Pitkät ja sumarit palamaan samaan aikaan?
Pitkät ja sumarit palamaan samaan aikaan?
Moi
Onko jollain ohjetta tallessa, miten sai sumarit palamaan samaan aikaan pitkien kanssa?
Johonkin releeseen piti vetästä hyppylanka ja that's it
löysin vanhan linkin joka ei jostain syystä toiminut
Autona niinkin harvinainen kuin Mb 200d w124
Onko jollain ohjetta tallessa, miten sai sumarit palamaan samaan aikaan pitkien kanssa?
Johonkin releeseen piti vetästä hyppylanka ja that's it
löysin vanhan linkin joka ei jostain syystä toiminut
Autona niinkin harvinainen kuin Mb 200d w124
- JuriPotkuri
- Mersumies
- Viestit: 518
- Liittynyt: Ti 22.11.2005 18:05
- Paikkakunta: Helsinki-Kallio
Oonkohan nyt kokonaan pihalla tästä jutusta..
Siis eikös satakaksnelkussa valot toimi näin:
Kiertää ajovalot päälle ja vetää sumarit päälle myös. Sitten kun viiksestä tökkää pitkät päälle, niin sumarit jää palamaan myös.
Näin ainakin 80/90-luvun vaihteen autoissa..
Ennen vanhaan (80-luvun alussa
) ei sumarit ja pitkät saaneet palaa samaan aikaan, mutta on tuokin laki muuttunut..
Siis eikös satakaksnelkussa valot toimi näin:
Kiertää ajovalot päälle ja vetää sumarit päälle myös. Sitten kun viiksestä tökkää pitkät päälle, niin sumarit jää palamaan myös.
Näin ainakin 80/90-luvun vaihteen autoissa..
Ennen vanhaan (80-luvun alussa

w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Jmo2204:
Otin sulakerasian kannen auki, siellä oli peräkkäin kaksi alumiini kantista relettä, etumainen ohjaili sumareita.
Pienen mittailun jälkeen ja releen kannessa olevan selvän kytkentäkavion avulla, hyppylanka väliin ja nyt toimii just niinkuin niiden pitäisikin, kiitoksia avustasi
Juripotkuri:
Hienoa, ettet ala morallisoimaan. Jeesustelijoita on jo lähes jokaisessa foorumissa, jotka ei vastaa kysymyksiin
Et muuten taida asua alueella, jossa hirviä ja peuroja näkyy muuallakin kuin liikennemerkeissä..
Otin sulakerasian kannen auki, siellä oli peräkkäin kaksi alumiini kantista relettä, etumainen ohjaili sumareita.
Pienen mittailun jälkeen ja releen kannessa olevan selvän kytkentäkavion avulla, hyppylanka väliin ja nyt toimii just niinkuin niiden pitäisikin, kiitoksia avustasi
Juripotkuri:
Hienoa, ettet ala morallisoimaan. Jeesustelijoita on jo lähes jokaisessa foorumissa, jotka ei vastaa kysymyksiin


