Cdi-lastutus

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Lobster
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Pe 23.02.2007 13:32

Cdi-lastutus

Viesti Kirjoittaja Lobster »

Terve!
Uutena mersumiehenä ilahduin kovasti kun löysin tämän forumin. Kiitos ylläpidolle.

Ostin siis vm.2004 E-sarjaisen 200cdi mesen, automaatilla. Nyt olen harkinnut tehon lisäystä kesän kunniaksi ja siihen tarvitsen neuvoja asiaan paremmin perehtyneiltä.
Lueskelin Tuikun juttua C-koppasen modaamisesta ja s oli hyvin mielenkiintoinen.
Itselleni kylläkin riittää pieni tehon lisäys lastuttamalla.

Kysymyksiä viisammille:
Missä kannattaa lastuttaa? (pääkaupunkiseutu)
Onko merkillä / tekijällä väliä?
Paljonko tehoa uskaltaa lisätä? (Brabuksen lastut lisää ilmeisesti n.25hv ja esim.digituningin noin 50hv.
Ja tietysti paljonko kannattaa hommasta noin suunnilleen maksaa? (brabus maksaa reilusti yli 1000€ ja esim.digituning noin 800€)
Mihin nuo hintaerot perustuu? Toki maksan mielelläni enemmän jos siitä on jotain hyötyä luotettavuuden tai kestävyyden kannalta.

Nämä siis askarruttavat aloittelijaa. :oops:
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Itse kallistuisin varmaankin customfileen, joka on modattu ohjelma 220 cdi:stä.
Noin 180 Heppaa ja 400Nm. Piuha kiinni ja softa vaihtoon ja baanalle.
Tomaatti varmaan kestääkin nuo väännöt, manuska ilmeisemmin ei.
Karalan Mika on noita tehnyt ja yhteystiedot: http://www.turbotec.com/yritys/yhteys.htm
Siellä on myös helsingin jälleenmyyjä.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No, tervetuloa foorumille, Lobster.

Kyllä lastuissa eroja on, mutta välttämättä niitä ei ajessa huomaa, varsinkaan kun ei tosiaan ole verrokkia siinä rinnalla.
Lisäksi pitäisi olla vähän lisämittareitakin, vaikkapa pakopainemittari.

Valitettavasti hinta ei kerro laadusta yhtään mitään tässä tapauksessa.
Enempi myyjän ahneudesta.

Kaikki "lastut" lisäävät tehoa samalla periaatteella, ruiskutusta lisätään ruiskutusaikaa jatkamalla.
Mutta, jotta moottori kuitenkin kaikissa eri tilanteissa toimisi, kuten valmistaja on alunperin ajatellut, niin täytyisi muutella muitakin karttoja, kun vaan ruiskutuskarttaa.
Kuitenkin se, mitä on muutettu ja miksi, tuntuu olevan "suuri salaisuus".
Pelkääkö valmistaja, että toiset apinoi, vai että toiset huomaa, että minä en älyä jotain.

Summa summarum.
Eroja on, sitä että miten ne vaikuttavat auton toimintaan tai kestävyyteen, en uskalla arvioida.
Hinta ei kerro laadusta mitään.


Omien kokemuksien mukaisesti, niin 180hv on ko. vakiomoottorista max.
Silloin ollaan jo suuttimien, ahtimen ja coolerin järkevän käytön äärilaidalla.

Minun mielestäni tehoa tärkeämpi asia olisi se, että pakokaasujen kierrätysjärjestelmän toiminta ohjelmoidaan pois päältä.
Tämä olisi yksi kriteeri.

Toinen voisi olla vaikkapa sellainen, että ostaisin lastun vain sellaisesta paikasta, joka on oikea, rekisteröity firma.
Aina parempi, jos tekijä uskaltaa laittaa nimensä ja osoitteensa ja puhelin numeronsa reilusti näkyville.
Ja tuotteella on oikea nimi.
Mahdollisten erimielisyyksien, tai reklamaatioiden kanssa on varmaankin silloin vähän helpompi toimia.

Jos lastuttaja on yleisesti tunnettu yritys, niin kaikista voi "tavan" lastun varmaan turvallisin mielin ostaa.
Vaikka eroja onkin, niin nillä on varmasti kuitenkin tuote sellainen, että kestävyyden suhteen järkevällä käytöllä (mitä se sitten merkitseekin) ei kestävyyden suhteen tarvi murehtia.

Teholappu olisi hieno juttu, vaikkei tietenkään mitenkään välttämätön.
Sillä on kuitenkin runsaasti "psykologista" vaikutusta. :lol:

Muutaman hv,n eroista, tai muutaman satasen hinnaneroille en laskisi mitään merkitystä.

