e320 kirjoitti:Xenonien valokuvio on erilainen kuin normaalipolttimien joten niille tarvitaan ilmeisesti erityinen umpio/heijastin. Vaikka laittomin polttimoin ajelusta ei kakkua suoranaisesti saa, jos joku ajaa ulos tieltä häikäisyn takia ja kuolee/vammautuu niin laiton xenonasennus voi kääntyä sitten sinne kakun puolelle.
Tuota, kokeillaan nytten hieman haarukoida tätä asiaa..
Eli xenon-polttimohan on aivan samanlainen polttimo, kuin tuo halogeenipolttimo. Se tapa jolla tuottaa valoa on eri.
Polttimohan ei itsessänsä sitä valokuviota määrää, vaan sen tekee se umpio pelkästään.
Jos umpion heijastin rajaa valon auton keulasta 5metrin päässä 10cm alemmas, niin se on aivan sama kumpi polttimo siellä on..
Kirkkaus on sitten aivan eri asia. Eli jos jostain syystä on laitettu esim halogeenipolttimoiksi 100W pitkät, niin silloin kyllä kieltämättä aristaa vastaantulijan silmää jo kaukaa.. Ja toki päin persettä oleva suuntaus tuo kiusan, etenkin jos valoa on lisätty, mutta tämä ei taas ole niinkään jälkiasenteisuuden vika.
Toisaalta miksi vain jälkiasenteiset xenonit häikäisee, kun alkuperäiset ovat samanlaiset polttimoiltaan?
Itse voin kyllä myöntää noiden W124-koppaisten kristallivalojen olevan jotain aivan käsittämätöntä valokuvioltaan ja ne varmasti häikäisevät.
Ja asia virheet saa (ja pitää) korjata, jos omat ajatukset eivät olleet järkeviä..