Puuha-Pete kirjoitti:Niin. Päittäisvälystä ei tunnu, mutta kuulu napse kun yrittää liikuttaa.
Voiko tuon laittaa käyntiin ilman maf anturia ja katsoa pyöriikö?
(ettei tarvitse mennä veholle asti kuittailemaan vikakoodeja)
Voit käynnistää mutta ota se maffin pistoke irti, muistaakseni on joku polttanut maffin ko:tavalla piuha kiinni.
Mutta oikeastaan turhaa, sillä tuo kuva on aika järkyttävä
Tuosta akselinpäästä heilutellessa siivet ottavat reunoihin kiinni ja ovat kuluneet noin millin verran. Autossa ollut jokin boksi kiinni. Edellinen omistaja ei tunnustanut laittaneensa, mutta johdonpäät roikkuivat konehuoneessa.
Maanantaina Turun dieseliin tutkimaan, josko sisuskalut voisi vielä uusia.
Miltä muuten näyttää ehjät siivet? Olisiko kenelläkään kuvaa?
Kyllä tuosta on tainnut rojua mennä läpi aika tavalla. Kannattaisi katsella ilmanottopuoli että mistä vetää santaa sisään, vai onko suodatinpaneeli ollut joskus huonosti asennettu.
Ilmaputki suodattimelta ahtimelle ollut irti. Ennen Maffia oleva metalliverkko puolillaan pikkueläimiä ja havupuun siemeniä. Huomenna kuullaan tuomio korjaamolta.
Nyt ahdin käytetty korjaamolla. Totesivat laakereiden olevan kunnossa ja luultavasti siivistä kuuluu olla tuollainen pala pois. On joka siivessä millilleen samanlainen leikkaus. Jos ei aivan huippukunnossa niin ainakin toimiva peli pitäisi olla. Vika on siis jossain muualla.
1. Ahdin kunnossa
2. EGR venttiili kunnossa
3. Hukkaportin kellon alipaineletkun kiinnitys ehkä hieman vuotaa, mutta käsin portin kiinni painamalla paineet ei nouse. (letku uusitaan)
4. Letkuissa ei tukoksia
5. Cooleri vielä tutkimatta ja ilmansuodatin vaihdetaan uuteen.
Milläs pajalla tuota turboa käytit? Ei meinaan ole mahdollista tehdä tuollaisilla välyksillä minkäänlaista painetta. Oma turbo näytti vähemmän sököltä kun oli siipi ottanut kiini koteloon eikä sekään ihan hirveetä painetta enää tehny. Ja meteli oli ihan kauhea kun hankasi koteloa vastaan. Tuo näyttää kyllä ihan siltä että jotain ylimääräistä on mennyt siiven läpi...
Ei jumatsukka. Tuon kuvan perusteella minun mielestä tuo turbo on sökö.
(empähän minä mikään asian tuntija olekaan)
Tuli vain kerran aukaistua samainen K-03 golffin turbo ja kyllähän ne siivet kuluu olla paljon ryhdikkäämmät, (kuten tuossa veskolan kuvissa)
Siivet on kuin hiekkapuhalluksen jäljiltä.
Tutkippa cuuleri ettei oo täynnä öljyistä hiekkaa.
Vessu
En kanssa ihan antaisi tuolle ahtimelle puhtaita papereita, sillä tuolla kohdalla, missä siivissä on kolo, on erittäin suuri nopeus, täten siivessä ei saisi olla minkään näköisiä rosoja.
Kyllä kanssa väittäisin ahtimen läpi menneen jotakin ja ainakun siipi murjoutuu, edes vähän, sen hyötysuhde laskee dramaattisesti.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
.
Joo, aakkonen kerkesi ensin.
Jos kerran ilmanputsari on ollut irti, niin cooleriinkin on varmaan kertynyt moskaa.
Miksikähän tuo imusiipi on noin törkyinen.
Omissa ahtimisa on kyllä siipi ollut aina "aukontäyttävä", mutta eihän se tietty estä sitä, ettei toisenlaisiakin voisi olla.
Mutta kuitenkin tuntuu, ettei tuollaisilla välyksillä oikein hyötysuhteille pääse.
Malliksi kuva omasta, jossa väli on alle millin luokkaa, reilustukkin.
Jep. Laittelin kuvia noihin netistä löytämiini turbokorjaamoihin. Odotellaan mitä kertoilevat.