Suurimpien tehojen "lupaajia" tulee välttää.
Suurimman moottorista saadun tehon määrää loppupelissä se, millaisista osista moottori on kasattu, ei se kuka syöttöä on suuremmalle kääntänyt.
Ammattitaitoa on juurikin se, että teho ja vääntö on jätetty jollekkin tasolle, silloin on ainakin mahdollista, että ohjelman muokkaaja on myös ajatellut kestävyyttäkin ja kunnollista toimintaa.

Lastun laittajia on jo Suomessakin runsaasti.
Täälläkin niitä on monella.
Niistä lähimmäisistä kannattaa ensin kysellä.
Itse olen käynyt Haisulin mainitsemassa paikassa.
Se mies on epäilemättä dieselien lastutuksen suhteen ihan siellä eturivissä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
rekke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: Ke 22.06.2005 18:36

Viesti Kirjoittaja rekke »

Mitenkäs sitten kun lastu on ohjelmoitu, ja kone rupeaa jossakin vaiheessa tulevaisuudessa temppuilemaan esim joku anturi rikkoontuu. Auto viedään veholle piuhan nokkaan nii vaikuttako viri ohjelma ongelmaa vian löytymiselle?? vai joutuuko auton viemään vian lukuun aina sinne lastun ohjelmoijan luo??
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

No jos sieltä anturi rikkoontuu, sen pitäisi näkymän testerissä.
Takaisinkierrätyksessä voi tulla ongelmia, mutta sehän on ongelma jo vakionakin. Imusarja vaihtoon, jne. Mutta jos se ohjelma on tehty kunnolla ei käsittääkseni se ole este vian löytymiselle. Nää cdi koneet ovat myös olleet markkinoilla jo kymmenisen vuotta joten niistä on aika paljon tietoa meseen erikoistuneilla korjaamoilla.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kun lastutus tehdään "oikein", niin kaikki moottorin järjestelmät toimivat vielä tehtaan säätövälien "sisällä".

Eli ei vaikuta huoltojuttuihin tai vikaherkkyyteen tai niiden löytymiseen millään testerillä.

Ei vaikuta katsastukseenkaan, mikäli et itse tyrkytä tietoa.
Voi olla, ettei vaikuta siitä huolimattakaan.
Joillain katsastusmiehilläkin on maalaisjärkeä ihan pelottavissa määrin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
rekke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: Ke 22.06.2005 18:36

Viesti Kirjoittaja rekke »

No hyvä et viat ei jää lastutuksen takia selvittämättä. shellin paarissa pojat kertoili että auton vika muistia lastutuksen jälkeen ei enää pystyisi merkkiliikkeessä luetuttamaan, mutta myytti on murrettu:) !!!!!!!!!!!!!!
Avatar
Vee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ma 19.03.2007 19:57
Paikkakunta: Kaakonkulma

Viesti Kirjoittaja Vee »

Tästäpä juolahti mieleeni, jotta miten nuo cdi:n suuttimet kestävät lisääntynyttä polttoaineen virtausta? Tällä lähinnä tarkoitan sitä, että jos suutin on esimerkiksi mitoitettu virtaamaan määrän X ainetta ja uuden lastun myötä sen läpi sujahtaa XX tai jopa XXX määrä mehua.
Appiukko on muistanut pelotella minua aiheesta suuressa viisaudessaan :roll: viikottain.
Mahtaako olla perää vai onko appi vain katkera, kun hänellä on reilun litran pienempi motti omassa kiesissään? :lol:
Ratsastaminen on ruoalla leikkimistä!
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Vertaa puutarhaletkuun, jossa on aina sama paine. Pidät sitä letkun päässä olevaa pistoolia aina minuutin kerrallaan auki ja sitten 10 minuuttia kiinni. Lastutuksen jälkeen pidät sitä 1 min 20 sec auki ja 9 min 40 sec kiinni, mitäs se nyt voi vaikuttaa siihen pistooliin.

Oleellista on, ettei painetta mennä nostamaan. Nostaminen voi jo vaikuttaakin jotain, jos tai kun osat on suunniteltu pienemmälle paineelle.

Suutin taitaa olla se viimeinen osa joka sieltä moottorista sulaa :D
Lisää tietoa: www.skg.fi
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Joo, ei se suutin tee yhtään enempää, tai vähempää työtä työtä lastutuksen jälkeen, tai ennen.
Eikä sen kuluminen, tai rasittuminenkaan muutu mitenkään.

