vito 112cdi -99 suuttimet TODELLA tiukassa....

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
thimppa
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Su 30.09.2007 17:40

vito 112cdi -99 suuttimet TODELLA tiukassa....

Viesti Kirjoittaja thimppa »

Tervehdys kaikille, ja kiitokset asiallisesta foorumista!

Kaikista ohjeista ja vinkeistä huolimatta kannentiivisteenvaihto tyssäsi kahteen ( 2 ja 3 pytty ) suuttimeen... Istuvat nimittäin tiukemmassa kuin "p...a seinässä". Kaikkihan lähti siitä kun ajattelin ( taas ) mennä aidan matalasta kohtaa, varsinkin kun suuttimet ja ympäristö likosivat toista vuorokautta irroitusöljyssä, ja onhan kaiken kasaaminen suuttimien kiinnitysruuvien löysäämisen jälkeen taas melkoinen homma... Itsetehty ulosvetäjäkään ei asiaa auttanut, työkaluteräksestä vääntyi niskat CDI suuttimien edessä, ja ensimmäisen version kanssa riehuessa vähän lipesi ja puhkesi venttiilikoppa :oops: joten koneen käynnistäminenkään löysätyin suuttimen kiinnityspultein ei oikein houkuttele :shock: . Remontin korjaus siis junnaa paikoillaan...

Tulikin mieleeni että josko foorumilaisilla olisi firmassa oikein tarkoitusta varten oleva alkuperäinen työkalu, ja sitä voisi esim vuokrata kohtuullista korvausta vastaan jonka laitan etukäteen ja maksan esim. matkahuollon kulut molempiin suuntiin. Mielessä extreme keinona kävi myös meisselöidä venttiilikoppa suuttimien ympäriltä hevon kuuseen jotta saisi kannen auki, irtokannesta suuttimet saa vaikka moottorikoneistamo irroittaa...

Jos jollakulla lojuu nurkissa venttiilikoppa kyseiseen bajamajaan, niin viestiä vaan tulemaan, ostan sen pois!

vinkkejä ja ehdotuksia saa laittaa...

-Thimppa-
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja barton »

Jos pelattais shakkia niin alkais oleen kohta pattitilanne. :D

Älä masennu, jos luulet että venttiilikoneistossa ei ole ylimääräistä romua niin laita se käyntikuntoiseksi, teippaa reikä ja irrota sillä polkemiskikalla ne suuttimet. Sillä konstilla lähtee kaikki ne suuttimet jotka on asennettu ilman suojarasvaa ja ne on ruostuneet poteroonsa kiinni.
sprint
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ke 26.05.2004 19:51

Viesti Kirjoittaja sprint »

Samaan lisäten että onko olemassa jonkinlainen työkalu millä suutin pinta (pohja) saadaan putsattua ?? Nyt viimeinen vaihtamaton vuotaa tai sitten joku ei pidä vaikka on vaihdettu.
Transporter T5 -03
vito 108Cdi -99 Ex auto
ford escort mk1 4x4 cosworth
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Kyllähän siihen vaivaan työkaluja on. Maksaa vain vaivaiset reipas 1000€ :shock:
Suuttimen irrotukseen lämpöä peliin :idea:
Venttiilikoppia ja suuttimia löytyy.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
ClubKRP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 376
Liittynyt: La 21.04.2007 08:07
Paikkakunta: Pohjois Satakunta

Viesti Kirjoittaja ClubKRP »

Kyllä, niitten pohjien putsaamiseen on työ kalu maksaa n.250e..

Kannatta kuumentaa ekax ne kupari tiivisteet, niin pitävät paremmin.(näin olen itse toiminut) Olen itse käyttänyt perkinssin pumpun tiivisteitä, kun ovat inan paksummat kuin MB suuttimen tiivisteet.. kokemuksen mukaan ovat pitäneet paremin..
Suuttimen olen putsannut ihan teräsharjalla ja tason 1000 santapaperil, mut ihan päätä en ole putsannut kuin jarru kliinerilllä, ettei pienet reijät mene tukkoon.. ja kun olen pistänyt takas ni olen pistänyt kupari tahnaa suuttimeen.. ja pohjan olen putsannut tol työ kalulla.