Et muuten taida asua alueella, jossa hirviä ja peuroja näkyy muuallakin kuin liikennemerkeissä..
Esa H. kirjoitti:Oonkohan nyt kokonaan pihalla tästä jutusta..
Siis eikös satakaksnelkussa valot toimi näin:
Kiertää ajovalot päälle ja vetää sumarit päälle myös. Sitten kun viiksestä tökkää pitkät päälle, niin sumarit jää palamaan myös.
Näin ainakin 80/90-luvun vaihteen autoissa..
Ennen vanhaan (80-luvun alussa) ei sumarit ja pitkät saaneet palaa samaan aikaan, mutta on tuokin laki muuttunut..
Heikot valot niin silloin otetaan kaikki tehot irti, toimiiko sulla sumarit pitkien kanssa?
Kyllä toimi tuossa satakaksnelkussa ja toimii myös tässä väyrysessä..jartuo kirjoitti:Esa H. kirjoitti:Oonkohan nyt kokonaan pihalla tästä jutusta..
Siis eikös satakaksnelkussa valot toimi näin:
Kiertää ajovalot päälle ja vetää sumarit päälle myös. Sitten kun viiksestä tökkää pitkät päälle, niin sumarit jää palamaan myös.
Näin ainakin 80/90-luvun vaihteen autoissa..
Ennen vanhaan (80-luvun alussa) ei sumarit ja pitkät saaneet palaa samaan aikaan, mutta on tuokin laki muuttunut..
Heikot valot niin silloin otetaan kaikki tehot irti, toimiiko sulla sumarit pitkien kanssa?
Kun muistelen noita w124-korisia, mitä räpläillyt niin kaikissa niissä valot toimi juuri näin (ei muuten, mutta kun tuli käytettyä niitä leimalla, niin tuli aina nuo valot ja suuntaukset tsekattua).
Yksi poikkeus tosin tullut eteen: Ruotsista tuotu 300. Siinä ei sumarit ja pitkät palaneet samaan aikaan. Toinen ominaisuus oli, että kun sammutti auton, niin ajovalot sammuivat ja parkit jäivät päälle. Siis katkaisija aivan oikealle käännettynä. Luulisin, että tehtaan oma ruotsin vientimalli, johtuen maakohtaisesta liikenneasetuksesta/säädöksestä. Tai jotain sinne päin

w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Kun vauhtia on vaikkapa se 80 km/h, niin sumarien kantaman alueella olevaa hirveä tai peuraa ei enää ehdi väistämään. Onhan se tietysti kiva nähä kunnolla, mitä päin on ajamassajartuo kirjoitti:Et muuten taida asua alueella, jossa hirviä ja peuroja näkyy muuallakin kuin liikennemerkeissä..

Itse asiaan liityyen, meillä ainaski niin 123:sissa, 124:ssa ja 202:ssa pelaa kaikissa sumarit pitkien kanssa. Mitään ylimääräsiä kytkentöjä noihi ei oo ainaska meijän toimesta tehty. Mutkaisilla ja mäkisillä mökkiteillä noi on kyllä iha kelpo yhistelmä.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
- JuriPotkuri
- Mersumies
- Viestit: 518
- Liittynyt: Ti 22.11.2005 18:05
- Paikkakunta: Helsinki-Kallio
Kun vauhtia on vaikkapa se 80 km/h, niin sumarien kantaman alueella olevaa hirveä tai peuraa ei enää ehdi väistämään. Onhan se tietysti kiva nähä kunnolla, mitä päin on ajamassa
. Sumuvalojen käytöllä maantienopeuksissa tekee itelleen karhun palveluksen, koska lähelle suunnattu kirkas valo heikentää näkökykyä kauemmas.
Tää mulla oli vähän niinku mielessä kun kyselin...
Mutkaisilla ja mäkisillä mökkiteillä noi on kyllä iha kelpo yhistelmä.[/quote]
Kuullostaa ihan järkevältä, eipä tosiaan ole paljon omia kokemuksia. Ajelen pääasiassa motareita ja vähän keskusta-ajoa. Kummassakin sumarit aika turhia... Mut hienoa että sait kytkennät pelaamaan, edelleen ilman moralisointia.
Terv. Juri

