Automaatti panttasi nelosta pakkasella?!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Automaatti panttasi nelosta pakkasella?!

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Nonnii, sarjasta "en minä mutta muut."
Eli meikäläisen isä oli hakenut eilen allekirjoittaneen 300TE:n lainakodistaan takaisin. Auto oli seissyt parhaimmillaan 21 asteen pakkasessa yön yli ja lähtenyt sievästi käyntiin aamulla. Oli käynyt tyhjäkäyntiä ikkunoiden krapaamisen ajan ja ei kun menoksi. Kalleimmalta kuulostaneen tempauksen kovan pakkasyön jälkeen oli esittänyt vaihdelaatikko. Kolmoselle asti oli vaihtanut hyvin mutta nelosta ei millään, ennen kuin vasta koneenkin lämmittyä melkein 80 asteeseen. Tämän jälkeen pykäliä oli taas löytynyt luvattu määrä, ja samaten tänään kun kävin autolla -5 asteessa kaupassa.

Back to basics-ehdotuksiin totean valmiiksi että öljyä on ja se on vaihdettu noin kuukausi sitten.

Eli otetaanko "öljyt pois ja paaliin" vai liekö ongelma tuttu muillekin tomaatikuskeille? :?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Henro
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 07.04.2003 16:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henro »

Mulla oli tuollainen homma yhdessä autossa ja kun vein sen asiantuntijoille kokeiltavaksi, sanoivat että johtuu siitä, että laatikko alkaa olla pikkasen väljä, siis siellä laatikossa olevat venttiilit sun muut eivät toimi kunnolla kuin vasta sitten kun se on riittävän lämmin ja. Toiseksi vaihtoehdoksi esittivät että samaiset venttiilit jumittavat paskaisuuttaan ja puhdistaminen voisi auttaa. Molempien syiden korjaamiset tosin olisivat vaatineet laatikon avaamisen.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Tuohonkin voisi kokeilla sitä Forten automaattilaatikon puhdistus mömmöä, ja päälle öljyn vaihto, voi tehdä kummia.

ps. siinä uudessa Mobilistissa oli hyvä juttu Fortestakin...
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Huonolla onnella voi olla vanhat kumitiivisteet repaleina, tai kovettuneet eli lämmettyään alkaa taas pitämään.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Jarkko S kirjoitti:Huonolla onnella voi olla vanhat kumitiivisteet repaleina, tai kovettuneet eli lämmettyään alkaa taas pitämään.
Tuota tiivisteiden kovettumista on joku veikannut ennenkin, syynä siihen että meikäläisen loota luistaa kylmänä pari ekaa 2-3 vaihtoa. Niin tänäkin aamuna, mutta nelonen kyllä löytyi. Ei kyllä ollut pakkastakaan kuin reilu aste.

Onkoos tuo tiivisteiden vaihto mitenkä perkeleellinen homma? Ts. laatikonhan joutuu irrottamaaan ja avaamaan mutta pitääkö se lisäksi lyödä aivan atomeiksi asti jotta tiivarinvaihtoon pääsee?
Kysyy nimimerkki "tuenko loppuvuoden palkallani paikallista automaattikorjaamoa..." :shock:
Ajattelin, että samassa varmaan vaihdattaa suosiolla, jos 3-pakka on jo tuosta luistelusta ehtinyt ottaa itseensä. :?:



Edit: soitin korjaamoon ja tiedustelin.
Ensin tuli pitkä litania laatikon toiminnasta tyylillä "k2 helppaa ja p2 menee päälle ja sitten seuraavaksi kytkeytyy se ja se jarrupanta irti..."
Loppupäätelmä oli, että (jos kirjasin termit oikein ylös) akselitiivisteet ovat kuluneet ja neloselle asti ei kytkeydy painetta ennen kuin tiivisteet lämpiävät ja alkavat pitää. Korjaus on kuulemma helposti toista tonnia, joten taidan ottaa tosissaan neuvon paikallaan lämmittämisestä ennen ajoon lähtöä... :?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Kysytäänpä samassa topicissa...