Ja suuttimen pois ottoon, et olen joskus joutunut "uhraan" suuttimen olen "sitonut" sen moottori nostimeen ja repinyt pois mut en suosittele, mut kyl lähti

Ja se suuttimen ulos veto työkalu antautui kun oli nin pirun piukassa, maksaakohan n.60e kl-varaosassa?
ON kalustoa jos jonkin laista..
thimppa
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Su 30.09.2007 17:40

Viesti Kirjoittaja thimppa »

barton kirjoitti:Jos pelattais shakkia niin alkais oleen kohta pattitilanne. :D

Älä masennu, jos luulet että venttiilikoneistossa ei ole ylimääräistä romua niin laita se käyntikuntoiseksi, teippaa reikä ja irrota sillä polkemiskikalla ne suuttimet. Sillä konstilla lähtee kaikki ne suuttimet jotka on asennettu ilman suojarasvaa ja ne on ruostuneet poteroonsa kiinni.
Juu pattitilanne... siinäpä se kun venakopan rojut on venttiilikoneistossa...
Ei kai auta muu kuin mättää suuttimien ympäriltä koppa palasiksi, kun kerta on jo valmiiksi risa... :shock: alkaa riittämään ulosvetäjillä kikkailu :evil:
sprint
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ke 26.05.2004 19:51

Viesti Kirjoittaja sprint »

ClubKRP kirjoitti:Kyllä, niitten pohjien putsaamiseen on työ kalu maksaa n.250e..
Oisko kuvaa tai tarinaa millainen tuo on :roll: .
Transporter T5 -03
vito 108Cdi -99 Ex auto
ford escort mk1 4x4 cosworth
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18229
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Suotta niitä suuttimia hirveällä repimisellä ja särkemisellä irrottaa.
Pultti löysällä käyttäminenkään ei aina auta, silloin vetaistaan suutin mallikohtaisella ulosvetäjällä pois.
Varmasti lähtee, änkyröimättä, eikä tule edes hiki.

Pohjat siivotaan kalvaimella, samoin suuttimen pää.
wiimax.fi
Avatar
ClubKRP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 376
Liittynyt: La 21.04.2007 08:07
Paikkakunta: Pohjois Satakunta

Viesti Kirjoittaja ClubKRP »

Se on kuin kuppiterä. Mut siin on ohjuri sen terän tilalla ja se on enemmän jyrsin kaiketi?? Kun se jyrsii pinnan suorax. niin juu ja sitä käytetään akkuporakoneella. sopii kaikkiiin MB-cdi suutin pohjiin pitäs ainakin..? mulla on sopinut, mitä mulla on ollut.


Mä olen ostanut sen Työkalu kauppiaalta.. Jos tahot kauppiaan numeron niin pistän privana..

En saanut kuvaa pistettyä, olisin pistänyt.
ON kalustoa jos jonkin laista..
sprint
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ke 26.05.2004 19:51

Viesti Kirjoittaja sprint »

Kiitos Dealer ja ClubKRP selvennyksistä. Mulla on pieni epäillys että yksi tiiviste ei edelleenkään pidä, tosin voi olla luulosairautta :wink: . Onko väliä kumminpäin tiivisteen laittaa ja mitä niksejä on jos pinnat on puhtaat ja momentit 7Nm + tauko + 90 astetta ja silti ei pidä. Voihan se olla että pitäs vielä tollasella jyrsinterällä pinta oikasta.
Transporter T5 -03
vito 108Cdi -99 Ex auto
ford escort mk1 4x4 cosworth
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

Pitäisi uusia myös ne (venyvät) pultit.
W203CDI
sprint
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ke 26.05.2004 19:51