Tää mulla oli vähän niinku mielessä kun kyselin...
Mutkaisilla ja mäkisillä mökkiteillä noi on kyllä iha kelpo yhistelmä.[/quote]
Kuullostaa ihan järkevältä, eipä tosiaan ole paljon omia kokemuksia. Ajelen pääasiassa motareita ja vähän keskusta-ajoa. Kummassakin sumarit aika turhia... Mut hienoa että sait kytkennät pelaamaan, edelleen ilman moralisointia.
Terv. Juri
Maalla, merellä ja ilmassa...
Joo se o iha paskanhailee onko valoja lainkaan päällä tai ei. yli 50 vauhissa ei ehdi sitä eläintä väistämään lainkaan... useimmiten.
nimim. 3x peuraan ajanut... 1v sisällä. Täällä ahvenanmaalla peurat ja kauriit on ongelma. 80% suomen koko kannasta asuu täällä, ja niitä laidutnaa meidän takapihalla. Jos haluaa ottaa varmuuden, niin 20km matka kestäisi yli tunnin. tuolloin jarrutusmatkat olisi melko lyhyitä, 5m jonka sumuvalot kattaa hyvin... Sumuvalojen tarkoitus ei ole hirvien metsästäminen,vaan usvan alapuolen valaistus.
W201 ruotsi-versiossa toimii sumarit mös pitkien kanssa. Ja se on pahasta. Kaukovaloilla ei tee mitään jos/kun ne sumarit on päällä ja "sokaisee".
Otetaanpa esimerkki... Peura/hirvi juoksee keskimäärin 15-20m/s ja autolla yleisimmin ajetaan 13-27m/s välillä. Eli sekunnin aikana, sillon kun sen hirven huomaa, se on vielä vähintään 25m päässä, ja SILTI ei sille ehdi tekemään mitään. Ja tuollaista sivuttaisvalaistusta ei saa millään valoilla aikaiseksi. AInakaan millään joita autoissa on.
Hirivielämet on tuuripeliä ja niillä ei ole mitään tekemistä valaistuksen kanssa. Tai, kuten aikasemmin sanottiin... onhan se kiva tajuta mihin törmäsi.
nimim. 3x peuraan ajanut... 1v sisällä. Täällä ahvenanmaalla peurat ja kauriit on ongelma. 80% suomen koko kannasta asuu täällä, ja niitä laidutnaa meidän takapihalla. Jos haluaa ottaa varmuuden, niin 20km matka kestäisi yli tunnin. tuolloin jarrutusmatkat olisi melko lyhyitä, 5m jonka sumuvalot kattaa hyvin... Sumuvalojen tarkoitus ei ole hirvien metsästäminen,vaan usvan alapuolen valaistus.
W201 ruotsi-versiossa toimii sumarit mös pitkien kanssa. Ja se on pahasta. Kaukovaloilla ei tee mitään jos/kun ne sumarit on päällä ja "sokaisee".
Otetaanpa esimerkki... Peura/hirvi juoksee keskimäärin 15-20m/s ja autolla yleisimmin ajetaan 13-27m/s välillä. Eli sekunnin aikana, sillon kun sen hirven huomaa, se on vielä vähintään 25m päässä, ja SILTI ei sille ehdi tekemään mitään. Ja tuollaista sivuttaisvalaistusta ei saa millään valoilla aikaiseksi. AInakaan millään joita autoissa on.
Hirivielämet on tuuripeliä ja niillä ei ole mitään tekemistä valaistuksen kanssa. Tai, kuten aikasemmin sanottiin... onhan se kiva tajuta mihin törmäsi.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
- JuriPotkuri
- Mersumies
- Viestit: 518
- Liittynyt: Ti 22.11.2005 18:05
- Paikkakunta: Helsinki-Kallio
No kai tässä voi kirjottaa vähän asian vierestä, kun itse kysymys jo ratkesi. Kaveri aikoinaan asensi autonsa keulalle lentokoneen laskeutumisvalonheittimen. Se on sitten perkeleen voimakas ja kapeakiilainen valo. Oli kuulemma valoteho riittänyt mukavasti pidemmällekkin suoralle
. Sitten kerran joku virkavaltaa edustava setä oli ajanut pimeällä vastaan ja "nähnyt" vekottimen toiminnassa. Oli kohteliaasti
pyytänyt (tasajalkaa hyppien ja vissiin jotain voimasanoja tapailleen) poistamaan patentin auton keulalta VÄLITTÖMÄSTI. Mutta tuskin tuollakaan tuomiopäivän värkillä olisi tielle juoksevaa hirveä tai peuraa ajoissa nähnyt.
Se on niinkuin Sergey sano, tuuripeliä. Ainoastaan ajonopeudella voi sitten vaikuttaa tuhojen laajuuteen.
Terv,Juri


