin eri koneella yms. liekkö vieläkin maaliman nopein w123 katu-/käyttö-/talviauto 8)
Joku mersupurkaamo??
Avatar
THOOOOOONNI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: Su 05.11.2006 21:47
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja THOOOOOONNI »

veskola kirjoitti:Laita ny ensin se yksi :roll:
ihan mielenkiinnosta kyselen.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

GTI lehdessä on laitettu bensakutoseen kaksi ahdinta, joten sieltä voi katsoa mallia. Se käy ihan samalla tavalla kuin yhden laittaminen, paitsi että siinä on kaksi kertaa enemmän hommaa. Kaksi kertaa enemmän öljyn tulo- ja lähtöletkua. Kaksi tulo ja lähtölaippaa. Kaksi präkäävää hukkaporttia. Kaksi akselia, jotka voivat hajota. Neljä siipeä, jotka voivat murentua. Tuplasti liitoksia, jotka alkavat vuotaa. Yli kaksi kertaa enemmän kustannuksia per hevosvoima verrattuna yhteen ahtimeen. Mielestäni se ei anna yhtään mitään uutta verrattuna yhteen kunnolliseen ahtimeen.

Kyllä siitä saa tehoa aivan samalla lailla kuin yhdelläkin, joskus jopa enemmän, joskus jopa vähemmän.

Kenenkäs se 10 millinen muuten oli, oliko se sen edesmenneen mersuilijan ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
THOOOOOONNI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: Su 05.11.2006 21:47
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja THOOOOOONNI »

veskola kirjoitti:GTI lehdessä on laitettu bensakutoseen kaksi ahdinta, joten sieltä voi katsoa mallia. Se käy ihan samalla tavalla kuin yhden laittaminen, paitsi että siinä on kaksi kertaa enemmän hommaa. Kaksi kertaa enemmän öljyn tulo- ja lähtöletkua. Kaksi tulo ja lähtölaippaa. Kaksi präkäävää hukkaporttia. Kaksi akselia, jotka voivat hajota. Neljä siipeä, jotka voivat murentua. Tuplasti liitoksia, jotka alkavat vuotaa. Yli kaksi kertaa enemmän kustannuksia per hevosvoima verrattuna yhteen ahtimeen. Mielestäni se ei anna yhtään mitään uutta verrattuna yhteen kunnolliseen ahtimeen.

Kyllä siitä saa tehoa aivan samalla lailla kuin yhdelläkin, joskus jopa enemmän, joskus jopa vähemmän.

Kenenkäs se 10 millinen muuten oli, oliko se sen edesmenneen mersuilijan ?

eli helpompi ja paremmin saa tehoa yhdellä isolla ahtimella. :D :D
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

veskola kirjoitti:Kenenkäs se 10 millinen muuten oli, oliko se sen edesmenneen mersuilijan ?
Ei oo edesmennyt. Ei auto eikä mies. Ainaki vielä toissapäivänä oltiin puhelin kontakteissa.

Foorumilta löytyy paljon juttua w123 300dt- 24V 8) .
Joku mersupurkaamo??
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Oulaisissa päin on yksi OM603 kahdella kolmen kollektoriin kytketyllä KKK26:lla. Kuulemma hyvin pelaa sekin erilainen toteutus "kaksoisahtamisesta" :wink:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
W126 300SD -84 talviunilla.
Lavetti (S124-OM603-ST) Yhteishuoltajuudessa.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?”
nevis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ti 29.05.2007 19:44
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja nevis »

eli helpompi ja paremmin saa tehoa yhdellä isolla ahtimella. :D
älä nyt kuitenkaa hulluttele sen turpon koon kans, ko kylläse ketuttaa ajaa ko ahtopaine nousee hitaasti ja vasta sitte ko on kaasu pohojasa.

mulla 190 2.0, kossu sierran turpolla johon kumpiki pesä vaihettu isompaan, ihte sääjetty pumppu, ahtua 1.3bar ,pittää laittaa 7mm elementit nii jos se sitte nostais liukkaammin
nevis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ti 29.05.2007 19:44
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja nevis »

passaako muten nuot turpon kanget nuihin vapari mäntiin suoraan? pitäs saaja umpirautaa konneeeseen ko ei nuo ontot tunnu kestävän :oops:
Avatar
sata90dee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 199
Liittynyt: Ti 07.11.2006 20:37
Paikkakunta: koskenkorva

