Mersun konetyypit (MB 126)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Marsu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: La 27.09.2003 13:05
Paikkakunta: Pori

Mersun konetyypit (MB 126)

Viesti Kirjoittaja Marsu »

Missäköhän vaiheessa mersun 500SE tekniikat vaihtu erilaisiin? kyseessä olis siis -82 MB 500SE. Onko saman vuoden koneissa ollut eroja ja minä vuosina noi tekniikat on muuttunu?
Mercedes Benz 500SE -82
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

09/85 tuli muutoksia, mm. puristussuhde muuttui ja tehot muuttuivat. Renkaat muuttuivat 15 tuumaisiksi, kylkilistat tulivat leveiksi, ja pituuttakin tuli pari senttiä.
Avatar
Juha K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: La 22.03.2003 11:09
Paikkakunta: Hämeenlinna

Muutoksia jo -81

Viesti Kirjoittaja Juha K. »

Itse asiassa W126:n V8-koneissa tuli ekat (pienemmät) muutokset jo pari vuotta mallisarjan ensiesittelyn jälkeen, siis vuonna -81. Daimler-Benz toteutti tuolloin ns. energiansäästöohjelman ja sen seurauksena mm. V8:t pyrittiin saamaan taloudellisemmiksi. Muutoksia tuli ainakin moottorinohjaustekniikkaan ja puristussuhteisiin. Tyhjäkäynnit tiputettiin jonnekin 500rpm:n tietämille jne. Viissatasen kohdalla tämä tiesi sitä, että tehot laskivat muutaman hepan (231:een), mutta vääntö tuli alemmille kierroksille. Peränvälityksiä myös pidennettiin ja vuodesta -81 viissatasen välitykset venyivät 2.24:ään.

Vuoden -82 aikana 500:nen ei teknisesti muuttunut miksikään. Mersuhan ei ainakaan aiemmin ole harrastanut juurikaan vuosittain tapahtuvia muutoksia. 8)
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Joo, pieniä muutoksia tuli tosiaan 10 /81, mutta jätin ne mainitsematta, eikäs kone suuremmin muuttunut face liftin yhteydessä?
Avatar
Juha K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: La 22.03.2003 11:09
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Juha K. »

Mauri H. kirjoitti:Joo, pieniä muutoksia tuli tosiaan 10 /81, mutta jätin ne mainitsematta, eikäs kone suuremmin muuttunut face liftin yhteydessä?
Ilmeisesti kone pysyi -85 jälkeenkin aika samana, kuin mitä se oli alusta alkaen ollut. Se nyt ainakin oli uutta - jo mainitsemiesi muutosten lisäksi - että ässissä siirryttiin tuolloin Boschin K-jetronickista KE III-jetronickiin. Elikkäs elektroniikkaa tuli tälle osa-alueelle aiempaa enemmän.

Yksi rajapyykki näissä W126 kaseissa on tuo 9/87. Silloin puristuksia jälleen hilattiin ylöspäin ja niin myös hepat lisääntyivät siinä sivussa. Esim. 500:sessa oli 85-87 245 hv ja -87 jälkeen 265, siis ilman kattia. Ilmeisesti juuri kattien yleistyminen lisäsi paineita tehojen nostamiseen.
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1653
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Ja -84 tienoilla 380 ja 500 V8-koneiden nokkaketju muuttui kaksiriviseksi. Alkupään koneita on jonkin verran jälkikäteen muutettu kaksiriviselle ketjulle. Ainakin jenkkien eri nettisivuilla varoittelevat kovasti noista yksirivisistä, omakohtaista kokemusta asiasta minulla ei ole.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Avatar
SEV8
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 397
Liittynyt: Ti 25.03.2003 00:22
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Viesti Kirjoittaja SEV8 »

mattirot kirjoitti:Ja -84 tienoilla 380 ja 500 V8-koneiden nokkaketju muuttui kaksiriviseksi. Alkupään koneita on jonkin verran jälkikäteen muutettu kaksiriviselle ketjulle. Ainakin jenkkien eri nettisivuilla varoittelevat kovasti noista yksirivisistä, omakohtaista kokemusta asiasta minulla ei ole.
Ketju on ollut kaksirivinen aina Euroopan myyntimalleissa. Tuo yksirivinen ketju on ollut tietääkseni vain alkusarjan matalaviritteisessä 380 USA-mallissa. Epäonnistunut yritys MB:ltä, tuo yksirivisen kokeilu.
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Kaikki on suhteellistä. Tutustuin pari vuotta sitten kyseiseen tapaukseen. 84 mallisen jenkki 380 se:n ketju oli katkennut ja ventiilit paistoivat pihalle kummastakin venttiilikopasta. Toisesta näkyi se kuuluisa ketju. Tosin kaikki on suhteellista se ketju oli nimittäin kestänyt 295 tml. Eli ei se nyt niin hirveän heikko ole Se on vain mihin suhteuttaa! :) Auto oli muuten myynnissä muuten hienossa kunnossa, eikä hintakaan ollut enää lopuksi paha. Oikeastaan harmittaa ettei tullut kyseistä autoa ostettua. :?

500:ssa on muuten aina tuplaketju.
Vastaa Viestiin