Suurentunut polttoainemäärä tosiaan saadaan aikaan, kun suuttimen annetaan vaan ruiskuttaa polttoainetta hiukan pidempään.
Juuri sillä samalla voimalla, kuin vakiossa moottorissakin.

Saastemääräyksien täyttämisen ja "täydellisen" savuttomuuden vaatimuksien takia ruiskutusaika on jouduttu jättämään niin lyhyeksi, että siihen automerkistä riippumatta jää parinkymmenen prosentin lisäysvara.

Tämä vara otetaan käyttöön ohjelmanmuokkauksella.
Todennäköisesti valmistaja käyttäisi sen itsekkin, mikäli vaan päästöluokitukset antaisi myöten.
Teho ei siis "tipahda taivaasta jonkun vippaskonstin avulla", vaan valmistajan jättämää, käyttämätöntä kapasiteettia otetaan "hyötykäyttöön".
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Lobster
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Pe 23.02.2007 13:32

Viesti Kirjoittaja Lobster »

Jebulista juu.
Tervehdys pitkän tauon jälkeen.
Sairastuin vakavasti heti toukokuun alussa joten lastutus-projekti jäi vähän niinkuin sekundääriseksi jutuksi.
Nyt kun kunto on hieman kohentunut, niin yritän saada projektia eteenpäin.
Ilmoittelen tänne mitä ratkaisuja teen.
Kysymys enempi tietäville:
200cdi vs. 220cdi erovat niin jotta 200.sta puuttuu kuulemma tasapainotus akseli?
Pitäneekö paikkaansa ja jos pitää, niin vaikuttaako tämä kestävyyteen jos chipataan tuonne 170hp tasolle?
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Ei vaikuta mitenkään kestoon nuo tasapainoakselit. Niin se taitaa olla, että 200cdi:ssä ei ole noita akseleita, paitsi jossain hiukan uudemmissa ne on sinne lisätty. Oikeastaan olen sitä mieltä, että mitä vähemmän liikkuvia turhia osia, sitä parempi. Vähemmän vikakohteita.

Ainakin Saabeissa nuo tasapainoakselit on monesti poistettu, kun ne on aiheuttaneet jotain ongelmia vanhemmiten. Kuulemma ei huomaa perstuntumalla mitään eroa käynnissä.
Julkku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ti 29.03.2005 16:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: Cdi-lastutus

Viesti Kirjoittaja Julkku »

Tuohon Brabukseen siältyy takuu 100.000km/3v moottorille ja voimansiirrolle..siihen kai sen hinta perustuu
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Vakiosuuttimilla tuossa autossa ja automaatilla ei päästä lähellekkään voimansiirron kestävyyden rajaa.
Tietty, kaiken saa rikki, jos oikein asian suorittamiseen täysillä antautuu.

Tehoja pitäis lähtä suunnilleen 180/400. Max
Enempikin tulee, muutama horse, mutten suosittele.
Tekniikka on automaatin kanssa täysin sama 220cdi,n kanssa, siis täällä meillä.
Keskieuroopassa onkin sitten näköjään myynnissä eritehoisia versioita, niistä en sano mitään.
OM646, 200cdi,ssä on kyllä EPC.n mukaan ne akselitkin, ainakin niille varaosanumerot löytyy.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
jussi77
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ma 16.05.2005 22:14
Paikkakunta: Hämeenlinna

E270cdiA lastutus

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

No tottahan se lastutus alkaa tässä hiipiin mieliin :lol: Millaisia tehoja/vääntöjö mahtaa kestää? Auto siis vm.2000 E270cdiA

Vakiona 170hv/400nm? Manuaalissa vääntö 370nm?
Nykyiset:
S210 270cdi A -00


Exät:
S123 240D -79
W124 300E -90
S124 250TD -91
S124 230TE -89
W123 220D -76
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
270cdi,ssä kestää myös laatikot lastuttamisen varmasti, oli sitten manuaali, tai automaatti.
Manuaalin kytkin kestää yli 500nm.
Automaatissa en usko ongelmia ilmaantuvan millään vakiosuuttimien väännöillä.

Ahdin kestää suosiolla vähän päälle 200hv, jota enemmän en oikein vakiosuutimilla suosittelisi.
Mahtaa pakopaine nousta kamalaksi.
Mutta jos ahtimen ahdingosta ei välitä, niin uskoisin itse moottorin kyllä hyvin kestävän sen, mitä vakiosuuttimilla irtoaa.

