W124 "romusta" käyttöautoksi..

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kinke
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 26.09.2007 17:50
Paikkakunta: Nurmijärvi

W124 "romusta" käyttöautoksi..

Viesti Kirjoittaja Kinke »

Tuli tuossa harrasteauto myytyä ja vaihdossa tuli tuollainen vanha tiisseli mersu. Auto on ihan kohtuu kuosissa kopaltaan eikä muutenkaan kauhean siivoton joten ajattelin, että joskos siitä rakentelis syksyn aikana käyttökulkineen itselle.

Eli auto on W124 250D -85. Elämääkin hitaampi, mutta vasta sisään ajettu (603 tkm). Auton minulle tullessa suurin ongelma oli/on voimansiirrosta kuuluva jurnutus. Rundi mittaria kun ei ole niin en juurikaan pysty sanomaan millä kierroksilla se eniten rämisee/kolisee/paukkuu, mutta isommilla vaihteilla kohtuu alhaalta kun alkaa antamaan happea niin ei subbaria konttiin kaipaa. :lol:

Viime vloppuna vaihdoin kardaanin kannatin kumin (aivan loppu oli) ja nyt viikolla vaihdettiin moottorin vasemman puoleinen kannake joka viikonlopun sessioissa ilmeni olevan poikki...?? 60 prosenttia noilla jo tärinät ja värinät väheni mutta vielä jossain on häikkää eli apuja ja neuvoja kaipailisin.

Auto ensinnäkin alkaa täristämään 110km/h:n kohdalla ja jatkuu siitä eteen päin. 110-120 välillä on pahimmillaan. Renkaat on juuri tasapainotettu eikä jatkuva värinä viittaakkaan niihin. Olisiko moottorin kumityynyt vaihdon tarpeessa? Vasemman puoleinen vaikutti olevan kyllä ihan hyvässä kuosissa ja oikean puoleinenkaan ei pahalta ainakaan näytä.

Tuossa 190 "cossussa" ei ole ollut mitään tämän kaltaisia ongelmia, joten ongelmat ovat minulle itselleni täysin uusia. Tämä ko. auto kun on vasta toinen mersu mitä omassa pihassa on (jos kuorma-autoja ei oteta lukuun), joten tekniikka eroaa kuitenkin melko tavalla entisistä kulkineista.

Kiitokset jo etukäteen neuvoista ja ohjeista.
MB 190E 2.3 Cosworth -88,
MB 250D -85
Henkka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ke 12.07.2006 22:35
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää

Viesti Kirjoittaja Henkka »

Voipi olla,että ei noita jyrinöitä saa kokonaan poistettua,taitaa olla noita viispyttysten murheita.

Mulla oli kans tollanen -85 250,vaihdoin melkein kaikki mahdolliset osat alustaan ym.
Ei sitä hiljaseksi saannu.Laitoin siihen 200D:n moottorin kumityynyt,niin se autto kaikkein eniten :D
MB 250d autom.-93
MB 200d autom.-89,ei liikenteessä.
MB E200cdi autom. -01 kesäauto
MB 240d -81 kesäauto
Avatar
Kinke
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 26.09.2007 17:50
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Kinke »

Onko 200:ssa sitten jäykemmät vai löysemmät kumit?? Jäykemmät ilmeisesti.. Juu no tuon jurinan pystyy välttämään tällä hetkellä kohtuu hyvin oikeilla kierroksilla, mutta tuo ravistus mietityttää.

Pitänee pyöränlaakeritkin samalla nyt tarkistella.
MB 190E 2.3 Cosworth -88,
MB 250D -85
Henkka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ke 12.07.2006 22:35
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää

Viesti Kirjoittaja Henkka »

200:ssa on löysemmät kumit.Näköjään kun jousti enemmän,niin jyrisi vähemmän :D
MB 250d autom.-93
MB 200d autom.-89,ei liikenteessä.
MB E200cdi autom. -01 kesäauto
MB 240d -81 kesäauto
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3495
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: W124 "romusta" käyttöautoksi..

Viesti Kirjoittaja jackie »

Kinke kirjoitti:Elämääkin hitaampi, mutta vasta sisään ajettu (603 tkm).
Autossa lienee pumppu vakioasetuksissaan. Tuo pakokaasun takaisinkierrätys osaa kanssa tehä imusarjan melko tukkoseks, joten kannattanee ottaa sarja irti ja putsata, sekä tukkia toi EGR. Sen jälkeen jolleki diisel-pajalle pumppu trimmattavaks.

Haulla löytyy aika pajo juttua noista eellä mainituista toimenpiteistä.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
ML65
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1646
Liittynyt: Ti 14.12.2004 20:25
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: W124 "romusta" käyttöautoksi..

Viesti Kirjoittaja ML65 »

jackie kirjoitti:
Kinke kirjoitti:Elämääkin hitaampi, mutta vasta sisään ajettu (603 tkm).
Autossa lienee pumppu vakioasetuksissaan. Tuo pakokaasun takaisinkierrätys osaa kanssa tehä imusarjan melko tukkoseks, joten kannattanee ottaa sarja irti ja putsata, sekä tukkia toi EGR. Sen jälkeen jolleki diisel-pajalle pumppu trimmattavaks.

