Kytkinpoljin ei nouse (w124 250d)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Zinovjev
Mersumies
Mersumies
Viestit: 599
Liittynyt: Su 13.05.2007 22:59

Kytkinpoljin ei nouse (w124 250d)

Viesti Kirjoittaja Zinovjev »

Elikkä äsken kotiin rullatessa laitoin tapani mukaan vaihten vapaalle, samalla huomasin, ettei pedaali noussutkaan. Eli jäi pohjaan. Poljin kyllä nousee kun sen vetää ylös

Autoon on edellisen omistajan mukaan tehty hiljattain kytkinremppa ja kytkin on tähän mennessä tuntunut tosi jämäkältä ja hyvältä. Omasta mielestäni se ei voi siis olla kytkinlevyn kuluminen. Ja se aloitti tuon kuin seinään, eli tosi hyvin oli tähän mennessä kytkin pelanut, ei mitään varoitellutkaan asiasta.

Onko foorumiväellä kenties neuvoa, missä vika voisi olla?

Autohan on, vm. 1989, 250d w124-korilla.
Zinovjev
Mersumies
Mersumies
Viestit: 599
Liittynyt: Su 13.05.2007 22:59

Viesti Kirjoittaja Zinovjev »

Kävin moottori sammuneena polkemassa ja nostamassa kytkintä, rupesi se sitten pelaamaan normaalisti. (polkimen palautusjousi ei ole poikki, nopeasti katsottuna). Onkohan tämä joku merkki jostain viasta?
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 08.02.2004 15:36

Viesti Kirjoittaja Pena »

Kytkimen pää- tai työsylinteri vuotaa.
Zinovjev
Mersumies
Mersumies
Viestit: 599
Liittynyt: Su 13.05.2007 22:59

Viesti Kirjoittaja Zinovjev »

Missäpäin nämä sylinterit sijaitsevat?
Avatar
Jampuusi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ma 23.02.2004 19:33
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jampuusi »

Uskoisin että pääsylinteri vika. Se sijaitsee polkimen yläpäässä, todella mukavassa paikassa. Koelaudan alamuovi pois ja lattialle ryömimään. :roll:
E200CDI -99 (antifacelift)
220D -73
Zinovjev
Mersumies
Mersumies
Viestit: 599
Liittynyt: Su 13.05.2007 22:59

Viesti Kirjoittaja Zinovjev »

Auto viety korjaamolle. En jaksanut itse ruveta korjailemaan; ja tuskin osaisinkaan edes.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Zinovjev kirjoitti:Missäpäin nämä sylinterit sijaitsevat?
Työsylinteri kytkinkopan kyljessä ja poljinsylinteri jalkatilassa suojapahvin yläpuolella.
Se poljinsylinteri ei välttämättä vuoda ulospäin vaan sisäisesti männän ohi.
Kato ensin vuotaako kytkinkopan alareunasta jarrunestettä tai poljin sylinteristä. Jos ei niin poljinsylinterin sisäinen vuoto. Vaatii korjaussarjan tai uuden sylinterin.

Enpä tainnut malttaa lukea ketjua loppuun. Kun oli jo vastailtu jne.
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 08.02.2004 15:36

Viesti Kirjoittaja Pena »

Molemmat kun vaihdatat, niin taas seuraavat 10 vuotta pelaa.
Avatar
terho
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Ma 14.02.2005 17:45
Paikkakunta: Jyväskylä

W124 kytkin

Viesti Kirjoittaja terho »

Mulla samaa vikaa. Kokeilin ilmata kytkimen, eikä pohjäänjäänti vielä uusinut. Kuitenkin työsylinterin ulkopuolella oli hieman nestettä joka passaisi olemaan kytkin/jarrunestettä, eli se taitaa mennä vaihtoon.

Kysymys: voiko tähän työsylinterin vuotamiseen liittyä myös sitä, että kytkin nykii hieman etenkin 1 ja 2 vaihteella? Muutaman ajokerran perusteella vaikuttas, että nykiminen häviää kun hetken ajelee. Työsylinterin vaihtohan pitäis olla helppo juttu ilman erityisiä kommervenkkejä?
MB C180 -99
(MB 200 -84)
MB 250 CE -70

EX: MB 200D -90, A 170 CDi -02
Zinovjev
Mersumies
Mersumies
Viestit: 599
Liittynyt: Su 13.05.2007 22:59

Viesti Kirjoittaja Zinovjev »

Tänään sain auton korjaamolta, mutta kytkin ei edelleenkään toiminut kunnolla. Se kyl palauttaa, mut siinä välissä on tavallaan sellanen pykälä tms.

Lapussa, jonka sain korjaamolta luki vain "kytkinpolkimen herkistelyä". >:P

Missäpäin moottoria tuo työsylinteri / kytkin oikein on.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Kyllä ne kannattas uusia molemmat kytkimensylinterit. Ei poljin muuten jää lattiaan, ellei sylintereissä ole vikaa. Työsylinteri sijaitsee vaihdelaatikon kupeessa, kohtuu ahtaassa paikassa. Alakautta pääsee käsiksi. Kytkimen ilmaus tapahtuu myös alakautta helpommin.

Mitään korjaussarjoja noihin ei mun mielestä kannata laittaa, vaan molemmat uusiksi. Eipähän tosiaan tarvii kymmeneen vuoteen ihmetellä asian kanssa.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Zinovjev kirjoitti: Lapussa, jonka sain korjaamolta luki vain "kytkinpolkimen herkistelyä". >:P
.
Vai herkistelyä. Että sellaisia korjaamoita.
Zinovjev
Mersumies
Mersumies
Viestit: 599
Liittynyt: Su 13.05.2007 22:59

Viesti Kirjoittaja Zinovjev »

Eli tilasin itse työ- ja poljinsylinterin.

Vein ne huoltamolle ja käskin vaihtaa. Kun hain autoa, niin huoltomies sanoi, ettei vaihtanut pääsylinteriä (se missä on se haitari ja poikittainen reikä, ei se missä on tappi), koska paikalla oleva oli kuulemma "just vaihdettu". Sanoi, että työsylinteri vuoti ja sylintereiden välillä kun on putki ja kuminen letku, niin kuminen letku oli kuulemma myös solmussa, ei päässyt neste kulkemaan. Tuon toisen sylinterin vaihtaminen kuulemma on iso homma, kun edellinen huoltaja oli kuulemma nuljaannutttanut ruuvit; sanoi ettei itse ainakaan ryhdy sitä vaihtamaan ilman että ottaa koko härdellin irti autosta. (toisaalta saattoi sanoa näinkin vain sen vuoksi, ettei tarvinnut ruveta vaihtaa hankalasta paikkaa sylinteriä).

Nyt kyllä se toimii, ei moittimista. :) Tosin kytkinpoljin on nyt kevyt, toisaalta sehän selittyy sillä, ettei letku ole solmussa.
Vastaa Viestiin