.
No, tervetuloa foorumille, Lobster.
Kyllä lastuissa eroja on, mutta välttämättä niitä ei ajessa huomaa, varsinkaan kun ei tosiaan ole verrokkia siinä rinnalla.
Lisäksi pitäisi olla vähän lisämittareitakin, vaikkapa pakopainemittari.
Valitettavasti hinta ei kerro laadusta yhtään mitään tässä tapauksessa.
Enempi myyjän ahneudesta.
Kaikki "lastut" lisäävät tehoa samalla periaatteella, ruiskutusta lisätään ruiskutusaikaa jatkamalla.
Mutta, jotta moottori kuitenkin kaikissa eri tilanteissa toimisi, kuten valmistaja on alunperin ajatellut, niin täytyisi muutella muitakin karttoja, kun vaan ruiskutuskarttaa.
Kuitenkin se, mitä on muutettu ja miksi, tuntuu olevan "suuri salaisuus".
Pelkääkö valmistaja, että toiset apinoi, vai että toiset huomaa, että minä en älyä jotain.
Summa summarum.
Eroja on, sitä että miten ne vaikuttavat auton toimintaan tai kestävyyteen, en uskalla arvioida.
Hinta ei kerro laadusta mitään.
Omien kokemuksien mukaisesti, niin 180hv on ko. vakiomoottorista max.
Silloin ollaan jo suuttimien, ahtimen ja coolerin järkevän käytön äärilaidalla.
Minun mielestäni tehoa tärkeämpi asia olisi se, että pakokaasujen kierrätysjärjestelmän toiminta ohjelmoidaan pois päältä.
Tämä olisi yksi kriteeri.
Toinen voisi olla vaikkapa sellainen, että ostaisin lastun vain sellaisesta paikasta, joka on oikea, rekisteröity firma.
Aina parempi, jos tekijä uskaltaa laittaa nimensä ja osoitteensa ja puhelin numeronsa reilusti näkyville.
Ja tuotteella on oikea nimi.
Mahdollisten erimielisyyksien, tai reklamaatioiden kanssa on varmaankin silloin vähän helpompi toimia.
Jos lastuttaja on yleisesti tunnettu yritys, niin kaikista voi "tavan" lastun varmaan turvallisin mielin ostaa.
Vaikka eroja onkin, niin nillä on varmasti kuitenkin tuote sellainen, että kestävyyden suhteen järkevällä käytöllä (mitä se sitten merkitseekin) ei kestävyyden suhteen tarvi murehtia.
Teholappu olisi hieno juttu, vaikkei tietenkään mitenkään välttämätön.
Sillä on kuitenkin runsaasti "psykologista" vaikutusta.
Muutaman hv,n eroista, tai muutaman satasen hinnaneroille en laskisi mitään merkitystä.
Suurimpien tehojen "lupaajia" tulee välttää.
Suurimman moottorista saadun tehon määrää loppupelissä se, millaisista osista moottori on kasattu, ei se kuka syöttöä on suuremmalle kääntänyt.
Ammattitaitoa on juurikin se, että teho ja vääntö on jätetty jollekkin tasolle, silloin on ainakin mahdollista, että ohjelman muokkaaja on myös ajatellut kestävyyttäkin ja kunnollista toimintaa.
Lastun laittajia on jo Suomessakin runsaasti.
Täälläkin niitä on monella.
Niistä lähimmäisistä kannattaa ensin kysellä.
Itse olen käynyt Haisulin mainitsemassa paikassa.
Se mies on epäilemättä dieselien lastutuksen suhteen ihan siellä eturivissä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5