Naarmuja tai kulumajälkiä ei sisältä löytynyt ja kyllähän tuohon siivet vaihdetaan kun on auto jo levällään.
Mitäs korjaamoja suosittelette?
FIN-turbo, LDS, pro-turbo ja riikonen saivat juuri postia.
Nyt kun noita sivuja on lueskellut, niin alkaa avautumaan tämä turbotuksen maailma. Siivethän ovat aivan liian kaukana reunoista. (ja pienet)
Avarretaan pesä K04 kokoiseksi ja lastutetaan vaikkapa Harisella. Unohtamatta sulkea EGR venttiiliä. No ei. Kuntoon laitetaan.
Menee tuo vääränmerkkinen tuonne Hariselle.
Kuva ajossa olevasta ahtimesta. Siivet eivät ole lähellä reunoja niin kuin muissa näkemissäni ahtimissa. Toki mitään palasia ei puutu reunoista. Kotelon sisällä siivet ovat yhtä lähellä kuin omassani.
Ja vielä vian ilmenemiseen: 2 kiihdytystä valoista ok. kolmansissa veto loppui kerralla.
No joo taitaa olla selittelyä itselle, ettei tarvitsisi ostaa uutta 1200€ ahdinta. Pelkkiä siipiä ei kuulemma voi vaihtaa. Täytyy vaihtaa koko keskiosa siipineen ~800-900€.
On näköjään saanut runsaasti hienojakoista pölyä jostain ilmansuodattimen saumoista tai puhki kuluneesta letkusta, ehkä jopa löystyneestä liitoksesta imupuolella....
Ne on noi nykyautojen muoviosat suodatinlinjoissa. Perusmoottorin kuntokin huolestuttaa.
Nyt auto taas kasassa.
Saattaahan tuo ahdin olla väljä, mutta epäilen myös tuota vikatilaa.
Alipainekello ei vedä hukkaporttia kiinni. Liikahtaa muutaman millin kun irrottaa letkun.
Mikäs anturi on coolerin jälkeen ennen egr venttiiliä?
Ja mistä tietää kehittääkö tarpeeksi alipainetta? Keskuslukot ainakin toimii hitaasti.
Niin ja Vehon mukaan ei vikatilaa.
Ahtopaineet nollilla koko ajan.
Cooleri ehjä ja öljyinen. Ei metallin hitusia tai roskia.
Ahtoputket ja klemmarit ehjiä.
Pakoputki ehjä. Katti?
Hukkaportin alipainekello ehjä. Portti tuntuu olevan koko ajan auki. Ajossakin.
EGR venttiili ehjä ja putsattu.
Imusarjan läpät. Missä?
Ei savuta.
Eli syitä miksi alipaine ei vedä hukkaporttia kiinni?
Voiko portin ruuvata käsin kiinni ja käydä ajelemassa? toki painemittari näkösällä.
Puuha-Pete kirjoitti:Ahtopaineet nollilla koko ajan.
Cooleri ehjä ja öljyinen. Ei metallin hitusia tai roskia.
Ahtoputket ja klemmarit ehjiä.
Pakoputki ehjä. Katti?
Hukkaportin alipainekello ehjä. Portti tuntuu olevan koko ajan auki. Ajossakin.
EGR venttiili ehjä ja putsattu.
Imusarjan läpät. Missä?
Ei savuta.
Eli syitä miksi alipaine ei vedä hukkaporttia kiinni?
Voiko portin ruuvata käsin kiinni ja käydä ajelemassa? toki painemittari näkösällä.
Imusarjassa ei oo läppiä.
Tuleeko alipainetta hukkiksen letkulle tyhjäkäynnillä
Liikkuuko tanko (pitäisi liikkua n:20mm.)
entä imemällä.
Alipaineen puute tuntuu myös jarrupolkimessa.
Magn. venttiili voi olla sökö. kato onko samanlainen kuin egr-ventt. ne on vaihtokelpoisia keskenään jos ovat samanlaiset.
Voi portin ruuvata käsin kiinni ja käydä ajelemassa ei se räjähdä pikku kokeiluista.
Sitä en tiedä rajoittaako vikatila myös syöttöjä.
Vessu
Tulee alipainetta tyhjäkäynnillä. Putket puhalleltu, ovat auki.
