A 170cdi turbo hyytyi

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
aakkocdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 21.04.2006 17:06
Paikkakunta: Itä-suomi

Viesti Kirjoittaja aakkocdi »

Puuha-Pete kirjoitti:Niin. Päittäisvälystä ei tunnu, mutta kuulu napse kun yrittää liikuttaa.
Voiko tuon laittaa käyntiin ilman maf anturia ja katsoa pyöriikö?
(ettei tarvitse mennä veholle asti kuittailemaan vikakoodeja)

Parempi kuva siivistä.

[ http://i156.photobucket.com/albums/t24/jb6284/Turbo2.jpg ]
Voit käynnistää mutta ota se maffin pistoke irti, muistaakseni on joku polttanut maffin ko:tavalla piuha kiinni.
Mutta oikeastaan turhaa, sillä tuo kuva on aika järkyttävä :cry:

Kyllä se on sinun turbokauppaan mentävä.
Vessu
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

aakkocdi kirjoitti:Kyllä se on sinun turbokauppaan mentävä.
Vessu
Samaa mieltä, nyt voi sitten vain ihmetellä mitä ihmettä sieltä turbon läpi on mennyt, jäätä vai jotain tärkeitä osia ?

Vai onko välys vain kasvanut niin suureksi, että siipi on osunut kompurakoteloon, näkyykö siinä hankausjälkiä.

jos on viriviri auto, jossa on paineita nostettu niin siinä voi olla syy miksi on laakerointi mennyt väljäksi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Puuha-Pete
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Su 12.08.2007 20:22
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Puuha-Pete »

Tuosta akselinpäästä heilutellessa siivet ottavat reunoihin kiinni ja ovat kuluneet noin millin verran. Autossa ollut jokin boksi kiinni. Edellinen omistaja ei tunnustanut laittaneensa, mutta johdonpäät roikkuivat konehuoneessa.
Maanantaina Turun dieseliin tutkimaan, josko sisuskalut voisi vielä uusia.
Miltä muuten näyttää ehjät siivet? Olisiko kenelläkään kuvaa?
R500 -06
B200 -10
E200 -12
ML320 -00
ex. A170CDI -99
ex. Sprinter 313CDI -00
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No niin, liian suuri pakpaine -> laakeri vaurioituu. Niin mullekin kävi Viton kanssa.

Tässä kuva käytetyn ahtimen siivestä, kunnossa olevan
Kuva

Tuossa vähän erilaisia siipiä, kaikki suunnilleen kunnossa:
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0295.jpg
Lisää tietoa: www.skg.fi
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 23.04.2004 10:35

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

Kyllä tuosta on tainnut rojua mennä läpi aika tavalla. Kannattaisi katsella ilmanottopuoli että mistä vetää santaa sisään, vai onko suodatinpaneeli ollut joskus huonosti asennettu.
Avatar
Puuha-Pete
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Su 12.08.2007 20:22
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Puuha-Pete »

Ilmaputki suodattimelta ahtimelle ollut irti. Ennen Maffia oleva metalliverkko puolillaan pikkueläimiä ja havupuun siemeniä. Huomenna kuullaan tuomio korjaamolta.

Tilannekuvaa

http://i156.photobucket.com/albums/t24/ ... urettu.jpg
R500 -06
B200 -10
E200 -12
ML320 -00
ex. A170CDI -99
ex. Sprinter 313CDI -00
Avatar
Puuha-Pete
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Su 12.08.2007 20:22
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Puuha-Pete »

Nyt ahdin käytetty korjaamolla. Totesivat laakereiden olevan kunnossa ja luultavasti siivistä kuuluu olla tuollainen pala pois. On joka siivessä millilleen samanlainen leikkaus. Jos ei aivan huippukunnossa niin ainakin toimiva peli pitäisi olla. Vika on siis jossain muualla.
1. Ahdin kunnossa
2. EGR venttiili kunnossa
3. Hukkaportin kellon alipaineletkun kiinnitys ehkä hieman vuotaa, mutta käsin portin kiinni painamalla paineet ei nouse. (letku uusitaan)
4. Letkuissa ei tukoksia
5. Cooleri vielä tutkimatta ja ilmansuodatin vaihdetaan uuteen.