Haulla löytyy aika pajo juttua noista eellä mainituista toimenpiteistä.
Ei taida W124 250D -85 mallilissa olla EGR ym, imusarjantukkimislaitteita.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14198
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Ei ole juu EGR:ää. Kehottaisin katsomaan kardaanin kuminivelet sekä värinänvaimentimen etummaisen nivelen vierestä. Melkoisella varmuudella risat. Omia kokemuksia aiheesta täällä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Kinke
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 26.09.2007 17:50
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Kinke »

Nuo kovemmissa vauhdeissa ilmenneet värinät sain pois. Oli "ammatti"miehet laittaneet aluvanteet kiinni autoon, mutta ikävä kyllä keskireiän sovitteita ei ollut näkynyt. No ne hain ja pyörät tasapainotettiin uudelleen niin nyt menee tasaseen. 8)

Enään jäi jäljelle tuo helvetillinen rouskutus mikä tulee 3,4 ja 5 vaihteilla kun antaa liian alhaisilta kierroksilta kenkää. Tosin noin vanha auto nyt saa jo vähän jurnuttaakkin. :lol:

Viikonlopun aikana jotain sain tehtyä jo edellä mainittujen lisäksi. Öljyt vaihdettu koneeseen ja perään, valot suunnattu ja auto vahattu.

Öljynsuodatin on mysteeri. Pitänee ottaa kotelosta kuva kun kerkiää, koska vehokaan ei osannut auttaa öljynsuodattimen kanssa. Autossa on noin 15cm korkea kotelo mihin se patruuna vaihdetaan. Kaikki listat ja vehon koneet taas tarjoaa ko. mottiin n.20 senttistä suodatinta?? Cossussa sama ongelma. Suodatin joka tuolla kotelossa nyt majailee on noin 3cm paksu "liuska". Mistä siis öljyn suodatin?? Ajattelin viedä jomman kumman auton olarin veholle öljyn vaihtoon ihan piruuttani niin saavat etsiä oikeanlaisen suodattimen ja heittää muutaman peräkonttiin kylkiäisiksi.. :)
MB 190E 2.3 Cosworth -88,
MB 250D -85
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14198
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Juuri tuohon jurnutukseen auttoi omassa tapauksessa yllä mainitsemani värinänvaimentimen vaihto. Tosin varmaan tiedät, että alle neljänkympin ei kolmosta kannata tarjota ja vitosta silmään vasta satasessa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Kinke
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 26.09.2007 17:50
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Kinke »

Timo L. kirjoitti:Juuri tuohon jurnutukseen auttoi omassa tapauksessa yllä mainitsemani värinänvaimentimen vaihto. Tosin varmaan tiedät, että alle neljänkympin ei kolmosta kannata tarjota ja vitosta silmään vasta satasessa.
Juu ei ihan niin pienillä kierroksilla olla ajeltu.. Kolmoselta mielelläni heittäisin neloselle tossa 65-70 km/h, mutta siitä jurnuttaa vielä aika saakelisti. Vasta 80km/h:n paikkeilla voi tarjota nelosta.

Mites muuten tuo rundarin asennus?? kun kyseessä on 5 pyttynen ja nuo tarvike mittarit on 4,6 ja 8 mukisille??
MB 190E 2.3 Cosworth -88,
MB 250D -85
Avatar
reimah
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Su 29.01.2006 15:15
Paikkakunta: Puuppola

Viesti Kirjoittaja reimah »

Jos moottoriöljynsuodatinta tarkoitat niin eiköhän sinne passaa se m-filterin MO-1160.
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Kinke kirjoitti:Öljynsuodatin on mysteeri. Pitänee ottaa kotelosta kuva kun kerkiää, koska vehokaan ei osannut auttaa öljynsuodattimen kanssa. Autossa on noin 15cm korkea kotelo mihin se patruuna vaihdetaan. Kaikki listat ja vehon koneet taas tarjoaa ko. mottiin n.20 senttistä suodatinta?? Cossussa sama ongelma. Suodatin joka tuolla kotelossa nyt majailee on noin 3cm paksu "liuska". Mistä siis öljyn suodatin??
Oletkohan oikeassa kotelossa :?: 8)
Ettet vain olisi ohjaustehostimen ... Anteeksi
autodidakti
Avatar
Kinke
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 26.09.2007 17:50
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Kinke »

felmit kirjoitti:
Kinke kirjoitti:Öljynsuodatin on mysteeri. Pitänee ottaa kotelosta kuva kun kerkiää, koska vehokaan ei osannut auttaa öljynsuodattimen kanssa. Autossa on noin 15cm korkea kotelo mihin se patruuna vaihdetaan. Kaikki listat ja vehon koneet taas tarjoaa ko. mottiin n.20 senttistä suodatinta?? Cossussa sama ongelma. Suodatin joka tuolla kotelossa nyt majailee on noin 3cm paksu "liuska". Mistä siis öljyn suodatin??
Oletkohan oikeassa kotelossa :?: 8)
Ettet vain olisi ohjaustehostimen ... Anteeksi
Kyl mä mielestäni oon oikeessa kotelossa ollu sörkkimässä.. :roll: Pitänee tutkia vielä jos sieltä löytyisi mysteerisesti joka johon sopisi sitten vähän isompikin suodatin.. :)
MB 190E 2.3 Cosworth -88,
MB 250D -85
Vastaa Viestiin