Liikkuu muutaman millin kun laittaa putken kiinni käydessä.
Käyn huomenna imeskelemässä ja ajamassa pienen lenkin.
Alipainelinjasta suora letku turbolle niin näkee vetääkö se. Samaan letkuun voi liittää alipainemittarin, jolloin näkee paljonko on alipainetta. Ainkin -0,5 bar pitää olla, jollei reilusti enemmänkin.
aakkocdi kirjoitti:Alipaineen puute tuntuu myös jarrupolkimessa.
Kai aakkosdieselissäkin on alipainepumppu tuota varten. Eli ei pitäisi vaikuttaa mitenkaan jarruihin. Eikä keskuslukkoon (oma sähköpumppu).
t.
Risto
Meinasi, että jos koneen alipainepumppu on huonossa kunnossa, niin kaikki alipaineella toimivat vermeet präkää...mutta tuskin on vika alipainepumpussa.
veskola kirjoitti:Meinasi, että jos koneen alipainepumppu on huonossa kunnossa, niin kaikki alipaineella toimivat vermeet präkää...mutta tuskin on vika alipainepumpussa.
Puuha-Pete kirjoitti:Ja vielä vian ilmenemiseen: 2 kiihdytystä valoista ok. kolmansissa veto loppui kerralla.
Omat kokemukset samanlaisesta vaivasta liittyy isompikoriseen ahdettuun bensapeliin, mutta veikkaanpa että sama pätee ainakin joiltakin osin pikkudieseliin.
Miten imuilman lämmöt?
AMG-vehkeissä jos ei jäähdytys toimi kunnolla, voi vetää pari kiihdytystä ja sitten nousee lämmöt niin korkeiksi että tiputtaa kompuran pois päältä, kunnes lämmöt ovat laskeneet. Turbokoneissa sama hoituu tietysti avaamalla hukkaportti. Vikakoodia moisesta vaivasta ei jää ainakaan AMG:ssä, vaan pitää laittaa vehkeet kiinni ja tarkkailla imuilman lämpöjä ajaessa.
Itse tarkistelisin asiaan liittyvät härvelit ja aloittaisin vaikka siitä lämpötila-anturista, jos cooleri kerta on ehjä. Toki asiasta olisi hyvä varmistua ensin hommaamalla vaikka halpa dataloggeri jos ei halua vehon palveluita käyttää.
Joskus 5 vuotta sitten tuli kokeiltua paljon toi A170 cdi turbolla sai ahtopainetta, niin yhdisti nuo hukkaportin ohjaus venttiilin letkut. Ja samalla tuli obd pistokkeen kautta luettua ahtopainetta.
Syöttöjen määrä riippuu aina ahtopaineesta.
Elikkä esim. vaikka kaasu on pohjassa, niin täysi syöttö tulee vasta sitten, kun ahdot on nousseet ohjelmassa määrätylle tasolle.
Näissä toisisssa se taso on 1,2-1,3 bar.
Siis, kun alussa ahtopaine on nolla, niin syöttökin on pienimmillään ja se nousee tasaisesti maksimiinsa sitä mukaa, kun ahtopaineenkin määrä nousee.
Tietty kaasupolkimen asento aiheuttaa käyttöjärjestelmässä tietyn ahtopaineen "vaatimustason", eli ohjelman pyynnin.
Kun kaasua painetaan yli 50% maksimista, niin ohjelman pyynti on muutaman sekunnin viiveellä ehdoton.
Siis, jos ohjelman pyynti ei täyty todellisena ahtopaineena, seuraa muutaman sekunnin jälkeen vikatila, jolloin ahtopaineet romahtaa ja siis tehot myös.
Kriitillinen kierrosluku omassani on ~2500rpm, jolloin pitää tietty ohjelman pyytämä taso viimeistään tavoittaa.
Siinä pohjustusta, sitten taas arvuutellaan.
Ahdin ei kehitä riittävää painetta.
Hukkaportti ei sulkeudu, siis rikki, tai alipainekello, tai vipu rikki.
Alipaineletkuissa vuotoa.
Ahtopaineen säätöventtiili
Alipainepumppu taisikin olla kunnossa.
Hukkis menee kiinni heti käynnistettäessä, tyhjäkäynnilläkin. Jos on kunnossa.
Pakoputki tukossa.
Imupuoli tukossa.