Huomenna kasaan ja ihmettelemään uudelleen.
R500 -06
B200 -10
E200 -12
ML320 -00
ex. A170CDI -99
ex. Sprinter 313CDI -00
hatemi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Ma 17.04.2006 15:32
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Milläs pajalla tuota turboa käytit? Ei meinaan ole mahdollista tehdä tuollaisilla välyksillä minkäänlaista painetta. Oma turbo näytti vähemmän sököltä kun oli siipi ottanut kiini koteloon eikä sekään ihan hirveetä painetta enää tehny. Ja meteli oli ihan kauhea kun hankasi koteloa vastaan. Tuo näyttää kyllä ihan siltä että jotain ylimääräistä on mennyt siiven läpi...
diipa daapa...
Avatar
aakkocdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 21.04.2006 17:06
Paikkakunta: Itä-suomi

Viesti Kirjoittaja aakkocdi »

:shock: Ei jumatsukka. Tuon kuvan perusteella minun mielestä tuo turbo on sökö.
(empähän minä mikään asian tuntija olekaan)
Tuli vain kerran aukaistua samainen K-03 golffin turbo ja kyllähän ne siivet kuluu olla paljon ryhdikkäämmät, (kuten tuossa veskolan kuvissa)

Siivet on kuin hiekkapuhalluksen jäljiltä.

Tutkippa cuuleri ettei oo täynnä öljyistä hiekkaa.
Vessu
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

En kanssa ihan antaisi tuolle ahtimelle puhtaita papereita, sillä tuolla kohdalla, missä siivissä on kolo, on erittäin suuri nopeus, täten siivessä ei saisi olla minkään näköisiä rosoja.

Kyllä kanssa väittäisin ahtimen läpi menneen jotakin ja ainakun siipi murjoutuu, edes vähän, sen hyötysuhde laskee dramaattisesti.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Joo, aakkonen kerkesi ensin.
Jos kerran ilmanputsari on ollut irti, niin cooleriinkin on varmaan kertynyt moskaa.

Miksikähän tuo imusiipi on noin törkyinen.
Omissa ahtimisa on kyllä siipi ollut aina "aukontäyttävä", mutta eihän se tietty estä sitä, ettei toisenlaisiakin voisi olla.
Mutta kuitenkin tuntuu, ettei tuollaisilla välyksillä oikein hyötysuhteille pääse.
Malliksi kuva omasta, jossa väli on alle millin luokkaa, reilustukkin.

http://i22.tinypic.com/5dl0df
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Puuha-Pete
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Su 12.08.2007 20:22
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Puuha-Pete »

Jep. Laittelin kuvia noihin netistä löytämiini turbokorjaamoihin. Odotellaan mitä kertoilevat.
Naarmuja tai kulumajälkiä ei sisältä löytynyt ja kyllähän tuohon siivet vaihdetaan kun on auto jo levällään.
Mitäs korjaamoja suosittelette?
R500 -06
B200 -10
E200 -12
ML320 -00
ex. A170CDI -99
ex. Sprinter 313CDI -00
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 23.04.2004 10:35

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

FIN-Turbo Oy.
Avatar
Puuha-Pete
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Su 12.08.2007 20:22
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Puuha-Pete »

FIN-turbo, LDS, pro-turbo ja riikonen saivat juuri postia.
Nyt kun noita sivuja on lueskellut, niin alkaa avautumaan tämä turbotuksen maailma. Siivethän ovat aivan liian kaukana reunoista. (ja pienet)

Avarretaan pesä K04 kokoiseksi ja lastutetaan vaikkapa Harisella. Unohtamatta sulkea EGR venttiiliä. No ei. Kuntoon laitetaan.
Menee tuo vääränmerkkinen tuonne Hariselle.
R500 -06
B200 -10
E200 -12
ML320 -00
ex. A170CDI -99
ex. Sprinter 313CDI -00
Avatar
Puuha-Pete
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Su 12.08.2007 20:22
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Puuha-Pete »

Kuva ajossa olevasta ahtimesta. Siivet eivät ole lähellä reunoja niin kuin muissa näkemissäni ahtimissa. Toki mitään palasia ei puutu reunoista. Kotelon sisällä siivet ovat yhtä lähellä kuin omassani.
Ja vielä vian ilmenemiseen: 2 kiihdytystä valoista ok. kolmansissa veto loppui kerralla.
No joo taitaa olla selittelyä itselle, ettei tarvitsisi ostaa uutta 1200€ ahdinta. Pelkkiä siipiä ei kuulemma voi vaihtaa. Täytyy vaihtaa koko keskiosa siipineen ~800-900€.

Kuva
R500 -06
B200 -10
E200 -12
ML320 -00
ex. A170CDI -99
ex. Sprinter 313CDI -00
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Puuha-Pete kirjoitti:Täytyy vaihtaa koko keskiosa siipineen ~800-900€.
Oho, kannattaa siis samalla harkita suurempaa ahdinta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

On näköjään saanut runsaasti hienojakoista pölyä jostain ilmansuodattimen saumoista tai puhki kuluneesta letkusta, ehkä jopa löystyneestä liitoksesta imupuolella....