Ongelmana taitaa olla pikemminkin se, että suhteessa aika pienestä ahtimesta johtuen vääntömomentin nousu on jo alusta alkaen niin voimakasta, että moottorin kumityynyt käy liian pehmeiksi ja joustavat niin paljon, että moottori "kolisee nurkkiin".
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
jussi77
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ma 16.05.2005 22:14
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Olen ajatellut että 200hv/480nm. Voimaa.com ainakin tarjoaa force ohjelmalla tuollaista?
Nykyiset:
S210 270cdi A -00


Exät:
S123 240D -79
W124 300E -90
S124 250TD -91
S124 230TE -89
W123 220D -76
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Itse olen käyttänyt Mika Karalan palveluksia, joita voin suositella.
Loppuu samalla se pakokaasujen kierrätyskin.


Vakioautoon, vakiolastu - paketilla ei tosin ole niin suurta merkitystä, mistä sen ottaa, tai laitattaa, kunhan sille kierrätykselle tulee vaan stoppi.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
jussi77
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ma 16.05.2005 22:14
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

kyllä varmaan kyseistä heppua tulee käytettyä, kunhan saadaan fööni 100% kuntoon ja itse pääsen suomeen. Vielä reissua jäljellä tuonne tammikuun 5.päivään. Sitten aletaan taas keskittymään mursuun :lol:
Nykyiset:
S210 270cdi A -00


Exät:
S123 240D -79
W124 300E -90
S124 250TD -91
S124 230TE -89
W123 220D -76
Lobster
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Pe 23.02.2007 13:32

Viesti Kirjoittaja Lobster »

Miksi tuo pakokaasujen kierrätyksen katkaisu on tärkeä?

ps. Tuikku mikä on koiran rotu joka näkyy kuvissa?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Lobster kirjoitti:Miksi tuo pakokaasujen kierrätyksen katkaisu on tärkeä?

ps. Tuikku mikä on koiran rotu joka näkyy kuvissa?

Pakokaasujen kierrätys tarkoittaa, että pakosarjasta ohjataan pakokaasuja takaisin imusarjaan ja taas moottoriin, niitä siis kierrätetään.
Se on tunnetulla nykytekniikalla yksi (tärkeä) osatekijä, jolla moottori on saatu läpäisemään tarpeelliset saastemääräykset.
Moottori "käyttöjärjestelmä" vahtii tämän kierrätyksen toimintaa.
Eli sen poistaminen vaatii ohjelmanmuutoksen, kaikista vähänkin uudemmista autoista.

Syy tähän poistamisen tärkeyteen on se, että tämä kierrätys myös sotkee, pikeää imusarjan kanavineen tehokkaasti tukkoon. Todella tehokkaasti.
Ennen ko. ohjelmanmuutosta olisikkin hyvä pestä, tai pesettää imusarja sisältä.

Katsastuksessa ko. toimenpiteestä ei ole haittaa.
Kun poisto on tehty "oikein", ei mitään vikatietoa, tai herjaa tule.
Siinä ainoassa mittauksessa sitten katsotaan vaan nokiarvoa.
Sitähän tämä poisto vaan suosii, kun kierrätyskaasujen tilalla onkin puhdasta ilmaa.


Irlanninsetteri.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
-Kapa-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 173
Liittynyt: Pe 12.01.2007 16:27
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja -Kapa- »

Haisuli kirjoitti:Itse kallistuisin varmaankin customfileen, joka on modattu ohjelma 220 cdi:stä.
Noin 180 Heppaa ja 400Nm. Piuha kiinni ja softa vaihtoon ja baanalle.
Tomaatti varmaan kestääkin nuo väännöt, manuska ilmeisemmin ei.
Karalan Mika on noita tehnyt ja yhteystiedot: http://www.turbotec.com/yritys/yhteys.htm
Siellä on myös helsingin jälleenmyyjä.
Itsellä olisi myös edessä pieni piristys W203 220cdi:n ja ennenkaikkea saada pois toi kierrätys. :roll:
Käyttävätkö noi jälleenmyyjät samaa softaa kuin karala jossa on juuri ton kierrätyksen pois ohjelmointi?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kyllä
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Ite ajellut nyt reilun 10tkm Digituningin 3.s tason softalla. Autona 270cdia -00

Alkujaan 170/370 ja nyt 220/500. Voimansiirto on sinällään kiitollinen aihio koska sen on sama kuin 320cdi:ssä. Tehtaan lupaamat väännön kestot ei mene vielä rikki.