Viesti Kirjoittaja sata90dee »

nevis kirjoitti:passaako muten nuot turpon kanget nuihin vapari mäntiin suoraan? pitäs saaja umpirautaa konneeeseen ko ei nuo ontot tunnu kestävän :oops:
ei sovi koska turbokoneessa on paksummat männäntapit, mutta osta tubonkoneen männät myös niin tulee nekin samalla laitettua paremmat.
Multa muuten löytyisi turbon kankia ja mäntiä sen neljä kappaletta hintaan 400€ jos kiinnostaa.
nevis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ti 29.05.2007 19:44
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja nevis »

joo mää kahtelen. mutta kyllä sinne pittää jämympää osaa saaja ko ei kestäny vakio pumpulla syöttö tapisa ko 500km ajella 1.4 bar paineilla :oops:
masah
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Su 12.02.2006 22:18
Paikkakunta: etelä-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja masah »

oisko kuitenki sylintereissä männän kiinni leikkaaminen aiheuttanut kyseiset kiertokanki ongelmat
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Cdi:n kanget muuten on samoilla mitoilla ku kammiodieselin :idea:
On vaan pikkusen verran vankemmat vielä mitä turbon veivit!
Männäntapille joutuu tekemään vaan holkin, koska vakioreikä jotain 30mm.

Löytyis muuten 4kpl 270Cdi:n kankia 8)
Joku mersupurkaamo??
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

nevis kirjoitti:joo mää kahtelen. mutta kyllä sinne pittää jämympää osaa saaja ko ei kestäny vakio pumpulla syöttö tapisa ko 500km ajella 1.4 bar paineilla :oops:
Ei kanget ole ongelma tossa kohdalla vielä. Männät antautuneet raskaan lapikkaan takia:)
nevis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ti 29.05.2007 19:44
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja nevis »

joo nii varmasti on käynykki että se on eka leikannu ,mutta sen näkee sitte kö aukasee tuon koneen

ja kyllä sille kenkää annettiinki :wink:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Eikös se ole edelleenkin hankalaa sovittaa ne turbon kanget ja vaparin lohko, kun ei ole sitä jotakin öljyreikää tjms eikä öljyruiskua.

Mites noi cdi:n kanget sopisi, vaparilöhkon ja turbon mäntien kanssa. Olisi tarve 4 kpl, eli voisin ottaa jos ne sopii ilman öljykikkailuja.
Lisää tietoa: www.skg.fi
nevis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ti 29.05.2007 19:44
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja nevis »

mää suunittelin että rosvuaa heti siitä öljy pumpulta öljyn ja tekee semmosen linian vaikka 8mm putkesta ja siihen jonkunäköset suuttimet jokka ruikkii sinne mäntien alle
masah
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Su 12.02.2006 22:18
Paikkakunta: etelä-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja masah »

turbokoneen omat öljysuuttimet muistaakseni alkaa ruiskimaan vasta kun öljynpaine on 1,5barin eli muut laakerit saa ensin voitelun ja sen jälkeen vasta alkaa männän tapin voitelu/männän jäähdytys
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

masah kirjoitti:turbokoneen omat öljysuuttimet muistaakseni alkaa ruiskimaan vasta kun öljynpaine on 1,5barin eli muut laakerit saa ensin voitelun ja sen jälkeen vasta alkaa männän tapin voitelu/männän jäähdytys
Aivan näin, ei oikein huvita kokeilla mitään öljyruiskuja kun se smurffikin hajosi alta aikayksikön, jossa oli ruiskut tehty ihan itte.
Lisää tietoa: www.skg.fi
nevis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ti 29.05.2007 19:44
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja nevis »

mites teillä joilla on ollu tuo cosworthin kytkin nii onko ollu myös kossun vauhtipyörä, ja kumman lainen semmonen ko niitähän on käsittääkseni jousitettua ja kiinteää? ja passaako se tuommoseen vakio 4/5 vaihteiseen lootaan? ja eikös myös 2.3 8v oo sama vauhtipyörä?

eli mulla on nyt tuosa hommattuna 2.3 8v kaksoismassa vp ja siihen tulis saschi race asetelma ja sintteri levy niin passaako se tuohon 4vaihteiseen lootaan vai pittää kö hommata jostain kiinteä vauhtipyörä
MeSee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 614
Liittynyt: Ke 30.06.2004 09:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja MeSee »

Jos on laatikossa lyhyt kytkinakseli, niin sitten pitää olla kaksmassavauhtipyörä, jos pitkä niin sitten kiinteä...
S212 220cdi

Ex:

W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
nevis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ti 29.05.2007 19:44
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja nevis »

joo elikkä ekö se oo just tuo pitkä akseli mikä on 200d n laatikosa vakiona. oisko kellään tiejosa tuommosta 2.3 kiinteää vauhtipyörää?

mutta pittää kahtella ko sen asetelman saan että jos sen sorvais tuohon 200 sen vakio vauhtipyörään, mutta tietysti on helepompi jos löytys jostain tuommonen kossun kiinteä vp
nevis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ti 29.05.2007 19:44
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja nevis »

minkä on kytkinlevyn halkasija 2.6 bensa koneesa? onko siinä minkälainen vauhtipyörä?
Vastaa Viestiin