Mersun konetyypit (MB 126)
Mersun konetyypit (MB 126)
Missäköhän vaiheessa mersun 500SE tekniikat vaihtu erilaisiin? kyseessä olis siis -82 MB 500SE. Onko saman vuoden koneissa ollut eroja ja minä vuosina noi tekniikat on muuttunu?
Mercedes Benz 500SE -82
Muutoksia jo -81
Itse asiassa W126:n V8-koneissa tuli ekat (pienemmät) muutokset jo pari vuotta mallisarjan ensiesittelyn jälkeen, siis vuonna -81. Daimler-Benz toteutti tuolloin ns. energiansäästöohjelman ja sen seurauksena mm. V8:t pyrittiin saamaan taloudellisemmiksi. Muutoksia tuli ainakin moottorinohjaustekniikkaan ja puristussuhteisiin. Tyhjäkäynnit tiputettiin jonnekin 500rpm:n tietämille jne. Viissatasen kohdalla tämä tiesi sitä, että tehot laskivat muutaman hepan (231:een), mutta vääntö tuli alemmille kierroksille. Peränvälityksiä myös pidennettiin ja vuodesta -81 viissatasen välitykset venyivät 2.24:ään.
Vuoden -82 aikana 500:nen ei teknisesti muuttunut miksikään. Mersuhan ei ainakaan aiemmin ole harrastanut juurikaan vuosittain tapahtuvia muutoksia.
Vuoden -82 aikana 500:nen ei teknisesti muuttunut miksikään. Mersuhan ei ainakaan aiemmin ole harrastanut juurikaan vuosittain tapahtuvia muutoksia.

Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Ilmeisesti kone pysyi -85 jälkeenkin aika samana, kuin mitä se oli alusta alkaen ollut. Se nyt ainakin oli uutta - jo mainitsemiesi muutosten lisäksi - että ässissä siirryttiin tuolloin Boschin K-jetronickista KE III-jetronickiin. Elikkäs elektroniikkaa tuli tälle osa-alueelle aiempaa enemmän.Mauri H. kirjoitti:Joo, pieniä muutoksia tuli tosiaan 10 /81, mutta jätin ne mainitsematta, eikäs kone suuremmin muuttunut face liftin yhteydessä?
Yksi rajapyykki näissä W126 kaseissa on tuo 9/87. Silloin puristuksia jälleen hilattiin ylöspäin ja niin myös hepat lisääntyivät siinä sivussa. Esim. 500:sessa oli 85-87 245 hv ja -87 jälkeen 265, siis ilman kattia. Ilmeisesti juuri kattien yleistyminen lisäsi paineita tehojen nostamiseen.
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Ja -84 tienoilla 380 ja 500 V8-koneiden nokkaketju muuttui kaksiriviseksi. Alkupään koneita on jonkin verran jälkikäteen muutettu kaksiriviselle ketjulle. Ainakin jenkkien eri nettisivuilla varoittelevat kovasti noista yksirivisistä, omakohtaista kokemusta asiasta minulla ei ole.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Ketju on ollut kaksirivinen aina Euroopan myyntimalleissa. Tuo yksirivinen ketju on ollut tietääkseni vain alkusarjan matalaviritteisessä 380 USA-mallissa. Epäonnistunut yritys MB:ltä, tuo yksirivisen kokeilu.mattirot kirjoitti:Ja -84 tienoilla 380 ja 500 V8-koneiden nokkaketju muuttui kaksiriviseksi. Alkupään koneita on jonkin verran jälkikäteen muutettu kaksiriviselle ketjulle. Ainakin jenkkien eri nettisivuilla varoittelevat kovasti noista yksirivisistä, omakohtaista kokemusta asiasta minulla ei ole.
Kaikki on suhteellistä. Tutustuin pari vuotta sitten kyseiseen tapaukseen. 84 mallisen jenkki 380 se:n ketju oli katkennut ja ventiilit paistoivat pihalle kummastakin venttiilikopasta. Toisesta näkyi se kuuluisa ketju. Tosin kaikki on suhteellista se ketju oli nimittäin kestänyt 295 tml. Eli ei se nyt niin hirveän heikko ole Se on vain mihin suhteuttaa!
Auto oli muuten myynnissä muuten hienossa kunnossa, eikä hintakaan ollut enää lopuksi paha. Oikeastaan harmittaa ettei tullut kyseistä autoa ostettua. 
500:ssa on muuten aina tuplaketju.


500:ssa on muuten aina tuplaketju.