Viesti Kirjoittaja sprint »

hanta kirjoitti:Pitäisi uusia myös ne (venyvät) pultit.
Jos toteamus oli mulle niin joka kerta on laitettu uusi pultti . 8)
Transporter T5 -03
vito 108Cdi -99 Ex auto
ford escort mk1 4x4 cosworth
Avatar
mnkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 233
Liittynyt: To 21.10.2004 11:14
Paikkakunta: Tornio/Haaparanta

Viesti Kirjoittaja mnkki »

http://www.uniteddiesel.co.uk/special_tools.php
tuossa kuvat noista kalvaimista
MB Vito L 112 cdi 2001 nykyään Latviassa

Vw Caravelle TDI

Koskaan ei ole liian myöhäistä luovuttaa!
Avatar
ClubKRP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 376
Liittynyt: La 21.04.2007 08:07
Paikkakunta: Pohjois Satakunta

Viesti Kirjoittaja ClubKRP »

En ole huomannut mitään eroa et pistääkö kummin päin, mut olen todennut et ei pidä kauhen kauvaa jos ei kalva/jyrsi (kumpi on oikea termi?) pohjia.

Ja HUOM. aina pitää vaihtaa pultit, ne on venyvät!!!(voivat katketa ja todella harmilloiset kaivaa pois, olen tonkinut ylös kerran) eivätkä pidä jos ovat venyneet. ja samoin se "haarukka" pitää vaihtaa jos on alumiininen.
ON kalustoa jos jonkin laista..
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Mitenkäs tämän projektin kans kävi?
Joku mersupurkaamo??
Avatar
MatKa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 23.01.2006 19:44
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

Kiitos Dealer ja ClubKRP selvennyksistä. Mulla on pieni epäillys että yksi tiiviste ei edelleenkään pidä, tosin voi olla luulosairautta . Onko väliä kumminpäin tiivisteen laittaa ja mitä niksejä on jos pinnat on puhtaat ja momentit 7Nm + tauko + 90 astetta ja silti ei pidä. Voihan se olla että pitäs vielä tollasella jyrsinterällä pinta oikasta.
Tuosta momentista senverran että on jokin aika sitten muuttunut ohje että 7 nm + 180 astetta.
S210 220 CDI A -02
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4777
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Sen mahdollisen vuotamisen, aivan pienenkin erottaa kyllä ihan helposti.
Ajelee vaan vähän aikaa ilman sitä moottorin suojamuovia.
Jos moottori on päältäpäin siisti, niin varmasti alkaa kohta mustia tiploja ilmestymään, mikäli vuotamista tapahtuu.

Omien kokemuksieni mukaan aiheesta, niin pikeentyminen, sitten kun se alkaa, etenee nopeaan tahtiin.
Parissa, kolmessa viikossa on jo selväää, että jotain tarttis tehrä.

Jos itse vaihtelee, niin kannattaa vaikka veholta ruuvi+prikka paketin yhteydessä ostaa suutirasvaakin, jolla suuttimen runko voidellaan.
Helpottaa kovasti sitten seuraavaa irroittelua, kun ei niin helposti pikeenny kanteen kiinni.

Merkillinen juttu tässä on se, että yleensä se osapuoli, joka ottaa kipeetä, onkin se suutin.
Kanteen tulevat vauriot onkin sitten yleensä itseaiheutettuja.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

MatKa kirjoitti:
Kiitos Dealer ja ClubKRP selvennyksistä. Mulla on pieni epäillys että yksi tiiviste ei edelleenkään pidä, tosin voi olla luulosairautta . Onko väliä kumminpäin tiivisteen laittaa ja mitä niksejä on jos pinnat on puhtaat ja momentit 7Nm + tauko + 90 astetta ja silti ei pidä. Voihan se olla että pitäs vielä tollasella jyrsinterällä pinta oikasta.
Tuosta momentista senverran että on jokin aika sitten muuttunut ohje että 7 nm + 180 astetta.
Ja kohta laitellaan koneita joilla tehdään kanteen uusia kierteitä :!: :idea: .