Se on niinkuin Sergey sano, tuuripeliä. Ainoastaan ajonopeudella voi sitten vaikuttaa tuhojen laajuuteen.
Terv,Juri
Maalla, merellä ja ilmassa...
Epäilen kovasti, että lentokoneissa olisi 12v järjestelmä. Taitaa kaverisi puhua palturia.JuriPotkuri kirjoitti:Kaveri aikoinaan asensi autonsa keulalle lentokoneen laskeutumisvalonheittimen. Se on sitten perkeleen voimakas ja kapeakiilainen valo. Oli kuulemma valoteho riittänyt mukavasti pidemmällekkin suoralle. Sitten kerran joku virkavaltaa edustava setä oli ajanut pimeällä vastaan ja "nähnyt" vekottimen toiminnassa. Oli kohteliaasti
pyytänyt (tasajalkaa hyppien ja vissiin jotain voimasanoja tapailleen) poistamaan patentin auton keulalta VÄLITTÖMÄSTI. Mutta tuskin tuollakaan tuomiopäivän värkillä olisi tielle juoksevaa hirveä tai peuraa ajoissa nähnyt.
- JuriPotkuri
- Mersumies
- Viestit: 518
- Liittynyt: Ti 22.11.2005 18:05
- Paikkakunta: Helsinki-Kallio
Ja kaverisi varmaan myös laittoi autoon tehokkaamman laturin, akun jne. Koska invertterin kanssa kyseinen valo palaisi max 5 sekunnin ajan normiakulla ja -laturilla.JuriPotkuri kirjoitti: Epäilet ihan oikein, yleisimmin liikennekoneissa käytetään 115v tai 24v järjestelmiä. Laittoi väliin jonkinlaisen invertterin...
Terv. Juri
- JuriPotkuri
- Mersumies
- Viestit: 518
- Liittynyt: Ti 22.11.2005 18:05
- Paikkakunta: Helsinki-Kallio
Paljonkohan tuollaisen lentsikkavalon teho on?Zinovjev kirjoitti:Ja kaverisi varmaan myös laittoi autoon tehokkaamman laturin, akun jne. Koska invertterin kanssa kyseinen valo palaisi max 5 sekunnin ajan normiakulla ja -laturilla.JuriPotkuri kirjoitti: Epäilet ihan oikein, yleisimmin liikennekoneissa käytetään 115v tai 24v järjestelmiä. Laittoi väliin jonkinlaisen invertterin...
Terv. Juri
Minulla on autossa 1200 W:n (jatkuva teho) invertteri ja on monessa hommassa tosi kätevä. Toimii pikkurälläkkä, kompura, porakone ja vaikka halogeenivalonheitin. Sellaista käytin toissasyksynä maantiellä, kun siivottiin kolarihirveä.
Niin ja kun maalla asuu, niin aika usein on sähkökatkoja. Mese rapun eteen ja piuha sisälle, jolloin saa sähkövalot ja voi katsella vaikka telkkaria.
Kompuraa varten sen aikanaan asensin ja hyvin on toiminut. Kompura ottaa tehoa 750 W.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
- JuriPotkuri
- Mersumies
- Viestit: 518
- Liittynyt: Ti 22.11.2005 18:05
- Paikkakunta: Helsinki-Kallio
MUISTELISIN sen olevan jotain 500-750w luokkaa. (näissä 115v vehkeissä). Teho perustuukin vähäiseen hajavalon määrään, eli keila on todella pistemäinen. Mutta ei ne wattimäärät mitään järkyttäviä ole. Todettakoon vielä, että kys. tapahtumasta on vierähtänyt n. 20 vuotta. Onneksi se pellepeloton on vielä rivissä, joten asia kyllä selviää...
OT. Olen tässä viettänyt pari viikkoa mojovan keuhkokuumeen kourissa ja täytyy sanoa lääkityksen olevan aika "kohdallaan"
.
Mutta ei se nyt sentään tällaisia harhoja aiheuta. Selvitän kyllä asian, kunhan pääsen takaisin "tehtaalle".
Terv. Juri
OT. Olen tässä viettänyt pari viikkoa mojovan keuhkokuumeen kourissa ja täytyy sanoa lääkityksen olevan aika "kohdallaan"


Mutta ei se nyt sentään tällaisia harhoja aiheuta. Selvitän kyllä asian, kunhan pääsen takaisin "tehtaalle".
Terv. Juri
Maalla, merellä ja ilmassa...