Kulutus putosi normiajolla.
Oikein järjettömällä vedätyksellä alkaa savuttamaan eli paikat käy ahtaaksi, mutta siinä vaiheessa jokainen järkevä auton omistaja ymmärtää nostaa kaasupoljinta jo muutenkin :roll:

0-100km/h ja 60-120km/h kiihdytys ajat paranivat sekunnilla vakioon verrattuna.
Joku mersupurkaamo??
honkonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 472
Liittynyt: Su 09.10.2005 20:03
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja honkonen »

Kiinostais tietää tuikun menopelin suoritusarvoja jos yhtään mittailtu?
EX - W 211 220 CDIA - 04
EX- W 203 200 CDIA -03
EX- W 201 190E -91
EX- W 123 230 E-85
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

honkonen kirjoitti:Kiinostais tietää tuikun menopelin suoritusarvoja jos yhtään mittailtu?

0...100 km/h alle 20 sekkaa ja teho on noussut alle 20 % :lol:

:roll: Katteleppas niitä tuikun laittamia käyriä, niistä pitäisi selvitä jotakin. Tosin epäilen, että ne on mitattu tunkiin päällä toinen rengas ilmassa :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1653
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

tuikku kirjoitti:.
270cdi,ssä kestää myös laatikot lastuttamisen varmasti, oli sitten manuaali, tai automaatti.
Manuaalin kytkin kestää yli 500nm.
Automaatissa en usko ongelmia ilmaantuvan millään vakiosuuttimien väännöillä.

Ahdin kestää suosiolla vähän päälle 200hv, jota enemmän en oikein vakiosuutimilla suosittelisi.
Mahtaa pakopaine nousta kamalaksi.
Mutta jos ahtimen ahdingosta ei välitä, niin uskoisin itse moottorin kyllä hyvin kestävän sen, mitä vakiosuuttimilla irtoaa.

Ongelmana taitaa olla pikemminkin se, että suhteessa aika pienestä ahtimesta johtuen vääntömomentin nousu on jo alusta alkaen niin voimakasta, että moottorin kumityynyt käy liian pehmeiksi ja joustavat niin paljon, että moottori "kolisee nurkkiin".
Entäpä 320cdi-03 lastutus? Laatikon kesto lienee jo rajamailla, ja pientä tehonlisäystä ei ajossa juuri huomaa ?
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
320cdi,hin pätee kyllä aivan samat jutut, kun muuhunkin tuolla ylempänä kirjoittamaani.

Minulla itsellänikin on autossani 320cdi,n ahdin ja 270cdi,n kytkin/vauhtipyörä.
Ahdin riittää ~300,aan horseen, eli reilusti sen, mitä vakiosuuttimista sullakin irtoaa.

Minä olisin sitä mieltä, että joko noita laatikon "lukuja" tulkitaan väärin, tai varmuusvaraa on jätetty todella runsaasti, siis järkyttävän paljon.
Minun autossani pitäisi tuon mukaan laatikon kestää 270nm, eli juuri ja juuri vakion verran.
Tällä hetkellä ollaan suunnilleen kaksinkertaisessa luvussa menossa, ja lisää haluttaisiin.
Että se siitä kestävyydestä.
Kestävyys riippuu käsityksen mukaan eniten käyttäjästä.
Itse ole jo sitä ikä(loppua) ryhmää, ettei renkaan vinguttaminen herätä mitään suuria tunteita.

Lopuksi.
320cdi,ssä on edelleenkin sellainen laatikko, joka varmaan kestää.
Nimittäin sama, kun 400cdi,ssä.
En usko, että vakiosuuttimilla saa rikki oikein mitenkään järjellisesti käytettynä, lastutettunakaan.

Kuva



Kyllä tämä voimansiirtopuoli näyttäisi noin mitoituksen suhteen olevan mesessä kunnossa.
270cdi siis on siinä suhteessa "paras".
Yllättävän paljon yli "luvatun" näyttää mekaaninenkin kytkin/vauhtipyörä kestävän.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
-Kapa-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 173
Liittynyt: Pe 12.01.2007 16:27
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja -Kapa- »

Kyselin 220cdi ohjelmoinnista ja samalla pakokaasujen kierrätyksen poistosta http://www.artec-power.fi/
ymmärtääkseni käyttää samaa softaa kuin karala.
Vastasivat että pakokaasujen kierrätystä ei poisteta kokonaan vaan säädetään pienemmälle :shock: olen saannut sen kuvan että ko. toiminto ohjelmoidaan kokonaan pois :?:
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kokonaan pois.

Sitä ei "vakisoftassa" ole, pitää Mikalta erikseen pyytää se poisto.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Vastaa Viestiin