Ne on noi nykyautojen muoviosat suodatinlinjoissa. Perusmoottorin kuntokin huolestuttaa.
Avatar
aakkocdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 21.04.2006 17:06
Paikkakunta: Itä-suomi

Viesti Kirjoittaja aakkocdi »

Puuha-Pete kirjoitti:Ja vielä vian ilmenemiseen: 2 kiihdytystä valoista ok. kolmansissa veto loppui kerralla.
Vikatila! sanon minä.
Tuleekos näissä vikatila, jos ahdot ei nouse tarpeeksi :?:
Eihän se turbo lakkaa huvikseen hönkimästä.
Vessu
Avatar
Puuha-Pete
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Su 12.08.2007 20:22
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Puuha-Pete »

Nyt auto taas kasassa.
Saattaahan tuo ahdin olla väljä, mutta epäilen myös tuota vikatilaa.
Alipainekello ei vedä hukkaporttia kiinni. Liikahtaa muutaman millin kun irrottaa letkun.
Mikäs anturi on coolerin jälkeen ennen egr venttiiliä?
Ja mistä tietää kehittääkö tarpeeksi alipainetta? Keskuslukot ainakin toimii hitaasti.
Niin ja Vehon mukaan ei vikatilaa.
R500 -06
B200 -10
E200 -12
ML320 -00
ex. A170CDI -99
ex. Sprinter 313CDI -00
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Vikatila tulee liian korkeasta ja liian matalasta ahtopaineesta.
Liian suuresta ja liian pienestä ilmamäärästä.

Coolerin jälkeen on se anturi, joka mittaa moottoriin menevän ilman lämmön.

Tarkistitko coolerin ?
Ahtoputket.
Katit/pakoputken.
Ahtopaineen/EGR säätöventtiilit (ohjaavat alipainetta).
Imusarjan läpät, niitä liikuttaa alipainerasia.

Sellaisia vikatiloja, joista ei jää mitään herjaa, on vähän.
Käytännössä aina liittyvät jotenkin moottorin ilmansaannin häiriöihin.

Savuttaako ?
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Puuha-Pete
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Su 12.08.2007 20:22
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Puuha-Pete »

Ahtopaineet nollilla koko ajan.
Cooleri ehjä ja öljyinen. Ei metallin hitusia tai roskia.
Ahtoputket ja klemmarit ehjiä.
Pakoputki ehjä. Katti?
Hukkaportin alipainekello ehjä. Portti tuntuu olevan koko ajan auki. Ajossakin.
EGR venttiili ehjä ja putsattu.
Imusarjan läpät. Missä?
Ei savuta.

Eli syitä miksi alipaine ei vedä hukkaporttia kiinni?
Voiko portin ruuvata käsin kiinni ja käydä ajelemassa? toki painemittari näkösällä.
R500 -06
B200 -10
E200 -12
ML320 -00
ex. A170CDI -99
ex. Sprinter 313CDI -00
Avatar
aakkocdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 21.04.2006 17:06
Paikkakunta: Itä-suomi

Viesti Kirjoittaja aakkocdi »

Puuha-Pete kirjoitti:Ahtopaineet nollilla koko ajan.
Cooleri ehjä ja öljyinen. Ei metallin hitusia tai roskia.
Ahtoputket ja klemmarit ehjiä.
Pakoputki ehjä. Katti?
Hukkaportin alipainekello ehjä. Portti tuntuu olevan koko ajan auki. Ajossakin.
EGR venttiili ehjä ja putsattu.
Imusarjan läpät. Missä?
Ei savuta.

Eli syitä miksi alipaine ei vedä hukkaporttia kiinni?
Voiko portin ruuvata käsin kiinni ja käydä ajelemassa? toki painemittari näkösällä.
Imusarjassa ei oo läppiä.
Tuleeko alipainetta hukkiksen letkulle tyhjäkäynnillä :?:
Liikkuuko tanko (pitäisi liikkua n:20mm.)
entä imemällä.
Alipaineen puute tuntuu myös jarrupolkimessa.
Magn. venttiili voi olla sökö. kato onko samanlainen kuin egr-ventt. ne on vaihtokelpoisia keskenään jos ovat samanlaiset.
Voi portin ruuvata käsin kiinni ja käydä ajelemassa ei se räjähdä pikku kokeiluista.
Sitä en tiedä rajoittaako vikatila myös syöttöjä.
Vessu
Avatar
Puuha-Pete
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Su 12.08.2007 20:22
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Puuha-Pete »

Tulee alipainetta tyhjäkäynnillä. Putket puhalleltu, ovat auki.
Liikkuu muutaman millin kun laittaa putken kiinni käydessä.
Käyn huomenna imeskelemässä ja ajamassa pienen lenkin.
R500 -06
B200 -10
E200 -12
ML320 -00
ex. A170CDI -99
ex. Sprinter 313CDI -00
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Alipainelinjasta suora letku turbolle niin näkee vetääkö se. Samaan letkuun voi liittää alipainemittarin, jolloin näkee paljonko on alipainetta. Ainkin -0,5 bar pitää olla, jollei reilusti enemmänkin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

aakkocdi kirjoitti:Alipaineen puute tuntuu myös jarrupolkimessa.
Kai aakkosdieselissäkin on alipainepumppu tuota varten. Eli ei pitäisi vaikuttaa mitenkaan jarruihin. Eikä keskuslukkoon (oma sähköpumppu).