Aivan turha edes yrittää johonkin 400tkm ajettuun noilla momenteilla :shock:
Joku mersupurkaamo??
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Totanoinniin... tuli mieleen, että voiko ultraääntä käyttää näiden sähkösuuttimien kanssa, vai meneekö solenoidi paskaksi...?

Pietsosuuttimien kanssa ultra ainakin on ollut kielletty, taitaa osua johonkin resonanssitaajuuteen...

Onko noita ultraäänivehkeitä yleensäkään käytössä korjaamoilla?
(Saattaa tosin olla tyypillisen vehonasentajan käsissä tappavan vaarallinen laite, joten käyttö saattaa olla siksikin vähäistä... :roll: )
korjaamo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Ti 06.09.2005 13:24

Viesti Kirjoittaja korjaamo »

Kyseiseen moottorimalliin tarkoitetulla ulosvetäjällä lähtee, kuten dealer sanoi, varmasti eikä tule edes hiki.

Älkää tuhotko venttiilikoppianne vaan jättäkää korjaamoille joilla laite irroittamiseen.

Voi toki lähteä jarrunesteellä tai lämmittämällä tai nätisti pyytämällä, mutta sitten kun on kiinni niin ei lähde muulla.
thimppa
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Su 30.09.2007 17:40

päivitystä aloitettuun aiheeseen

Viesti Kirjoittaja thimppa »

hiukan päivitystä. Venakoppa siis mätettiin meisselillä hevonkuuseen suuttimien ympäriltä, ja kannen poiston jälkeen todettiin jotta vuotanuthan siellä oli 2 ja 3 pytyt vesitilaan. Istuvat vieläkin suuttimet kannessa kiinni, moottorikoneistamolla kansi ollut kohta 1,5 viikkoa, ei lähde ulosvetäjällä, ei lämmöllä, jonkun ulosvetäjätyökalumyyjän mukaan vielä jää prässissä painaminen jolloin tosin suuttimet on kyllä entiset... enpä tiedä mutta tiukassa tuntuu olevan...
uusi turbokin tuli ostettua kun oli välystä ja vihellystä ja Riikonen turbohuollosta kertoi selvittelyn jälkeen jotta osia kyseiseen alkuperäiseen ahtimeen tosi nihkeästi löytyy joten nyt on ostettu päivitetty vankempi malli.
Projekti siis jäissä kunnes suuttimet irtoaa tavalla tai toisella, ja saavat kannen koneistettua... :shock:
thimppa
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Su 30.09.2007 17:40

meinas unohtua

Viesti Kirjoittaja thimppa »

Aki P vois laittaa vaikka privana hintaa venakopasta ja kahdesta suuttimesta, täytyy ne jokatapauksessa hankkia kunhan selviää kuinka monta suutinta menee sököksi...
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Re: meinas unohtua

Viesti Kirjoittaja Aki P »

thimppa kirjoitti:Aki P vois laittaa vaikka privana hintaa venakopasta ja kahdesta suuttimesta, täytyy ne jokatapauksessa hankkia kunhan selviää kuinka monta suutinta menee sököksi...
Viestiä pukkaa :D
Joku mersupurkaamo??
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

ei kaikista lähe "oikeillakaan" ulosvetimillä suuttimet pois... just vitoon tehtiin kansiremppa,suuttimetkin oli tarkoitus vaihtaa samalla joten homma oli "helppo" :lol: katkas vaaan vanhat suuttimet ni ei tarvinnu särkeä venakoppaa... sitten kansi irti ja prässillä painettiin palotilasta päin suuttimet irti... tosin ei vielläkän ollut mitenkään herkässä irtoamaan... vaan koneistettiin suuttineb runko aivan ohueksi ja sit pillillä lämpöä ja prässättiiin...
Vastaa Viestiin