Tuolla meikäläisen ex-300D:llä oli ajettu alle 200th ostohetkellä. Automaatin vaihdot olivat alusta saakka aikas napakoita, nykäys oli todella selvä ja voimakas kaikissa vaihdoissa, varsinkin kylmänä. Muuten vaihteisto toimi ihan normaalisti. Jossain 250th:n kohdalla nelonen putosi kokonaan pois kyydistä, yht'äkkiä ilman varoitusta. Eikä muuten toiminut enää sen jälkeen ollenkaan, kolme ensimmäistä pykälää toimi ihan normaalisti. Notta mikäköhän moisen olisi aiheuttanut? Se tais olla loppusyksyä, ei ollut kunnolla vielä edes pakkasta. Samaisena syksynä oli autolla käyty Sveitsissä helvetinmoisella kuormalla (5 ylipainoista ihmistä, peräluukku täynnä kamaa, boksi katolla täynnä kamaa) ja automaatti joutui kyllä todella koville tuolla matkalla. Täyskaasulla sai kiihdytellä Kasselin mäkiä ylös helvetinmoisen mustan savun saattelema ja maatti vaihteli eestaas kolmosen ja nelosen väliä. Sama juttu oli alppiteillä, tosin vauhti oli hieman vaatimattomampaa ja kiinteää kolmosta pystyi käyttämään. Tanskassa petti kaasuvaijerin kiinnitys, helvetinmoista kilinää kuului 150:n nopeudessa ja ilmeisesti jotain ylimääräisiä osia tippui tielle. Matka jatkui silti. Itse vaijeri lähti irti juuri kun autoa ajettiin ulos paatista, onneksi oli automaatti, niin pääsi ryömimään tien sivuun. Vaijerin korjaus kaljatölkin avaushärdellillä, joka kestikin loppumatkan. Herääkin siis kysymys, että lähtikö samalla irti jotain muutakin olennaista?
Eniveis, laatikon öljyt ja suodatin oli vaihdettu ennen tuota matkaa ja se toimikin ihan OK vielä pari kuukautta tuon reissun jälkeen.

Miksikö kysyn moista? Aattelin vaan, että kuinka kallis remontti tuli auton seuraavalle omistajalle. :twisted:
Enpä siihen aikaan tajunnut sitäkään vähää tuosta tekniikasta, mitä nykyään. Olis voinut edes tsekata maattiöljyn kunnon, sillähän remontin laajuus yleensä selviää. :oops:
Tietenkin siinä oli vaan joku triviaali vika, joku alipaineletku irti tai jotain... :roll:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Joutuuhan sen lootan ottamaan auki että pääsee uusimaan osia, ihan 100% päreiksi ei tartte laittaa.

Pasi M, ettei olisi laatikolle menevä vaijeri irronnut/löystynyt siinä tohinassa?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

itellä on vähän päinvastainen onkelma.... nelosta ei meinaa löytyä jos auton jättää käymään kuumana tyhjäkäyntiä noin 10min ajaksi... kolmosella pitää sitten ajella noin 2-3km ennenkuin nelonen sit hyppää päälle.... mistä moinen omituisuus?
mesepoi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ti 06.01.2004 18:34

Viesti Kirjoittaja mesepoi »

:roll
Viimeksi muokannut mesepoi, Su 12.09.2004 16:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mercedes benz
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Ei mikään asiantuntija! kirjoitti:Vai olisiko vaihdelaatikossa liikaa öljyä!? :roll:

Joskus olen kuullut tämmöisenkin asian...
Kyllä ne liiat öljyt aika helposti tulevat huohottimesta ulos, jos huohotin on kunnossa, eli kauaa ei liikoja taida laatikossa pyöriä.
mesepoi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ti 06.01.2004 18:34

Viesti Kirjoittaja mesepoi »

!!!!!!!!!!!!111111
Mercedes benz
Vastaa Viestiin