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Roisto kirjoitti:
aakkocdi kirjoitti:Alipaineen puute tuntuu myös jarrupolkimessa.
Kai aakkosdieselissäkin on alipainepumppu tuota varten. Eli ei pitäisi vaikuttaa mitenkaan jarruihin. Eikä keskuslukkoon (oma sähköpumppu).

t.
Risto
Meinasi, että jos koneen alipainepumppu on huonossa kunnossa, niin kaikki alipaineella toimivat vermeet präkää...mutta tuskin on vika alipainepumpussa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

veskola kirjoitti:Meinasi, että jos koneen alipainepumppu on huonossa kunnossa, niin kaikki alipaineella toimivat vermeet präkää...mutta tuskin on vika alipainepumpussa.
Asia ymmärretty. Anteeksi häiriö.

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Puuha-Pete kirjoitti:Ja vielä vian ilmenemiseen: 2 kiihdytystä valoista ok. kolmansissa veto loppui kerralla.
Omat kokemukset samanlaisesta vaivasta liittyy isompikoriseen ahdettuun bensapeliin, mutta veikkaanpa että sama pätee ainakin joiltakin osin pikkudieseliin.

Miten imuilman lämmöt?

AMG-vehkeissä jos ei jäähdytys toimi kunnolla, voi vetää pari kiihdytystä ja sitten nousee lämmöt niin korkeiksi että tiputtaa kompuran pois päältä, kunnes lämmöt ovat laskeneet. Turbokoneissa sama hoituu tietysti avaamalla hukkaportti. Vikakoodia moisesta vaivasta ei jää ainakaan AMG:ssä, vaan pitää laittaa vehkeet kiinni ja tarkkailla imuilman lämpöjä ajaessa.

Itse tarkistelisin asiaan liittyvät härvelit ja aloittaisin vaikka siitä lämpötila-anturista, jos cooleri kerta on ehjä. Toki asiasta olisi hyvä varmistua ensin hommaamalla vaikka halpa dataloggeri jos ei halua vehon palveluita käyttää.
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 976
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja joskami »

Joskus 5 vuotta sitten tuli kokeiltua paljon toi A170 cdi turbolla sai ahtopainetta, niin yhdisti nuo hukkaportin ohjaus venttiilin letkut. Ja samalla tuli obd pistokkeen kautta luettua ahtopainetta.

Kuva
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No niin, vika alkaa tarkentumaan.

Syöttöjen määrä riippuu aina ahtopaineesta.
Elikkä esim. vaikka kaasu on pohjassa, niin täysi syöttö tulee vasta sitten, kun ahdot on nousseet ohjelmassa määrätylle tasolle.
Näissä toisisssa se taso on 1,2-1,3 bar.
Siis, kun alussa ahtopaine on nolla, niin syöttökin on pienimmillään ja se nousee tasaisesti maksimiinsa sitä mukaa, kun ahtopaineenkin määrä nousee.

Tietty kaasupolkimen asento aiheuttaa käyttöjärjestelmässä tietyn ahtopaineen "vaatimustason", eli ohjelman pyynnin.
Kun kaasua painetaan yli 50% maksimista, niin ohjelman pyynti on muutaman sekunnin viiveellä ehdoton.
Siis, jos ohjelman pyynti ei täyty todellisena ahtopaineena, seuraa muutaman sekunnin jälkeen vikatila, jolloin ahtopaineet romahtaa ja siis tehot myös.
Kriitillinen kierrosluku omassani on ~2500rpm, jolloin pitää tietty ohjelman pyytämä taso viimeistään tavoittaa.

Siinä pohjustusta, sitten taas arvuutellaan.

Ahdin ei kehitä riittävää painetta.
Hukkaportti ei sulkeudu, siis rikki, tai alipainekello, tai vipu rikki.
Alipaineletkuissa vuotoa.
Ahtopaineen säätöventtiili
Alipainepumppu taisikin olla kunnossa.
Hukkis menee kiinni heti käynnistettäessä, tyhjäkäynnilläkin. Jos on kunnossa.
Pakoputki tukossa.
Imupuoli tukossa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Vastaa Viestiin